Jump to content

Status på Danskekysten og sørover


Careka

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

Det blåste opp mot 17-19 m/s i Østerby (Læsø) i går kveld/natt til i dag (mandag). Noe roligere nå, men DMI har meldt godt med vind i dag også. Blir høyst sannsynlig liggende til tirsdag for å vente ut den verste vinden.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev 57 minutes ago:

Her i Amsterdam er det i dag knallsol og lite vind. 

Tom Rør skrev 58 minutes ago:

Her i Amsterdam er det i dag knallsol og lite vind. 

 

 

 

Det fortjener dere etter en lang tur nedover med skiftende vær og vind.. sol og pent her oppe men kuling fra Vest.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

bjorngb skrev for 13 timer siden:

Var det du som fløy en hvit drone på lørdag? Vi ligger på Læsø til tirsda ser det ut. Kanskje vi kan treffes. Vi ligger utpå en stålseiler rett ved slippen.

 

Det var jeg som anbefalte dere plassen ved siden av Anjalis. Det var jeg som fløy drone. Du får bildene hvis du vil ha.

Link to post
Share on other sites

Gikk fra Middelfart til Ærøskøbing i formiddag. Blåste litt NV, men smul sjø, maks. 0,5m. Ankom Ærøskøbing 10:30, det var nok den perfekte ankomsttiden; alle som skulle gå var gått og ingen hadde kommet inn enda :smiley:. Nå er det rimelig fullt. Blir nok her 3 - 4 dager, utrolig flott sted!

 

IMG_3068.JPG.c9ca68210b6c100be716c3f90c983714.JPG

Link to post
Share on other sites

På Ærø er bussen gratis og  den går hver hel time fra hver ende og og bussene møtes ½ i Æreskøping.

Den nye havna ved fergeleie er fin.

Besøket vi hadde hos Restaurant Fru Berg i Marstral var totalt  fiasko.

 

Ærøskøbing  er topp her er maten bra oppe på torget.

594f696fbd21f_DSCN8629BedCoffee.JPG.bb04c7e695dfa747158811c91acc8c43.JPG

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 2 timer siden:

På Ærø er bussen gratis og  den går hver hel time fra hver ende og og bussene møtes ½ i Æreskøping.

Den nye havna ved fergeleie er fin.

Besøket vi hadde hos Restaurant Fru Berg i Marstral var totalt  fiasko.

 

Ærøskøbing  er topp her er maten bra oppe på torget.

 

 

Jeg tror at Tom rør og kona var innom hos fru Berg. De var ikke fornøyde med å få røkelaks på stjerneskuddet.

Virker Sailoren enda Roger?

Link to post
Share on other sites

Flid skrev 9 minutes ago:

 

Virker Sailoren enda Roger?

Sailoren er helt topp. Like god lyd som før. Kragerø kan lage høytalere. Regner med at du blir liggende en god stund til. Vi krysser oss stadig litt nordover. Skal på kanaltur i Vejle i morgen.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 10 timer siden:

Sailoren er helt topp. Like god lyd som før. Kragerø kan lage høytalere. Regner med at du blir liggende en god stund til. Vi krysser oss stadig litt nordover. Skal på kanaltur i Vejle i morgen.

 

Vi blir her noen uker til. Fortsatt god sommer til dere.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 14 timer siden:

På Ærø er bussen gratis og  den går hver hel time fra hver ende og og bussene møtes ½ i Æreskøping.

Den nye havna ved fergeleie er fin.

Besøket vi hadde hos Restaurant Fru Berg i Marstral var totalt  fiasko.

 

Ærøskøbing  er topp her er maten bra oppe på torget.

 

 

Må nok si at for oss pensjonister i fem knops fart, har foretrukket selingsområde blitt Danmark fra linjen Gilleleje- Ebeltoft og sydover. Det som er nord for dette blir mer eller mindre en transportetappe. Og når vi har vært der syd og rotet litt rundt noen uker, er det artig å komme nord til Lysekil og Norra Bohusläns røde granitt igjen. Og så har vi som er lønnet av NAV den store fordelen at vi kan la båten ligge i fortøyd i hjemmehavnen når feriereset er på sitt høyeste. Og vi kan ta oss en høsttur sydover til plasser som Hermanö, Käringön, Mollösund, Hönö-Klova og Varberg når nettene blir lange- og alt det der, med reduserte havneavgifter og stengte butikker. 

 

Noe som er litt utenfor hva vi er vant til i Norge/ Sverige er at noen småbyer i Danmark ser ut til å ha gått i en slags dvale. Stubbekøbing er en av disse plassene. Masse stengte butikker og nedlagte bedrifter. Man satser på turisme, men tar ikke vanlige, internasjonale betalingskort. Som nevnt i tråden til Hulda, så skled to svenske herrer innom på tur fra Marseilles til Kalmar. De ville ha danske smørrebrød og Gammel Dansk Dram. Men de måtte ta bussen til Nykøbing Falster for å få tilfredsstillet ønsket. Men som overnattingshavn er Stubbekøbing helt toppers når man skal mellom Sjælland og Falster på vei over Smålandsfarvandet til Langeland og Fyn.

 

Hulda har noen begrensninger i Danmark fordi vi damen forlanger 2,2 meter vanndyp. Og da er det så vi subber mudderet. I flere havner, når vi gir pepper for å snu, velter mudderet opp bak hekken. Og kjølevannet drar inn hektolitervis med ålegress og glassmaneter. Men det blir en rutine å renske opp i det. Tar ikke mer enn 10 minutter.

Link to post
Share on other sites

I dag dro vi fra flotte Ærøskøbing. En liten svipptur på 5nm førte oss til den lille øya Drejø. Fantastisk vær, sol, varmt og tilnærmet vindstille! 19,5 grader i vannet, så i dag ble det bad?. Denne øya er et av de lekreste steder vi noen gang har vært. Havna er liten og nesten uthavn ??IMG_2343.PNG.dc5cf0dd8ce66281e35d5a47695144b4.PNGB29BAD61-F02C-49B9-85F3-964AB267BCBF.JPG.aaea7e63133f2b2f103212b04d919631.JPG

6745DC47-1658-49CB-9DBF-85BEC6F35598.JPG.599ec5772680e17c4e2789151ca2cfbd.JPG

B83A608E-CAE5-4F67-9E18-74F24DE02F9C.JPG.24f7675f179718663bebb4126072e9f7.JPG

6FE39A6C-1EE3-4FD7-94EB-8B241E566E84.JPG.e01d7dd88f27b20523a068f067c4b26b.JPG

1414224A-0E44-4837-8497-8F2562206A55.JPG.8fefe4dfdaf2fdc838c8ae9ffe0f7b1f.JPG

Link to post
Share on other sites

Takker for svar. Da vet jeg hva som er kjekt å  ha.

Får jeg være litt OT her og nevne en litt morsom episode fra for ca. 35 år siden - i egenbygget Laurinkoster 32 fot - på vei til Tyskland.

I årøsund - ved utløpet av Haderslev fjord - var jeg i den eneste butikken der og hadde kun norske penger. Det ville kjøpmannen på ingen måte akseptere, enda haven var minst halvfull av tyske seilere, så i banken måtte han uansett for å veksle. En annen norsk båt forbarmet seg over oss, og vekslet en hundrelapp. Da jeg hentet varene i butikken, viste det seg at kjøpmannen tidligere hadde vært i Norge på bilferie,  og en sen kveld kunne han ikke få kjøpt bensin for danske penger. Så det skulle nå hevnes på meg ;-))

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev 1 time siden:

Komma's.....en bibel med over 1000 havner Danmark/Sverige/Tyskland/Polen

 

Nett utgaven er bra. PDF

https://www.saxo.com/dk/kommas-havnelods-2017-2019_knut-iversen_pdf_9788711683941

 

Ellers er over 200 havner beskrevet her i  "Havneoversikten"

http://www.frihavne.com/

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 16 timer siden:

 

smart, takk for tipset

 

MajorAndy skrev for 16 timer siden:

 

Hadde bunnkjenning der forrige sesongen

 

akk ved 2,2 utenfor piren.......jeg stikker 1,85-1,9 ....vi hadde stille o rolig vær, hadde aldri gått inn der i litt rufsete vær.  

 

så det var nok siste gangen vi var i Aaså........

 

NK_ASAAX.jpg

 

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Har tutlet litt rundt i det syd Fynske farvann en ukes tid. Ærøskøbing, Drejø, Faaborg og i dag, Lyø. Vi bruker vanligvis Telias 4G+ hjemmerouter med Telia abonnement. Telia abonnementet virket veldig dårlig i Ærøskøbing og forholdsvis dårlig på Drejø og Lyø. Jeg puttet inn SIM kortet fra mitt gamle 3.se abonnement og kjøpte en liten påfyllingskvote. Og, vips, så hadde vi greit nett igjen.

 

IMG_2356.PNG.ba837c5a45b5250fd03d4987c45c74e2.PNG

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...