Jump to content

Status på Danskekysten og sørover


Careka

Recommended Posts

Hasle, Bornholm,  fikk en flott seilas med vind fra 10 knop økende til 25. Å det blåser det ennå. I dag stemte ikke værmeldinga, sm sa maks 7 sm når vi starta. Så vi blir her noen dager og ser oss om.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 6 minutter siden:

Båtdiesel i Danmark. Er det ren diesel eller har den biodiesel skit i seg?

 

Båtdiesel i Danmark bruker å være bra. De steder vi har tanket har det vært Anleggsdiesel, EN590 uten biotilsetning. Jeg har flere steder sett plakater på tankene sommbeskriver nettopp dette.

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 33 minutter siden:

Båtdiesel i Danmark. Er det ren diesel eller har den biodiesel skit i seg?

 

Jeg har skrevet en del om dette tidligere. Får du en skvett bio nedpå, er det neppe verdens undergang. Gilleleje er bio. Grenå har noe eksklusivt som heter 'offroad', den koster mer og er fri for bio. Om du spør havnedirektøren, har han som regel ingen peiling på hva han/hun selger. Bare at det er førsteklasses vare til topp pris. Personlig strekker jeg meg langt for kun å fylle i Norge. Bedre diesel til lavere pris.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 6 timer siden:

Jeg har skrevet en del om dette tidligere. Får du en skvett bio nedpå, er det neppe verdens undergang. Gilleleje er bio. Grenå har noe eksklusivt som heter 'offroad', den koster mer og er fri for bio. .

Har en mix av grønn norsk diesel og rød skotsk EN590 gas oil på tanken nå ?. Har 50 liter på dunker av den gas oilen ombord også. 

 

Må ha på en god dose dansk diesel for å komme oss videre. Får kjøre de første literme gjenne Mr Funnel filteret og se hva som kommer ut. 

 

I Kristiansand fylte jeg 150l. Alt filtrert gjennom Funnel. Gullende ren.

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med banning og ønsker om å bli kjølhalt i helvete fra 2 stressa Najadeiere i dieselkø forlot vi Danmark med full dieseltank (sjelden sett så stressa og sure folk i båt. Må være slitsomt å være så usikker og stressa at man må la det gå utover andre ?)

Hva som er på dieseltanken vet jeg ikke, men dyrt var det ?. Nå er det i hvertfall en salig mix av ulike nasjonale varianter av EN590. Hvordan rød og grønn blanda diesel ser ut aner jeg ikke. Men jerngenoaen fra Yanmaren soter lite og går villig ?

 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

MajorAndy skrev for 3 timer siden:

Hvad havde du dog gjort for at pådrage dig deres vrede?

 

Gunga Din skrev for 3 timer siden:

Mr Funnel ?

Vi var båt nr 3 i køen. Jeg la meg et sted med god plass før det ble min tur. Ville ikke ligge i veien for annen trafikk. Det var to motorbåter foran meg i køen. 

 

Disse to Najadene, en eldre dansk 390  og en Benny bygd svensk 440 kom først ut i kø etter at vi var på tankbrygga. De surra fælt for de lå midt i trafikkstrømmen.

 

Vi fylte uten Mr Funnel (OMG ???), men ettersom vi har fyllestuss på teakdekket har jeg alltid vann på dekket før og etter fylling. Jeg tanket mine modige 200 liter så fort pumpa gikk.  Så tok jeg opp vannslangen og ble overhøvla av den danske najaden at jeg måtte pelle meg vekk for han ventet!!  Det tok 10sek å skylle dekket ... så viste det seg at det ikke var hans tur. Det var den svenske Najaden sin tur ??

 

Da vi gikk ut gikk jeg rolig ut slik vi alltid gjør i havn, det var mye trafikk på morgene og jeg tok hensyn til andre båter på vei ut/inn og da ble jeg idiotforklart av både kone og mann i den svenske Najad 440en. De lurte på om jeg f... ikke hadde motor. De var svært animerte. Jeg ønsket de fortsatt god ferie ?☀️

De kjeftet og vinket på andre båter de mente kom i veien for dem også. 

 

Om man har er sånt humør at man må skrike i en havn full av folk kl 9 om morgenen fordi man må vente i dieselkø undres jeg litt.. Men det er kanskje bare jeg som er sånn at jeg koser meg og prøver å være hyggelig mot andre? 

 

Nåvel, vi gikk rolig ut av havna, satte kurs ca nordøst og tok denne feriens korteste strekk hittill på ca 50nm over til Sverige. Inn i en enda trangere havn. Men her er det ikke dieselfylling. Puh... ?

Antakelig holder det med det jeg fikk fylt nå og de 50literne rød EN590 gas oil jeg har ombord til vi kommer hjem ?Vi planlegger litt kortete strekk fremover enn vi har hatt til nå i sommer ?

 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev for 2 timer siden:

Sørafor her :-) Har regnet i dag. Skal bli bedre i morgen. Kolobrzeg i Polen 

Hvor lenge blir du!? Er du der i helgen vanker det et par piwo. Har fast plass foran havnekontoret, (Maxien uten mast med 08 flagg). Er en tur i Tsjekkia,men er nok tilbake i Kolobrzeg på lørdag. :-)

 

Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside:
Link to post
Share on other sites

Draug1 skrev for 10 timer siden:

Hvor lenge blir du!? Er du der i helgen vanker det et par piwo. Har fast plass foran havnekontoret, (Maxien uten mast med 08 flagg). Er en tur i Tsjekkia,men er nok tilbake i Kolobrzeg på lørdag. :-)

 

Morsomt :-)

Vi har kastet loss, og er på vei mot Darlowo ;-)

Link to post
Share on other sites

Vi gikk fra Klintholm til Dragør, Fort,  så videre i dag , kryss oppover Øresund  til Helsingør, her blir vi til Mandag,  da tror jeg det blir Anholdt neste.  Nydelig dag på sjøen, flott seilas. 

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Anker på Anholdt, mye fluer som ble blåst ut fra land i går, nå har vinden snudd på SW. Og fluene er borte. Nord for Anholdt ser vi mørke skyer drive mot svenskekysten.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Gikk fra Juelsminde til Mårup på Samsø i dag. Helt flatt vann hele veien. Litt disig på morgenen, men nå er det knallblå himmel. Blir nok en varm dag. Brukbart med plass på Mårup, vi så mange på vei ut da vi kom, så det fylles nok opp ila. dagen. PS. Var en god del Marihøner i Juelsminde. Ser ikke ut som om det er det her. Ble forøvrig stukket av veps i Juelsminde. Som dere skjønner, så overlevde jeg :giggle:

 

78A7C9E4-24BF-41DA-ADAC-45E9431B7794.jpeg

2656578B-6D3B-46CE-8F83-5D828B9338E6.jpeg

0DA5D53C-8B68-400F-95CA-90E1405DCB1C.jpeg

Redigert av Bonus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...