Jump to content

Redningsvestpåbud?


Astor

Recommended Posts

Norboat vil påby bruk av redningsvest i båt og ikke bare påbud om redningsvester som skal være tilgjengelig i båten, slik det er i dag. Det er Forbruker.no som melder dette.

 

Er ikke det å dra strikken noe langt?

At vi skal ha vster til alle ombord har vi akseptert som et greit påbud. Men at disse skal sitte fastspent på kroppen hele tiden vi er ombord virker for meg noe dramatisk.

 

Kona er flink til å benytte vest når hun ferdes rundt båten, til og fra landligge. Jeg forsøker også men har desverre ikke dette som vane. Forsøker å bli flinkere. Det er tross alt til mitt eget beste.

Flauheten er borte. Den hadde jeg som unggutt. Det var i overgangen fra korkbelte til de store orange fra Helly Hansen med høy krage.

 

At alle i åpne båter skal ha vest under fart er noe jeg ikke kan ta stilling til uten videre. Hva mener dere andre som ferdes i åpne båter. Er dette gjennomførbart?

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hvist det gjelder åpen båt i ordes forstand er jeg enig i et påbud om at vesten skal sitte på kroppen. Har set altfor mange situasjoner hvor nesten ulykker har medført til velt av båten/jolla o.l. Da er påkledd vest bra å inføre. Derrimot hvist dette gjelder lukkede - deffineres som delvis åpen - båter blir dette å gå noe vel langt med et påbud.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

alle små og større åpne båter = skal ha på vest

liten daycruiser, opptil 24fot = ha vesten liggende synlig i båten

større daycruiser og cabincruisere = ha vesten på et egnet sted som alle skal vite hvor er. Kan være under lokk/sete

 

barn under 10 år bør ha på vest uansett båttype.

 

gjennomfør minst en "redningsaksjon" hvert år. Gjerne med førstehjelp.

Link to post
Share on other sites

Er det påbudt å ha redningsvest på når du er passasjer på en ferge? Nei. Det bør det heller ikke være i en cabincruiser. Men du skal vite hvor den er og ha nok / riktige flytemidler til alle ombord.

Vi har livbåtøvelse hver søndag etter kirkekaffen :cheers: og brannøvelse hver 14 dag. :lol: Hva blir det neste mon tro?

Link to post
Share on other sites

Synes også det er å dra strikken langt ved å påby at vesten skal være på kroppen hele tiden. Jeg synes det er en god vane at alle gjester ombord får en vest i hånden, så kan de gjøre hva de vil. Med mindre forholdene tilsier noe annet, la skipperen bestemme.

 

Litt muffens den meldingen fra forbruker.no samtidig som norboat ikke vil ha obligatorisk båtsertifikat for båter med fart under 25 knop, vil de kreve at vesten er på hele tiden. :crazy:

Link to post
Share on other sites

samtidig som norboat ikke vil ha obligatorisk båtsertifikat for båter med fart under 25 knop, vil de kreve at vesten er på hele tiden. :crazy:

 

Husk vi er midt i den beste agurktiden. Har vært en gjenganger de siste somrene at en eller annen aktør fra båtbransjen har skreket opp med det ene forslaget dummere enn det andre. Avisredaksjonene som vanlig er på hugget og fyrer opp under.

Link to post
Share on other sites

Kan bli litt vanskelig om man bader fra båten. Da må man ta av seg vesten akkurat i det man hopper fra badeplatformen. Blir mye av og på :lol:

 

Jeg er motstander av påbud i hytt og pine. Vi er så redde for at alt skal skje at ungene våre snart blir født med airbag i panna :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg la ut på tur med den nye Suzumaren min her i går og tenkte ikke på redningsvest før jeg var midtfjords. Jeg hadde på meg en kyllingdrakt da (Fladen), denne har jo flyteelementer og jeg ville tro den holder gjør den ikke? Jeg mener en redningsvest uten på der igjen blir ikke akkurat komfortabelt... :crazy:

Link to post
Share on other sites

Vi bruker vest når vi er ute og av når man er under dekk.

 

Ser at det er noen som vegrer seg for å bruke vest, er grunnene her like gode som de som vegret seg for belte i bil?

- man skulle kunne slenge seg ut hvis man holdt på å kjøre utfor

- "mange" ble kvalt av beltet

 

nei bruk vest!

Link to post
Share on other sites

Apropos bli kvelt av bilbeltet:

har du en oppblåsbar vest så stram livremmen godt. Har selv testet denne i vannet for å se hvordan det var - og jeg ble nesten kvalt da vesten blåste seg opp. Den la seg som en pølse rundt halsen og gjorde det vanskelig å puste. Etter dette strammer jeg alltid remmen rundt livet godt.

Link to post
Share on other sites

Apropos bli kvelt av bilbeltet:

har du en oppblåsbar vest så stram livremmen godt.

 

og ha den ikke på inne i båten......

 

leste i en engelsk båttidning om en båt som kapsejsade, der en omkom nere i båten, som dom visste hade oppblåsbar flytvest..

dom misstenkte att den förhindrade honom att ta sig ut.......

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Ikke enig i det siste. Min tanke er at om det feks er en brann ombord har erfaring vist at ting utvikler seg så fort at mannskapet kan bli veldig stresset/få panikk. Da blir det vanskelig å få på seg vesten. Bedre å ha den på da. Jeg føler meg naken uten vesten på når jeg er på båten.

Link to post
Share on other sites

Hos oss er vesten på så lenge vi er ute i cockpiten, det gjelder alle, store som små. Personlig så ser jeg derimot ikke et påbud som noe problem siden vi alt praktisere dette. Det handler om min og mines egen sikkerhet og dette er dermed like naturlig sikkerhetsbelte i bilen.. så jeg klarer neppe å la meg rive med i noen kritikk av dette forslaget...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Min tanke er at om det feks er en brann ombord har erfaring vist at ting utvikler seg så fort at mannskapet kan bli veldig stresset/få panikk. Da blir det vanskelig å få på seg vesten.

Nå er det vel slik at en må vel gå ut fra en normal situasjon. Ikke hvis om at det og det kan skje. Hvis brann tror jeg faktisk at det er viktigere å ha en branninstruks, riktige slukkemidler og gode rutiner i stedet for redningsvest. Redningsvesten slukker ikke brannen. Og det er vel ikke slik at fordi om det oppstår en brann så er det bare å hoppe til sjøs. Har faktisk opplevd flere branner og eksplosjoner i yrkets medfør på havet og det som skjer hver gang er at panikken råder. Derfor er det ekstremt viktig å være drillet og ha gode rutiner. Hvor langt skal en dra det. Synes det er helt ok og bare bra hvis alle har på vest når en er underveis i båt. Men det bør være opp til skipperen og vurdere behovet ut i fra type båt og ikke minst vær. Blir det fallskjerm påbud også da hvis en skal ut og fly med innlagt kurs en uke på forhånd. :wink:

Link to post
Share on other sites

Ikke enig i det siste. Min tanke er at om det feks er en brann ombord har erfaring vist at ting utvikler seg så fort at mannskapet kan bli veldig stresset/få panikk.....

 

Hos oss er vesten på så lenge vi er ute i cockpiten, det gjelder alle, store som små. Personlig så ser jeg derimot ikke et påbud som noe problem.......jeg klarer neppe å la meg rive med i noen kritikk av dette forslaget...

Tja. Hva skal man si? Hva blir det neste? Hjelmpåbud ombord i seilbåt slik at man ikke skades om man får bommen i hodet? For det er vel størrelsesorden like mange som skades - og av og til alvorlig - ved å få bommen i hodet - som det er folk som havner i vannet fra dekkede båter over en 25 fot? I alle fall fler enn de som må evakuere båten pga brann som Bitteliten er opptatt av.

 

Synes det er sløv likgladhet å si "....OK med båbud for meg fordi jeg allerede praktiserer....". De Herrer Bitteliten og Sydvesten supporter barnepikementalitet slik jeg ser det.

 

Det mangler ikke på forhold i tilværelsen hvor båbud kan redusere personskader, tap av liv, og utgifter for samfunnet. Hva med forbud mot basehopping, rafting og hanggliding? Fallskjermhopping som sport - hva er vitsen med det vil enkelte si - år om annet omkommer noen.

 

Påbud bør begrenses til å gjelde forhold hvor det har vesentlig betydning for å redusere ulykker, og da spesielt hvor det kan ha konsekvenser for folk i andre båter.

 

Ombord hos oss brukes vesten i vind over ca. 9 m/s når vi er utaskjærs eller når noen skal på dekk. Da er de også sikret med liner.

 

Kardemommeloven bør gjelde også her: "Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill, og forøvrig kan man gjøre hva man vil! :flag:

 

Jeg vil ha meg frabedt "barnepikepåbud" som dette at man alltid skal ha på vest ombord. :nono:

Redigert av Teodor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...