Jump to content

Redningsvestpåbud?


Astor

Recommended Posts

Vestene har bedre oppdrift enn mange "gamledagse" vester og er definitivt mer behagelige.

 

Vestene nå heter Baltic Winner. Liker de godt fordi de er solide og har fleece for i nakken

hej Bitteliten

 

Jag har en Lazilas eller hur det staves.........fikk den i present för 9 år sedan...

den er ikke komfortabel....en gammeldags 'jollevest' er mye bedre

 

kollade Admiralinnens vest den er en Baltic...men den har ingen fleece, förmodligen ikke samme som era...

(skulle tro att hennes er ca 5 år)

 

måste kolla dessa Baltic Winner......

 

sitter kopplad med livsele om det er dåligt väder

har tenkt på dette några ganger, blir man hengende på utsidan, så tror jag det er en dålig kombinasjon

med en oppblåsbar, en jollevest er förmodligen bedre......vad tror du ?

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Nå må du slutte å tulle - eller kanskje du ikke ser relevansen i saken. Trodde ikke dette var så vanskelig å forstå :rolleyes:

 

Jeg tar kritikk for at jeg ikke var helt presis. Burde ha skrevet "ser ut til at mannen ikke hadde på seg redningsvest". Men å kalle dette uhemmet - merkelig - mer enn meget merkelig.

Så lenge fakta ikke er fastslått vet man vel ikke om denne ulykken har noen som helst relevans til spørsmålet om redningsvestpåbud.

 

Ulykker kan av og til ha tragisk bakgrunn som ikke nødvendigvis blir kjent før etter en tid. Derfor bør man være varsom med offentlige yttringer av hensyn til pårørende. Når forløpet og bakgrunnen ikke er fastslått, hører ikke saken hjemme som begrunnelse for noe som helst.

Link to post
Share on other sites

måste kolla dessa Baltic Winner......

 

sitter kopplad med livsele om det er dåligt väder

har tenkt på dette några ganger, blir man hengende på utsidan, så tror jag det er en dålig kombinasjon

med en oppblåsbar, en jollevest er förmodligen bedre......vad tror du ?

Baltic Winner. Automatisk oppblåsbar vest. Anatomisk utformet med fleece i nakken for økt komfort.

Fåes i ytterstoff-farger: Rød og Sort (Oppblåst er den Orange på alle vestene)

Utløsningsmekanismen er innbakt i en kapsel slik at med hensyn til vedlikehold, som anbefaler skifte av

bobbin (ca. kr 95,-) hvert år, trenger Baltics vester kun skifte av bobbin (kr 120,-) hvert tredje år.

 

Kr. 1050,- En størrelse: fra 40 kg og oppover BESTILLING PÅ NETT KR. 990,-

winner.jpg

Jeg ble tipset om disse fra KOB for et par år siden.

 

Det er ikke slik at vesten blåser opp så fort man treffer vannet. Det skal en del vann til før den blåses opp. Og man kan slippe ut luften også gjennom en ventil.

En fordel med disse vestene er at de snur deg rundt på ryggen i vannet - kan være bra om man blir slått i svime når man faller over bord.

 

Det finnes også vester med livsele bøyle. Jeg hadde nok foretrukket det om jeg hadde seilt med sele

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja - men det er jo derfor de er oppblåsbare fordi man normalt ikke går rundt med de oppblåste :wink:

 

Fattern var ute og seilte allene en gang i fjor - han var litt stressa i en situasjon og handa hang seg opp i en snor. Han ble litt irritert og nappa til for å få bort tauet. Voilla - så hadde han en svær ballong rundt halsen. Da han ringte meg 10 minutter senere var det fortsatt vanskelig å forstå hva han sa pga latterkrampene :lol:

Link to post
Share on other sites

skall til Viking imorgon o kolla....... :smiley:

Uppblåsbar räddningsväst med automatisk gasuppblåsning samt med integrerad säkerhetssele. Selens kraftiga beslag är tillverkade i syrafast, omagnetiskt, rostfritt stål. Kraftig D-ring för säker förankring. Smidig snabbjustering av midjebandet. Fyra toggles varav tre för infästning i jacka och en invändig för infästning av sprayhood. Bekväm fleecefodrad krage. Munventil för munuppblåsning och tömning av lungan. Sex reflekser och visselpipa. Lyfthandtag. Gaspatron 33g CO2.

artikkel 98086

 

98086.jpg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja - men det er jo derfor de er oppblåsbare fordi man normalt ikke går rundt med de oppblåste :wink:

 

Fattern var ute og seilte allene en gang i fjor - han var litt stressa i en situasjon og handa hang seg opp i en snor. Han ble litt irritert og nappa til for å få bort tauet. Voilla - så hadde han en svær ballong rundt halsen. Da han ringte meg 10 minutter senere var det fortsatt vanskelig å forstå hva han sa pga latterkrampene :lol:

joda, man kan dö av latterkramp.......min blåste opp sig midsommardagen, ner vi skulle stuva undan dem,

det hade regnat hele midsommerafton så vesten var dyblöt.....det er derför jag måste till Viking Y o skaffe ny

patron.......men jag gillar ikke vesten, den er ikke behaglig o ha på.......

 

skall kolla din Winner vest.....

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Vil gjerne presisere viktigheten av å bytte "bobin" regelmessig på automatvester! Noen steder står det hvert 2.år, i Bittelitens sitat står det hvert 3.år og andre steder har jeg lest hvert 4.år. Kjøpte nettop nye bobiner til våre fire vester på Maritim og mener de kostet 92,- per stykk. Tydelig at mange ikke er klar over viktigheten av å bytte disse eller kanskje også kvier seg for å ta denne utgiften?

I forhold til antall automatvester som er produsert/solgt så selges det nesten ingen bobiner!

På en bobin er det stemplet produksjonsdato, og det er denne datoen som er utgangspunkt for når de skal skiftes, ikke når den er tatt i bruk!

 

En ting å ta hensyn til ved kjøp av automatvest, i tillegg til comfort, er hvordan mekanismen er beskyttet mot å utløses p.g.a. regn eller sjøsprut. I tidligere tester har dette vært nevnt som en av fordelene med Balticvestene.

 

Våre vester er stort sett alltid på i båt og det blir en (god) vane å ta de på, på samme måte som sikkerhetsselen i bilen. Joda på gode dager i lav fart og kun tusling rundt i skjærgården er de ikke alltid på.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

han var litt stressa i en situasjon og handa hang seg opp i en snor. Han ble litt irritert og nappa til for å få bort tauet. Voilla - så hadde han en svær ballong rundt halsen.

 

 

Kjenner den der. Jeg var på vei på land via truck ført av et velansett BPL-medlem i forrige uke, hengende ut vinduet og talende med vedkommende, da jeg kjente noe som liksom "trakk" litt rundt omkring beltestedet en plass. Fikk ikke sukk for meg før jeg var omhyllet av en svær, oppblåst greie.

 

Kjekt å vite at også utløsersnoren virker. :rolleyes:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Har ikke noe Baltic, men Securmar (ikke SecurmarK). Hva er det som dere kaller bobin? Er det ikke pappkjernen i papirruller - dopapirruller f eks?

 

Såvidt jeg kan se kan jeg bare bytte en salttablett (gjort igår) og CO2-patronen (veiet igår, og den har fortsatt riktig vekt).

Link to post
Share on other sites

Vil gjerne presisere viktigheten av å bytte "bobin" regelmessig på automatvester! Noen steder står det hvert 2.år, i Bittelitens sitat står det hvert 3.år og andre steder har jeg lest hvert 4.år.

 

i min Lazilas så står det

 

"under normal conditions this lifejacket should be serviced once per year, by an approved service center, more frequently if in heavy use"

 

dette står på insidan...i det röde feltet :eek:

 

det kansje var tur att det regna så mye i midsommer..... :lol::smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Veiet? Er det slik at patronene lekker litt og taper vekt? :confused:

Stemmer det, den kan lekke og dermed ikke være i stand til blåse opp vesten når det er påkrevd. Derfor skal patronenen veies og den skal ha den stemnplede vekten som er på patronen

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har gått vekk fra de oppblåste, følte meg ikke helt fortrolig med dem. De vi hadde var av 1. genrasjon og var vel på tide å bytte ut alikevel.

Har nå 4 seiler vester til det faste mannskapet. + 6 eldre redningsvester i forskjellig størrelse for bruk hvis det skulle gå helt galt.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

hmm har Helly hansen sine jeg.. Skal hoppe i sjøen i år for å teste.. Kjekt å vite hvor lang tid den tar før den utløses.

 

Mvh

 

Pjolter

Anbefales ! Der er en interessant opplevelse. Ha reimen strammet godt rundt livet - eller kanskje du skal prøve med slakk reim slik at du vet at du aldri skal gjøre det igjen :smiley:

Link to post
Share on other sites

Uppblåsbar räddningsväst med automatisk gasuppblåsning samt med integrerad säkerhetssele. Selens kraftiga beslag är tillverkade i syrafast, omagnetiskt, rostfritt stål. Kraftig D-ring för säker förankring. Smidig snabbjustering av midjebandet. Fyra toggles varav tre för infästning i jacka och en invändig för infästning av sprayhood. Bekväm fleecefodrad krage. Munventil för munuppblåsning och tömning av lungan. Sex reflekser och visselpipa. Lyfthandtag. Gaspatron 33g CO2.

artikkel 98086

 

98086.jpg

 

er denne jeg har. godt fornøyd ,har riktig nok ikke testet den i vann da

Link to post
Share on other sites

Uansett er dette en meget viktig diskusjon fordi den setter fokus på hvor enkelt det er å ta vare på seg selv ved å ha på redningsvest.

Jepp, og hvor viktig det er å prøve vesten (og i tillegg til å prøve den bør du prøve å komme ombord i båten igjen når du ligger i vannet).

 

For min egen del bruker jeg stort sett Crewsaver med en utløser som reagerer på trykk, og derfor kan bli så våt den bare vil. Når jeg bruker livline er det ofte greit å skifte til en vanlig vest ettersom det er et mas dersom den oppblåsbare løser seg ut. Ettersom de oppbåsbare vestene ikke er så gode å arbeide med etter at de er utløst har jeg dobbelt sett vester i båten. Et sett oppbåsbare og ett sett vanlige.

Link to post
Share on other sites

Anbefales ! Der er en interessant opplevelse. Ha reimen strammet godt rundt livet - eller kanskje du skal prøve med slakk reim slik at du vet at du aldri skal gjøre det igjen :smiley:

 

hmm. Jeg har faktisk hørt det motsatte. at det strammer så mye når den blåses opp at man ikke trenger å stramme så mye.

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...