Jump to content

Redningsvestpåbud?


Astor

Recommended Posts

Jeg har lurt på om jeg skal la være, men jeg drister meg til å stille Teodor et spørsmål. Er dette tatt opp som en seriøs sidestilling av problemet drukning?

 

Flyte/rednings vest kan forhindrer drukning, det tror jeg de fleste er enige om. Og at antall drukninger bør ned, det mener vel også de fleste. Men inntil nå har jeg ikke sett noen store tall vedr. dødsfall relatert til "bommen i hodet" i seilbåt.

I følge Norboat er det et faktum at drukning i forbindelse med bruk av fritidsbåt først og fremst skjer fra små åpne båter, som regel i godt vær og i farvann der den forulykkede er godt kjent. Det er ofte alkohol med i bildet og like ofte er det personer som ikke bruker flytemidler.

 

Diskusjon om vestpåbud synes jeg har tatt helt av, og jeg er oppgitt over utsagn av karakter ”samme for meg for vi bruker alle vest om bord” . Jeg kjenner ikke noen statistikk over hvor mange som omkommer ved drukning fra seilbåt fordi man ikke har brukt vest. Men jeg tror det er relativt få i forhold til totaltallet som gjelder drukning i forbindelse med bruk av fritidsbåt.

 

Det er et faktum at en del omkommer pga hypotermi når de faller over bord. Det var fremme i media på 70 tallet at "du drukner ikke, du fryser i hjel..." Dødsårsaken er da ikke drukning, men dramatisk nedkjøling av kroppstemperaturen. Det skulle også vært interessant å vite hvor mange som faller over bord på grunn av illebefinnende, for eksempel hjertesvikt. Vil dette være synlig i statistikken? Neppe.

 

Det er fornuftig å sikre folk om bord med redningsvest når forholdene tilsier det. Men et rigorøst påbud om at vest alltid skal være på om bord i eksempelvis havseilere og cabincruisere, hører ingen steds hjemme. Et påbud om ”hjelm for å forhindre ulykker i seilbåt” hører heller ingen sted hjemme. Men at det en sjelden gang har gått med liv, at noen har blitt invalidisert, og at de fleste i seilbåt før eller siden opplever en dramatisk ufrivillig jibb, det er også fakta.

 

Liksom for drukning fra seilbåt kjenner jeg ikke til noen statistikk for skader/dødsfall med årsak ”truffet av storbommen”. Som sagt har det vært tilfelle som har vært omtalt i media i forbindelse med Ferderseilasen, men jeg husker dessverre ikke årstall eller konkret referense. Men det bør være kjent for KNS hvis man vil ha det bekreftet.

 

Fastnet Race og havseilaser i Australia og New Zealand har vært rammet av ekstreme stormer. Der har det vist seg at det tryggeste er å forbli om bord i båten så lenge den flyter fremfor å gå i redningsflåtene. I Skaw Race har noen omkommet etter fall over bord selv om man brukte vest. Det har også vært sak for norsk domstol hvor det i skjerpende retning for skipperen om bord ble påpekt at båten ikke hadde sikkerhetsutstyr som ville forhindret at noen falt over bord.

 

Statistisk Sentralbyrå utgir statistikk over dødsårsaker i Norge: http://www.ssb.no/emner/03/01/10/dodsarsak...6-06-01-15.html

 

Det er av denne ikke mulig å se hvor mange som er relatert fritidsbåter, langt mindre om man har benyttet vest eller ikke. Videre fremgår det ikke om dødsårsaken er ren drukning eller hypotermi. Interessant kanskje å se at 80% av de som er ført opp som druknet, er menn.

 

Det er viktigere å forhindre at noen faller over bord enn at de bruker vest. Viktig også for båter med familiebesetning om bord.

Link to post
Share on other sites

Vi har en god del Crewsaver livvester ombord. Dette er oppblåsbare vester. Siden de fleste alltid oppholder seg innenbords når vi seiler er disse svært skjelden i bruk og dermed ikke i kontakt med saltvann. Jeg har endel patroner til vestene og måler vekten på disse fra tid til annen (når jeg ser slik tråd). På motsatt side av selve gasspatronen er munnstykke for å blåse opp vesten. Det jeg lurer på er hvilke prosedyrer man bør følkge for å sikre at vestene virker?

Har lest endel her på tråden - men det virker ikke helt entydig. Er veiing av gasspatronen den sikreste prosedyren? I så fall tar jeg med nøyaktig vekt i båten (brevvekt).

Link to post
Share on other sites

Nå må man slutte å plage lovlydige fornuftige mennesker på fjorden fordi noen idioter drikker seg drita, drar ut i dårlig vær og lar flytevesten ligge i bilen på land eller i oppbevaringsrommet i båten.

 

Det er INGEN fornuftig grunn til å ha et påbud av vest. Det ville bare skapt tusenvis av "forbrytere" blant vanlige folk. Jeg sitter ikke med vest på meg i sola i 25 grader tøffende gjennom middagsbukta i snekka mi! At noen velger å gjøre det fordi de føler seg tryggere da er helt opp til dem, men ikke prakk på oss andre slike meningsløse regler.

 

Plenen

Link to post
Share on other sites

Nå må man slutte å plage lovlydige fornuftige mennesker på fjorden fordi noen idioter drikker seg drita, drar ut i dårlig vær og lar flytevesten ligge i bilen på land eller i oppbevaringsrommet i båten.

Nemlig! Her er man ved kjernen av problemstillingen. Av de 22 som druknet i fritidsrelaterte båtulykker i 2006, druknet altså de aller fleste fra små båter og joller. De fleste uten redningsvest, mange påvirket av alkohol. Statistikken fra Norsk Folkehjelp sier så.

 

Hva betyr så det? Jo det betyr at plager man lovlydige, fornuftige mennesker på fjorden generelt, får det tilnærmet null og nada effekt fordi det ikke treffer målgruppen.

 

Det store spørsmålet blir da: Skal vi få tredd et slikt generelt og unyansert påbud ned over ørene selv om vi "ikke plager andre og er greie og snille"? Og det bare fordi enkelte duster i små joller driter i vestbruk og går hen og drukner? For alt vi vet vil kanskje de samme menneskene fortsatt drite i vestpåbudet om det kommmer. Hva har man da oppnådd?

 

Det er skremmende å se en del menneskers holdninger om at "så lenge jeg synes det er en god ide, vil jeg plage resten av verden med det". Helt uten tanke på konsekvenser. Vi har et ord for slike holdninger......

Link to post
Share on other sites

I tillegg må vi hver enkelt av oss ta ansvar for oss selv. Bruke vest når man må ut på dekk for å ordne noe. Spesiellt nåt man er alene ombord. Er selv i aldersgruppen 50 og eldre som tar en stor del av statisikken for drukningsulykker.

 

Nå legger jeg vesten på førerstolen etter fortøyning og den minner meg på at neste gang jeg skal ut på dekk skal vesten på. Men, det er lett å slurve. Og da er mor der! :nono:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Bare for å få tallene over drukninger helt klare for alle og enhver:

 

Av de 22 som druknet i fritidsbåtrelaterte ulykker i fjor druknet 2 personer fra seilbåt (da antar jeg under seilas).

Av de resterende 20 drukninger fordeler årsaken seg som følger:

 

- 10 druknet fordi fritidsbåten kantret.

- 7 druknet fordi de falt overbord fra fritidsbåten.

- 3 druknet fordi fritidsbåten havarerte.

 

Kilde: Norsk Folkehjelps drukningsstatistikk for 2006.

 

Hvor mange av de druknede som hadde redningsvest på fremgår ikke.

Hvor mange som var påvirket av alkohol fremgår ikke.

Båtens størrelse fremgår ikke.

 

Fra 1.1.2007 til 15.6.2007 har det druknet 48 personer, mot 33 i samme periode i 2006.

Hvor stor andel av disse drukningene som er relatert til fritidsbåt fremgår ikke av statistikken.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det fremgår vel heller ikke om de var alene i båten disse som druknet da de falt overbord ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det blir meningsløst å innføre et generelt påbud mot bruk av vest. Det bør innføres påbud mot sunn fornuft. I bilverden er det faktisk påbudt å utvise skjønn. Hvis man kjører av veien p.g.a. vannplaning kan man få både forelegg fra politiet og redusert forsikringsoppgjør, fordi man ikke har avpasset farten etter forholdene. Av samme gunn bør det hjemles for utskriving av forelegg og reduksjon i forsikringsutbetalinger hvis man ikke har på seg vest når man ferdes ute på dekk i grov sjø eller høy fart. Tenker flere hadde tatt på seg vesten når det ble litt ruskete på fjorden hvis de risikerte at fruen satt igjen med hele milliongjelden hvis man druknet uten vest ...

 

Ellers er historien med Viknesen som det refereres til her interessant, fordi mannen var ute i båt alene. Jeg har alltid på meg vest når jeg er alene i båt. Det er langt mer dramatisk å falle i vannet når en er alene enn når en er sammen med noen som kan finne en igjen, hjelpe en ombord eller tilkalle hjelp. Der er jeg faktisk tilbøyelig til å kunne godta et påbud.

Redigert av Fyken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...... bør det hjemles for utskriving av forelegg og reduksjon i forsikringsutbetalinger hvis man ikke har på seg vest når man ferdes ute på dekk i grov sjø eller høy fart....

Skipperen på en seilbåt som deltok i en kappseilas til Skagen i månedskiftet april/mai for en del år siden fikk en dom i mot seg for uforsvarlig seilas (har ikke ordlyden friskt i minne). Jeg mener at det var skjerpende omstendigheter at man ikke hadde sikkerhetsliner ombord som skulle forhindre at noen falt overbord. Det samme var fremme i en ulykke på sørlandet for en ti-års tid siden.

 

Så domstoler, og dermed også forsikringsselskap kan reagere på uforsvarlig skipperskjønn.

 

Ellers er historien med Viknesen som det refereres til her interessant, fordi mannen var ute i båt alene....

Denne saken synes jeg ikke man skal trekke inn før fakta er klarlagt. Ingen kjenner omstendighetene, annet enn at det var en mann alene ombord.

 

Dette er det siste som er lagt ut av Moss-Avis: http://www.moss-avis.no/apps/pbcs.dll/arti...TENYTT/70721006

Link to post
Share on other sites

Skal en få bommen i skallen opmbord hos meg så bør en være godt over 2 meter og i tillegg bøye seg over spray hooden, da er det i teorien mulig å få bommen i skallen...

Eller være på dekk - slik man ofte er i seilaser - kanskje man skal jibbe og man holder på med spinnakerbommen. Eller at man står på benken i cockpit for å få bedre sikt. Ulykkene skjer jo ikke når alt er normalt - de skjer gjerne når det er litt hektisk ombord. Noe som igjen er et argument for meg selv å alltid ha vest på meg når jeg er ombord i båten. For jeg vet (av erfaring også) at det mest utrolige kan skje når man minst forventer det - og da heller føre var enn etter snar :smiley:

 

Tilbake til ulykken på Hvaler. Her er litt mer info om den savnede. Grande var eier av Belamarin som selger Raymarine i Norge. Han var høyt ansett i seilerkretser. Fortsatt rart å se den tomme plassen på brygga da jeg så etter båten i kveld.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...