Jump to content

Redningsvestpåbud?


Astor

Recommended Posts

Synes det er sløv likgladhet å si "....OK med båbud for meg fordi jeg allerede praktiserer....". De Herrer Bitteliten og Sydvesten supporter barnepikementalitet slik jeg ser det.

Eh - kanskje du skal lese en gang til hva jeg skriver - eller kanskje jeg var utydelig?

 

Jeg er motstander av påbud i hytt og pine. Vi er så redde for at alt skal skje at ungene våre snart blir født med airbag i panna :wink:

 

Jeg er i mot påbud å ha vest ombord - men jeg tillater meg å synes det er utrolig teit at folk har vest ombord med ikke ha den på. Mest komiske er kanskje de som ber ungene ha på seg vest men ikke en selv. "Gjør som jeg sier ikke som jeg gjør" :rolleyes:

 

Generelt er jeg mot at alt som kan være farlig skal forbys - bortsett fra tobakk da :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt muffens den meldingen fra forbruker.no samtidig som norboat ikke vil ha obligatorisk båtsertifikat for båter med fart under 25 knop, vil de kreve at vesten er på hele tiden. :crazy:

Jeg synes ikke det er så rart. Hvis jeg har oppfattet ting riktig så er det ikke farten som er årsaken til de fleste dødsfallene på sjøen, men at man detter til vanns uten flytemiddel og drukner. Så da vil bruk av redningsvest være et bedre tiltak for å redusere antall døde, enn innføring av obligatorisk bevis.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Påbud bør begrenses til å gjelde forhold hvor det har vesentlig betydning for å redusere ulykker, og da spesielt hvor det kan ha konsekvenser for folk i andre båter.

Nå skal ikkke jeg ta stilling til det andre du skriver i innelgget ditt siden det ikke fortjener noen kommentar etter mitt syn, (les hjelmpåbud)

 

Nå viser vel statistikken rimelig klart at det er en overvekt av manglende bruk av vest ved drukninger om jeg ikke husker helt feil. Mener å ha lest at de fleste som drukner fra båt ikke bruker vest, men de er andre her som kan statistikken bedre enn meg... Så jeg vil fortsatt hevde at bruk av vest vil kunne redusere antallet druknede. Nå er vi åpenbart ikke enig i at bruk av vest vil kunne redusere drukningsulykker, og du står selvsagt fritt til å mene at jeg representerer barnepike mentalitet når jeg sier at det er ok for meg med et påbud siden jeg bruker vest, det tar jeg som et kompliment.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg la ut på tur med den nye Suzumaren min her i går og tenkte ikke på redningsvest før jeg var midtfjords. Jeg hadde på meg en kyllingdrakt da (Fladen), denne har jo flyteelementer og jeg ville tro den holder gjør den ikke? Jeg mener en redningsvest uten på der igjen blir ikke akkurat komfortabelt... :crazy:

Er det ok å kjøre gummibåt i flytedress?!? Kan politiet hyle og bære seg da?

Link to post
Share on other sites

Siden vi snakker om nordmenn, blir nok ett slik påbud minst like godt respektert som forbudet mot å snakke i mobil når man kjører bil. Forbudet kom for ett par år siden, og nå er det jo ingen som snakker i mobilen mens de kjører. Så effektivt kan altså ett påbud være... :wink:

 

Hvem er det som drukner fra fritidsbåter. Er det små barn og edru voksne en vanlig sommerdag? jeg har ingen statistikk å se på, men jeg misstenker at hoveddelen av drukningulykkene i fritidsflåten er fra mannfolk som drar ut alene i ruskevær for å fiske, eller halv/hel fulle manfolk som skal opp på ripa å slå lens i nattens mulm og mørke. Hvor mange spenner på seg vesten for å slå lens?

 

Jeg tror at ett slikt påbud vil bli respektert av de som allerede i dag er ansvarsbeviste og forsiktige i sin utfoldelse på sjøen, mens de som i dag gir F.. vil fortsette med det uavhengig av hvilke krumspring politikerne finner på, og at statistikken ikke vil forandre seg stort. Men det er klart, det kan bli bra med bøte-penger av ett slikt påbud, og det er vel atageligvis det primære målet. Samt at båtbransjen ser en mulighet til å selge flere vester.

 

HVIS jeg skulle få forby noe som helst, vil det være salg av oppblåsbare vester med MANUELL utløsning. Har hørt om i hvert fall en som holdt på å drukne etter å ha blitt slått i svime og kastet overbord av bommen på en seilbåt. Hadde manuell vest, og den blåste seg selvsagt ikke opp siden ingen dro i snora. DET burde båtbransjen(samt Europris o.a.) ta ansvar for først, og ikke bare tenke penger før sikkerhet :headbang:

Link to post
Share on other sites

Det er så mye påbud snart at en kan gå i surr i alle , men det kommer sikkert noe lurt snart. Syntes jeg ser Økosjefen og meg selv sitte inne i en lukket båt med redningsvest på, kommer aldrig på tale uannsett påbud eller ikke . Men å ha ombord godkjent vest til alle ombord til envær tid en en selvfølge,påbud eller ikke .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Skal vel kanskje ikke ta alt som disse journalistene lirer ut av seg i disse agurktidene men er ett par ting jeg reagerer på og det skal bli spennende hvordan ordlyden vil bli i ett eventuelt påbud.

 

1.Påbudt med redningsvest!!!! Seilervester og flytejakker er vel ikke godkjent som redningsvest. En redningsvest skal ha flyte krage og kunne snu en person som ligger livløs i vannet. så her må man eventuelt dra fram de gode gamle orange.

 

2. Å ha på seg ombord!!! Mener de ett påbud om at alle ombord skal ha på seg (rednings)vest hele tiden mens man er ombord? Menes hele tiden eller kun når fartøyet er under fart.

 

Uansett, tror de fleste sover veldig dårlig med en Orange Helly Hansen vest. Brann og vanninntrenging kan jo like gjærne skje på natta når alle sover.

 

Må vel være nok å ha vester lett tilgjengelig ombord. Men påbud for åpne båter er på sin plass. Men det er vel det påbudet vi har i dag?

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Veldig synd at slikt skjer. Trodde først det var en Viknes 880. Han har nok tydeligvis stått ute og styrt og/eller gjort et eller annet som har medført at han har falt overbord. Det har jo blåst mye så jeg er enig at man bør ha redningsvest på under slike forhold når man oppholder seg ute. Feilen er vel kanskje i det hele tatt å dra ut i slik vind det har vært nå hvis man ikke må. En brottsjø kan gjøre at man blir overrasket og mister balansen.

Nå vet man jo ikke hva som har skjedd, og det er ikke sikkert man får vite det noen gang.

 

 

Når det er sommer og pent vær bruker ikke jeg redningvest annet enn i gummibåten. Den ligger imidlertid klar på sete.

Å sitte inne i pent vær med redningvest på synes jeg er "overkill".

Drar jeg ute når det er kaldt i vannet på høsten har jeg flytedrakt på meg når jeg er ute.

Link to post
Share on other sites

Tragiskt.

 

Forsøkeene bla. mitt på å være morrsom får liksom en bitter bismak.

 

Men jeg mener fortsatt at påbudet vi har i dag er godt nok. Og ar det er opp til den enkelte å ta på seg nødvendig flyteplagg når hver og en mener det er nødvendigt.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Er det påbudt å ha redningsvest på når du er passasjer på en ferge? Nei. Det bør det heller ikke være i en cabincruiser. Men du skal vite hvor den er og ha nok / riktige flytemidler til alle ombord.
Vi er på god vei til å bli et land for spesielt interresserte. Hadde det ikke vært for båtlivet og gleden ved å ha båt så ....... :wink:
Båttype bør absolutt være med i vurderingen for bruk og ikke bruk av vest underveis i båt.

Kan ikke annet enn å si meg helt, helt enig i disse utsagnene.

Det er viktig å fatte at det er forskjell på å barbere seg og å kutte av seg hue.

 

Absolutt på sin plass å bruke vesten når man er i en jolle eller alene i en mindre båt.

Å ha obligatorisk påbud om vestbruk for alle, er bare latterlig. Og hvor går grensa? 50 fot? 100 fot?

Er det forskjell på å tøffe nedover Blindleia i 5 knop og å krysse over til Danmark? Selvfølgelig er det forskjell.

Problemet er at en drøss politikere samt en del særorganisasjoner er av den oppfatning at vi ikke evner å være ansvarlige personer, men de går glipp av det faktum at de uansvarlige uansett driter i forbud mot mobilprat i bil, vester i båt og hva det nå måtte være. Alle vet at alkohol er skadelig, men snart får vi, om forslaget går i gjennom, advarselstekst på ølboksen som forteller at inntak av alkohol er skadelig for helsen.

Link to post
Share on other sites

men hva har denne triste saken med redningsvest å gjøre?

 

Han hadde ikke på seg redningsvest.

Jeg er heller ikke påbudstilhenger - tror det har fremgått over. Tror ikke det er løsningen. Men om denne diskusjonen kan få fler til å bruke vest hele tiden da er mye oppnådd.

For å si som kona "Jeg skjønner ikke hva som er problemet med å ha på seg en redningsvest"

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når vi var/er ute i seilbåt har vi så å si alltid på flytevest, men når jeg er ute i motorbåten innaskjærs

og i go`vær har vi kun vestene lett tilgjengelig. Bikkja har jeg somregel vest på da...

 

Har en stund vurdert å kjøpe de nymotens oppblåsbare nakkeringene, men føler meg ikke helt bekvem

med disse enda, noen som vet hvordan sikkerheten på disse er kontra de mer tradisjonelle flytevestene?

Link to post
Share on other sites

Vi har hatt oppblåsbare vester så lenge vi har hatt egen båt. Første fikk vi med på kjøpet da vi kjøpte vår Uttern D55 for 5 år siden.

 

Vestene har bedre oppdrift enn mange "gamledagse" vester og er definitivt mer behagelige. Bare det i seg gjør at man bruker de. De krever ettersyn av mekanismen en gang pr år - dvs at man sjekker at flaska med gass er hel og at utløsermekanismen ser OK ut. Sjekken tar et par minutter. Også bør man blåse opp vesten (kan gjøres manuelt med eget munnstykke) en gang pr år og sjekke at den er tett. Det gjøres ved å ha den oppblåst i 24 timer.

 

Jeg løser testen en gang pr år ved å bade med vesten. Alltid like interessant å prøve. Jeg føler meg helt trygg med vesten på. Jeg har modifisert våre vester lit ved å montere et blinklys som starter ved kontakt med vann samt ektra reflekser. Har forresten det på alle vester til familien ombord.

 

Vestene nå heter Baltic Winner. Liker de godt fordi de er solide og har fleece for i nakken

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

..... men hva har denne triste saken med redningsvest å gjøre? :rolleyes: Må vel gå an å diskutere uten at en drar og vrir det i alle mulige slags retninger.
Han hadde ikke på seg redningsvest.

Hvor har du det så skråsikkert fra Bitteliten? Har du noen annen informasjon en hva Moss Avis har lagt ut?

 

Moss Avis skriver: I følge Solberg kunne det se ut til at båtføreren ikke var utstyrt med nødvendig flyteutstyr da ulykken skjedde.

Link to post
Share on other sites

Husker fra "militærtiden" ombord på MTB hadde vi slike sjekke lys som slo seg på i kontakt med vann,

litt morro å se fordekksgjengen og artelleristene når det regnet eller var mye oversjø.... synes

de militære redningsvestene var fine.

 

En av grunne til at jeg ikke har byttet er at vi til tider driver mye med vannsport, synes det da var deilig å

bruke sin egen vest, og at jeg slipper å ha flere liggende.

 

Som du sier kreves det at disse automatisk oppblåsbare vestene blir fulgt opp årlig, noe som sikkert mange

slurver med.

 

Ble litt ekstra skeptisk til slike vester da en seilerkamerat med en slik på underlig vis falt over bord under en regatta,

vesten var det lite oppdrift i for å si det slik.

Må nevne at den nevnte kamerat var den eneste med automatisk oppblåsbar vest ombord, nå er det ingen...

Link to post
Share on other sites

Nå må du slutte å tulle - eller kanskje du ikke ser relevansen i saken. Trodde ikke dette var så vanskelig å forstå :rolleyes:

 

En mann er falt over bord fra en båt. Meldt savnet kl 14 da båten hans ble funnet med motoren i gang på et skjær. Mannet er ikke funnet etter mange timers leting i området. Les hvem det er som uttaler seg:

Det søkes med politibåt, losbåt, en svensk redningsskøyte og flere sivile båter, sier Stein Solberg ved Hovedredningssentralen kl. 19.30 i kveld.

 

I følge Solberg kunne det se ut til at båtføreren ikke var utstyrt med nødvendig flyteutstyr da ulykken skjedde.

 

Jeg tar kritikk for at jeg ikke var helt presis. Burde ha skrevet "ser ut til at mannen ikke hadde på seg redningsvest". Men å kalle dette uhemmet - merkelig - mer enn meget merkelig. Faktisk uhemmet merkelig :wink:

 

Alle håper jo inderlig at han tar feil - og at den savnede sitter på en holme og fryser et sted. Med eller uten redningsvest. Men hadde han hatt en vest er det jo antakelig mer trolig at han hadde vært funnet med SeaKingens varmesøkende kamera.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...