Jump to content

Redningsvestpåbud?


Astor

Recommended Posts

Oppblåsbare vester klassifiseres i oppdrift. Tror det regnes i Nm. Det finnes 100Nm, 150 Nm og 250 Nm. 150 er ganske vanlig. 250Nm er for offshore bruk.

 

Naboen i båthavna er fortsatt savnet, og politiet og familien regner med at han er omkommet nå. Veldig leit. Litt trykket stevning i havna i kveld.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg var på vei på land via truck ...
Høres ut som det har blitt i overkant med Cognac og Cigarrer på CBC-dekket på tross av det labre vestlandsværet i det siste :smiley: Min rekord er å bli fraktet hjem i trillebår (for noen-og-tjue år siden), men truck har jeg til gode å prøve :lol:

 

Ellers tragisk ulykke, og interressant diskusjon. Jeg har selv en intens motvilje mot flere påbud/forbud, men må samtidig erkjenne at det ikke koster meg en kalori å bruke bilbelte - samtidig er det nok slik at uten påbudet så ville det ikke vært like innarbeidet i ryggmargen å ta det på før bilen startes. Selv "plager" jeg poden med en klumpete vest, men er ikke like flink selv. Må nok ta litt lærdom av Bitteliten og flere andre her.

 

Uten å spekulere mer i ulykken er jeg selv minst like opptatt av (når jeg er alene i båten) å ikke valse rundt omkring på akterdekk/dollbord uten at giret er i fri. Jeg har en mistanke om at temmelig mange slike ulykker kunne vært forhindret ved bruk av dødmannsknapp/evt. autopilot med fjernkontroll som kutter motor når den fjernes for langt fra båten.

Link to post
Share on other sites

Selv "plager" jeg poden med en klumpete vest, men er ikke like flink selv. Må nok ta litt lærdom av Bitteliten og flere andre her.

Ungene gjør som vi gjør - ikke som vi sier. Jeg vil at ungene skal oppfatte det som det mest naturlige i verden å ha på redningsvest.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du har nok rett. Får prøve å skjerpe meg her.

Oppblåsbare vester klassifiseres i oppdrift. Tror det regnes i Nm...
Her er det nok dreiemomentet fra Vera og Petra som har smittet over :smiley: Det holder vel med N. Hvis ikke tror jeg en ville oppnådd ganske høy rpm i vannet... :crazy:
Link to post
Share on other sites

Høres ut som det har blitt i overkant med Cognac og Cigarrer på CBC-dekket på tross av det labre vestlandsværet i det siste :smiley: Min rekord er å bli fraktet hjem i trillebår (for noen-og-tjue år siden), men truck har jeg til gode å prøve :lol:

 

Som kjent er skipper og skute ett og samme og begge er inkorporert i en vertikal integrasjon for å unngå substituering over mot landligge.

 

Ungene gjør som vi gjør - ikke som vi sier. Jeg vil at ungene skal oppfatte det som det mest naturlige i verden å ha på redningsvest.

 

Enig. Her ombord er det påbud og det følges mer fanatisk enn hva selv den mest devoterte shia-muslim kunne klare. Utendørs underveis=vest, Gummibåt=vest, ingen unntak, ferdig arbeid. :smash:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Prøv selv og finn ut. Jeg fikk min som en kvelerslange rundt halsen :eek:

Jeg mener å ha lest i et engelsk båtblad at skrittreim på de oppblåsbare vestene er en smart idé for de av oss som ikke har timeglassfigur. (Det er visstnok den figuren man får dersom man drikker et glass i timen.)

Link to post
Share on other sites

Som kjent er skipper og skute ett og samme og begge er inkorporert i en vertikal integrasjon for å unngå substituering over mot landligge.

Dere er vel mer komplementære enn substitutter vil jeg tro?

 

Jeg mener å ha lest i et engelsk båtblad at skrittreim på de oppblåsbare vestene er en smart idé for de av oss som ikke har timeglassfigur.

Akkurat den skrittstroppen tror jeg vil gjøre en del vel kvalifisert til å synge i guttekor resten av livet :lol:

Jeg har ikke tenkt tanken at det kan være kroppen min det var noe feil med - men når du sier det så kan jeg jo skjønne hvorfor livremmen ikke fant feste rundt midjen :rolleyes:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Husk vi er midt i den beste agurktiden.

 

Lang diskusjon, men ikke alle har lest hva Norboat skriver:

 

takk for link sjøtummel. prøvde å finne noe fra norboat, men fant det ikke. hadde mine mistanker om at det var slik :wink:

Da er det blitt til en sak jeg fra å være uenig, kan være enig i.

Link to post
Share on other sites

Hvis du ønsker lys stemme (falsetto) etter en tur på sjøen, er det også anbefalelsesverdig... :rolleyes:

Det var det med å stramme stroppen for hardt før utblåsing :eek:

 

Det er mulig det er noe med pakking av vesten. Min har beltet innenfor den delen som blåses opp, og skrittreima blir ikke nevneverdig stram før jeg eventuelt detter over rekka og blir hengende i livlina.

Link to post
Share on other sites

.............Når jeg bruker livline er det ofte greit å skifte til en vanlig vest ettersom det er et mas dersom den oppblåsbare løser seg ut. Ettersom de oppbåsbare vestene ikke er så gode å arbeide med etter at de er utløst har jeg dobbelt sett vester i båten. Et sett oppbåsbare og ett sett vanlige.

er inne på samme tanke......tror det blir ett litet helvete om man henger på utsidan båten i livselen, med denne oppblåsbare 'pölsen' runt halsen......kommer til o bruke vanlig vest i desse fall...

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Mye artige påbud i dette landet etterhvert.. :nonod:

Lurer på hvordan denne regelen skal defineres..

Skal man ha på vest ved bading?

Skal man ha på vest når man ligger på en bademadrass?

Når man sitter i en gummibåt i badebukse og ror?

Når man seiler?

Når man bruker motor?

Når man kjører over 20 knop?

Når man har mer enn 1 pils innabords?

 

Har på følelsen at jeg trenger en vest med hurtigfunksjon for av/på-kledning..

 

Hva med å la folk ta ansvar for seg selv? Det funket for 10 år siden, er overbevist om at det fortsatt fungerer. Hvis ikke det fungerer for enkelte så har vi alltids Darwins lov som sørger for at det ikke gjentar seg neste generasjon.

Link to post
Share on other sites

Akkurat den skrittstroppen tror jeg vil gjøre en del vel kvalifisert til å synge i guttekor resten av livet :lol:

Jeg har ikke tenkt tanken at det kan være kroppen min det var noe feil med - men når du sier det så kan jeg jo skjønne hvorfor livremmen ikke fant feste rundt midjen :rolleyes:

:lol::lol::lol::lol::lol:

 

Sitat: (Skipper Worse @ 19.07.07 23:42)

Hvis du ønsker lys stemme (falsetto) etter en tur på sjøen, er det også anbefalelsesverdig...

 

Nå synger jeg 1. Tenor, men tror ikke jeg vil tilbake til guttekoret :lol::lol::lol: ( Jeg var en liten engel som sang i "gullguttene")

Jeg tror jeg strammer "livremma" og fortsetter å droppe skrittstroppen jeg .... :cheers:

 

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Av denne diskusjonen å dømme er folk mer opptatt av de oppblåsbare vestenes forskjellige egenskaper enn et generelt vestpåbud. Det er nok en av grunnene til at man kan innføre et slikt påbud uten de store protestene. Folk bryr seg rett og slett ikke. Et påbud fra eller til? Ikke viktig. Hva som strammer eller ikke strammer i skrittet er mye viktigere.

 

Nå viser det seg at Norboat slett ikke har foreslått et generelt vestpåbud. De vil ha påbudt bruk av vest i alle små åpne båter og joller. For min del har jeg intet problem med å være enig i det. Faktisk er det vel slik at over 80% bruker vest i slike joller allerede. Nå skal de resterende tvinges. Kanskje en bra ting, kanskje ikke.

 

Takk for linken til Norboat Sjøtummel. Infoen her var veldig bra.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er jeg ikke helt sikker på hvordan et flytevestpåbud for små, åpne båter vil se ut. Jeg slurver nok med å bruke vest i jolla dersom jeg skal fra båt som ligger på svai og 40-50 meter inn til land når vannet er varmt og været pent, da blir det lett til at vesten er sittepute i stedet. Ut over de korte turene der høres det ut som sunt båtvett å bruke vest i småbåt. Jeg kan likevel tenke meg at det blir en viss diskusjon dersom en åpen sjekte (snekke/kogg) blir regnet som åpen småbåt. Jeg mener å huske en diskusjon om styrepils i snekkefart tidligere i sommer. :wink:

Link to post
Share on other sites

...... du står selvsagt fritt til å mene at jeg representerer barnepike mentalitet når jeg sier at det er ok for meg med et påbud siden jeg bruker vest, det tar jeg som et kompliment.

Beklager at jeg har vært klosset og formulert meg slik at du har oppfattet det som om du har fått et kompliment for din ja-holdning til et generelt påbud om bruk av vest ombord i alle fritidsbåter.

 

Norboat uttaler seg om drukning i forbindelse med bruk av fritidsbåt her:

 

http://www.norboat.no/index.php?page_id=65...;article_id=883

 

” Det er et faktum at drukninger i forbindelse med bruk av fritidsbåt først og fremst skjer fra små åpne båter, som regel i godt vær og i farvann der den forulykkede er godt kjent. Det er ofte alkohol med i bildet og like ofte er det personer som ikke bruker flytemidler”

 

Man kan jo spørre seg om det er mulig å nå frem og redde så det monner i denne gruppen ved påbud om bruk av vest. Jeg betviler det.

 

Det kan virke som Skipperen på Stauden II kanskje ikke har så lang fartstid som seiler. De fleste seilere vil vel i løpet av en femårs tid oppleve ”ufrivillig jibb” om bord. Det er dessverre tilfeller hvor noen i cockpit får bommen i hodet. Det er ikke å spøke med. Enkelte blir aldri helt seg selv etter dette og havner på uføretrygd. Bommen har også tatt liv. I Ferderseilasen har legehelikopter hentet noen med alvorlig hodeskade etter å fått bommen i hodet.

 

Enkelte mener det er viktigere å hindre at folk faller om bord enn at de bruker vest. Har man om bord på Stauden II hatt mann over bord manøver? Helst ”far over bord når det blåser minst 7 m/s”. Anbefaler å prøve varianten at ”far er skadet, og kan ikke gjøre noe selv for å bli berget”.

 

De færreste drukner i den forstand at lungene fylles med vann. De fleste omkommer pga nedkjøling, man kan si at man fryser i hjel. Enkelte husker kanskje historien med Gro Harlem Brundtland som ikke greide å få mannen om bord igjen, hun styrte det forteste hun kunne mot land med gubben hengende etter. De var heldige, de fikk hjelp før mannen omkom. ARC seilasen for et par år siden hadde et tilfelle hvor den ene av to om bord falt over bord. Den andre om bord greide ikke å få kameraten om bord.

 

Sikkerhetsliner til bruk i cockpit og langsgående bånd på dekk er nok tingen.

Redigert av Teodor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi har nok mange mørketall om bruk av redningsvest, Men tror faktisk at veldig mange her inne er flinke. I vår familie har vi bestandig vest på. Ingen får gå ut uten, ( Vi har lukket båt) Barna må ha vest på når de skal ut eller inn i båten og på brygga. Dette er det ingen problemer med så lenge vi er konsekvent på reglene. Hva jeg opplever langs kysten, er at folk generellt er flinke. Man kan bestanding bli bedre ,og at man setter fokus på det tror jeg også vil hjelpe en del. Påbud ser jeg ikke som realistist siden man ikke kan følge det opp i dagens politi. Mener holdningsskapende arbeid vil være en bedre bruk av ressuser en hva et påbud.

 

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

herrejesus for en kverulering!

Er helt enig med deg her SRA....

 

Men litt tilbake til Teodors påstander om hva jeg mener.... Det eneste jeg har skrevet her at jeg ikke ser det som noe problem at det innføres et påbud om bruk av vest ombord... Resten av påstandene som Teodor fremsetter om meg her er rett og slett svada helt uten rot i virkeligheten fra begynnelse til slutt... Jeg finner det rett og slett forkastelig at Teodor tillegger meg meninger jeg ikke har.... Så jeg er helt enig med Teodor at han har utrykket seg klosset..

 

Jeg vil også beklage at jeg ser meg nødt til å skrive dette innlegget da jeg ikke har sansen for direkte personlige kommentarer, jeg diskuterer vanligvis kun sak og ikke person, men denne gangen er dette å anse som en replikk på et medlem som tillegger meg meninger jeg ikke har.. Så derfor denne beklagelsen..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

De fleste seilere vil vel i løpet av en femårs tid oppleve ”ufrivillig jibb” om bord. Det er dessverre tilfeller hvor noen i cockpit får bommen i hodet. Det er ikke å spøke med. Enkelte blir aldri helt seg selv etter dette og havner på uføretrygd. Bommen har også tatt liv. I Ferderseilasen har legehelikopter hentet noen med alvorlig hodeskade etter å fått bommen i hodet.

 

 

Jeg har lurt på om jeg skal la være, men jeg drister meg til å stille Teodor et spørsmål. Er dette tatt opp som en seriøs sidestilling av problemet drukning?

 

Har ikke gjort meg opp noen endelig mening vedr. event. påbud om bruk av vest i båt, men jeg følger selvsagt med på debatten. Flyte/rednings vest kan forhindrer drukning, det tror jeg de fleste er enige om. Og at antall drukninger bør ned, det mener vel også de fleste. Men inntil nå har jeg ikke sett noen store tall vedr. dødsfall relatert til "bommen i hodet" i seilbåt. Derfor er det fristende å kalle innlegget ditt usakelig, Teodor. Men du har kanskje statistikk å vise til?

Link to post
Share on other sites

Men du har kanskje statistikk å vise til?

En faktor som ikke er uviktig er bomhøyden på de vanligste turseilere. Jeg ser at flere nye turseilere leveres med brems på bommen slik at en ufrivillig jibb ikke blir så voldsom. De som er flinke til å sette preventer bidrar også til redusere faren for slike skader. Likevel, det hadde jo vært fint om Teodor hadde en skadestatistikk å vise til.

Link to post
Share on other sites

En faktor som ikke er uviktig er bomhøyden på de vanligste turseilere. Likevel, det hadde jo vært fint om Teodor hadde en skadestatistikk å vise til.

 

Skal en få bommen i skallen opmbord hos meg så bør en være godt over 2 meter og i tillegg bøye seg over spray hooden, da er det i teorien mulig å få bommen i skallen...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...