Jump to content

Gass-koker fra Biltema - genial


Victora III

Recommended Posts

1) Vi går tomme for gass midt i kokingen. Da kan vi hente fram den lille grønne og fortsette kokingen på den.

2) Vi har fisket makrell, og ønsker å steke den på land.

Kan du ikke bare bytte til ny flaske vedr. punkt 1?

Punkt 2 kjøper jeg glatt, men du kan jo alternativt grille makrellen din?

 

For min del vil jeg ikke ha et løst gass kokeapparat liggende i båten, men det er nok intet problem, jeg bare liker det ikke.

Link to post
Share on other sites

Kan du ikke bare bytte til ny flaske vedr. punkt 1?

 

Da må jeg i tilfelle drasse rundt på en ekstra 5 kg beholder, og synes det blir litt overkill for å løse et problem som oppstår ca hvert 2. år.

Bytter selvfølgelig 5 kg beholderen ved første anledning hvis den har gått tom.

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Må innrømme at kokeapparat på sprit utfordret min tålmodighet og gikk derfor til anskaffelse av et portabelt gassapparat fra Biltema slik som dette:




Litt pinlig å måtte innrømme at i en båt til 1,3 mill må en inn med et gass-apparat til 199,- for å få sus på sakene, men heretter blir det lite sprit (iallefall ibrent form :lol: ) på oss!



Hehehe Swande , på sjøen har de fleste som regel et hav av tid. Hva er det du skal rekke av andre ting siden tolmodigheten din settes på prøve hver gang du skal koke en kjele kaffe? Tror du må gire ned et par hakk.Du må legge igjen uvanene dine på jobben .... :smash:

Forøvrig bør aldri dette kokeapparatet stå uten tilsyn. Har sett at gassen kan lekke og antennes under lokket hvor patronen sitter. Egner seg kanskje best for bruk på land. Redigert av havgaaaaapet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hehehe Swande , på sjøen har de fleste som regel et hav av tid. Hva er det du skal rekke av andre ting siden tolmodigheten din settes på prøve hver gang du skal koke en kjele kaffe? Tror du må gire ned et par hakk.Du må legge igjen uvanene dine på jobben .... :smash:

:crazy::crazy: Uff og uff. Kan du vise meg siste du bidro med noe vettugt her inne? Vil du vi skal ta innleggene dine på alvor når du aldri bidrar med annnet en usakligheter og sidespor - aldri verdifulle båtfaglige innlegg?! Har allverdens av tid på sjøen, men velger å bruke den på en rekke andre ting enn å se på vannet koke. Tror du skjønner at de fleste her inne ikke blir veldig frustrerte om du velger Havgap-forumet for dine usakligheter.

Link to post
Share on other sites

:crazy::crazy: Har allverdens av tid på sjøen, men velger å bruke den på en rekke andre ting enn å se på vannet koke.

 

Swande , kjøp deg en kaffekjele som piper når den koker. Da slipper du å stirre på kjelen i 10 minutter i frykt for at den skal koke over. Du må lære deg å slappe av . Ting skal ta litt tid. Du har en tendens til å irritere deg over uvesentlige bagateller.

Link to post
Share on other sites

God tid, ja, ofte det, men vi kjøpte oss en fin liten 12v. kaffetrakter til båten og den bruker minst 30 min. på å trakte ca. 7 dl. kaffe. Da koker jeg ofte en vann på gasskomfyren og lager en kopp Nescafe for å dempe de værste abstinensene mens jeg venter på filterkaffen.

Link to post
Share on other sites

:La oss si at du har 100 døgn på sjøen, Lotus, og koker kaffe to ganger om dagen. Da sitter du i tilsammen over 30 timer å venter på kaffen din, Lotus. Koselig det! :lol: For ikke snakke om å vente på middagen

 

 

 

 

Hehe pussig skrue denne Swande. Ved å gå over til gass sparer Swande ca 6 minutter daglig. Har du glemt at ting tar tid uansett om du bruker gass, lampeolje, sprit eller strøm. Det er differansen som er avgjørende Swande...og det dreier seg bare om bagateller.

 

Hehe husk at når du er 100 døgn på sjøen har du 2400 timer å ta av...

Redigert av havgaaaaapet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ser ikke problemet med en slik gassbrenner. De fleste (oppegående) mennesker sitter da å passer på den når man bruker den? Jeg gjør i hvertfall det og er rimelig klar hvis det eventuelt skulle begynne å brenne. Disse har da aldre lekket gass. Så lenge dette settes sammen riktig er den vel sikker nok til at man kan steke mat. Setter man ikke inn gassholderen riktig spyr den gass ut i alle retninger og er mildt sagt brannfarlig. Genialt for båteiere som ikke har tilgang til landstrøm hvor micro/ovn/kokeplate går på 220..

Link to post
Share on other sites

Hehe pussig skrue denne Swande. Ved å gå over til gass sparer Swande ca 6 minutter daglig. Har du glemt at ting tar tid uansett om du bruker gass, lampeolje, sprit eller strøm. Det er differansen som er avgjørende Swande...og det dreier seg bare om bagateller.

 

Hehe husk at når du er 100 døgn på sjøen har du 2400 timer å ta av...

 

:lol::lol: Igjen ett nyttig og konstruktivt innlegg! :crazy: Stakkars fyr! Fremdeles ingen ting annet å finne på? :lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt min i flere år, men bruker den sjelden. Synes disse virker ganske sikre og kan ikke helt se for meg hva som skal gå galt hvis man behandler apparatet normalt. Dersom disse apparatene skulle være så farlige, så ville det sikkert kommet advarsel mot bruk.

 

Noen som har hørt om ulykker pga disse kokerne?

Link to post
Share on other sites

God tid, ja, ofte det, men vi kjøpte oss en fin liten 12v. kaffetrakter til båten og den bruker minst 30 min. på å trakte ca. 7 dl. kaffe. Da koker jeg ofte en vann på gasskomfyren og lager en kopp Nescafe for å dempe de værste abstinensene mens jeg venter på filterkaffen.

 

Vi har en filterholder som vi setter på en TV-kanne eller termos, setter et filter i, filterkaffe i filteret og heller over vannet vi har kokt opp! Tar ikke lang tid og gjør akkurat samme jobben som en kaffetrakter. Tester av kaffetrakterer viser at de fleste trakterne ikke varmer opp vannet nok (mener 96grader er det perfekte), men det er løst med denne metoden.

 

Fungerer som bare det og (filter)kaffen blir god. :yesnod:

 

Hva er det Rema-reklamen sier?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har selv et Wallas Safeflame (som jeg har hatt siden det kom på markedet tror jeg), og kunne ikke tenke meg noe annet. Det må være noe av det enkleste og sikreste som finnes. Riktignok må jeg en gang i blant bytte inn en ny full kanne med lampeolje, men det er ikke noe problem eller arbeid. Dessuten er det vel nå kommet nye varianter som kan kobles rett på dieseltanken.

 

Fatmontert gassapparat tør hverken jeg eller kona ha ombord etter at datteren til en kollega ble blåst opp trappen og ut i cocpiten på seilbåten deres etter en gasseksplosjon. Etter et år var heldigvis brannsårene i ansiktet hennes leget. Og jeg har opplevd at det i en nabobåt plutselig var flammer over alt etter rødspritsøl ifb. et rådsprit kokeapparat. Det gikk bra, men de fikk litt av en jobb å gjøre rent etter bruk av pulverapparatet. Pumpeprimus har jeg selv hatt, men etter flere misslykkede tenningsforsøk med flammer opp i taket, sa fruen NEI!

 

At det tar tid før vannet koker med Wallasen bekymrer meg null og nix. Jeg er på sjøen for å leve langsomt og 90% av tiden gjør jeg likevel ingenting. Og med en tykk god jernstekepanne (med lokk over under oppvarmingen), må en passe på at ikke biffen blir brent.

 

Så her er jeg helt på linje med Lotus og Havgapet, - stress ned folkens!

 

Selv har jeg et slikt lite camping gassapparat for de små blå boksene liggende i dreggrommet som reserve dersom det originale kokeapparatet skulle streike fullstendig under ferie. Men jeg har selvfølgelig med reserve glødetråd til dette under ferie.

 

Sol eller regn, vindstille eller kuling, varme eller kjølige dager: stress ned og lev langsomt.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vi har en filterholder som vi setter på en TV-kanne eller termos, setter et filter i, filterkaffe i filteret og heller over vannet vi har kokt opp! Tar ikke lang tid og gjør akkurat samme jobben som en kaffetrakter. Tester av kaffetrakterer viser at de fleste trakterne ikke varmer opp vannet nok (mener 96grader er det perfekte), men det er løst med denne metoden.

 

Fungerer som bare det og (filter)kaffen blir god. :yesnod:

 

Hva er det Rema-reklamen sier?

 

:sailing:

Filterholder her også...kanskje ikke den rette "hastigheten" på vannet ...men kaffen blir bra den

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg idag reist halve jorden rundt for å prøve å få tak i apparter... nesten! :lol:

 

Først dro jeg ut til Biltema som ikke hadde apparatet inne. Etterpå skulle jeg til Europrisen på kvadrat men den fant jeg fort ut hadde flyttet :eek: Gikk også rundt i andre butikker på kvadrat å lette men ingen hadde. Så reiste jeg til Storhaug på europrisen der for å se om de hadde. Men nei utsolgt der også, når får dere inn igjenn da spørr jeg? Jo vi håper imorgen, leveringfirmaet er ikke så pålitelige så jeg kan ikke love noe.

 

Så jeg ringer imorgen å hører om de har. Håper virkelig de har fått inn ettersom jeg ska på båttur på onsdag til fredag :crazy:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...