Jump to content

Gass-koker fra Biltema - genial


Victora III

Recommended Posts

.....men hva gjør vi med de tomme gassboksene? Leser på boksen at de skal IKKE pungteres, de skal IKKE brennes ( her i distriktet går restavfallet i forbrenningsovner) Står ingenting om HVOR vi kan kvitte oss med boksene. Leveres som spesialavfall, kanskje? Da koster vel hvert besøk på dette deponiet en femtilapp......kan bli dyre kaffekopper av slikt :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

...fra Netthandelen til den nette sum av 161 kroner...

Nå er jo ikke alltid prisen derfra like 'nette' som de ser ut til. Fakturagebyr (kr. 65) og porto var vel kanskje ikke inne i denne prisen? Kjøpte du flere ting, hjelper jo selvsagt det litt - men kr. 65 for å sette opp en regning synes jeg faktisk er på grensen til å være sleip. Ser det ble litt O.T. i forhold til tråden, beklager det.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nordboat holder kurs for båtbransjen i gassinstallasjoner og utsteder godkjenning som jeg bestemt man må ha for å arbeide med gass i båt. Når gassinstallasjoner krever slik godkjenning er dette vel en indikasjon på at eventuelle feil kan ha ”uheldige bivirkninger”. Om kravene for gassinstallasjoner kanskje ikke gjelder løse apparater kan vel diskuteres, men det faktum at gassen i alle typer gassaparater brenner er vel ikke noen i tvil om.

 

Kanskje lurt å spørre Norboat om hva de mener i denne saken?

 

Foreldrene til en kamerat holdt på med vårpussen for mange år siden. Så skulle de koke litt kaffe på et slikt apparat i båten som for øvrig sto på land.

 

I løpet av kort tid mens kaffen skulle kokes, skjedde det noe feil med apparatet, og hele båten brant opp. Kameraten min er brannmann og sier at båtene brenner opp på svært kort tid. Jeg har spurt brannvesenet i Stavanger om hvorfor en raskere brannbåt ikke ble valgt når Vekteren ble innkjøpt.

Svaret var at det betyr lite i denne sammenhengen. Båtene brenner opp lenge før de når frem uansett, og folkene kan like godt plukkes opp med helikopter eller andre båter i nærheten. Vekteren er god å ha for å rydde opp etterpå slik at skipsleia kan tas i bruk igjen.

 

Jeg ville i vertfall ikke brukt slike billige løsninger uten å tenke meg om mer enn to ganger.

Link to post
Share on other sites

Rart - de finnes jo i andre Biltema-butikker, men mulig dette er siste rest da?? Rart om en slik salgssuksess tas ut. Vi får i så fall håpe ikke det skyldes feil eller svakheter på produktet da...

 

Ellers helt enig med deg i at kokeløsningen i Bavaria er en av svakhetene. Ser at flere og flere av de helt nye nå leveres med gass eller Wallas. Blir nok en ombygging på meg også innen neste sesong tenker jeg. En gassinstalasjon koster ikke mer enn en 6-7000,- om en gjør det selv og får testet det av fagfolk før bruk. Ble derfor ikke avgjørende for meg ved båtkjøp.

 

Var i Strømstad i helgen. Det ble power shopping for kona, mens jeg nøyde meg med NY GASSBRENNER. Fikk kjøpt den i båt-utstyrsforretningen nede ved brygga/Pråmen. 289,- SEK inkl. 4 flasker gass. :flag_sw:

Men, fikk ikke prøvd den ut, det holdt med Wallas'n til dagens meny.

Forøvrig en fin helg i den ellers litt masete byen. God plass longside (yttre havn).

Mvh Morty

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Nå har jeg fått min første dårlige erfaring med apparatet :rolleyes:

 

Det har seg slik at når jeg bruker apparatet nå i kulden så er det ikke god gang i det. Helt i begynnelsen når jeg fyrer opp er det normal flamme. Så står det og brenner i ett minutt eller mindre å da begynner flammen gradvis og bli mindre og mindre. Til slutt blir flammen veldig liten, men det slukker ikke.

 

Det jeg har funnet ut er at visst jeg vipper apparatet 45grader cirka noen ganger slik at gassen inni beholderen "ristes" litt så kommer flammen seg igjenn. (Da kan man også høre at gassen suser igjennom rørene) Men dette holder nesten ingenting. Ofte tar det ikke mer enn 10 sekunder før flammen blir gradvis mindre igjenn. Er det noe gale med apparatet mitt eller er alle gass apparater slik i kulden?? :confused:

Link to post
Share on other sites

Butangassen har en begrensing i at den ikke tåler særlig lav temperatur før den mister futten. Derfor er ikke slike apparater brukbare for folk som ligger i telt vinterstid f.eks. Disse bruker i stedet apparater som går på rødsprit, parafin eller bensin. Til en helt annen pris desverre. Men sommerstid fungerer butanbrenneren helt OK, og det er vel da du har mest behov for den, skulle man tro??

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kan være fukt ja. Men tror du det kan ha noe med kulden å gjøre??

 

 

Butangassen har en begrensing i at den ikke tåler særlig lav temperatur før den mister futten. Derfor er ikke slike apparater brukbare for folk som ligger i telt vinterstid f.eks. Disse bruker i stedet apparater som går på rødsprit, parafin eller bensin. Til en helt annen pris desverre. Men sommerstid fungerer butanbrenneren helt OK, og det er vel da du har mest behov for den, skulle man tro??

 

Propan brennere fungerer også greit om vinteren. Kokepunktet til Propan er -42,5 grader mens det for butan er -0,5 grader. Dvs at for temperaturer under dette vil gassen bli flytende ved atmosfærisk trykk og derfor vil det ikke bli drivgass til å trykke gassen ut av beholderen.

Butan flaskene som selges er ofte en miks hvor også propan er en bestanddel - det vil flytte kokepunktet nedover et stykke, men ikke nok til at det fungerer effektivt som brennstoff vinterstid.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Det jeg som ny båteier lurer på vedr. gass i båt er:

 

Eksplosjonsfaren? Har et enkelt gassapparat med flaske som skrues på, men tør jeg fyre opp dette på bordet akter (eller inne i den lille kabinen) når jeg vet at det er en tank med 90 liter bensin under dørken? Eller er det tryggest å gå i land og kokkelere der (da kan jeg jo bruke trangiastormkjøkkenet som er enda mer anvendelig).

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte et varmeapparat i samme serien på netthandelen slik at jeg slipper åpen flamme. Jeg har i tillegg denne kjekke kofferten fra Biltema :)

 

Auksjon

 

156,- før frakt og gebyrer, blir jo litt ekstra, men en grei pris. Blir spennende å se hvordan det fungerer/hvor mye gass den bruker.

Link to post
Share on other sites

Ikke noe å si på den prisen, men åpen flamme slipper du ikke da! Slike varmere brenner jo på forsiden av tennplaten bak gitteret! Og den avgir mye fukt, samt brenner opp oksygenet i luften. Så den bør ikke brukes uten tilsyn inne i kabinen. Men den er grei å bruke ute under kalesja, for å holde varmen utover kvelden. En slik kunne også jeg tenke meg , regner med at siden jeg har selvlensende akterdekk så burde denne være rimelig trygg å bruke ombord...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...