Jump to content

Gass-koker fra Biltema - genial


Victora III

Recommended Posts

Hei.

 

Tror jeg må få meg et slikt apparat som reserve dersom hovedkokeapparatet skulle svikte under ferien. Har tidligere hatt et lite campingbluss, slikt med små blå litersbokser med gass som en skruer inn på brennerdelen. Men disse boksene ruster faktisk i filler etter en tids lagring i båten, med derpå følgende gasslekkasje. Så nå skal jeg kvitte meg med dem. Og ikke varmer de mye og er ustødige. Ringte brannvesenet, og de skulle ringe meg tilbake om hvor jeg kunne bli kvitt boksene som nå er fulle av rust utenpå.

 

Så nå blir det en tur til Aktivmarin på Kjeller. Der har de kokere med flammevakt til kr.295,- på lager. 4 bokser ekstra koster der kr.100,- Og til vinteren skal dette lagres tørt i uteboden hjemme.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vanens makt er stor, og jeg skjønner forsåvidt godt at det kan oppleves som irriterende å måtte vente på noe man før fikk kjapt levert.

Som Swande som tidligere hadde ord'ntlig båt (Nor Star :flag: ) med gassbrenner, men som nå har fått seg en Bavaria :puke: med sotende spritbluss. :lol::lol::lol: he,he.

Selv var jeg ikke så godt vant, da min forrige skute hadde Safeflame-parrafin. Min nåværende ble imidlertid utstyrt med Safeflame diesel.

Og nå, etter disse morsomhetene på Swandes bekostning kommer jeg til mitt lille poeng:

Disse Dieselopererte Safeflamene er en del kjapper og betydelig varmere enn de som brenner parafin.

Tidsaspektet bryr jeg meg ikke så mye om, vanligvis, men står det biff på menyen, er den ekstra varmeffekten definitvt velkommen.

- Skal liksom ikke seigpine en biff.

 

Forøvrig synes jeg Safeflame systemet er vanvittig praktisk og trygt. Trykk på en knapp, sett på kjelen med vann.

Og mens automatikken styrer resten, finner jeg fram kopper og kar, presskanne og dertil egnet kaffe. En tur i glasskapet for å finne fram et litt mindre glass, og så en tur på pottelotte for å gjøre kvitte seg med all unødvendig bunkers, ja så er vannet sånn nesten kokende.

 

Men, det er jo litt lite med kun to bluss av og til da. Et ekstra apparat på benken ute høres ikke så dumt ut. Takk for tipset Swande, Biltema neste.

:sailing:

Morty

Mvh Morty

Link to post
Share on other sites

Etter alle som nå "løper og kjøper" skal jeg jammen kreve en aldri så liten påskjønnelse for god markedsføring av Biltema :flag:

Som Swande som tidligere hadde ord'ntlig båt (Nor Star :flag: ) med gassbrenner, men som nå har fått seg en Bavaria :puke: med sotende spritbluss. :lol::lol::lol: he,he.

 

:lol::lol: . En skikkelig judas med andre ord. Ja, skjønner det er hardt å svelge at Ær`n`dals-produsert kvalitet vrakes for baiersk kvalitet, så får vi heller bite i det sure eple og ettermontere gassbluss ute :lol:

Forøvrig synes jeg Safeflame systemet er vanvittig praktisk og trygt. Trykk på en knapp, sett på det med vann.

...så er det bare å vente, og vente, og vente... :lol:

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

vente, og vente, og vente... :lol:

Ja, - jeg venter og håper å vente lenge til mitt Safeflame apparat streiker. Men gjør det det på 4 ukers ferie, har jeg gassaparatet fra Aktivmarin..

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hehe.. kjøpte meg et slikt i dag jeg også..

Siden det ikke er noen koke muligheter i båten er det greit å ha noe slikt liggende.

 

Ut fra det andre skriver her er det kanskje ikke så lurt å lagre disse under setet inne i kabinen, men hvordan er det å legge gassboksene i dregg rommet som er oppe på baken på båten, evt. er det sikrere å ha gassboksene liggende i tau rommet som er i baugen?

Båten har utenbords motor, men under bak er det et stort rom hvor oljetanken og div. utstyr ligger, kan det evt. lages under der?

 

Den vil nok ikke bli brukt i selve båten tror jeg, tar den nok med opp på land de gangene vi skulle trenge å koke pølser eller lignende.. :-)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Lagrer du gassbeholderne i et rom med drenering i bunn, er det nok helt OK. Men jeg kommer til å ta ubrukte beholdere hjem og lagre de tørt i vinter. Har hatt blåe campingbokser i båten som har rustet i filler om vinteren!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lagrer du gassbeholderne i et rom med drenering i bunn, er det nok helt OK. Men jeg kommer til å ta ubrukte beholdere hjem og lagre de tørt i vinter. Har hatt blåe campingbokser i båten som har rustet i filler om vinteren!

 

Lars H.

 

Ahh, så klart. gass synker jo, da vil jo gassen synke ned til bunnen av båten, burde da lage en drenering som er i bunnen av det rommet og som går ut i brønnen til motoren, da går gassen ut i friluft og ikke ned i mellomskroget på båten.. Takk for tipset :cheers:

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Og går strømmen når du står og steker biffen en vinterkveld hjemme, er det jo greit å ha gass som reserve?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte kokeapparatet før jeg drog på tur på Torsdag og det har fungert utmerket. Har stekt pølser, kokt vann og kokt lapskaus :lol: Det fungerer kjempe til mitt forbruk. Lett å sette inn gassen også, er det noen her som har i gassflaska men setter apparatet i Off stillingen? :crazy:

 

Det jeg ikke likte så godt var at grytene var veldig løse oppå.

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi har brukt dette kokeapparatet i flere år til krabbekoking da jeg har nedlagt forbud mot dette ombord i båten, alle krabber skal kokes på land. Fruen har under tvil ved ett enkelt tilfelle fått tilatelse til å bruke den på akterdekket, (det blåste for mye til å bruke den på land).

 

Når du vipper håndtaket ved siden av justeringen helt opp er gassflasken koblet fra regulatoren, eneste mulige form for gasslekkasje er da en feil på ventilen i gassbeholderen.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Har nå ved 3 annledninger brukt denne kokeren, og er bare meget fornøyd med den.

Ene gangen ble den brukt på land til å steke løvbiffen i panna, 2-3 sek. og panna var varm nok.. :-)

Andre gangen ble steking av pølser i panna når grillen sviktet (blåste for mye).

Satt i båten og fulgte med på den hele tiden selvsagt..

I dag morges var det godt og kjølig i båten, blåste surt ute.. da tok det ikke mange minuttene før denne hadde varmet opp i båten.

 

Kan virkelig anbefales :-)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nå har også jeg testet dette kokeapparatet, - versjonen med flammevakt. Vi hadde akkurat ankommet Grebbestad, og hovedkokeapparatet streiket, - avbrent glødetråd. Og så kaffetørste vi var, fyrte vi opp gasskokeren. Lett var det å sette inn gasspatronen, tente gjorde det på første forsøket, og kaffen var klar på null komma fem. Bra! Nå er det imidlertid stuet bort (med gasspatronen i dreggrommet som har avløp i bunnen) og ny glødetråd montert i Wallasen. Det er jo greit med to kokesoner når middag lages.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Etter alle som nå "løper og kjøper" skal jeg jammen kreve en aldri så liten påskjønnelse for god markedsføring av Biltema :flag:

:lol::lol: . En skikkelig judas med andre ord. Ja, skjønner det er hardt å svelge at Ær`n`dals-produsert kvalitet vrakes for baiersk kvalitet, så får vi heller bite i det sure eple og ettermontere gassbluss ute :lol:

 

...så er det bare å vente, og vente, og vente... :lol:

 

Var på nippet til å kjøpe samme båt om deg, Swande, men lot oss sjarmere av disse Arendalittene.

Selgeren i Bavarian var hyggelig nok, han, men han var helt ærlig på dette med rødsprit kombinert med strøm, som båten kom med; det syntes var noe træl.

 

Men, har nå vært hos Biltema to ganger, og møter dessverre teksten "utgått" når jeg søker i datasystemet deres.

Så de lages kanskje ikke lenger, disse "Biltema-brennerne"?

Mvh Morty

Link to post
Share on other sites

Men, har nå vært hos Biltema to ganger, og møter dessverre teksten "utgått" når jeg søker i datasystemet deres.

Så de lages kanskje ikke lenger, disse "Biltema-brennerne"?

 

hmm det var merkelig for de står i nye katalogen og er på nettsidene... art nr 17-596

Link to post
Share on other sites

Var på nippet til å kjøpe samme båt om deg, Swande, men lot oss sjarmere av disse Arendalittene.

Selgeren i Bavarian var hyggelig nok, han, men han var helt ærlig på dette med rødsprit kombinert med strøm, som båten kom med; det syntes var noe træl.

 

Men, har nå vært hos Biltema to ganger, og møter dessverre teksten "utgått" når jeg søker i datasystemet deres.

Så de lages kanskje ikke lenger, disse "Biltema-brennerne"?

 

Spørr i betjeningen om de har en lur plass eller om de kan si deg når de for inn nye. Når jeg skulle kjøpe mitt lå de ikke i hullene, spurte betjeningen som heller ikk fant noe. Så tipsa en på baatplassen meg at de lå i en hylle rett med inngangen :lol: Den så verken jeg eller betjeningen, merkelig at betjeningen ikke visste om dette :crazy:

Link to post
Share on other sites

Var på nippet til å kjøpe samme båt om deg, Swande, men lot oss sjarmere av disse Arendalittene.

Selgeren i Bavarian var hyggelig nok, han, men han var helt ærlig på dette med rødsprit kombinert med strøm, som båten kom med; det syntes var noe træl.

 

Men, har nå vært hos Biltema to ganger, og møter dessverre teksten "utgått" når jeg søker i datasystemet deres.

Så de lages kanskje ikke lenger, disse "Biltema-brennerne"?

Europris fører også disse.Kjøpte min for 3 år siden,da var gassen noe billigere.Rart den ikke har steget mere i pris da dette prod.har blitt voldsomt populært :eek:

Link to post
Share on other sites

Var på nippet til å kjøpe samme båt om deg, Swande, men lot oss sjarmere av disse Arendalittene.

Selgeren i Bavarian var hyggelig nok, han, men han var helt ærlig på dette med rødsprit kombinert med strøm, som båten kom med; det syntes var noe træl.

 

Men, har nå vært hos Biltema to ganger, og møter dessverre teksten "utgått" når jeg søker i datasystemet deres.

Så de lages kanskje ikke lenger, disse "Biltema-brennerne"?

 

Rart - de finnes jo i andre Biltema-butikker, men mulig dette er siste rest da?? Rart om en slik salgssuksess tas ut. Vi får i så fall håpe ikke det skyldes feil eller svakheter på produktet da...

 

Ellers helt enig med deg i at kokeløsningen i Bavaria er en av svakhetene. Ser at flere og flere av de helt nye nå leveres med gass eller Wallas. Blir nok en ombygging på meg også innen neste sesong tenker jeg. En gassinstalasjon koster ikke mer enn en 6-7000,- om en gjør det selv og får testet det av fagfolk før bruk. Ble derfor ikke avgjørende for meg ved båtkjøp.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...