Jump to content

Gass-koker fra Biltema - genial


Victora III

Recommended Posts

Ref. innlegg #1

Jeg har en slik en som jeg benyttet på hytta i høst for å koke krabber - da fungerte den helt ok.

I våres skulle jeg benytte den og da var det en relativ stor lekkasje i gassrøret rett før sprededysa - så nå er dette kokeapparatet ubrukelig.

Link to post
Share on other sites

Til dere som har problemer med at dette apparatet mister effekt når boksen blir kald kan jeg anfefale å ikke lukke dekselet over gassboksen. Da blir boksen varmet litt opp av flammene og evnt. kjelen. Dette funker veldig fint for meg.. boksen blir selvfølgelig ikke så varm at det er noe fare.. vil tro den fortsatt holder seg på minussiden av celsius-skalaen.

http://naumar.no - Seil- og båtutstyr

 

1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
Anbefaller stekeplaten som fås til dette apparetet, stor flate med best varme i senter, nesten som en wook.

Dette geniale apparatet kjøpte jeg til forrige båten (solgte spritapparatet som luktet pyton). Stekeplaten (kjøpt på Maritim) egner seg godt til grilling, og utstyret er lett å ta med på land. Bruker dette fortsatt for å koke / grille ute på dekk (på tross av elektrisk komfyr - inne)! Unngår i alle fall skrekkens eksempel som jeg observerte i fjor: En familie hadde okkupert hele svaberget med røyk og støy, medbrakt bensinaggregat og elektrisk grill!

Link to post
Share on other sites

Unngår i alle fall skrekkens eksempel som jeg observerte i fjor: En familie hadde okkupert hele svaberget med røyk og støy, medbrakt bensinaggregat og elektrisk grill!

 

Jøss, så mye styr og jobb for en grilla kjøttstykke

 

Du tok vel et bilde av det? Det må vel være noe sånt som topp 3 på idiotiske ting en ser på sjøen :lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg vil gjerne gi et varsko om slike gassapparater...

Jeg har to slike. En fra Biltema og en fra Malfix (premie på båtplassentreffet)

 

Husker såklart ikke i farta hva den fra Malfix var merket med, men Flower er en del av navnet. Etter en tids bruk la jeg merke til at flammesprederen så litt "rar" ut på den ene siden. Siden jeg var midt i matlaging og sprederen var varm stakk jeg en kniv på det aktuelle området og fant at sprederen var i ferd med å smelte.....

Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...

Det BT apparatet jeg hadde, fikk også jeg uhell med. Jeg trodde innsetting av gasspatronen var idiotsikker, men den gang ei. Jeg klarte å fikle det til slik at jeg hadde flammer over hele kjøkkenbenken i båten. Nå ligger apparatet på havsens bunn midt utpå Breiangen. Aldri mer gass!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ikke godkjent for bruk i båt.

 

Du kan ta det med, og oppbevare gassflasken i et eget rom (ute) med drenering gjennom skuteside. Og når du skal bruke det: Ta turen ut på et svaberg.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Mye synsing om gass og veske forbrennere, Jeg syntes at det er direkte uansvarlig å ha noe av dette i båt, og burde være ulovlig . Eneste forsvarlige metoden når det kommer til utvikling av varme i båt er strøm. Dette løser man med å ha ett 20kw diesel aggregat på slep etter båten, denne er selvfølgelig utstyrt med trustere så man kan fjernstyre den, og sensorer koblet opp mot magnetventiler som fyller aggregatet med vann hvis varmen utvikler seg til mer en 100C. Alt annet er uforsvarlig.
Og med denne ( http://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/kaffemaskin-og-espresso/CVA6805/miele-espressomaskin-cva-6805 ) så får man nytraktet kaffe på 30 sekunder.
 

Link to post
Share on other sites

Eneste forsvarlige metoden når det kommer til utvikling av varme i båt er strøm.

 

 

Jeg opplevde en kar som lå på siden av oss og blåste dieseleksos og bulder opp i cockpit'en min der vi satt og koste oss med krabbe og nøt solnedgangen.

Spurte han hva som stod på, og fikk forklart at de drev og kokte spagetti, så det måtte nesten være sånn, ihvertfall til middagen var klar.

:worry:  :lipseal:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner også de som har installert induksjonstopp i båten da gass er så livsfralig.... Sukk.... Ikke en kjeft får meg til å bytte ut gasskonfyren....

Jeg har 2x 5kg kompositt og kan lage mat ca hver dag i et halvt år med dette. Ingenting slår lammestek stekt i gasskomfyr.... eller kanskje en Weber kullgrill, men det er upraktisk inne i en båt vinterstid.

 

Disse gassflaskekoketingene fra BT o.l. har ingenting med båt eller matlaging å gjøre.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Har hatt et slikt kokeapparat med Butan boks inne i enheten og brukt den i 10 år uten problemer.

Husker ikke hvor jeg kjøpte den men det er ikke Biltema vtror den heter noe med O.

 

Hadde en Optimus paraffin eller noe i gamlebåten. Fulgte en bruksanvisningen kom både presenning og båt i faresonen så den ble forvarmed med propan for at ting skulle fungere problemfritt. Men det ble den berømte gassbrenneren som gikk seirende ut likevel...

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Vil bare komme med et ørlite varsko. Jeg måtte kaste et Biltema apparat overbord i fjor sommer etter at det tok fyr. Kona hadde byttet flaske og jeg halvveis konkluderte med at flasken ikke hadde kommet ordentlig på plass. Det var første gang hun hadde skiftet disse flaskene. Tenkte i etterkant at jeg skulle hentet opp apparatet for å sjekke, men da var vi allerede underveis.Ellers har jeg vært godt fornøyd med apparatet som en back up. Men dette er en påminnelse om at alt kan skje når en minst venter det.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...