Jump to content

"World Wide" - D5LA på baatplassen.no

Poseidon

Recommended Posts

God dag igjen,

som kjent hadde vi sist vinter fritidsbåtskipperkurs her på baatplassen.no - med mange fornøyde deltagere som nå har fått sine D5L-sertifikat fra sjøfartsdirektoratet :wink::wink:

Mange har fått "blod på tann" og ønsker å utvide sertifkatene sine fra "stor kystfart" til "World wide". Det som da trenges er tilleggskurset for D5LA. I omfang er kurset knapt halvparten av det grunnleggende D5L-kurset. Tiden fordeles med ca halvparten på astronomisk navigasjon, altså med sekstant og solhøyder. Den andre halvdelen brukes på fag som oceanografi, meteorologi, formaliteter ved internasjonal seilas, etc, etc.

Siden så mange av fjorårets D5L-deltagere her på baatplassen.no ønsker å gå videre har vi bestemt oss for å satse på også D5LA på tilsvarende måte. Over 20 har allerede meldt seg på, men vi kan godt finne plass til noen flere som ønsker å utvide sitt D5L-sertifikat.

Vi satser på å starte kurset først i november og så arbeide oss frem mot en avsluttende samling i Stavanger første helgen i mars.

Mer informasjon finnes her:

Nettkurs

World Wide - D5LA

Kursplan og pris

For videre spørsmål er det selvfølgelig bare å ta kontakt: jan@baatskolen.no

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hei, jeg er intressert i å være med på dette kurset. Jeg tok D5L i Skien for noen år siden.

Hei igjen Gladiator,

takk for påmeldingen.

Det hadde vært fint om du kunne sende en vanlig mail til jan@baatskolen.no med navn, adresse, tlf og personnummer så får jeg registrert deg på ordentlig vis.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Er pensumlitteraturen klar? Jeg er klar for å kaste meg i lesingen. Kan bli en fin avveksling fra båtbrosjyrer, som er det eneste jeg leser for tiden.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Kan bli en fin avveksling fra båtbrosjyrer, som er det eneste jeg leser for tiden.

Du - det er ikke SÅ spennende dette pensumet altså :wink: hva kan være mer spennende enn å lese båtbrosjyrer? bilbrosjyrer kanskje?

Jeg tror jeg kan sammenligne det med å ta et lite glass vann når man skifter mellom forskjellige viner. :drink:

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Klart dette pensumet er spennende. Her får vi rikelig grunnlag for sofaseilas til fjerne strøk ut over vinteren, med både inn- og utsjekking i fremmede land og fordypning i vind og strømforhold i havstrøka utafor.

Jeg foretrekker å sofaseile i båtbrosjyrer jeg da.... Da kan i allefall jeg fint drømme meg bort... langt bort også.... Om jeg klarer det med D5LA pensumet er vel ikke like sikkert, men det kan vel tenkes jeg faller tilbake på båtbrosjyrene når solhøyden blir alt for teoretisk... Siden jeg er skipper så blir det nok skippertakene som gjelder denne gangen også....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Poseidon - jeg regner med at jeg er registrert. Det ble endel soltimer nå den siste uka på sjøen med noen solobservasjoner så jeg ser frem til nye diskusjoner på BP.

Poseidon - jeg regner med at jeg er registrert.

Samme her. Jeg har dog ventet litt med å ta solhøyden. (Like greit ettersom skipsuret har vært til reparasjon det meste av sommeren.) Tenker det blir mer stas å kunne dokumentere vintersolverv. :cool:

Hvilken type sekstant har dere kjøpt?

Har ikke kjøpt ennå, men om jeg ikke seiler forbi noe bedre tilbud tenker jeg at det blir en Davis Mk 25. Det er plast, men jeg vil ikke si det er billig.

(Jeg antar at det dukker opp en diskusjon om mulig felles innkjøp etter hvert, men det er også mulig at jeg skal ut av landet en liten handletur.)

Edited by Sjøtummel (see edit history)

Jeg fant den på nettet til USD 199.

Frakt til Norge = USD 42,50, men det er ikke så verst pris da heller.

(Ettersom det står vinsjer og blokker til en :eek: liten formue på min handleliste kan det hende jeg like gjerne reiser over for å hente sakene selv.)

MK15 koster vel USD 127. Så vidt jeg kan se er eneste forskjellen speilet og at det er ys på den til USD 199? Vet ikke hvor stor betydning det har. Vet heller ikke hva som er best av helt eller splittet speil. Noen som vet?

Noen som vet?

Noen mener at helt speil kan være en fordel for dem med liten trening og ditto båt.

Se http://www.celestaire.com/page8.html

Using specially coated optics, the whole horizon mirror superimposes both the horizon and the celestial body on the entire mirror with no split image. This greatly simplifies "bringing down" the celestial body and makes it easier to hold the body in view. A drawback to this system is a very slight reduction in light transmission and reflection which may affect marginally lighted observations.

Andre mener noe helt annet - http://www.starpath.com/cgi-bin/ubb/ultima...c;f=60;t=000003

In a nutshell, "full-view" mirrors make the easy sights easier and the hard sights harder.

Slik jeg oppfatter disse argumentene er helt speil greit nok for de av oss som i lang tid vil ha lite trening og stort sett bare ta solhøyde med en plastsekstant, men Davis Mk 15 gir deg nok mest sekstant for minst penger. Hvor mye bedre materialet Mk 25 er laget av i forhold til materialet Mk 15 er laget av vet jeg ikke, men det er visstnok ikke bare speil, lys og farge som skiller de to modellene.

Edited by Sjøtummel (see edit history)

Det ble en Astra IIIB Deluxe - Traditional Split Mirror på meg. Jeg har noen ganger i sommer forsøkt meg på de "obligatoriske" øvelsene. Men jeg er litt reservert når det gjelder å justere speilene. Har ellers hatt glede av de lenkene som Sebaldus tidligere har lagt ut.

Hei Poseidon,

Skriv meg på ! Etter som jeg kan se er det et ledig felt på sertifikatet mitt som jeg ikke kan la stå tomt.

Mail er sendt ! Gleder meg allerede...

Svein H

Hvordan skal jeg gå frem for å få DSL, som jeg formoder er en lavere eksamen enn DSLA? Kan noen tenke seg muligheten av å holde det kurset her på båtplassen i vinter også, en gang til? For de treige? Det hadde vært stas. Kanskje.

Selv om det kan se ut til at ny-ervervet sertifikat D5L "må" taes i bruk fra neste sesong ( :smiley: ), sliter jeg med tid til å ta "A" - delen nå.

Jeg satser og håper på at dette tilbud settes opp igjen neste år, og håper å få tid til å kurset da.........

Til dere som vil ta kurset nå, ønsker jeg lykke til !