Jump to content

"World Wide" - D5LA på baatplassen.no


Poseidon

Recommended Posts

God dag igjen,

som kjent hadde vi sist vinter fritidsbåtskipperkurs her på baatplassen.no - med mange fornøyde deltagere som nå har fått sine D5L-sertifikat fra sjøfartsdirektoratet :wink::wink:

 

Mange har fått "blod på tann" og ønsker å utvide sertifkatene sine fra "stor kystfart" til "World wide". Det som da trenges er tilleggskurset for D5LA. I omfang er kurset knapt halvparten av det grunnleggende D5L-kurset. Tiden fordeles med ca halvparten på astronomisk navigasjon, altså med sekstant og solhøyder. Den andre halvdelen brukes på fag som oceanografi, meteorologi, formaliteter ved internasjonal seilas, etc, etc.

 

Siden så mange av fjorårets D5L-deltagere her på baatplassen.no ønsker å gå videre har vi bestemt oss for å satse på også D5LA på tilsvarende måte. Over 20 har allerede meldt seg på, men vi kan godt finne plass til noen flere som ønsker å utvide sitt D5L-sertifikat.

 

Vi satser på å starte kurset først i november og så arbeide oss frem mot en avsluttende samling i Stavanger første helgen i mars.

 

Mer informasjon finnes her:

Nettkurs

World Wide - D5LA

Kursplan og pris

 

For videre spørsmål er det selvfølgelig bare å ta kontakt: jan@baatskolen.no

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg er intressert i å være med på dette kurset. Jeg tok D5L i Skien for noen år siden.

 

Hei igjen Gladiator,

takk for påmeldingen.

Det hadde vært fint om du kunne sende en vanlig mail til jan@baatskolen.no med navn, adresse, tlf og personnummer så får jeg registrert deg på ordentlig vis.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg foretrekker å sofaseile i båtbrosjyrer jeg da.... Da kan i allefall jeg fint drømme meg bort... langt bort også.... Om jeg klarer det med D5LA pensumet er vel ikke like sikkert, men det kan vel tenkes jeg faller tilbake på båtbrosjyrene når solhøyden blir alt for teoretisk... Siden jeg er skipper så blir det nok skippertakene som gjelder denne gangen også....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvilken type sekstant har dere kjøpt?

Har ikke kjøpt ennå, men om jeg ikke seiler forbi noe bedre tilbud tenker jeg at det blir en Davis Mk 25. Det er plast, men jeg vil ikke si det er billig.

 

(Jeg antar at det dukker opp en diskusjon om mulig felles innkjøp etter hvert, men det er også mulig at jeg skal ut av landet en liten handletur.)

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen som vet?

Noen mener at helt speil kan være en fordel for dem med liten trening og ditto båt.

 

Se http://www.celestaire.com/page8.html

 

Using specially coated optics, the whole horizon mirror superimposes both the horizon and the celestial body on the entire mirror with no split image. This greatly simplifies "bringing down" the celestial body and makes it easier to hold the body in view. A drawback to this system is a very slight reduction in light transmission and reflection which may affect marginally lighted observations.

 

Andre mener noe helt annet - http://www.starpath.com/cgi-bin/ubb/ultima...c;f=60;t=000003

 

In a nutshell, "full-view" mirrors make the easy sights easier and the hard sights harder.

 

Slik jeg oppfatter disse argumentene er helt speil greit nok for de av oss som i lang tid vil ha lite trening og stort sett bare ta solhøyde med en plastsekstant, men Davis Mk 15 gir deg nok mest sekstant for minst penger. Hvor mye bedre materialet Mk 25 er laget av i forhold til materialet Mk 15 er laget av vet jeg ikke, men det er visstnok ikke bare speil, lys og farge som skiller de to modellene.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Selv om det kan se ut til at ny-ervervet sertifikat D5L "må" taes i bruk fra neste sesong ( :smiley: ), sliter jeg med tid til å ta "A" - delen nå.

 

Jeg satser og håper på at dette tilbud settes opp igjen neste år, og håper å få tid til å kurset da.........

 

Til dere som vil ta kurset nå, ønsker jeg lykke til !

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...