Jump to content

"World Wide" - D5LA på baatplassen.no


Poseidon

Recommended Posts

Blir med jeg og. Satser på samme gruppe som ifjor, hvis vi i tillegg til Astor også får med oss Tassen og Fran

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

får med oss Tassen og Fran

Ser det er hard rekrutering i de nordre delerVestfold/søndre deler avBuskerud for tiden... Dette blir bra.....

 

Selv satser jeg på å bidra til at vi får i gang en A gruppe i Bergen, regner med at vi alt kommer i gang med oppvarmingen :drink: allerede tidlig i høst blant de mest ivrige..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det kunne vært fint om vi snart fikk etablert et forum for D5LA siden så mange har vist interesse for dette til høsten/vinteren 2007-2008. Det er allerede lagt ut mye bra stoff, bl.a. av Sebaldus, og denne fra alidal er fantastisk etter mitt skjønn: http://www.minitransat650.com/Sextant_Users_GuideV6.pdf Jeg har hentet henvisningen fra alidal fra D5L-tråden. Poseidon har tidligere nevnt krav til sekstant på D5LA,

2.1.2 Sekstanten

1) Behandling og bruk

2) Justering av speilene

3) Bestemme indeksfeil

4) Praktiske øvelser

Desverre er den refererte lenken et dokument på engelsk. Så vidt jeg kan forstå dekker det 27 siders dokumentet det som er nødvendig for å kunne bruke sekstanten (men man må ha et par tabeller i tillegg). Antar at det må finnes noe tilsvarende på norsk. Jeg har også hatt mye glede av denne videoen: Astro Navigasjon utgitt av Amberley Maritime i 2003. Den kan bl.a. kjøpes hos Nautisk Forlag, Oslo http://www.nautisk.no/products/v1055

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvordan skal jeg gå frem for å få DSL, som jeg formoder er en lavere eksamen enn DSLA?

Ja, det blir D5L-kurs på baatplassen denne vinteren også. Foreløpig har vi passert 20 påmeldte og forhåpentlig blir det samme suksessen som sist . . .

Svært mange som tok D5L sist har forøvrig meldt seg på D5LA kommende vinter - så de har tydeligvis ikke "tatt skrekken" :wink::wink:

 

Blir med jeg og. Satser på samme gruppe som ifjor, hvis vi i tillegg til Astor også får med oss Tassen og Fran

Det var en meget solid og godt arbeidende gruppe - det hadde vært kjekt om dere fikk til noe lignende denne gangen også.

 

Det eneste jeg trenger å vite er når eksamen skal foretas. Hvilken helg?

I min kalender har jeg reservert helgen 29.02. - 02.03.2008. Forhåpentlig lar dette seg kombinere med den store dagen...

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Har akkurat kommet hjem fra en uke med seiling i havet nord for Kos, og ser at det har skjedd ting her hjemme også. Regner med at du har registrert at Oldies, Quantum og Festina Lente er med som gruppe denne gangen også??

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Mer informasjon finnes her:

Nettkurs

World Wide - D5LA

Kursplan og pris

 

For videre spørsmål er det selvfølgelig bare å ta kontakt: jan@baatskolen.no

 

Hei

Jeg ser på kursplanen fra Sjøfartsverket at man skal lære å regne ut solas asimut v.h.a. kalkulator.

 

1.3.3 Solobservasjoner

1) Høyderettelser

2) Lengdeobservasjon av sola utenfor meridianen

3) Breddeobservasjon av sola i meridianen

4) Beregne solas asimut ved kalkulator

 

 

Betyr dette at man ikke gjennomgår bruk av Sight Reduction Tables?

Vol.1 for stjerner og Vol. 2 og 3 for sola og planetene.

Eller kan man laste inn opplysningen fra tabellene i kalkulatoren og få dette ut uten papir og blyant?

Jeg bruker bare blyant og viskelær og har ikke peiling hvordan disse kalkulatorene virker.

 

Fa

Link to post
Share on other sites

Jeg tør vedde på at Poseidon godtar bruk av regnestav i dette faget. :wink:

 

Det veddemålet vinner du med glans!

Jeg har i alle år vært regnestavfantast og har i skrivende stund to regnestaver (Faber Castell; ikke noe plastikkgreier) innen den nærmeste halvmeterens avstand.

Men mye av det som refereres til ovenfor er regnestykker med pluss og minus, og da er som kjent ikke regnestaven egnet, men papir og blyant går så det kviner :wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Av ulike grunner er jeg i tvil om jeg skal ta del 2 av dette kurset. Er det noen i området Kragerø - Kristiansand som skal ta dette? - Hadde vært greit å ha noen å nærheten å jobbe sammen med...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Når starter dette kurset vårt da...på nyåret eller før

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...