Jump to content

"World Wide" - D5LA på baatplassen.no


Poseidon

Recommended Posts

Jeg vet ikke hvordan Poseidon ser på temaet om måling av solhøyde. Det enkleste , slik jeg mener å ha observert, er at vi må være svært nøyaktige med tidspunkt når en solhøyde måles. Andre teknikker går ut på å måle solhøyder ved ulike tidspunkt, men i nær rekkefølge. Selve solhøydemålingen tror jeg at jeg har jobbet litt med i sommer. Utfordringen er å bruke tabeler og beregningsmåter forsvarlig. Det er sikkert lurt at flest mulig måler solhøyde før vinteren starter?

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hvordan Poseidon ser på temaet om måling av solhøyde. ....... Det er sikkert lurt at flest mulig måler solhøyde før vinteren starter?

 

ja, det er viktig med nøyaktig tidspunkt for målingen av solhøyde. Det var derfor man måtte være så nøye med kronometeret ombord. Men nå tildags har alle og enhver et vanlig Quartzur som koster noen hundrelapper og stort sett er like nøyaktig som et kronometer til titusener....

 

Grunnen til at det er så nøye med tiden er at vi "stakkars puslinger som bebor denne jorden" i virkeligheten farer rundt med en ganske enorm hastighet. Da skal det ikke så mange sekundene til før vår virkelige posisjon har flyttet seg milevis som følge av jordrotasjonen.

 

For de som har egen sekstant er det selvfølgelig flott om man har anledning til å praktisere på måling av solhøyde, men jeg kan vanskelig se for meg at det har noen hensikt å foreta målinger som arkiveres med tanke på senere bruk :wink::wink::wink:

 

Men alt dette er ting som vi kommer tilbake til i D5LA-kurset . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Er det noen som kjenner til noen enkel programvare som regner ut breddegraden basert på input som er tilgjengelig ved hjelp av sekstanten (solhøyden), urverket og kalenderen blant annet. Jeg kjenner ikke til hva som er nødvendig her, men det er jo forholdsvis enkel matematikk som ligger bak dette så det finnes vel lett tilgjengelig vil jeg tro..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke til det Sydvesten. Det eneste jeg har lært hittil er at det er svært mye bruk av tabeller for å komme frem til en omtrentlig posisjon. Derimot er noen av tabellene tilogjengelig på internett, Poseidon har informert om dette ett eller annet sted, muligvis i lukket forum. For min egen del har jeg erfart at det å ta solhøyden forutsetter at sjøen er passe rolig. De påfølgende tabellarbeidene er for meg tidkrevende og neppe noe jeg kommer til å gjøre under en seilas hvor fokus må være på navigasjonen med de tekniske hjelpemidlene ombord. Men jeg håper det finnes enklere tabell-metoder enn de jeg benytter idag..

Link to post
Share on other sites

Jeg sitter på formelverket, og det er rimelig greie saker.... Det er litt phytagoras... vel litt mere enn den enkle phytagoras setningen da... Så jeg skal legge dette inn i et regneark og teste det ut litt nå i høst...

 

Siden min erfaring med dett er absolutt lik null, så er jeg litt usikker på hva man trenger i tillegg til solhøyden, tiden(timevinkelen) og dagen(deklinasjonen) i året for å finne bredden..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

alidal har på D5LA tråden på lukket forum lagt ved denne lenken som jeg har hatt mye glede av. Jeg har gått gjennom fremgangsmåten Andrew Evans flere ganger i sommer og synes at den er relativt tidkrevende, selv om den er svært brukerorientert for en nybegynner. Men dette er en av flere fremgangsmåter for beregningene (dreier seg om solobservasjon, dvs verken måne eller stjernenavigasjon):

Linkt til litt "enkel" brukerveiledning for sekstant http://www.minitransat650.com/Sextant_Users_GuideV6.pdf

 

Det er også henvisninger i den samme tråden til annen navigasjonslitteratur med bruk av sekstant, blant annet har Sebaldus lagt ut dette:

 

Litt mer d5la relevant stoff:

Har også noen digre PDFer med noe som heter Bowditch Navigator og Steve Dashew Mariners Weather handbook. Disse pdfene er på henholdsvis 20 og 13 mb og således ikke mulig å laste opp her og trolig ikke mulig å sende på mail.......

 

Jeg har fjernet endel informasjon fra Sebaldus i henvisningen.

Link to post
Share on other sites

Jeg sitter på formelverket, og det er rimelig greie saker.... Det er litt phytagoras... vel litt mere enn den enkle phytagoras setningen da... Så jeg skal legge dette inn i et regneark og teste det ut litt nå i høst...

 

Siden min erfaring med dett er absolutt lik null, så er jeg litt usikker på hva man trenger i tillegg til solhøyden, tiden(timevinkelen) og dagen(deklinasjonen) i året for å finne bredden..

 

Hei

 

Matematikken er som du sier enkel. Tilsvarer 4 kl. på folkeskolen.

Utfordringen ligger i å forstå de ulike begrepene. Til det krevs endel tegninger av kloden som viser forskjellige vinkler mellom deg, sola, ekvator og Greenwich

 

Er det bare bredden du er ute etter så er det fort gjort.

Formelen er forskjellig om du er N eller S for ekvator eller sola.

LAT større enn decl. samme navn LAT= ZD + DECL

LAT motsatt navn til Decl. LAT= ZD - DECL

LAT mindre enn Decl samme navn. LAT=DECL - ZD

 

Ex. Du er i Nordsjøen på sommeren Deklinasjonen er nordlig.

 

LAT= ZD + DECL ( Zenith Distance plus Deklinasjon)

Deklinasjonen finner du i Nautisk Almanak (ca 300 kr på forlaget). ZD er vinkelen mellom deg og sola, og er lik 90gr. minus høyde observert med sekstant)

 

Ex. dato 22/5-88 kl 1225gmt

 

90 89* 60` (Skriver dette slik for å få mindre nuller å sloss med under utregning)

-Ho 54* 47`.4 (Høyde observert med sekstant)

--------------------------------------------------------

=ZD 35* 12`.6 (Vinkel mellom deg og sola)

+Decl N 15* 22`.7 (Finner du i almanakken)

-----------------------------------------------------

Lat N 50* 35`.3 (Din bredde)

============================

 

Nå har du funnet bredden. En meget nyttig observasjon. Men nå går det 24 timer til neste gang du kan få en breddeobservasjon. Denne kan du ta bare når sola står rett syd fra deg.

Men det er endel korrigeringer i tillegg til Ho som jeg ikke har tatt med. I eksemplet er Ho ferdig korrigert!

Bl.a må observet høyde korrigeres for indexfeil, høyde over havet og solas sentrum da det er solas underrand som er målt. Alt dette finner du i Nautisk Almanac.

Der står også hvordan du finner deklinasjonen.

Men alt dette får du lære hos Poseidon.

Når du har gjort dette 10 ggr går alt som en lek.

Lengdegraden krever noen utregninger til, men er stort sett rett frem det også. Vil gå som en lek etter en stund

 

Jeg vet ikke om pensumet inneholder stjerneobservasjoner. Men da har du en kort tid på kvelden når stjernen tennes og før horisonten forsvinner i mørket

(Det som heter Twighlight Time på nynorsk.)

Da kan du nemlig få et fix. m.h.a 5 - 6 stjerneobservasjoner.

Mange sier at dette er for komplisert og vanskelig, men ikke bry deg om hva folk sier. Dette er samme matematikken. Dette går også som en lek etter en stund, og jeg var ingen kløpper i matte på skolen.

Det er utrolig fasinerende å kunne finne sin posisjon på +/- 1 nM m.h.a himmelegemer så ufattelig langt unna at bare tanken gir deg whiplash.

 

Lykke til

 

Fa

Link to post
Share on other sites

Jeg deler det synspunktet til rassymk1 om at selve utregningene etter hvert går raskere og raskere. Det som også går raskere er selve solobservasjonene. Men det som ikke har gått raskere for meg er observasjoner når det gynger og ruller endel. Da prøver jeg "gaffelmetoden", men for hver måling har jo solhøyden også forandret seg. Glad at dette for mitt tilfelle er for hobbybruk og ikke for eksakt navigasjon.

Link to post
Share on other sites

Vel, når var det nå beregning uten bruk av almanakk og andre hjelpemidler da... Tenker da kun på solhøyden, tiden og dagen i året... Da blir det litt mere enn bare enkle vinkelsummasjoner...

 

Ser vi på Deklinasjonen så kan den beregnes på følgende måte, n er dagen i året.

deklin6.gif

 

Videre så bergner vi "tidseksvasjonen" som er forskjellen mellom lokal tid og soltiden etter hva jeg kan skjønne...

 

tidsek1.gif

hvor B er

tidsek2.gif

 

Jeg er litt usikker på hvordan denne eventuelt kommer inn i bildet i beregningen..... Er ikke lett å holde tungen rett i munnen her...

 

 

Timevinkelen settes inn som som vist under varierer mellom -180 og 180 grader, før klokken 12 blir denne negativ..

w = 15 grad/h · (Ts - 12)

 

Det hele settes da inn i ligningen under som løses med hensyn (d)

as = arcsin( cos(f)·cos(d)·cos(w) + sin(f)·sin(d))

 

Da mener jeg men skal kunne komme frem til breddegraden med kun solhøyde, tiden og dagen... Da er man ikke avhengi av at sole står i zenit

 

Som man kan se så er ikke matematikken så veldig komplisert.... Driver å jobber litt med programvare som kan fikse dette på en grei måte, så kan vi sjekke dette mot sanne verdier og tabeller på kurset til vinteren.... skal se til uken om jeg finner litt tid til dette... Holder på i excel, men tror ikke dette er rett medium.. Skal se om jeg får dette programmert i min urgamle HP kalkulator... hvir jeg finner den da..

 

Jeg er ikke så bevandret i dette med solvinkler, så jeg trenger noe tid til å finne ut av dette...

 

PS, la ikke de ligningene jeg la ut her skremme noen fra D5LA, er ganske sikker på at dette er langt utenfor pensumet... men noe skal man jo finne på når det regner vannrett utenfor heimen.. Men jeg tar gjerne i mot hjelp fra noen som er flinke til å programmere... Kunne jo laget dett Webbasert også... om noen kan mere enn meg som kun kan litt om enkleste "html" kode..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke om pensumet inneholder stjerneobservasjoner. Men da har du en kort tid på kvelden når stjernen tennes og før horisonten forsvinner i mørket

(Det som heter Twighlight Time på nynorsk.)

På norsk er det formelle begrepet nautisk skumring, og formelt er det definert som den tiden sola er mer enn 6° og mindre enn 12° under horisonten. (På nynorsk heter dette nautisk tussmørker, og på engelsk er navnet nautical twilight). I den vanlige norske almanakken vil du finne varigheten til den alminnelige skumringen, som er fra solnedgang og så lenge sola er mindre enn 6° under horisonten.

 

Hvor kort eller lenge nautisk skumring varer avhenger av hvilken breddegrad du befinner deg på, og når på året et er. Ved ekvator går det ubehagelig fort, og seiler du på høye breddegrader varer skumringen lengre. I Sør-Norge er det nautisk skumring hele natten om sommeren (og seiler du litt høyere enn Oslo blir det ikke nautisk skumring en gang). Seiler du nord for polarsirkelen kan det hende du får behov for å måle solhøyden ved midnatt i stedet for å bry deg med andre stjerner. (Jeg har en sterk mistanke om at Poseidon i det minste vil nevne denne midnatssolhøyden. :wink: )

 

Drar du langt nok nord kan du nesten snakke om nautisk skumring som en årstid. :cool:

 

Dersom noen begynner å bla i tabeller her så vil skumringstabeller for nautisk skumring fortelle tidspunktet når solen er mindre enn 12° under horisonten på starten av dagen og tidspinktet når solen blir 12° under horisonten på slutten av dagen. For åfinne ut hvor lenge vi kan gjøre observasjoner så må vi også sjekke skumringstabeller for alminnelig skumring. For dem som ikke har lyst til å kjøpe mer bøker enn nødvendig så kan tabeller lages på nettet. Prøv f.eks. http://aa.usno.navy.mil/data/docs/RS_OneYear.php (den klarer dessverre ikke legge inn sommertid i tabellene).

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Jeg husker ikke så mye av innholdet i denne tråden, men har det kommet informasjon fra Poseidon når vi skal betale og hvor mye vi skal betale for å bli registrert i D5LA systemet?

 

Hei roaldbj,

nei slik informasjon har jeg ikke sendt ut. Men basert på de som tidligere har "flagget interesse" har jeg registrert følgende deltagere på D5LA-kurset som jeg regner med å starte tidlig i november:

 

LA3939; rem; Sydvesten; Wicma; hallaron; Sebaldus?; Vikanes; Xerb; Fjellbonden; roaldbj; Laholm; Troll 20;

Sjøtummel; Bitteliten; Haber; Festina Lente; Quantum; Oldis; LK6647; Godbonden; Jancy; Gamabusa; Gladiator;

Catlina; Merete; Svein H; torkjelr; Alidal; magbolm; Frøken Fryd; cat; oddgeir;

 

I tillegg til disse har jeg Allan Eika og noen ekstra som ikke er kjente på baatplassen.no, men som kommer til å registrere seg før kurset begynner.

 

Hvis noen av de som står på listen, eller som ikke står på listen mener at det er feil - så må dere selvfølgelig gi meg en tilbakemelding så fikser vi det.

 

Beløpet som skal betales for D5LA-nettkurset er som det fremgår av min hjemmesider NOK 4.500 + 500 i ex-gebyr. Kontonr er 3315 07 19947; husk å oppgi navn på hvem som betaler inn, så slipper jeg å slite med den "gjettekonkurransen" :wink:

 

Flere spørsmål???

 

PS

Vi kan fortsatt ta med oss flere, forutsetningen er at man har D5L fra tidligere, som da kan utvides til D5LA "World Wide".

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg skal være med.

Ja, selvfølgelig skal du det oddgeir!

Du er nå på plass på listen min.

 

Vikanes har vel også meldt sin intresse.

Ja, det har han gjort, og han står midt på den øverste linjen.

Lurer på når ballen sparkes igang, det begynner å møkes om kveldene.

Må si at det kribler litt for å starter nå.

Jeg rekker neppe å komme igang før vi skriver november, men det skal ikke behøve å bli så langt ut i måneden...

 

Bare mange av oss betaler fort nok kommer nok Poseidon igang. Antar at min innbetaling registreres i morgen.

Jo, jeg regner selvfølgelig med at betalingen kommer fra dere alle, men det er ikke det som bestemmer starttidspunktet - det er ene og alene min kapasitet.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Flott Poseidon, din kapasitet er vel mer eller mindre ubegrenset.

Jeg er for min egen del for tiden opptatt av hvilke systemer vi benytter for beregning av posisjon etter at solhøyden er målt. Jeg har gjennom sommeren fått litt erfaring med bruk av sekstanten. Jeg må medgi at jeg trives best med å bruke den når havet er rolig. Jeg har ikke klart å utvikle noen teknikk for pålitelig solhøydeobservasjon ombord når det er bølger mellom 0.8 - omlag 2 meter. Jeg skrur og skrur men blir ikke tilfreds. Lurer på om det er sekstanter med stabilisator innebygget?

 

Jeg har vært innom Nautisk Forlag endel ganger, men de opplyser at litteraturen til D5LA ikke er klarlagt i forhold til Direktoratet.

 

Er det noe vi skal kjøpe fremover, eller supplerer du oss med alt stoff til D5LA.

 

Jeg har etterhvert innebygget Stavangerbesøk til Poseidon som årlig aktivitet, blir derfor spennende å se hva vi gjør etter D5LA?

Link to post
Share on other sites

Det er artig å lære noe nytt og selv om dagene er travle med to jobber som krever masse reising, 2 småjenter som krever sitt, og en samboer som jobber skift; Det blir tid til å lese litt innimellom. Jeg har tenkt litt i de samme baner som deg Roaldbj.....

Man har jo Yachtmaster serien, der kan man jo kurse seg oppover et stykke, men yachtmaster kursene er vel ikke så aktuelle i Norge.. Mulig Jan kan lage et spesialkurs for oss med en ukes seilas for de med komplett D5LA; Stavanger - Aberdeen - Stavanger. Ellers er jo VHF kurs et must for de som ikke har det. Personlig skulle jeg gjerne hatt SSB kurs....

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...