Jump to content

"World Wide" - D5LA på baatplassen.no


Poseidon

Recommended Posts

Har heldigvis kjærring som ordner med julehandelen....slik at jeg kan lese hele høsten og vinteren :rolleyes:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hun har snakket om at hun ønsker seg en radar... så det er i grunnen greit etter mitt syn

 

Men nå skal vi ikke ødelegge en god tråd med tull... Kjell

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg mener å huske at det var en "påmelding" på A'en allerede i mars måned før D5L var ferdig og Poseidon lisetet senere opp de rundt 20++ som hadde tegnet seg da... men så var det dette med hukommelsen, er ikke som den var eller burde vært(i følge fruen)... jeg fant det selvfølgelig ikke igjen i det gamle klasserommet vårt når jeg kikket litt etter :headbang: ...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Poseidon, jeg tar dette på ÅF ettersom det kanskje interesserer flere

 

Hvordan er det med betaling "og sånn"? Sender du info til oss eller forventer du at vi gjør dette på "eget initiativ"? Samme gjelder kursinfo - blir det "offisiell åpning" av D5LA forum som da vi hadde D5L - da tenker jeg på champagne og canapeer og sånn :wink: - slik at vi vet når startskuddet går?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

da tenker jeg på champagne og canapeer og sånn :wink: - slik at vi vet når startskuddet går?

Det blir i allefall champagne og canapeer for Bergensgruppen, men det blir på eget initiativ og alle er selvsagt hjertelig velkommen.....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Regner med at du har registrert meg Poseidon:)

Jo, du er forlengst registrert :wink:

 

Jeg mener å huske at det var en "påmelding" på A'en allerede i mars måned før D5L var ferdig og Poseidon lisetet senere opp de rundt 20++ som hadde tegnet seg da...

Ja, det stemmer. Den gangen bad jeg dere om å "flagge interesse" - og det viftet fra landsende til landsende :flag::flag:

Pr idag har jeg 32 på listen for D5LA på nettet. De aller fleste er fra "vårt kurs" og i tillegg har jeg noen få som har tatt sin D5L andre steder og som nå ønsker å utvide.

 

Hvordan er det med betaling "og sånn"? Sender du info til oss eller forventer du at vi gjør dette på "eget initiativ"?

Jeg sender en mail til alle påmeldte når det nærmer seg, så må jeg sette sammen "pakkene" og sende disse ut til alle deltagerne etter hvert som betalingene kommer iorden.

 

Pr idag regner jeg med å få ut materiellet i løpet av oktober slik at vi som tidligere antydet kan komme igang med "gagns arbeid" tidlig i november. Da passer det å arbeide seg frem mot D5LA-samlingen ombord i Gamle Salten i helgen 29. febr. til 02. mars 2008.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Ja, det er iallefall en flott gruppe å samarbeide med, det vet jeg fra sist vinter!

 

(Men du har vel egentlig meldt deg på D5L denne gangen, slik at du utvider med D5LA neste gang?)

 

 

Jeg har D5L, tok det sertifikatet i 2005 med eksamen i Kristiansand og prøver meg nå på tilleggskurset D5LA nettkurs hos dere. Vikanes har kaiplass i Kristiansand. Er interessert i å få kontakt med andre i Kristiansandsområdet som også vil ta samme kurset hos dere i høst.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser for meg at vi får til en studiegruppe i Bergen også selv om vi nok for tiden er noget ustrukturert.... Er litt usikker på om vi klarer å finne solen slik at deretter kan forøke oss på solhøyden..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Gladiator, siden jeg har "klippkort" på flyet så er jeg hjemme i helgene og vi kan selvsagt får fikset samlinger der også..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har fått litt oversikt over "pensum" til D5LA? Jeg har sett "kravspekken" fra direktoratet, men lurer litt på hvilke bøker vi skal bruke? Jeg tenker særlig på temaet: Meteorologi og oseanografi. Og spesielt: Havstrømmer og fremherskende vinder.

Jeg kjenner til selve læreplanen på http://www.sjovett.no/fritidsbatskipper_L_...n_2004_D5La.doc

 

Men, jeg savner noe mer konkret å jobbe med. Innbiller meg selv at jeg har fått bittelite tak på sekstanten - men dette dreier seg om tekniske ferdigheter og maaaange tabelloppslag. Dette er det vel ikke så lett å sjekke ut i en eksamen.

 

Har noen sett typiske eksamensoppgaver for D5LA?

Link to post
Share on other sites

.... Jeg tenker særlig på temaet: Meteorologi og oseanografi. Og spesielt: Havstrømmer og fremherskende vinder.

Innenfor disse to temaene har jeg til nå ikke funnet noe som "er verdt å rope hurra for". Derfor har jeg laget diverse overheads som jeg pleier å skrive ut og bruke som "handouts" som det så vakkert kalles....

Men, jeg savner noe mer konkret å jobbe med. Innbiller meg selv at jeg har fått bittelite tak på sekstanten - men dette dreier seg om tekniske ferdigheter og maaaange tabelloppslag. Dette er det vel ikke så lett å sjekke ut i en eksamen.
Jeg er imponert over innsatsviljen :wink: Forøvrig har du nok fullstendig rett i at de tekniske ferdighetene med sekstanten ikke er å lette å kvantifisere i en eksamen; der må man stort sett nøye seg med å vise hvor langt man er kommet når det gjelder metoden og treningen med å legge sammen og trekke fra i riktig rekkefølge.

Det er nemlig ikke alltid at "Pastorenes orden er likegyldig", som en av mine kamerater pleier å fleipe....

Har noen sett typiske eksamensoppgaver for D5LA?

Jeg har ikke sett stort flere enn de som jeg har laget selv - og dem skal du tidsnok få stifte bekjentskap med :wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Innenfor disse to temaene har jeg til nå ikke funnet noe som "er verdt å rope hurra for".

Weather at Sea av David Houghton er en god og rimelig (kr 165) bok, men den er på engelsk og hovedfokus er kystvær. (Det nærmeste vi kommer en "bibel" på dette feltet er vel Mariner's Weather Handbook, men da snakker vi om en bok på nesten 600 sider som er alt annet enn lettlest. :rolleyes: )

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

:rolleyes: Er det noen fra den riktige siden av "fjorden" som vurderer D5LA nettkurs.

Lesere fra området nord vest for Kristiansand kan slappe av. :lol:

Jeg kan muligens bidra med felles lokaler for noen kveldsaktiviteter for :boxing: og meningsutvekslinger med sosialt samvær slik at nettkurset og utfordringene kan :discuss: . jeg kan muligens hjelpe til med lokaler :eek: et sted mellom Fredrikstad og Oslo til sammenkomster på ettermidager/kveld som mitt bidrag til å slippe ut litt forventet vinter frustrasjon.

 

Alternativet er at jeg meg faste intervaller starter en tråd med,

1- bavaria vs svenske regnskoger :boxing: ,

2- paraplydreg og regenerert bæreposeplast som tau ,

3- hvordan jorde en båt til 1 fase alternativt 3 fase nett.

:nonod: tofase med felles gul grønn kabel i en felles ringkjerne trafo på 3000 kva som kick off effekt :puke:

 

 

:diving:

Redigert av CAT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...