Jump to content

"World Wide" - D5LA på baatplassen.no


Poseidon

Recommended Posts

Hei! Har også fått summa meg til å finne ut av pris for kurset og kontonummer og nettopp oversendt pengene så da er det vel bare et tidsspørsmål før en sitter og klør seg i hodet og studerer astronavigasjon :crazy:

 

Har nettopp kjøpt en brukt japansk sekstant av merket Tamaya, har vært i daglig bruk i et japanesisk frakteskip. Sekstanten ser velbrukt ut og virker ok uten at jeg er ekspert på dette, men det er kommet litt irr (mørke flekker) på splittspeilet. Er det noen som vet hvor jeg kan få nytt glass? eventuelt reparert glasset? Må jeg innom en optiker kanskje? Hadde tenkt å bruke denne sekstanten på kurset så det er litt bråttom og glad for mulig hurtig respons om dere har ideer.

Sist lurer jeg på hvem jeg kan henvende meg til for å sjekke kalibreringen av speil på denne sekstanten? Mulig den er helt ok fra tidligere bruk, virker som en solid konstruksjon, men sikker kan man aldri være.

 

Ha en fin kveld da og en ekstra hilsen til gruppa vår på sørlandet som snart møtes.

 

Mvh. Alf I. :drink:

Link to post
Share on other sites

..... har Poseidon registrert noe? ....

Ja, pengene er vel mottatt :wink:

Når får vi åpnet D5LA forumet?

Jeg savner mulighet til å begynne å drøfte temaene vi skal gjennomgå.

Ja, jeg har forstått at du er utålmodig . . . .

 

Har nettopp kjøpt en brukt japansk sekstant av merket Tamaya, har vært i daglig bruk i et japanesisk frakteskip. .....

Sist lurer jeg på hvem jeg kan henvende meg til for å sjekke kalibreringen av speil på denne sekstanten? Mulig den er helt ok fra tidligere bruk, virker som en solid konstruksjon, men sikker kan man aldri være.

Mvh. Alf I.

Takk også for mailen Alf I.

Tamaya regnes absolutt for å være av høy klasse; så der har du med et kvalitetsinstrument å gjøre. Hvem som driver med nautiske instrumenter i din nærhet vet jeg ikke, men det er mulig at en eldre navigasjonslærer på sjømannskolen kanskje kan hjelpe deg - eller i det minste vet om en som kan hjelpe deg.

 

Når det gjelder D5LA-kurset her på nettet så har det måttet "vike prioritet" i det siste. Denne uken har jeg nemlig startet 4 andre kurs, og de har rett og slett lagt beslag på all min kapasitet. I løpet av kommende uke får jeg imidlertid gjort mye av det grunnleggende med vårt kurs - også lage den strukturen som Ingar trenger for å sette opp klasserommet vårt - og dermed skal jeg kunne holde mitt løfte om å starte i første del av november.

Dette blir spennende, jeg har aldri gjort det før - men jeg føler meg i det minste trygg på at kursdeltagerne er de beste som kan skaffes :wink::wink:

 

Et ganske tynt strøk med tålmodighet nå - så er vi igang :wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg er tidligere bedt om å legge ut noen mulige sekstanter som kan kjøpes via nettet. Nå tok jeg en rask kikk på ebay og inne blant alt skrammel og dårlige etterligninger som passer best til pynt på doveggen fant jeg noen av høyst varierende standard, kvalitet og pris . . . . .

 

Jeg kan selvfølgelig ikke hverken garantere eller noe annet, men det går jo an å ta en nærmere titt. Men for sikkerhets skyld: det er IKKE nødvendig med egen sekstant for å følge D5LA-kurset her på nettet.

 

Denne kan se bra ut . . . .

 

Astra er velkjent

 

En rimelig plastvariant

 

En sovjetisk variant av en opprinnelig tysk kvalitetssekstant

 

En velkjent kunststoffsekstant; jeg har selv en av samme sorten . . .

 

Mer plastikk, også kalt kunststoff . . .

 

Tysk kvalitet, tilstand ukjent

 

Kunststoff igjen

 

Tamaya, ser litt sliten ut . . .

 

Tysk kvalitet

 

Den amerikanske marinen

 

Mer fra den amerikanske marinen

 

En forenklet utgave "Yacht sextant" fra en anerkjent tysk leverandør

 

Tysk kvalitet, sies å være ubrukt

 

En gammel, angivelig arvegods . . .

 

En av de enkleste plastsekstantene

 

Som sagt: ingen garanti . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Et enormt arbeid du har utført Poseidon for å finne sekstanter. All ære til deg. Det er jo dette kjennetegnet ved deg som vi har sett i mange sammenhenger. Det tyder på at du fremdeles lever for at fritidsflåten skal bli sikrere.

 

Du kjenner jo min utolmodighet. Det ble til at jeg kjøpte en brukbar sekstant fra Nautisk Forlag i Oslo. De er forberedt på å gi en brukbar pris på sekstant dersom flere kjøper i fellesskap. Jeg antar at Nautisk Forlag vil bistå meg dersom jeg får probolemer med sekstanten i fremtiden.

 

Så til spørsmålet: Jeg har i sommer tatt mange solhøyder og synes at dette går brukbart når havet er "flatt". Hva anbefaler du av litteratur for å gå videre. Jeg har 3-4 bøker/hefter som anbefaler forskjellig fremgangsmåte. Har direktoretet anbefalt en metode for posisjonsberegning?

Link to post
Share on other sites

Et enormt arbeid du har utført Poseidon for å finne sekstanter. All ære til deg.

Tja, det er ikke så mye arbeid - og så er det jo litt kjekt :wink::wink:

Hva anbefaler du av litteratur for å gå videre. Jeg har 3-4 bøker/hefter som anbefaler forskjellig fremgangsmåte. Har direktoretet anbefalt en metode for posisjonsberegning?

Litteratur er vanskelig å anbefale. Gammeldags styrmannskolebøker finnes tilgjengelig, men de blir veldig omstendelige. Mer populære utgaver finnes også, men utvalget på norsk er ikke overbevisende. Som det minste av flere onder velger jeg å bruke "Illustrert navigasjon" av Ivar Dedekam. Den er belemret med diverse feil i tekst og tegninger, men som sagt . . .

 

Ellers trives jeg godt med engelsk og tysk litteratur og der er utvalget adskillig bedre, så det hender jo at jeg låner noen tanker derfra :wink:

 

Direktoratet har ingen anbefalt metode for D5LA. Dermed blir det å gripe til "likehøydemetoden"; spesielt etter som den ikke krever store og kostbare tabellverk, men kan brukes med en enkel almanakk som hentes fritt ned fra nettet.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Bitteliten, og andre potensielle deltagere på høstens/vinterens/vårens D5LA:

1) Har dere betalt kursavgiften - dess raskere dette kommer i orden, dess raskere er forumet oppe og går.

2) Har dere lastet ned all informasjonen som allerede er lagt ut i tilknytning til D5LA, bl.a. et fantastisk opplæringsprogram for bruk av sekstant samt Boaters Bowditch - The Small Craft American Practical Navigator?

Bowditch er også på CD: http://www.nautisk.no/products/bowditch_on_cd_x2050cd

3) Har dere anskaffet viktige tabeller som: Sight Reduction Tables for Air Navigation 0 - 40 Grader - Commercial Edition og almanakk for 2007 og 2008?

Link to post
Share on other sites

1) Har dere betalt kursavgiften - dess raskere dette kommer i orden, dess raskere er forumet oppe og går.

 

Jeg skjønner du er utålmodig, men skal vi ikke la Poseidon bestemme når forumet skal være oppe og gå?

Jeg tror ikke saldo på konto er bestemmende for det, snarere Poseidons arbeidsmengde.

Men selvfølgelig skal vi betale. :smiley:

 

PS: snart er det julebord. :cheers:

Redigert av oddgeir (see edit history)

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Roald,

 

1) - Ja

 

2) - Nei

 

3) - Nei

 

- Men så er jeg jo trygt forankret i (fritidsbåt)skippertakmetoden! :wink:

 

(Dessuten farter jeg kongeriket rundt som en snørløs jarstein nuomstunder, arbeidsgiveren (velsigne ham) ville ha valuta for den månedlige gasje)

 

Mvh,

Kjell

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Bitteliten, og andre potensielle deltagere på høstens/vinterens/vårens D5LA:

1) Har dere betalt kursavgiften - dess raskere dette kommer i orden, dess raskere er forumet oppe og går.

2) Har dere lastet ned all informasjonen som allerede er lagt ut i tilknytning til D5LA, bl.a. et fantastisk opplæringsprogram for bruk av sekstant samt Boaters Bowditch - The Small Craft American Practical Navigator?

Bowditch er også på CD: http://www.nautisk.no/products/bowditch_on_cd_x2050cd

3) Har dere anskaffet viktige tabeller som: Sight Reduction Tables for Air Navigation 0 - 40 Grader - Commercial Edition og almanakk for 2007 og 2008?

 

1) Ja. Men jeg tror heller ikke at dette er avgjørende for når Poseidon kommer i gang med vårt forum.

2) Nei. Får helt prestasjonsangst her ! :wink: Har ikke kjøpt sekstant og kommer heller ikke til å gjøre det. :cool:

3) Nei. :eek::rolleyes:

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Den skjønte jeg ikke Roald. Jeg ser ikke nødvendigvis en sammenheng mellom tiden man bruker på å lære og hvilken læring man faktisk sitter igjen med etter eksamen. Tiden man trenger for å lære er individuell, og våre metoder er indiviuelle. Jeg synes det er flott at du er engasjert på egne vegne. Men jeg synes ikke du skal mase på andre :smiley:

 

Men la oss nå ikke dra dette inn til en pedagogisk disusjon om individuell læring - selvom det også kunne vært interessant.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er flott at dere gleder dere til D5LA-kurset, det er kjekt at dere er engasjerte - selv om jeg føler at forventningene spennes et par hakk for høyt . . . .

 

Jeg skal som tidligere nevnt forsøke å få anledning til å utarbeide en passende struktur for D5LA i løpet av denne uken; og da regner jeg med at Ingar som vanlig er "velvilligheten selv" når det gjelder å lage et passende klasserom til oss.

 

Ellers kan jeg forsikre om at jeg ikke lar innkommede betalinger være styrende hverken for starttidspunkt eller fremdrift. Men jeg driver faktisk et "one-man-show" og skal forsøke å imøtekomme så mange som mulig på en gang. Vi har ca 60 deltagere på D5L her på baatplassen.no, jeg har D5LA pluss to parallelle D5L-kurs i Stavanger og nå idag fikk jeg bestilling på båtførerkurs for til sammen 90 deltagere; dette krever også litt oppmerksomhet - men vi kommer nok i mål. :wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Går nok greit dette, du må ta den tida du trenger spør du meg slik at vi får et greit opplegg (ser du har plenty forskjellige klasser å holde styr på).

Litt ovenfor prata vi litt om sekstanten jeg spurte om råd for kalibrering og rep. av et splittspeil. Har drevet litt "detektivarbeide" på nettet og funnet at jeg må få en nautisk instrumentmaker til å ordne den saken. Etter et par timers nettsøk og telefoneringer måtte jeg konkludere med at slike fagfolk er en bortimot utdødd rase i landet, fant ikke en eneste èn og optikere bare ristet på hodet når jeg nevnte sekstant (måtte forklare hva det var for noe...?). Til slutt fant jeg at en eneste skole i landet har satt opp nautisk instrumentmaker som studieretning/opplæring, men dette begynner først fra neste år (Kongsberg Videregående Skole). Lærere og ansvarlige for studiene der var veldig hyggelige og behjelpelige og har allikevel funnet frem til en kar som kan dette med nautiske instrumenter og har gitt meg hans tlf.nr. Kommer tilbake igjen med oppdateringer hvordan dette gikk, kanskje andre med sekstanter trenger kalibreringer eller reperasjoner senere...

 

Ha en fin kveld alle sammen :-)

Link to post
Share on other sites

Hei Vikanes. Antar at det er denne formuleringen du heviser til fra deg, postet i denne tråden 18.10.07:

Har nettopp kjøpt en brukt japansk sekstant av merket Tamaya, har vært i daglig bruk i et japanesisk frakteskip. Sekstanten ser velbrukt ut og virker ok uten at jeg er ekspert på dette, men det er kommet litt irr (mørke flekker) på splittspeilet. Er det noen som vet hvor jeg kan få nytt glass? eventuelt reparert glasset? Må jeg innom en optiker kanskje? Hadde tenkt å bruke denne sekstanten på kurset så det er litt bråttom og glad for mulig hurtig respons om dere har ideer. Sist lurer jeg på hvem jeg kan henvende meg til for å sjekke kalibreringen av speil på denne sekstanten? Mulig den er helt ok fra tidligere bruk, virker som en solid konstruksjon, men sikker kan man aldri være.

 

Har du sjekket med Høgskolen i Tønsberg (Bakkenteigen) og i Ålesund? Begge steder har så langt jeg har oversikt over dyktige nautikere.

Når det gjelder splittspeil er dette "standard" deler som produsenten sikkert har i sitt varelager. Det er mulig du kan kontakte Changzhou Celestaire Instrument Co. i Kina. Dette firmaet produserer den sekstanten jeg kjøpte i våres, en Astra IIIB, se https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=426515

Speilet til min sekstant koster litt i underkant av 600 kr, se http://www.nautisk.no/products/speil_til_a..._horisont_x0503

 

Når det gjelder justering av speilet er det en del av oppgavene som inngår i D5LA ifølge læreplanen, se http://www.sjovett.no/fritidsbatskipper_L_...n_2004_D5La.doc

 

under punkt 2.1.2 Sekstanten er pensumet vårt:

1) Behandling og bruk

2) Justering av speilene

3) Bestemme indeksfeil

4) Praktiske øvelser

 

Dette er "piece of cake" - øvelser etter min erfaring i sommer.

Jeg lærte i sommer justeringer av speilet via denne DVDen: http://www.nautisk.no/products/astro_navigation_dvd_v1055

 

Hva sier Poseidon?

Link to post
Share on other sites

Hei Vikanes. Antar at det er denne formuleringen du heviser til fra deg, postet i denne tråden

Tja,... Tror ikke jeg vil mixe den japanske sekstanten med kinesiske deler om det finnes andre løsninger. Det er mulig det går, men er ikke sikker på om speilkonstruksjonene er like på Tamaya og Astra. Splittspeilglasset på Tamaya`en er gjennomsiktig på ene siden og med speil på andre halvdelen, med ca 40% mørk irr på speildelen. Delinga på dette glasset er vertikalt (loddrett). Forsøker først å få denne karen til å ordne nytt speil, går ikke det kan jeg få en bedrift østpå som restaurerer gamle antikke speiler til å legge nytt speilbelegg, eller glassfaglinja på Kongsberg Videregående skole kunne skjære til et "halvt" sirkelrundt speilglass og legge dette under det sirkulære gjennomsiktige glasset.

Ordner seg nok :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...