Jump to content

Biltema kuleventil


Eppa

Recommended Posts

Nå har jeg skrevet alt for mye om ventiler allerede. Bare et par ting. Ingar sier han vil gå over til sluseventil. Det er et poeng. Sluseventilen lukker ikke vann inne , det gjør kuleventilen (som på den måten ikke er frostsikker). Når sluseventilen ikke funker lenger, så står den i stengt posisjon. Man får alltids trøkka slusen ned, men får ikke dratt den opp igjen. Neste problem med sluseventilen er at den ikke er tett veldig lenge. Akkurat her kan det kveruleres mye, men jeg har byttet tonnevis av dem. Lekkasjen er imidlertid kontrollert. Når man skal sammenlikne ventiler fra forskjellige leverandører, må man passe på at man holder rede på snørr og barter, for å si det slik. Dette er ikke nødvenidgvis enkelt, men jeg ser at en ventil har en spec. for et medium og trykklasse 40 bar, mens den andre ikke har noe i det hele tatt. Og da er vi tilbake til ventilen i begynnelsen av denne tråden. Personlig kunne jeg godt tenkt meg en sluseventil som ventil nr. 1 mot sjøvann, men så fikk jeg kjøpt førsteklasses ventiler til 7 kroner kiloet og kunne ikke motstå fristelsen. Så for 750 kroner som en ventil koster, fikk jeg kjøpt 4 stk 2 " ventiler AISI 316, 30 meter 70 kv. sveisekabel, samt noen rørbend og platebiter i AISI316L. Sistnevnte har ingen annen informasjonsverdi enn at man er ikke bestandig nødt til å kjøpe alt mulig til høyeste pris. Når alt kommer til alt, ventilen(e) som skiller oss fra oseanet er viktig(e) deler, spesielt for oss som ligger i sjøen hele året. Og, til slutt, kulene mine var glatte som barnerumper da jeg hadde båten oppe på ettersommeren. Da hadde de tre år i sjøen. Og dette er jo da ventiler som er vraket av industrien (Saugbrugsforeningen, Halden).

Link to post
Share on other sites

Når man skal sammenlikne ventiler fra forskjellige leverandører, må man passe på at man holder rede på snørr og barter, for å si det slik. Dette er ikke nødvenidgvis enkelt, men jeg ser at en ventil har en spec. for et medium og trykklasse 40 bar, mens den andre ikke har noe i det hele tatt. ............

Og, til slutt, kulene mine var glatte som barnerumper da jeg hadde båten oppe på ettersommeren. Da hadde de tre år i sjøen. Og dette er jo da ventiler som er vraket av industrien (Saugbrugsforeningen, Halden).

Hei.

 

Ventiler er igrunnen noen snodige greier.

Det er nok ofte slik med ventiler som med Colombus da han gjenoppdaget Amerika (etter Leiv Eriksson). Ikke viste han hvor han skulle da han reiste, ikke viste han hvor han var da han kom frem og ikke viste han hvor han hadde vært da han kom tilbake. Han trodde selv han hadde vært i India.

 

Omtrent sånn er det med oss når vi skal ha ventiler til båten, enten sluse- eller kuleventiler.

 

Og så er det antagelig ikke mange som kan få tak i ubrukte kasserte ventiler fra Saugbruksforeninge med de riktige spesifikasjonene heller.

 

Spesifikasjoner ja, det er det riktige uttrykket. Har vi noen gang spesifisert ventilene vi har kjøpt - nei vi går på båtutstyrsforretningen og sier vi skal ha ventiler til sjøvannsystemet. Og han som står bak disken vet like lite som oss om spesifikasjoner på ventiler. Men han vet at de har noen som importøren har sagt skal være sjøvannnsbestandige, tilogmed rustfrie og for å understreke skal de i tillegg være syrefaste. For det har jo også produsenten sagt. Produsenten holder riktignok til i Taiwan eller deromkring - men han lyver nok ikke. Blanke og fine er de - ser riktig solide ut, ja disse ser ut til å være av god kvalitet. Og vi kjøper de og monterer de inn og er fornøyd som bare det. Nye blanke ventiler. Kunne ikke vært bedre.

 

Ikke før neste vår, da ramler håndtaket av når jeg tar litt hardt i - ventilen har sikkert bare satt seg i løpet av vinteren. Fikser håndtaket - det kommer bare litt brunt vann i spindelhullet. Åpner ventilen og starter opp og kjører hele sommeren. Skal stenge til høsten - står med håndtaket og spindelen i handa. Ventilen kaputt.

 

Ok. Tilbake til spesifikasjonene. Eller datablad.  Det er en nødvendighet. Jobbet bla. med design og utarbeidelse av spesifikasjoner for pumper, ventiler, rør og dertilhørende utstyr i mange år tidligere. NB! Skygg unna noen italienske leverandører.

 

Lotus henviser til en side: http://www.aeo.no/NyWeb/Maskinkatalogen/VV...Ventiler%20.pdf

 

Dette er ventiler som egner seg spesielt godt til feks. sjøvann. AISI 316 tvers igjennom. Men prisen synes jo avskrekkende. Eller gjør de det egentlig. Disse ventilene holder ihvertfall ut båtens livslengde. Og de skal i tillegg være på den riktige siden av spenningsrekka som gjør at de ikke blir særlig utsatt for galvanisk korrosjon. Men frostsikre er de selvfølgelig ikke.

 

Men du kan sove trygt om natten og har du båten på sjøen om vinteren har du fred i kroppen da også.

Forresten; leverer Maritim AISI 316 ventiler med datablad? Og til tredjeparten av prisen? Kan det stemme?

Hvis det stemmer så er valget enkelt.

Men temaet vil stadig være tilbakevendende?

 

KAT

Link to post
Share on other sites

 

KAT

Og så er det antagelig ikke mange som kan få tak i ubrukte kasserte ventiler fra Saugbruksforeninge med de riktige spesifikasjonene heller.

 

:For så vidt ingen grunn til harselas. Har man ikke greie på dette, får man heller finne seg i å betale mer. At ventilene mine kommer fra Saugbrugs var en tilfeldighet. Men jeg vet at i månedene juni til august har norsk industri og offshore revisjonsstanser. I agust/september, hvis jeg trenger noe, henvender jeg meg til skraphandlere som henter hos industrien. Det er ikke mer komplisert. Selv mor kan få til det. Jeg vet hva jeg skal se etter, og jeg kan bedømme kvalitet. Ventilene jeg fikk fatt i var ikke nye, men jeg trenger ikke ventiler som en gangt holdt 40 bar for å holde 0,1 bar sjøvann på rette siden av skroget. Ventilene er testet med trykkluft og er kliss tette. Jeg behøver ikke spare, så jeg kjører offshorespec. med doble ventiler på kritiske plasser. Jeg behøver heller ikke datablad når jeg betaler 10 kroner ventilen. Så der du hadde betalt en tusing, betalte jeg 40 kroner. Du har ventiler i tre år, og jeg har ventiler så lenge jeg lever. Så man får være klar over hva man diskuterer, snørr eller barter. Og skal jeg lures, så la det heller være av en skrotnisse enn en dust bak en disk.

 

Det er i grunnen rart at ikke fler benytter seg av "gjenbruksforretningene" (skraphandlere). Jeg har sikkert kjøpt 300 kilo av alt mulig, plater, rør, ventiler, panserglass. Sistnevnte er stemplet "Armour Plate", dia. 170 mm, tykkelse 19 mm, som skal felles inn i skyveluken for å gi lys ned leideren. Det blir råbra! Så, i steden for å bli med mor på bærtur, ta mor med på skroten. Jeg må innrømme at jeg aldri har fått med Admiralen min på skroten. Andre kan vel ha mer flaks.

Link to post
Share on other sites

:........... Har man ikke greie på dette, får man heller finne seg i å betale mer. At ventilene mine kommer fra Saugbrugs var en tilfeldighet. ............ Jeg vet hva jeg skal se etter, og jeg kan bedømme kvalitet. Ventilene jeg fikk fatt i var ikke nye, men jeg trenger ikke ventiler som en gangt holdt 40 bar for å holde 0,1 bar sjøvann på rette siden av skroget. Ventilene er testet med trykkluft og er kliss tette. ........... Så der du hadde betalt en tusing, betalte jeg 40 kroner. Du har ventiler i tre år, og jeg har ventiler så lenge jeg lever. Så man får være klar over hva man diskuterer, snørr eller barter.

Hei.

 

Hvis du leser innlegget mitt en gang til vil du se at jeg ikke harselerer med noen, heller ikke med deg.

Og da vil du også få med deg vinklingen jeg la på innlegget mitt også. Men det er nå så.

 

Og så litt ventilprat, men jeg skal ikke trøtte leserne altfor mye.

 

Nå er jeg ikke helt sikker på hva slags ventiler du "gjenbruker" - og til hva.

Da kunne det jo være av interesse å vite hva slags typer ventiler du fikk tak i. Var det med skrueforbindelser eller med slangestusser eller eventuelt med flenser.  Og ikke minst hva slags materiale.

Uansett er det ikke trykklassen, i ditt tilfelle PN 40, som er bestemmende for korrosjonsbestandighet.

 

Apropos: Kjøper jeg en ventil til ”en tusing” produsert i AISI 316 holder den nok 3 år x 10.

 

KAT

Link to post
Share on other sites

KAT:

 

Hvis du leser innlegget mitt en gang til vil du se at jeg ikke harselerer med noen, heller ikke med deg.

Og da vil du også få med deg vinklingen jeg la på innlegget mitt også. Men det er nå så. :Østlendinger er sarte..

 

Og så litt ventilprat, men jeg skal ikke trøtte leserne altfor mye. :Bare du får et nyttig svar, ok for meg.

 

Nå er jeg ikke helt sikker på hva slags ventiler du "gjenbruker" - og til hva.

Da kunne det jo være av interesse å vite hva slags typer ventiler du fikk tak i. Var det med skrueforbindelser eller med slangestusser eller eventuelt med flenser.  Og ikke minst hva slags materiale.

Uansett er det ikke trykklassen, i ditt tilfelle PN 40, som er bestemmende for korrosjonsbestandighet.

:Jeg bruker gjengeventiler, flensede hadde vært ok, men med pakninger som ikke trekker vann. Trykklassen er uinteressant. Ventilene jeg velger har fabrikkmerke og gjerne identifikasjon som eks. serienr. Jeg vet hva som har gått i rørene. Ventilene skal kunne tas fra hverandre og kule, spindel, mutter, håndtak og hus skal være i AISI 316 (mulig at kula er i en annen legering, eks 400-serien). Ventilene brukes på sjøvann inn, og skal brukes på septik. Inn i båten går et stigerør. Innvendig dia. 50, utvendig ca. dia. 60 mm. Disse rørene med gjenger satt skrudd på ventilene. Så, røret kommer opp av bunnen, og det er  ca. 10 cm til første ventil. Deretter kommer et T-stykke (som også var med), vertikalt går røret videre til stengeventil nr. 2. Dette er kun gjort for at jeg skal kunne rense sjøvannsinntaket hvis det skulle sette seg noe i det. Vinklingen på T-stykket (horisontalen) går til ventil nr. 3. Deretter kommer en manifold som samler alle sjøvannsbrukerene ombord. Altså doble ventiler fungerer hele veien.

 

Apropos: Kjøper jeg en ventil til ”en tusing” produsert i AISI 316 holder den nok 3 år x 10. :Det er akkurat det jeg mener, den ventilen kjøper jeg for 40. Om tretti år vil det være et under om jeg lever. Ventilen vil overleve meg. Men de ventilene jeg har sett avbildet på Maritim(?) tror jeg ikke holder. Tror kula er i støpt og forniklet messing med håndtak i "kinagods", stemmer det???

Link to post
Share on other sites

Tror kula er i støpt og forniklet messing med håndtak i "kinagods", stemmer det???

Har sendt dem en mail og spurt om nærmere spec.

 

Tok også en tur innom Navigare i dag med ventilene, som nevnt garanterte de for 2 år siden at de var rustfrie.

 

Men der møtte jeg veggen, i følge butikksjefen var ikke ventilene kjøpt hos dem.

Fortalte at jeg var 100% sikker på at de var det, og at det var ham selv som hadde ekspedert meg. Hans kommentar: Slikt hører vi flere ganger i uka....

 

Har vært fast kunde der i 16 år, men nå er de ikke fullt så velrennomerte lenger.... :sleep:

 

De hadde nå en annen type, med håndtak og kule i syrefast, hus i messing. Disse kostet 99kr for 1", dog ingen spec, kun hans ord igjen.....

Link to post
Share on other sites

Mener å ha sett kuleventiler med avtappingsmulighet slik at man kan unngå innestengt vann som fryser og sprenger ventilen. Der finnes også kuleventiler med fullt omsluttet kule som ikke vil kunne få innestengt vann. Disse brukes bla. på meieri der man er redd for basiller og andre ulumskheter. Ulempen med disse er at de koster flesk.

Link to post
Share on other sites

Heter det seg ikke at du kan kreve datablad på ting du kjøper.

Jeg vet at butikker som selger maling, lakk osv skal levere med datablad uoppfordret.

Men det er ytterst få som har datablad på produktene de selger da. :smash:

Du tenker kanskje på HMS-blad...eller hva det nå heter?

 

Dette gjelder vel stort sett bare kjemiske produkter tror jeg...men er på litt gyngende grunn akkurat der da...  :sleep:

 

mvh

Lars-Inge

mvh

Lars-Inge

Link to post
Share on other sites

Kjøper du ventiler til en ikke sertifikatpliktig båt kan du stort sett montere hva du vil. Dersom du beveger deg over i "proff-verdenen" der båten med alle gjennomføringer skal kontrolleres av skipstilsynet, må du anskaffe demonterbare ventiler (ikke det samme som avskrubare :smiley:), slik at ventilen kan inspiseres i sine enkelte deler. Da leveres ventilen med sertifikat som beskriver oppbygging og sertifiseringsdata.

Produktblad, eller HMS-blad gjelder kun produkter som kan ha innvirkning på helse, miljø og sikkerhet og som derfor har et slikt krav på seg. De færreste vanlige forretninger kan fortelle deg om hvilken legering som er brukt i de delene de selger, i hvert fall kan de sjelden dokumentere sine påstander.

 

Prisen for en proff ventil er skyhøy, og du kan skifte ventiler og gjennomføringer hvert 4-5 år ganske mange ganger før det lønner seg å gå opp i proffklassen. Forøvrig bruker jeg aldri Biltema-artikler på driftskritiske områder.

Link to post
Share on other sites

Du tenker kanskje på HMS-blad...eller hva det nå heter?

Dette gjelder vel stort sett bare kjemiske produkter tror jeg...men er på litt gyngende grunn akkurat der da...

Mulig, men produsenten skal vel ha det. Det dokumenteres helt sikkert på et eller annet vis!

Hei.

 

Det vi snakker om og etterlyser er et materialsertifikat fra produsenten av hva de forskjellige delene er laget av, kall det gjerne et datablad.

Det blir ofte relativt dyrt å utstyre standard-deler med materialsertifikat da hver enkelt del da må ha et unikt materialnummer for å kunne spores.

I Offshoresammenheng er det spesifisert hva hver enkelt del skal være laget av. Tidligere ble disse spesifikasjonene utarbeidet av kunden (eksempelvis Statoil) hva han ønsket. I det senere år har det blitt system- eller funksjonskrav som leverandøren må oppfylle. Da blir det et krav om at f.eks. en ventil skal brukes til sjøvann og skal ha en levetid på 12 år. Det blir da opp til leverandøren å oppfylle disse kravene. Han må likevel levere dokumentasjon på materialene. Så skal kunden godkjenne materialene.

 

Vi båteiere har et system- eller funksjonskrav lignende den Statoil har. Vi må kunne kreve at leverandøren, f.eks. Navigare i Kristiansand kan dokumentere materialet i en ventil. Ikke nødvendigvis dokumentere hver enkelt ventil med nummer. Idag sier de bare at den er rustfri eller syrefast. Disse utrykkene er ikke en del av noen standard idag. Messing f.eks. er kun messing hvis den er av legeringen CuZn33Pb2 (Evt. revidert i de senere år).

Hva er forresten Krom når vi snakker om forkromming - Nikkel når vi snakker om fornikling?

 

Kan dra en sammenligning når det gjelder fornikling. Mange her på forumet er så gamle at de husker de (like) gamle DBS syklene med forniklet (forkrommet?) styre. De er like fine idag. Se på de nye syklene idag. Rustflekker over det hele.

 

Vi må bli samstemte på hva vi skal ha - da først vil leverandøren levere det vi vil ha.

 

Dette forumet er et ypperlig forum til å knesette prinsipper angående materialer overfor leverandører. Det finnes sikkert mange materialfolk (metallurger) her. Og de som ikke er medlemmer ennå, meld dere på.

 

 

KAT :smiley:

Link to post
Share on other sites

Fikk faktisk svar fra Maritim: :drink:

Våre ventiler har et hus i syrefast stål og en kule i forkrommet messing. Ventilkulen er isolert fra huset med nylonforinger for å hindre galvaniske strømmer.

 

Syrefaste deler har hatt et fantastisk prisfall de siste årene på grunn av konkurransen fra kinesiske produsenter. Opprinnelseslandet på våre syrefaste artikler er Kina. Vi kjøper via Europas største distributør, som har egen innkjøps og kvalitetssikrings stab i produsentlandet. Vi har ikke stilt krav til leverandøren om å dokumentere stålkvaliteten.

Hva som dog er poenget med syrefast hus når kula er i messing er mer enn jeg skjønner... :cheers:
Link to post
Share on other sites

Fikk faktisk svar fra Maritim: :drink:

Hva som dog er poenget med syrefast hus når kula er i messing er mer enn jeg skjønner... :cheers:

Det er dyrt å lage kule i syrefast. Messing er greit å støpe og maskinere.

 

Våre ventiler har et hus i syrefast stål og en kule i forkrommet messing. Ventilkulen er isolert fra huset med nylonforinger for å hindre galvaniske strømmer. :Ha, Ha! Ja, ja, så mye for den ekspertisen.

Link to post
Share on other sites

Det er dyrt å lage kule i syrefast. Messing er greit å støpe og maskinere.


Det jeg mente å si var at det er jo kula som er problemet, er denne i messing har det liten betydning om huset er syrefast.

Burde heller vært omvendt, slik den ventil de har på Navigare...  :cheers:


Våre ventiler har et hus i syrefast stål og en kule i forkrommet messing. Ventilkulen er isolert fra huset med nylonforinger for å hindre galvaniske strømmer. :Ha, Ha! Ja, ja, så mye for den ekspertisen.

Synes også dette hørtes noe tvilsomt ut, da må isåfall akselen gå i en nylonhylse.
Link to post
Share on other sites

Kule i messing og hus i syrefast må jo være mye verre enn kule i messing og hus i messing? Liten kule anodisk til syrefast er vel mye verre en liten kule med samme galvaniske potensial som resten av ventilen? Og den galvaniske kontakten er jo der via saltvannet uansett om kula her en foring.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Et kjapt oppslag i katalogen til As Bergens Rørhandel viser at disse har kuleventiler med fullt løp der både kule og hus er av AISI316. Pakning er PTFE og spak i AISI304   Trykklasse PN40

 

Leveres i 1/4" til 2"  

 

Varenr for 1" er 5593646

 

Hva prisen er er uvisst, men der er muligheter for rabatter hos As BR.

 

De har også ventiler i avsinkingsfri messing.

Link to post
Share on other sites

Synes også dette hørtes noe tvilsomt ut, da må isåfall akselen gå i en nylonhylse.

Som du sier, det er ikke huset, men kula som må gi tapt. Nå vi jeg tro at messingen er isolert fra omverdenen så lenge nikkelbelegget er intakt. Det må være foringer som totalt isolerer kule/spindel fra hus. Broer det over salt med møkk som kan lede elektroner, så har isolasjonsteorien gått fløyten. Nå vet vi heller ikke hva nikkelet på kula inneholder. Man kan teoretisere litt. En ok spenningsrekke gir passivt AISI 316, 200 mV. Nå kjenner vi reaksjonen hvis man kopler dette til AlMn (aluminium) som holder -690 mV. En diff. på 890 mV og korrosjonen går så det griner. Nikkel 99,6% har et potensiale på +70 mV. Diff på 130 mV. Det er klart det er forskjell, men på langt nær mye. US Navy setter grense på "like" materialer mindre eller lik diff. på 30 mV. Når vannet blir kaldere (25 grader i spennigsrekka) og ikke strømmer (4 m/s i spenningsrekka) vil diffen vår synke noe. Et interessant forsøk hadde vært: Kjøp en av de små (billig) ventilene av denne spec.'en. Plukk den fra hverandre, men mål motstanden mellom spindel og hus først.  Mors plastliter med sjøvann. Senk hus og kule nedi slik at de ikke har kontakt, temp. 20 grader C. La noe av kulen og noe av huset stikke over slik at målepunktene er tørre. Mål spenningsovergangen med et multimeter. Da vil man kunne vurdere hvor god ventilen vil være over tid.

 

En annen ting er at vannet som blir lukket inne når ventilen er åpen, vil bli oksygenfattig. Nikkel har ikke noe bra oksidskikt (ref. sykkelstyrer (ikke krom lenger)). AISI 316 bruker alt oksygent for å opprettholde sitt oksidskikt. Nikkelen får huller og fritt messing blir blottlagt. Da har man CuZn28Sn (messing) -40 mV mot Ni (nikkel) +70 mV og med en utmerket elektron- og ioneovergang og i tillegg har det mest edle metallet et mye større areale enn det blottlagte uedlere. Man vi få groptæring i kula. Skal man kunne fikse på noe av det forholdet, bor et 2 mm hull i ventilhuset slik at det innestengte rommet mellom kula og huset blir drenert. Dette er også en annen måte å frostsikre ventilen på. Lite hull, for hvis en av pakningene begynner å lekke, så blir det ikke den ultimate katastrofen.

 

Så uansett hvordan butikken vrir og vender på det, ventilen vil ikke holde slik den blir levert.

 

Du har nok helt rett Ingar, dette er teoretisk trolig den samme "treårsventilen" som har blitt levert tidligere. Men den vil nok holde i årevis i ferskvann.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Synes nå at denne tråden begynner å utvikle seg i den retningen jeg håpet da jeg engasjerte meg i tråden. Og mitt ærend og tanke i så henseende var å få en diskusjon om materialer og materialvalg i primært ventiler og rørdeler ombord for at vi skal kunne øke vår forståelse og kunnskap om dette.

 

Årsaken til at vi opplever korrosjonsproblemer av både den ene og andre sorten er at vi stoler blindt på det forhandleren eller båtutstyrsforretningen sier - og som i ettertid viser seg å ikke stemme helt. De har jo tatt inn en masse ventiler som de gjerne vil selge. Kvalitet eller ikke. Og som vi husker fra tidligere så kan kvalitet defineres som: I henhold til spesifikasjonen.

Jeg mener at vi bør starte med det ene enkle kravet til feks. ventilleverandøren vår: "Jeg skal ha en ventil til sjøvannssystemet mitt og den skal holde i 15 år, hva kan du tilby og til hvilken pris?

Hvis svaret da er at han har en ventil med hus av AISI 304 eller 316 med forniklet kule og spindel (eller kanskje omvendt)  - eller at han tilogmed sier at hele ventilen er syrefast eller rustfri, ja da har han tapt salget. Han må dokumentere hva ventilen er laget av.

Vil sitere meg selv:

Har erfart i det siste at Navigare har skiftet leverandør til grossisten Flak på mange produkter.  Flak, som forøvrig også holder til i Kristiansand, har som spesialitet å importere billige kopier fra Østen - og selge med samme priser som originale. Hvem er det så som betaler gildet? - ja, riktig - oss båteiere. Og hva får vi? - billig dritt som vi betaler en masse for.  Mange av produktene ser veldig hjemmelaget ut. Har selv sett resultatet av dette.

KAT

Vil forøvrig legge til at Flak nå leverer til de fleste båtutstyrsforretningene. Pga. innprisen. Og utprisen?  Den samme som originale. Tilogmed bildene i brosjyrene er av originalvarer, men når du ser på varene så ser du forskjellen.

Er vi båteiere tjent med de billige og dårlige kopiene? Neppe - spør du meg. Nå skal det legges til at noe av det han leverer faktisk er merkevarer.

 

Nå ser jeg at flere her har kunnskap om metalliske materialer og dens egenskaper og ser ut til å ville dele den med oss så nå håper jeg at dette kan videreføres til noe konkret.

 

KAT :boxing:

Link to post
Share on other sites

Et kjapt oppslag i katalogen til As Bergens Rørhandel viser at disse har kuleventiler med fullt løp der både kule og hus er av AISI316. Pakning er PTFE og spak i AISI304   Trykklasse PN40

 

Leveres i 1/4" til 2"  

 

Varenr for 1" er 5593646

 

Hva prisen er er uvisst, men der er muligheter for rabatter hos As BR.

 

De har også ventiler i avsinkingsfri messing.

Eg var innom Brødrene Dahl i går for å handla andre deler, og for moroskuld spurte eg prisen på 1" syrefast kuleventil, lik den som det står om her.  Prisen var 6-700,- eks mva.  Det skal då seiast at eg ikkje er nokon stor kunde hos Brødrene Dahl, og heller ikkje har rabattar der.  Prisen til meg er nok tilnærma lik prisen i ein røyrleggarforretning.
Link to post
Share on other sites

Etter alt som er skrevet her, måtte jeg dra på ventilene mine da jeg var nede på båten i dag for å kjøre den løs av isen. Båten ble sjøsatt august 2000. Ble landsatt samme høst og sjøsatt ettersommeren 2001. Siden har den hatt et par dager på land for kontroll og stoffing. Ventilene fra skraphandleren går fremdeles som nysmurte, kvalitetsteorien virker. Ventilene står bestandig i åpen posisjon.

 

Og det er vår, isen var ikke mer enn 5 cm på det tynneste. 12 m/s fra SØ og 1,5 varme grader men yr og duskregn. Nå i kveld snør det og tempen synker igjen.

Link to post
Share on other sites

Hei.  :lol:

 

Dette med ventiler og korrosjon er visstnok noe som kan debatteres i det vide og brede uten at vi som menig båteier klarer å følge med på alt da det stadig dukker opp nye teorier og meninger - ja kanskje også synsinger?

 

Da jeg har deltatt aktivt i diskusjonene om dette uten at jeg kan si at jeg føler meg trygg hverken på det ene eller det andre valget har jeg derfor tatt initiativet til å forsøke å belyse spørsmålet nærmere her på forumet og håpet er å komme frem til en spesifikasjon eller"spec" om du vil - som kan være retningsgivende når vi skal montere inn ventiler og skroggjennomføringer i våre båter. Det være seg i sjøvannssystemer, kjølevannsystemer eller ferskvannsystemer.

 

Har lett litt rundt på nettet og i litteratur forøvrig og ser at informasjonen vi søker finnes, men er meget tungt tilgjengelig - dvs. lite systematisert og litt her og litt der. Og leverandørene har lite eller ingen materialspesifikasjoner å tilby. Ofte vet han mindre om dette enn båteierne.

 

Prosjektet vil i hovedsak bli gjennomført i en egen lukket prosjektgruppe som publiserer resultatet når vi har kvernet igjennom problemstillingene og kvalitetssikret resultatet som best vi kan. Når prosjektet er ferdig vil gruppen bli oppløst men vil være tilgjengelig for eventuelle oppdateringer og spørsmål i ettertid.

 

Vet at det finnes mange med materialteknisk kompetanse her og de som hittil har blitt engasjert er LOTUS OG HULDA.

 

Det kunne imidlertid vært interessant å ha flere med som kunne bidra med positivt kunnskap om emnet.

Prosjektet blir drevet frem på frivillig basis og den enkelte som bidrar bestemmer selv hvor mye arbeide han vil legge ned i dette "uten at han skal få kona på nakken".

 

Så hvis DU føler at du har noe positivt å bidra med er du velkommen til å være med i gruppen. Du kan sende en IM enten til KAT, eller eventuelt BATDILLA.

 

KAT :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...