bjoris Svart 18.September.2007 Del på Facebook Svart 18.September.2007 Poenget mitt er bare at det er mange som overdriver forskjellene på en cruiser/racer og en ren cruiser når det gjelder hvor komplisert og utfordrende førstnevnte er å seile. Ja, du har nok rett i det. Cruiserbåtene velges nok også i stor grad pga prisen. Jeg regnet fort i hodet at en Elan 340 iallefall ble 200 lapper mer enn Hansen så dermed blir det litt som en sprek familie bil, sammenliknet med en vanlig. Fristende, men vanskelig å rettferdiggjøre... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 18.September.2007 Del på Facebook Svart 18.September.2007 Jeg regnet fort i hodet at en Elan 340 iallefall ble 200 lapper mer enn Hansen så dermed blir det litt som en sprek familie bil, sammenliknet med en vanlig. Ikke helt enig, mange "familiebåter har gjordt bra ved innkjøp av skikkelig seil foldeprop og et godt manskap. Kanskje frisert kjølen litt også. Det viktigste er også å ha en båt du kan seile opp mot LYS-tall på hvis man tenker regatta. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Svart 19.September.2007 Del på Facebook Svart 19.September.2007 Baatsmann: Det gir en helt annen følelse å seile en x-99 enn en bav 42c, selv om de har samme lys-tall. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
fe-m@il Svart 19.September.2007 Del på Facebook Svart 19.September.2007 Baatsmann: Det gir en helt annen følelse å seile en x-99 enn en bav 42c, selv om de har samme lys-tall. ja,både på godt og vondt! mvh fe-m@il Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 19.September.2007 Del på Facebook Svart 19.September.2007 Min erfaring er at det er mer tungvint å seile en typisk cruiser kontra en performance-cruiser da verktøyet for effektiv seilas fordrer at flytter seg rundt i båten istedet for å kunne sitte i ro ved rattposisjonen og ta seg av det meste rundt seiltrim (akterstag,storseilskjøte,løygang,genuaskjøte) Var ute og seilte en Oceanis i går og den er helt klart en båt jeg liker godt men det er ikke til å komme bort fra at man der må flytte seg fram til hyttetaket hele tiden når man vil betjene løygang,storseilskjøte osv. De som velger typisk cruisertrim anordninger (rene cruiserbåter) gjør det nok mer for comforten det er ved å ha en ren cocpit uten tau enn for enkelthetens skyld for det er ikke enklere , det er vanskeligere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 19.September.2007 Del på Facebook Svart 19.September.2007 Enig med deg der Enzo. Det er veldig bekvemt å sitte oppe på karmen med det meste innen rekkevidde. Må kun forlate den plassen for å reve og betjene Cunningham og uthal o.l. Her var det en ny vri: Ville dog likt å se vinsjene litt lenger akterover. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Svart 19.September.2007 Del på Facebook Svart 19.September.2007 Enig med deg der Enzo.Det er veldig bekvemt å sitte oppe på karmen med det meste innen rekkevidde. Må kun forlate den plassen for å reve og betjene Cunningham og uthal o.l. Her var det en ny vri: Ville dog likt å se vinsjene litt lenger akterover. Fy fy, Mulligang. I følge turseilermafiaen er denne båten farlig for små barn. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
bjoris Svart 19.September.2007 Del på Facebook Svart 19.September.2007 Fy fy, Mulligang. I følge turseilermafiaen er denne båten farlig for små barn. Hvem vil ha en slik hekk i en båt med småbarn? Ang at det er tungvidt å seile cruiser er jeg forsåvidt enig i, det er ikke bare plassering, men også dimmensjonering som er problemet. Bav 36 som jeg har erfaring fra er drittung å dra inn genoaen på i noe vind, min fru hadde aldri klart det skikkelig og slikt blir jo fort kimen til misnøye... og pes ombord. Nå er jo Bav ute med en god løsning mpt å iallefall håndtere skjøte til storseil fra rormannsposisjon, har ikke studert det nøye, men jeg vil jo påstå at det ved ordinær seilas i hovedsak er skjøte til genoa og stor som er viktig å ha direkte kontakt med. Ideelt skulle jo alt vært der du er til en hver tid, men litt vanskelig å få til Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 19.September.2007 Del på Facebook Svart 19.September.2007 bare lurer .. hvor stor fartforskjell er det på en bavaria og en av de raskere båtene på samme størrelse?? hvis da feks den bav seiler i 7 knop og blir utnyttet optimalt i øyeblikket . hvor raskt vil en "rask" seilbåt da gå hvis den og blir seilet optimalt ? er det snakk om flere knop eller nyanser?? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 19.September.2007 Del på Facebook Svart 19.September.2007 Fy fy, Mulligang. I følge turseilermafiaen er denne båten farlig for små barn. Men en knallfin båt er det håkkesom. Kjapp som lynet skal den også etter sigende være. Men skulle jeg hatt en sånn en ville jeg fått den levert med rorkult. Og så ville jeg plukket av tyskerhalet og satt på ett totrinnskjøte. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ulysses Svart 19.September.2007 Del på Facebook Svart 19.September.2007 bare lurer .. hvor stor fartforskjell er det på en bavaria og en av de raskere båtene på samme størrelse?? hvis da feks den bav seiler i 7 knop og blir utnyttet optimalt i øyeblikket . hvor raskt vil en "rask" seilbåt da gå hvis den og blir seilet optimalt ? er det snakk om flere knop eller nyanser?? Det spørs hvilken bavaria du snakker om. Ofte vil ikke forskjellene være så store når turbåten seiler 7 knop, for da blåser det forholdsvis bra, men det spørs selvsagt hvilken kurs man seiler. Seiler turbåten slør i 7 knop, vil en rask båt fort nærme seg 10 eller mer. Spørsmålet er bare hva som er en rask båt? Det finnes noen å velge mellom. Det som er mer interessant er hvor fort den raske båten seiler når turbåten seiler 2 knop. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Svart 19.September.2007 Del på Facebook Svart 19.September.2007 Hvem vil ha en slik hekk i en båt med småbarn? Jeg... Den avbildede hekken er jo ikke noe mer åpen enn en vanlig turbåt-hekk med løst sete. Hvis man blir nervøs, går det helt sikker an å få lagd noe mikkmakk å plassere i åpningen. Enig med Mulligan i at båten er knall! Tyskerskjøtet er en vanesak. Kanskje litt overkill til en 35-foter. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 19.September.2007 Del på Facebook Svart 19.September.2007 bare lurer .. hvor stor fartforskjell er det på en bavaria og en av de raskere båtene på samme størrelse?? hvis da feks den bav seiler i 7 knop og blir utnyttet optimalt i øyeblikket . hvor raskt vil en "rask" seilbåt da gå hvis den og blir seilet optimalt ? er det snakk om flere knop eller nyanser?? Den store forskjellen kommer tydelig fram når det blåser lite og når vinden kommer inn forfra 40grader minus ---> , da vil mange av turbåtene være klar for motor mens de raskere båtene vil fortsette å seile seile og seile litt til. En annen ting er når det blåser mer og det begynner å bli litt bølger , da vil en typisk turbåt stoppe opp i bølgene mens en båt som er laget for å seile vil skjære mer ubemerket gjennom bølgene uten å miste mye fart. Fartsforskjellen på skarp kryss kan kanskje dreie seg om en knop eller så men det blir også feil å se kun på det tallet da en rask båt går høyere opp mot vinden og om man med den faller av ned til en kurs som turbåten har så øker farten betydelig. Raskere båter er også gjerne lettere og dette sammens med en mer fornuftig skrogform gir gjerne muligheter for å få båten løs av vannet og surfe litt lettere enn de tyngre mer baljete båtene , kombiner dette med at den raskere båten er bygd for å bære mer seil og du har en båt som oppfører seg mer behagelig i dårlig vær om man rever tilstrekkelig. Personlig kan jeg ikke se en eneste god grunn til å ikke kjøpe en performace cruiser men så er jeg farget av egne valg også da siden de 2 siste båtene mine har vært Dehler 34 og Dufour 34 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 19.September.2007 Del på Facebook Svart 19.September.2007 takk for informasjonen .. saltså det er en god forskjell, men ikke som natt og dag :-) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
bjoris Svart 19.September.2007 Del på Facebook Svart 19.September.2007 (redigert) takk for informasjonen .. saltså det er en god forskjell, men ikke som natt og dag :-) Det vil nok føles som natt og dag for mange ivrige seilere, selv om det i fart ikke er snakk om mer en et lite hakk til på gasshendelen i en motorbåt. Det med høyde er jo viktig da slike båter ikke bare går fortere, men også seiler kortere og forskjellen kan fort bli veldig stor, spesielt hvis en båt som tar mer høyde f.eks kommer seg opp om en stake som den med mindre høyde ikke klarer, så må den slå en gang ekstra f.eks og da ser en virkelig hvordan båten foran forsvinner. Nå skal det jo sies at det langt fra alltid er båten sin feil at en må slå oftere og har dårligere fart. Det er jo det som er så morro med seilbåt, du blir aldri utlært så ser en utfordringer i dette er det morro Jeg... Den avbildede hekken er jo ikke noe mer åpen enn en vanlig turbåt-hekk med løst sete. Hvis man blir nervøs, går det helt sikker an å få lagd noe mikkmakk å plassere i åpningen. Joda, det er ganske likt i Hansen, men der får du da for den nette sum av kr. 8.000 en badeplattform som gjør det helt tett. Enig i at lokket ikke endrer dette problemet, jeg er av den oppfatning at det er helt nødvendig å ha det helt tett. Planlegger også å få "vindseil" både bak og på sidene, men det er jo pga krypende baby, det er jo verst tenkelig å miste en knøtt overbord så her skal det ikke tas sjanser... Vi er nok litt hysteriske, men, men Redigert 19.September.2007 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 19.September.2007 Del på Facebook Svart 19.September.2007 hifo - jeg skal love deg at når vinden er god og jeg gjør 5,5 knop med min lille båt og nyter livet, ja da kommer det en "sværing" som gjør 7 knop og står fem grader høyere enn meg! Det betyr at når jeg kommer frem så har han vært der i flere timer og badet og spist og kost seg, sånt gjør forskjell som natt og dag. Vel, med mindre det eneste som egentlig betyr noe er å nyte livet på sjøen? Det er nå i allefall min fattige trøst, men du verden hvor gjerne jeg, av og til, skulle ønsket at det var meg som hadde den større båten! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
HaHa Svart 19.September.2007 Del på Facebook Svart 19.September.2007 Men en stor båt i 7 knop kan allikevel føles daff, mens nær vannet ombord i en liten båt kan 5.5 knop føles både raskt og livlig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.