Jump to content

Båter i sjøen 2007


Kosmix

Recommended Posts

Jeg mener å huske at de første hjulene og båtene som ble bygget var i trematerialer, men siden har heldigvis utviklingen gått videre for de aller fleste av oss...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Verden går heldigvis framover , messas tøffeste båt etter min mening RM 1200 har minimalt med synlig treverk http://www.seilas.no/wip4/search/detail.ep...3433&c=4914

 

rm1200.jpg

 

Vi kan ikke fortsette i evigheter å ta ut regnskog for å fylle i båtene , det er unødvendig og etter min smak er det ikke noe penere heller.

Tipper vi innen få år ser fler og fler følge Hanse , Harmony , RM osv

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er heller ikke helt enig i påstanden om RM1200's inventar... Det litt for kaldt og sterilt for en gammel mann som meg... og sittebenkene minner meg om rette kirkebenker med en tynn pute på og sist jeg forsøke disse benkene (24 desmeber hvert år) var de langt fra gode å sitte på..

 

Er også litt usikker på hvor trendy denne løsningen er om 20-30 år... Jeg personlig dømmer ikke akkurat om det som var trendy for 20-30 år siden... men derimot det klassiske og tidløse har jeg sansen for..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Verden går heldigvis framover , messas tøffeste båt etter min mening RM 1200 har minimalt med synlig treverk http://www.seilas.no/wip4/search/detail.ep...3433&c=4914

 

Vi kan ikke fortsette i evigheter å ta ut regnskog for å fylle i båtene , det er unødvendig og etter min smak er det ikke noe penere heller.

Tipper vi innen få år ser fler og fler følge Hanse , Harmony , RM osv

Helt enig, det er jo lenge siden vi sluttet med mørke trepaneler på veggene i våre hus - lyse paneler eventuelt kantet med treverk er helt på sin plass i mørke 'kjellerbåter'.

 

Jeg ville ikke lagt mye penger i et eksklusivt treinteriør. Straks man fyller en båt med det vanlige pikk-pakk, vil ikke et lyst interiør virke sterilt lenger. I J/105 har man også prioritert annerledes:

j105int.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg er heller ikke helt enig i påstanden om RM1200's inventar... Det litt for kaldt og sterilt for en gammel mann som meg... og sittebenkene minner meg om rette kirkebenker med en tynn pute på og sist jeg forsøke disse benkene (24 desmeber hvert år) var de langt fra gode å sitte på..

 

Er også litt usikker på hvor trendy denne løsningen er om 20-30 år... Jeg personlig dømmer ikke akkurat om det som var trendy for 20-30 år siden... men derimot det klassiske og tidløse har jeg sansen for..

Smaken er som baken.... men jeg vil påstå at et lyst interiør er mer klassisk og tidløst nautisk enn luksushotell/cruiseskip-stil med mørke paneler og dype sofaer. Se f.eks. på interiøret i klassikeren Tioga (L. Francis Herreshoff):

elsie-sail1.jpgelsie-saloon.jpgelsie-galley.jpg

 

Tioga er forøvrig til salgs for USD 500 000....

Link to post
Share on other sites

Jeg synes denne ser veldig fin ut, selv om jeg bare har sett den på bilder. Sprayhooden ser imidertid litt merkelig ut, høy og smal.

view3.jpg

Og cocpiten ser jo diger ut, selv om bildet sikkert lyver litt.

view4.jpg

Tror jeg skulle klart å venne meg til en sånn en.

 

Slapp av, Bavaria kommer nok med en etterligning om en 5-6 år.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Ikke heeeelt enig... Får litt IKEA følelse av RM1200

Og IKEA klarer ikke å selge møbler til verden fordi verden ikke liker IKEA :rolleyes:

 

 

Jeg er heller ikke helt enig i påstanden om RM1200's inventar... Det litt for kaldt og sterilt for en gammel mann som meg... og sittebenkene minner meg om rette kirkebenker med en tynn pute på og sist jeg forsøke disse benkene (24 desmeber hvert år) var de langt fra gode å sitte på..

 

Er også litt usikker på hvor trendy denne løsningen er om 20-30 år... Jeg personlig dømmer ikke akkurat om det som var trendy for 20-30 år siden... men derimot det klassiske og tidløse har jeg sansen for..

Har du sett RM1200 live ? Den som er på messa har brunt skinn og ikke hvite puter slik denne på bildet , den er betydelig penere live enn på disse bildene.

 

Joda trender kan snu og om 20-30år så liker vi kanskje noe annet , men jeg tipper det er mindre pub og mer bonytt om 20-30år enn det er i dag , håper ikke jeg tar feil.

 

Sittecomforten i den båten parkerer sittecomforten i Bav Vision anyday , det ser muligens ikke ut som det er godt å sitte men det er slett ikke å verst faktisk

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hansebåtene har gjerne en lem som må felles ned det har du rett i (men ikke elektrisk) men de andre du nevner har en løsning der det er mulig å ta tak i trappen fra vannet.
Jeg kikket litt på sidene til Hanse og der det vel ingen båter med unntak av 320 har en reell mulighet til å tak i en stige om en ligger i sjøen... at stigen den ligger i en luke en god halvmeter over sjøen hjelper svært lite om en er i sjøen... Det vel alle som har forsøkt dette...

Tja, jeg har ikke god oversikt og praktisk erfaring med alle båtene, men på min Hanse 370 er det ingen problemer. Badeplattform som kan felles ned er opsjon, og når den er oppe skal den være låst. Unntaket er gjerne når man er ute med jolle og har vippet opp plattformen fra utsiden. Det er uansett en kant bak plattformen som det ikke er noe problemer å stå på.

 

Badestigen er ikke integrert i skroget, men skal festes i kanten bak og nederste del felles opp slik at den ikke henger ned i vannet når den ikke er i bruk. Virker som bare det når den monteres. Jeg har vanligvis en taustige lagret i en pose som henger bak båten. Bruker den stadig vekk når jeg bader. Taustigen er alltid på plass når jeg er på tur.

 

Om du faller i vannet underveis så bør du vite at du ikke klarer å svømme nevneverdig fort. Om du ikke klarer å ta igjen båten så er det uinteressant hvor enkelt det er å felle ned en badetrapp. Faller du over rekka med sikkerhetsline vil du bli hengende der du falt og det er uinteressant om det er montert en badestige andre steder på båten. (Jeg seiler mye alene og har prøvd sikkerhetslinene slik at jeg har en idé om hvordan jeg ligger an dersom ulykken er ute. Jeg har også hatt en ufrivillig tur over ripa, uten at det har hindret meg å skrive denne kommentaren. Jeg anbefaler alle å prøve disse løsningene, i stedet for å skrive teori og synsing.)

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er litt merkelig at alle båter blir sammenlignet med Bavaria. Men det må jo tyde på at det er en bra båt.

Men er Jeanneu nyskapende. Har ikke tenkt på Jeanneau som en innovatør på markedet. Men båtene er fine for det.

 

Det fine med messer er mangfoldet. Ser om jeg for tatt en tur på søndag.

 

Er det bra på duppeditt-markedet.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Nå er vel sittekomfort noe som er vansklig å diskutere obejktivt siden det oppfattes forkjellig fra person til person... Det som for med har god sittekomfort har for andre dårlig, det er person avhengig(høyde, vekt, lengde på rygg kontra benlengde)... Jeg bare reagerte på tynne ryggputer som en kan se på bildet og det minner meg om kirkebenkene...

 

Hvorfor du drar frem sitterkomforten i en Vision vet jeg ikke, så vidt jeg kjenner til har ikke dette vært tema i den tråden i det hele tatt... jeg skjønner jo behovet for å gå ut i forsvars posisjon men der ikke helt poenget med det..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Sory Sydvesten , glemte å nevne det vesentlige med vision og hvorfor jeg tok opp akkurat den.

Vision har puter som på bilder og live ser ut som de er fantastiske å sitte i , tykke rygg osv men de er så knallharde at de er elendige å sitte i , putene i cruiser seg simplere ut men er flere ganger bedre å sitte i enn vision. Var bare derfor jeg valgte å sammenligne med den båten.

RM putene ser dårlige ut men er ok å sitte i , bilder og live er ikke det samme men så er det smak og behag da , det er heller ikke det samme.

Link to post
Share on other sites

For å spore litt tilbake til sikkerhet. Plastimo har disse stigene som det burde være lett og billig å ettermontere:

_ftp_plastimo_satinimages_csecurite_echelle_securite.jpg

Varenr er 51558 for de som ønsker å ta en nærmere titt. En slik på hver side, med en tauløkke i burde gjøre det enklere å komme opp fra vannet, selv i de nye bavariaene, forutsatt at man monterer noen håndtak på hekken.

Link to post
Share on other sites

Verden går heldigvis framover , messas tøffeste båt etter min mening RM 1200 har minimalt med synlig treverk http://www.seilas.no/wip4/search/detail.ep...3433&c=4914

 

rm1200.jpg

 

Vi kan ikke fortsette i evigheter å ta ut regnskog for å fylle i båtene , det er unødvendig og etter min smak er det ikke noe penere heller.

Tipper vi innen få år ser fler og fler følge Hanse , Harmony , RM osv

 

Uannsett ,både RM 1200 og J/105 ligner noen pause/spiserum /venterum jeg har vært på :yesnod:

mv

fe-m@il

Link to post
Share on other sites

Uannsett ,både RM 1200 og J/105 ligner noen pause/spiserum /venterum jeg har vært på :yesnod:

 

Enig i det..., når jeg ser på interiøret i RM 1200 ser jeg etter tannlegestolen.... rett og slett sterilt og lite koselig. At IKEA selger er neppe noe argument for at hele båten skal se ut som et IKEA kjøkken.

Men det er min mening...

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Enig i det..., når jeg ser på interiøret i RM 1200 ser jeg etter tannlegestolen.... rett og slett sterilt og lite koselig. At IKEA selger er neppe noe argument for at hele båten skal se ut som et IKEA kjøkken.

Men det er min mening...

 

Vet ikke helt , jeg liker franske design kjøkken bedre enn bonderomantikk.

Ville våknet opp i RM sin akterlugar lenge før en vanlig en som på bildet under.

 

akterlugarrm.jpg

bav39akter.jpg

Link to post
Share on other sites

Nå er ritkignok dyner og puter ekstrautsyr i Bavaria, men det er nok standard i denne RM siden denne sammenligingen gjøres.. Det er jo greit å ha et edruelig forhold til sannheten når man sammenligner...

 

Samme lugaren men med noe mere ekstrautstyr.. en tidlig morgen og disse to virker i allefall litt fornøyd etter første natten i nybåten

stauden15.jpg

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...