Jump to content

Båter i sjøen 2007


Kosmix

Recommended Posts

Er det mange som skal på utstillingen? Blir visst noen "verdenspremierer" der, men bare X-34 og Dehler 34 er de jeg kommer på i farten.

 

Gleder meg til å se båtene. Håper det blir like fint vær som i fjor, men færre besøkende så jeg slipper å stå i kø foran hver båt :lol:

Kanskje en ide om det stilles ut to eksemplarer av hver båt :crazy:

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Er spent på om trawleren Clipper 34 blir vist fram.

 

Han Odd med Clipper 40 sa at den siste 34 som er laget blei levert i Drammen i sommer , men det var det han sa . Jeg veit ikke , men snakke endel med han når jeg møtte han i Tønsberg og i san pol om den. Prisen var jo merkelig "lav" , men prisane ( på nettet ) skulle jeg ta ned en stooor klype salt var svaret .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

men bare X-34 og Dehler 34 er de jeg kommer på i farten

 

Om ikke verdens premiere så blir det vel første gangsvisning for Bavaria 31 og 34 samt Hanse 320 og muligens 350?? Vel, hadde det ikke vært for terminen vår i slutten av september hadde vi satt kursen østover denne høsten, men, men... Dårlig planlegging, helt klart :lol:

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Comet 45S skal vises og fra samme importør skal den nye Dehler 34 visstnok også vises ,nye HR43 skal vel vises samt Najad 35.

Bavaria skal vel vise et par nyheter og det samme gjelder vel Hanse.

Oceanis 37 skal vel vises for første gang også.

 

Jeg skal ihvertfalll dit og ha bedre tid enn i fjor , satser på å se de båtene jeg ikke får sett i Sverige denne måneden.

Link to post
Share on other sites

Han Odd med Clipper 40 sa at den siste 34 som er laget blei levert i Drammen i sommer , men det var det han sa . Jeg veit ikke , men snakke endel med han når jeg møtte han i Tønsberg og i san pol om den. Prisen var jo merkelig "lav" , men prisane ( på nettet ) skulle jeg ta ned en stooor klype salt var svaret .

 

Tine III

 

 

Jeg hørte han sa det, så kanskje vi får se en premiere på Cliper 36. Så stor bør også en trawler være, etter min mening.

Når det gjelder prisen så er dette uten noe særlig utstyr, som plotter, radar, VHF mm. Det blir fort en hundre tusen pluss-pluss. Bedre luftemuligheter i forpiggen måtte også laves.

Tror det er bedre å kjøpe en brukt båt med alt utstyr ombord, enn en splitter ny.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Snakker om dårlig timing!

 

MEN. Timingen er ikke så verst likevel, hvem kan skilte med pappapermisjon fra siste uke i mai til første uke i september i 2008... Det er jo ikke ferie å være pappa på heltid, men jepp, her er planen at det skal tilbringes mye tid i ny seilbåt, bare vi får en fornuftig pris for gml. båten så ordner det seg nok! Om det blir nytt eller brukt har vi ikke bestemt oss for, ideelt sett minst mulig verditap, men jeg syns bruktprisene er for høye generelt... Vel, vi får se. En Bav 38 Ac frister også, det har du et hav av plass, ganske så gode seilegenskaper og med 55 hk D2 så har du jo god fart for motor som blir viktig... Nei, det skal ikke være enkelt og det blir nok mange timer foran PCen før ny båt er i fortøyningene...

 

Så dere får ta en skikkelig god sjekk av 320 og 350 samt Bav 31, 34 og alle andre som går ann å få til under 950.000 ferdig utstyrt med MÅ ha utstyr som (varmer, autopilot, sprayhood, plotter mv).

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder prisen så er dette uten noe særlig utstyr, som plotter, radar, VHF mm. Det blir fort en hundre tusen pluss-pluss.

Det varierer noe hva som er standard utstyr. Men generelt er min oppfatning at dess dyrere båt, dess mer utstyr i båten. Etters er det ikke uvanlig at ekstrautstyret på motorbåter kan utgjøre både 20 og 30 prosent av grunnprisen. Om man eksempelvis ønsker strømgenerator i båten kan denne fort komme opp i omlag 180 k ferdig montert.

Å kjøpe brukt er helt sikkert bra, dersom man finner den båten man liker. Jeg tror jeg brukte ca 1 1/2 år med leting etter båter i Middelhavet og USA. Dengang visste jeg ikke at man kunne "leie" research enten fra firma eller enkeltpersoner.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om det blir nytt eller brukt har vi ikke bestemt oss for, ideelt sett minst mulig verditap, men jeg syns bruktprisene er for høye generelt...

Tja, følelsen er litt anderledes når du er i den andre enden og har brukt penger i bøtter og spann på utstyr og ser importørene annonsere høyt og lavt med grunnpris. :cryin: Ok, elektronikk kan nok avskrives ubehagelig raskt, men det er fort gjort å bruke mye penger på utstyr de første to-tre årene. Det er langt verre å få så mye av disse pengene tilbake dersom båten selges. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

I skrivende stund er utstillerlista tom...

Men enkelte produsenter har sin liste klar:

 

Hanse skriver at de stiller med 320, 350, 370, 400, 430e, 470e, 540e, 630e.

 

Det er vel første gang 630e er på messe i Norge, og etter at det er solgt 54-fotere her så er vel håpet lysegrønt med tanke på salg av en slik en. :lol:

 

(Grunnen til at jeg ikke er nevneverdig plaget av 3-fotssyken er at jeg lider av noe verre - drømmen om ordentlig stor båt, og helst med flere master. :crazy: )

Link to post
Share on other sites

Pussig at de (Hanse) stiller med hele serien sin, bortsett fra 315. Trodde den kom i ny drakt i år...eller var det i fjor(?). :confused:

 

Åssen båt drømmer du om, Sjøtummel? En eldre Colin Archer/Risør type skøyte, eller typen moderne Nauticat/Fischer? Eller noe helt annet?

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Pussig at de (Hanse) stiller med hele serien sin, bortsett fra 315. Trodde den kom i ny drakt i år...eller var det i fjor(?).

315 kom vel for drøyt to år siden, men det var vel siste variant av en serie. Den blir erstattet av 320.

 

Åssen båt drømmer du om, Sjøtummel? En eldre Colin Archer/Risør type skøyte, eller typen moderne Nauticat/Fischer? Eller noe helt annet?

Colin Archer laget et par flotte lystseilere (slankere enn skøytene), men det blir i minste laget. Dog, det var en veldig pen 40-fots kopi til salgs i sommer. Av moderne tupperware er det Oyster på noen-og-femti som lokker litt, men det er nok de større treseilerne som frister mest. Ulempen er høye vidlikeholdsutgifter, faren er at de koster ikke så avskrekkende mye å kjøpe. :crazy:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men enkelte produsenter har sin liste klar:

 

skriver at de stiller med 320, 350, 370, 400, 430e, 470e, 540e, 630e.

 

 

Dette forbauser ikke meg. Hanse satser knallsterkt. I performance-cruiser gruppen kommer de til å gjøre seg meget gjeldene.

 

Er vel rimelig sikker på at Benetau, Jeanneau, Dufour kommer med det samme store utvalget..

 

Dette er den viktigste salgsmessen. Ved kjøp her har man store sjanser på levering til våren.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Tja, følelsen er litt anderledes når du er i den andre enden og har brukt penger i bøtter og spann på utstyr og ser importørene annonsere høyt og lavt med grunnpris. Ok, elektronikk kan nok avskrives ubehagelig raskt, men det er fort gjort å bruke mye penger på utstyr de første to-tre årene. Det er langt verre å få så mye av disse pengene tilbake dersom båten selges.

 

Ja, kan tenke meg det...

 

Tror nok godt nybåtsalg også skyldes at mye brukt har "feil" utstyr i forhold til det en ønsker selv. Jeg vil f.eks ikke betale for å få vinsj fremme og bak og dermed blir en bruktbåt med dette og kanskje et par andre ting jeg ikke er interessert, dyr i forhold til ny med det utstyret JEG vil ha. Andre bruktbåter gir en grei rabatt, men da mangler det f.eks autopilot noe som jeg har lite lyst til å begynne å montere i min pappapermisjon!!! Vel, så får vi se. Ser jo noen med "rett" utstyr for meg, (disse er jo typisk 2-kabiner når vi ønsker 3-kabiner...) Det er jo alltid noe som ikke er ideelt...

 

Vel, til saken så blir jo spørsmålet hvor mye prutning det er på disse brukte båtene som har rett utstyr (eller for mye) og det er jo vanskelig å finne ut før en sitter med pengene så vi får vente å se litt... først salg...

 

Denne skal visst vises på messa: Southerly 32

Synes den virker interessant.

 

Ser interessant ut, men her snakker vi kanskje om andre priser en REMA båtene???

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Denne skal visst vises på messa: Southerly 32

Synes den virker interessant.

 

Sannsynligvis den eneste båten på messa jeg kan tenke meg, med unntak av Alubat Ovni-serien..

 

Southerly er pene båter, men de har litt liten cockpit, ihvertfall hadde den norskregistrerte Southerly 35RSen jeg så på Bornholm det.

Tror jeg dro kjensel på en ombord der og, og at han er en del av ledelsen i KNS.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...