Jump to content

Båter i sjøen 2007


Kosmix

Recommended Posts

men problemet med det er gjerne det at slik verden er i dag så kan man ikke peke på en person pågrunn av dannelse,klær,klokke og sko og si at akkurat han kan være en potensiell kjøper av en slik båt så da kan det jo hende at man ikke slipper ombord de som kanskje ville vært seriøst interessert.

 

Hva er problemet med det? Synes du at det hadde vært greit med en slik lukket dør-praksis dersom man kunne ha sett hvem som var i kjøpemodus? Det synes ikke jeg, slikt bør ordnes på rene "private" salgsutstillinger eller spesialvisninger, ikke opplegg med inngangsbilett.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det blir utrolig mange sinnsykt store båter. Man skal jo håndtere greiene også, f.eks i indre havn i Risør. Og så skal man ikke ha altfor dårlig samvittighet når båten blir liggende fortøyd en helg eller to.

 

Jeg synes Etap 28 var den fineste båten. Men å sikle på en sånn vitner jo om 8-fots-syken for meg :lol:

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Share on other sites

Vi var på messa både fredag og søndag for og bli enda mere forvirra på fredag så synes vi Scand :blush: var fortreffelig men på søndag hvar det flere som melte seg på både Marex Nor star seeco og Joda da er det valgets kval og veie den ene opp mot den andre fruen falt vel mest for Joda 370 :yesnod: jeg ligger vel der jeg også men synes at Nor star var fin og marex fikk og så gode karaterer :smiley:

 

Hva velger man :discuss::flag:

Link to post
Share on other sites

Vi var på messa både fredag og søndag for og bli enda mere forvirra på fredag så synes vi Scand :blush: var fortreffelig men på søndag hvar det flere som melte seg på både Marex Nor star seeco og Joda da er det valgets kval og veie den ene opp mot den andre fruen falt vel mest for Joda 370 :yesnod: jeg ligger vel der jeg også men synes at Nor star var fin og marex fikk og så gode karaterer :smiley:

 

Hva velger man :discuss::flag:

 

 

Nå gleder vi oss til neste år, Tassen. Med ny båt. Håper du får mange tips her på hva du skal velge. Husk å nevne at dere er to voksne, 2 barn og en skipshund. :flag:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

men med inngangsbilett forventer jeg tilgang til utstillerene

Ja, fikk du ikke det?

 

Jeg var helt fornøyd med utbyttet av årets messe. Var en runde med en venn som ønsket et tilbud fra 3-4 forhandlere. Allerede her sparte vi en del reisetid og mer penger enn inngangsbilletten kostet. I tillegg fikk jeg sett på noen detaljer på et par båter og tatt et par mål som ikke står i salgsbrosjyrene. (Når noen båter tilsynelatende blir veldig romslige innvendig uten at de blir nevneverdig større utvendig så blir jeg litt nysgjerrig. En ting er om skapene er blitt mindre. Litt verre er det om køyene er blitt kortere. :eek: Nåvel,selv om folk ofte ikke prøveseiler disse båtene så får jeg i det minste de prøver køyene før de skriver under på kontrakten.)

 

Om du mener at inngangsbilletten er dyr så skulle du sett hva utstillerne betaler for plassene sine. :wink: Dette er en salgsutstilling og med normal oppførsel får du tilgang til de aller fleste båtene. De båtene jeg så som hadde begrenset adgangen i nevneverdig grad var i en prisklasse hvor jeg tror vi kan se bort fra impulskjøp. Hvordan utstillerne velger å sile ut de som får lov til å se disse båtene får være deres problem.

Link to post
Share on other sites

Fikk utevidet både drømmebåtlista ....og horisonten.

 

Håpet å se igjen Dufour 34, men den var ikke der. Det var jo mye annet lekkert, da...

Messas fineste båt synes jeg Maxi 1300 var, men favorittene er i 36-38-fotsområdet ....noen er linket til tidligere i tråden, men her er fler:

CB365

Scanner 361

Swedestar 370

Pronavia 38

Grand Soleil 37

Dehler 36

C&C 115

Tartan 37

 

 

Nauticat 385 stilte jo i klasse for seg selv, da ....og finnes det en definisjon på hva som er en koselig båt, må det være Degerø 28.

 

Etap 28 hadde jeg lyst til å se næremere på, men det fikk jeg desverre ikke gjort. Hanse 320 og 350 var stappfulle av besøkende, og jeg gjetter at disse to var messens mest populære båter.

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Snakket litt med O. P. Pollen som imp HR (+noen andre) i Norge. En hyggelig kar som KAN litt om seiling. Må si 43 var en båt

jeg kunne tenke meg. En båt som opprettholder kvaliteten jeg er vant med :cool: . La merke til en del nyere HR i sommer som var raske feriebåter. Hadde en relativt ny 42 longside utenfor meg på Malmoen. Hadde vel 1.5 m høyere rigg. Det er blitt gode seilere. Med el.winsher/hydrauliske akterstagstrammere/storseil osv begynner de å bli morsomme. Men savner en 3. kabin. Fortsatt litt etter Najad 440 AC.

 

Men HR sliter med en ting: Prisen :lol: . Årsaken til skryt til de svenske båtprod. må vel skyldes ordrebjella til Lunde.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

:confused: Er det noen som har synspunkter på Hunter 36 -38.

33 og 36 var på messa.

 

Utgangspunktet mitt er liten eller ingen praktisk erfaring når det gjelder seiling og ønsker en seilbåt å begynne med, uten nødvendigvis å prioritere seilegenskaper.

Som motorbåteier så har jeg etterhvert forstått hvorfor det er to siffer etter komma på knop måler. :cool:

De brukes i seilbåter også :smash:

:diving: Var det noen som nevnte at her kommer det en til ut av skapet :crazy::blush:

Link to post
Share on other sites

Hvordan utstillerne velger å sile ut de som får lov til å se disse båtene får være deres problem.

Det er der vi er uenige. Jeg synes at arrangøren bør stille krav om at utstilte båter kan besiktiges. For meg er det prinsippet, jeg bryr meg katta om inngangsbiletten til 100 kroner. Dessuten mener jeg at det lukter av påtatt snobberi og forsøk på å etablere mer ekslusivitet enn nødvendig, som reduserer sannsynligheten for en hyggelig båtprat på en messe. Stor takk til f.eks. Lundebåts folk og Benetau-folkene for at de gjorde messa til en hyggelig og lærerik opplevelse for meg.

Link to post
Share on other sites

Hunter er undervurderte når det gjelder seilegenskaper og som bolig er de veldig romslige.

Sammenligner vi 36 og 38foteren så synes jeg personlig at det er liten eller ingen grunn å velge 38foteren da 36foteren er smartere innredet og nesten virker romsligere.

Har vært endel reportasjer om en Hunter 36 i seilas de siste numrene

Link to post
Share on other sites

Messas fineste båt synes jeg Maxi 1300 var, men favorittene er i 36-38-fotsområdet ....

Maxi 1300 var svært godt rigget og utstyrt, ja, og jeg likte hvordan utstyret var organisert.

 

Om jeg skulle kjøpt meg noe morsommere i området 37 fot er det nok Swedestar og Tartan som frister mest. Sistnevnte er unektelig litt rå med karbonmast og epoxyskrog. Det hadde vært gøy, men jeg er redd for at mangefotssyken slår til dersom jeg gjør alvor av å flytte sydover noen år.

Link to post
Share on other sites

Er helt sikker på at West-Mar ville solgt mange flere Huntere hvis de hadde hatt mer fokus på de. Men de velger heller å ha agenturet på mange forskjellige båter. Dette går ut over Hunter, som er en meget bra båt.

 

Ellers som Enzo skriver, mange tester av 36. Mr Winge har også en slik, skribent i mange seil-blader.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

:confused: Er det noen som har synspunkter på Hunter 36 -38.

33 og 36 var på messa.

 

Var innom '33, og fikk inntrykk av at den er velorganisert - konstruert av mennsker som selv seiler. God plass inne og ute, og koselig atmosfære. Ikke min stil, men det betyr ikke at det er dårlig båt. I forhold til tilsvarende båter, tror jeg Hunter er like god turbåt pengene som de andre.

 

Kan jo legge til at grunnen til at Hunter ikke er min stil, er mangel på akterstag og for lite ratt..

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Hunter har mange fine finesser, men er mer i tvil om seilegenskapene. Så en test i svenske "Segling" tror jeg det var, med en rekke turbåter rundt 34-36 fot. Hunter falt igjennom på seilegenskapene.

 

Jeg så en test av 30 fotere der kom Hunter 31 veldig dårlig ut mtp seilegenskaper, men disse båtene må jo bli svært rimelig nå som dollaren er så lav? Eller var det slik at de ble produsert i UK?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Fikk utevidet både drømmebåtlista ....og horisonten.

 

Håpet å se igjen Dufour 34, men den var ikke der. Det var jo mye annet lekkert, da...

Messas fineste båt synes jeg Maxi 1300 var,

[

ja,som nevnt tidligere her på baatplassen,så har Maxi 1300 vært kremen helt siden den ble lansert,men altfor dyr.

Pr.dd den "sprekeste" seilbåten" i markedet.

mvh

fe-m@il

Link to post
Share on other sites

Hunter 31 kom meget dårlig ut av en test, men 33 og 36 har fått langt bedre tester. Båtene har jo også vist at de kan seile, dette å dømme etter resultatlister her i landet de siste par årene. Produseres vel i England og tror prisen bestemmes av Euro/kroner som de fleste av konkurrentene. De som står bak Westmar er gode seilere og har seilt i mange, mange år.

Siden jeg personlig kjenner de som står bak Westmar vil jeg være litt forsiktig med å si for mye, men ville vært meget trygg for at de leverer varene og de har solid egen økonomi for å holde på med dette! De er bl.a. også store aksjonærer i Vollen Marina AS i Asker. Selv ville jeg ikke nølt med å kjøpe båt av dem, men viktig at alle gjør sine egne vurderinger.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...