Jump to content

Trebåt suger


enter4u

Recommended Posts

Nå har jeg tenkt å piske opp stemningen litt her. Har selv plast-snekke og mener at plast er det optimale på vannet. Tre trekker vann, det lekker, det råtner, en evig pussejobb på våren, nagler må byttes, de veier mye, det lukter dritt og det er mindre plass i dem kontra en plastbåt i samme størrelse.

Noen som kan få meg til å forandre mening?

Link to post
Share on other sites

:wink:

 

Smaken er som baken vet du......

Har hatt både trebåter og plastbåter. Stell og vedlikehold er nok langt mer arbeidskrevende med trebåter, det har du rett i. Varighet/styrke på et glassfiberskrog er nok også mer pålitelig, gitt at det ikke oppstår pest eller lignende elendighet. Kommer nok til å holde meg til glassfiber fortsatt. Men du får en "anderledes båtfølelse" i en trebåt, det gjelder følelse--lyder--lukter og mere til. Og en virkelig pent stelt trebåt er vakker! Det er nok også noe med dette å bedrive "vårpuss" (gjerne halve sesongen og mere til) som blir noe av en livsstil for trebåtfolket! Termosen, skrapen og malerkosten blir livsnødvendigheter. Lukt av tjære og linolje er parfyme for noen.Selv om plastbåten også krever sitt stell, så blir det nok mere tid på sjøen. Og da spørs det hva du er ute etter, ikke sant? Men jeg glemmer ikke opplevelsene med min gamle skøyte, bare det å gå ombord, ned i maskinrommet  og fyre opp den 12 HK semidieselen, fotstarte den med svinghjulet  og sitte der å høre på de taktfaste TSJOM---TJSOM---- det var faktisk avstressing og TERAPI!

med nostalgisk hilsen

JanS m/y Gygra (saga 27 m.TAMD31A)

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

:nono:

 

Den vonde lukten i trebåter (vi kaller det pumpelukt) skyldes i stor grad hva som havner i kjølen. Organisk materiale f. eks. fiskeblod/slim o.l vil garantert gi et vemmelig resultat etter kort tid. Unngår en dette, og gjør skikkelig rent dernede en gang i mellom, så lukter det faktisk båt! Og det er ikke vondt!

mvh

Jan S m/y Gygra

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Tre trekker vann, det lekker, det råtner, en evig pussejobb på våren, nagler må byttes, de veier mye, det lukter dritt og det er mindre plass i dem kontra en plastbåt i samme størrelse.

Noen som kan få meg til å forandre mening?

Skal prøve å besvare dine utsagn. Har trebåt og er født og oppvokst i/med trebåt. Er forholdsvis entusiastisk, men ikke fanatiker. Det du bør huske på er at de fleste trebåter er ca 30 - 35 år eller eldre.

 

Tre trekker vann: Ja, men det gjør jo plast også. Riktignok vesentlig mindre.

 

Lekker: Særlig ved utsett, men ikke nødvendigvis resten av sesongen.

 

Råtner: Ikke nødvendigvis, avhengig av stell.

 

Evig pussejobb: En godt vedlikeholdt trebåt krever en nedmatting med sandpapir og to strøk lakk om våren. (Har ikke erfaring med malt skrog.) Ulempe er at det krever ca. 15 grader i luften forå lakke. Matte ned med slipemaskin (krever forsenkede nagler med propper over) og lakke to strøk tar omtrent samme tid som å vaske og polere en tilsvarende plastbåt. Ulempen er at dette ikke kan gjøres ferdig på en dag. Lakken krever mist 24 timer mellom strøkene.

 

Nagler byttes: Avhengig av båtens alder og behadling.

 

Veier mye: Tja, har aldri sammenlignet med tilsvarende plastbåt.

 

Lukter dritt: En gammel trebåtbygger uttalte en gang at det lukter lik ombord i en plastbåt.  :wink:  Andre mener at nettop det  er båtlukt. Ventilasjon er viktig i trebåt. Det er heller ikke forbudt å ha det rent og tørt under dørken.

 

Mindre plass: Ja. Skyldes dels treverkets begrensninger som materiale, dels utvikling i design og krav til komfort.

 

Det du ikke tok med er at bunnen må skrapes hvert år. Alt løst må bort og det må stoffes hvert år. Dette er en lightversjon av plastbåteierens mareritt, fjerning av all bunnstoff. Eneste positive er at arbeidet i stor grad kan utføres liggende.  :cheers:

 

Om du har vinteropplag i/ved havn sammen med andre så tilhører du et mindretall. Kan bli konflikter ved at trebåtpusseren støver på platsbåtene og at disse søler vann på din ferske lakk.

 

Skal du konvertere til tre, bruk tid og finn en båt som er velholdt. Du må akseptere at båt som hobby blir mere enn bare å bruke den. Husk også at de fleste sammenligner 40 - 50 år gamle trebåter med 10 - 20 år gamle plastbåter. Ser du på båtpuss som et nødvendig onde, glem trebåt.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

...... det lukter dritt  og det er mindre plass i dem kontra en plastbåt i samme tørrelse.  Noen som kan få meg til å forandre mening?

Har vel egentlig ikke tenkt å  prøve og forandre meningen din, hvorfor skulle jeg? Du ser jo ut til å ha noen bastante sådanne, og dem skal man ikke ta fra deg  https://baatplassen.no/i/style_emoticons/default/wink.gif" style="vertical-align:middle" emoid=":wink:" border="0" alt="wink.gif" /> ...du må gjerne leve videre i din drømmeverden..... :sleep:  Og ja, du har greid å provosere meg!  

 

MEN , jeg lurer på hvilken trebåt du har besøkt, siden du ble så plaget av odøren?  :puke:

 

Har hatt trebåter selv, og har glassfiber nå, men, tro meg. Noe av det jeg savner mest i min glassfibersnekke er nettopp den gode trebåtlukten - atmosfæren - miljø - personligheten - det å kjenne med handa på oljet og lakkerte treoverflater - det å sitte og filosofere over hvilken båtbygger som har brukt det han hadde av yrkesstolthet for at jeg skal sitte og kose meg med det fine håndtverk - hvilke naturlige og vakre linjer, diktert av naturen selv og ikke av en støpeform - bygget for hånd, av mennesker som har lagt igjen litt av seg selv i detaljene, i den fine springen, det harmoniske skroget og den perfekte buen i stevnen!

 

Kan jo sakse litt i fra noe jeg skrev ned (bare for meg selv altså) den gang jeg hadde ei Gressviksnekke på 24'. Du kommer antageligvis til å le, jeg har aldri vært noe lyrisk menneske, men den snekka har inspirert meg til å skrive ned mine tanker om henne.

 

"Motorkasselokk:

Lokket på motorkassa er et kapittel for seg selv. Det er noe av det flotteste på hele båten synes jeg, laget i pur snekkerglede av båtbyggeren på Gressvik, i solid 1 tom­ms teak! Todelt i midten, på langs, med hengsler og vannrenne under, den også av teak, slik at man kan åpne styrbord-lokket for seg eller babord lokket, om man ville det. Lokket har avrundete hjørner og en pen, glatt nedfellt kant rundt­om­kring. Lokket er blankt lakkert med en blanding av Benarolje og Ravilakk som gir teaken den rette glød.

 

Dette motorkasselokket er som den fineste bordplaten på en fin restaurant, og av og til, når jeg bare sitter i snekka mi ved brygga med en kopp kaffe, og det gjør jeg jo titt og ofte, så sitter jeg og ser på denne bordplaten, som jo egentlig er et motorkasse-lokk, og er fornøyd. Fornøyd med båten, fornøyd med livet, fornøyd med motorkassa og meget glad for at en båtbygger på Gressvik var i så godt humør og kjente slik en arbeidsglede den dagen dette kasselokket ble til, den gang i 1963."

 

Motorkassa mi:

:blush: Kan ikke si at glassfibersnekka noen gang har rørt noe inni meg, har noen gang inspirert meg til å skrive noe om henne, på samme måten som den tresnekka gjorde.

 

Lyst til å forandre mening, enter4u?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Nja er vel ikke enig med det i dette enter4u, men det som jeg synes suger og som jeg sliter med er selvstøpte plastskrog med overbygg i tre/finer.

 

Har selv en 25" båt som lokalt her i Rogaland går under betegnelsen "Boknabåt". Disse båtene ble støpt i et større antall på siste del av 70'tallet. Stort sett alle har bygd og innredet sin egen båt. Du finner derfor veldig få som er særlig like.

 

På min båt er hele overbygget bygget opp av kryssfiner som opprinnelig var kledd/belagt med polyester. Som kjent er ikke polyester tett, og i løpet av de årene som har gått siden båten var ny har dessverre den fuktigheten har har trengt gjennom polyesteren ikke hatt særlig positiv effekt på den underliggende fineren.

 

Det medførte at jeg for 5 år siden skiftet ut storparten av overbygget, og innredet båten på ny. Overbygget ble nå belagt med epoxy som skal holde tett. Det gjør den sikkert også, men tre lever/beveger seg. Medfører at epoxybelegget sprekker på utsatte plasser og dermed er det igjen fritt frem for fukten.

 

Dette suger spør du meg. Jeg er drittlei den evige jobben med å holde overbygget sånn noenlunde. Skulle svært gjerne hatt et overbygg i plast som jeg "bare" kunnet vasket og polert. Eller kanskje en ny båt hadde vært enda bedre!! Kan jo hende jeg vinner i Lotto en dag. - Hvis jeg begynner å spille!!  -

Link to post
Share on other sites

Da jeg så det første innlegget i denne tråden regnet jeg med at en eller annen var kommet i skade for å legge det inn på feil båtforum.....

 

Da jeg så noen av oppfølgerne begynte jeg å lure på om det var jeg som hadde logget inn på feil forum.....

 

Men da jeg så innlegget til Walter, med den varme beskrivelsen og de flotte bildene fra stoltheten hans, da visste jeg at jeg allikevel var på baatplassen.no   -   ikke noe annet sted finnes så mye ekte båtglede, kombinert med evnen til å uttrykke tanker og meninger i hele setninger.

 

Takk til alle dere som gjør baatplassen.no til et helt spesielt båtforum! :sleep::blush:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Kanskje vi skal vri denne tråden over til å vise litt hva som gjør at trebåter kan skape en særlig båtglede hos båtfolk. Hvis jeg bare hadde visst hvordan jeg jeg skulle legge ut bilder på forumet så skulle dere fått noen fine bilder fra min 52 år gamle Furuholmen "Festina Lente".  Ellers så vil jeg mene at eldre trebåter kan være både vakre og mindre vakre, og at det nok finnes plastbåter med klassiske linjer også, selv om de nyeste ofte har mer linjer fra strykejern enn fra det vi fra gammelt av kalte "båt".

Dog er en vakker oljet trebåt og med fine linjer et syn på sjøen!  Ulempen er at jo eldre den blir, jo mer stell trenger den da for å holde seg pen, men resultatet veier i mange tilfeller opp for arbeidet!

Jeg tror forresten Poseidon at jeg passerte deg på vei inn og ut av Lysevågen i fjor sommer,  kan det stemme?

Mvh Even

Link to post
Share on other sites

Hei Even,

 

Her er jeg enig med hvert eneste ord!

 

Trebåt og trebåt kan være vidt forskjellige ting; det spenner fra de vakreste smykker over til dem som ser ut som om de er resultat av et ulykkestilfelle.

 

Angående Lysevågen, så kan det nok stemme svært så bra. Jeg lå nemlig fortøyd til det bratte berget like utenfor Lysevågen et par dager. Jeg merket meg også med en vakker og velstelt Furuholmen som kom sigende sakte forbi - du merket kanskje det beundrende blikket?

 

Neste gang kan du jo fortøye langs skutesiden, for "Poseidon" er helt ypperlig som flytebrygge :blush:

 

mvh

Jan

"Poseidon"

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Her var det mange fine meninger. Kjenner flere som har trebåt og flere av dem skal bytte til plast. En jeg kjenner har en 28" tresnekke. I fjor var han på en ukes ferie uten båt, men før han drp sjekket han batteriene på båten, skalket alle luker og hadde nivåpumpe. Mao han gjorde klar båten, så den kunne stå uten tilsyn en uke. Da han kom hjem syntes han båten lå så lavt i vannet. Nivåbtuteren hadde røket i løpet av den uka. Vannet sto til midt på motoren. :sleep: Han trodde dynamo og starter hadde røket, men han hadde kjempeflaks.

Den samme båten veide nesten et tonn mere da han tok den opp om høsten, enn da han satte den ut på våren. Suger mye vann ja. :blush:

     En annen trebåt jeg vet om er 40 år. eieren er kjempeglad i båten sin, men nå skal han gå over til plast, for hans bedre halvdel syns ikke noe om at han bor i havna hele våren. Skifte av dollbord, ror, takluke, bytte klinker, reparere kjøl.(Det siste var visst meget krevende)

Men her er et eksempel på en pen trebåt. Men hvor lenge holder den seg så pen?

 

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

:blush:

Det er nok også noe med dette å bedrive "vårpuss" (gjerne halve sesongen og mere til) som blir noe av en livsstil for trebåtfolket! Termosen, skrapen og malerkosten blir livsnødvendigheter. Lukt av tjære og linolje er parfyme for noen.Selv om plastbåten også krever sitt stell, så blir det nok mere tid på sjøen.

Leste engang følgende:

 

Liker du deg best på sjøen - velg seilbåt. Liker du deg best i havna, velg motorbåt.

 

Får da tilføye: liker du deg best på opplagsplassen, velg trebåt  :sleep:

 

For min del kan jeg godt tenke meg trebåt. Men da må det være etter Goudeon brothers (sp?) metoder - ihvertfall i skroget.

Link to post
Share on other sites

Men her er et eksempel på en pen trebåt. Men hvor lenge holder den seg så pen?

 

Bilde

Det finnes lange rekker av fine trebåter, men der er langt mellom de fine plastikkbåtene   -   hvis man da ikke er spesielt betatt av de siste årenes "joggskodesign".....

 

Når deg gjelder båten på bildet  -   ta gjerne også "Festina Lente" som et eksempel  -  så har de være staselige trebåter lengre enn det har eksistert plastikkbåter!

 

mvh

Poseidon

 

(Som ikke sliter seg ut med vårpuss   -   men som koser seg med årpuss!)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Men hvor lenge holder den seg så pen?

Utbedres de feil som oppstår fortløpende og båten ellers får det vedlikeholdet den fordrer, så kan den vare evig!  :sailing:

 

Skulle det være tvil om det, så anbefales en kikk på en av de større samlingene av trebåtbilder på nettet:

Träbåtsakuten bildeside

 

Eller på disse klubbenes bildesider:

Classiske Motorbåter

Furuholmen Motor Yacht Club

Seilskøyteklubben Colin Archer

Klassisk Treseiler Klubb  

 

Her finnes trebåter som ikke krever mer vedlikehold enn plast  :sailing:  Dolvik

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Kunne aldri tenkt meg å hatt trebåt. Er glad i pent treverk og liker å jobbe med tre i ledige stunder, men ikke trebåt. Den store båtpussen foregår en langhelg hvert år ved at båten taes opp på dagslipp. Resten av året ligger den i vannet, og jeg småpusser litt her og der ettersom jeg har lyst og tid. Dette holder for meg. Har aldri forstått den store båtgleden ved å ha en båt som ligger på land og er under oppussing mesteparten av tiden.

 

Båtglede for er er å ha en båt som er sjødyktig til enhver tid.

 

For mange år siden lånte jeg en trebåt i Danmark. Det var en stor og staslig motorbåt som lignet en del på de gamle storebro båtene.

 

Fikk masse motorproblemer, men det er jo ikke trebåtens skyld.

 

En ting som etterhvert ble et stort irritasjonsmoment for meg var følgende:

 

Vi hadde mye bra vær, men om natta kom det alltid byger. Hver morgen våknet jeg i våt sovepose  :sailing: Det kom inn vann et eller annet sted, over køya mi. Formiddagene gikk med til å forsøke å finne ut hvor i all verden vannet kom fra, men det skulle vise seg å være en komplett umulig oppgave. Kjøpte en tube med silikon og klinte på alle steder hvor det kunne tenkes å komme inn vann. Det så ikke pent ut, og det hjalp ingenting. Når jeg tenker på hvor mye  en tilsynelatende liten bagatell som dette kan tære på tolmodigheten er det opplagt at jeg ikke kan ha trebåt.  

 

Har også sett andre trebåter i gjestehavner rundt omkring som har hatt tilsvarende problemer. Har det regnet mye om natta  kommer de krabbende ut om morgenen gretne og trøtte med våte klær og sengetøy.

 

Har stor sans for walter_s sine betrakninger om motorkasselokket, men det går an å ha pent treverk i en plastbåt også.

 

Nei takk til trebåt. Jeg vil våkne tørr hver morgen

:sailing: Lasse

Link to post
Share on other sites

På den første snekka jeg hadde brukte jeg filleryer på dekket som jeg vannet med saltvann.

Dekket trutnet bra med dette! Ellers så vasker jeg trebåt med saltvann.

 

Ellers må jeg si at trebåt har sjel! :yesnod:

Mere arbeid? Det kommer litt ann på hva man har begynt og behandle båten med, sjøl sverger jeg til olje.

Link to post
Share on other sites

Man kan mene hva man vil men den riktige båten er den båten man trives med, både under bruk og utenfor bruksesongen.  Personlig syntes jeg at en plastbåt med tildels mye treinnredning passer meg best fordi jeg da får det ut av båten som jeg forventer oppveid mot den innsats jeg bruker på å holde denne ship-shape.  

Jeg har venner som bruker stort sett hele vinterhalvåret med å forberede trebåten for en ny sesong. Poenget er at de trives med det, og ville ikke fått dette til med plastbåt. Jeg har også venner som har båt i hel ubehandlet aluminium og trekker denne på land i oktober for skyve denne ut igjen i April. De trives med båt som ikke krever 5 minutters tanke utenom sesonge.

Poenget er at hver enkelt kan velge fritt.

Link to post
Share on other sites

Ja, ja Lasse, at trebåter lekker har litt med arbeidet som er lagt til grunn fra begynnelsen, som Bastard3000 er inne på. Jeg har vært i plast båter som også lekker når det regner og det er gjerne fra steder som er omtrent umulig å få tettet :yesnod: f.eks. at det siler inn fra kantene ved rekkværket. Dette kan være pga produksjonsfeil eller at det har kommet en skade og ikke blitt skikkelig reparert i etterkant! :nonod:

 

Det gjelder vel alle båter uansett er det gjort skikkelig arbeid i bunn så oppstår problemer enten det er stålbåt, plastbåt eller trebåt! :yesnod:

 

Jeg er også i den oppfattningen av at dersom man gjør et skikkelig arbeid på trebåt så trengs det ikke så mye arbeid i etterkant stortsett bare vedlikehold. Det samme gjelder plastbåter, har ikke kjennskap til stålbåter med unntak av MTB båt i marinen og den var glad i å ruste! :wink:

 

Man kan vel si mye negativt og possitivt om båt uasett hvilket stoff den er lagd i, så for man kjøpe det man liker best selv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...