Jump to content

Trebåt suger


enter4u

Recommended Posts

Selvfølgelig bare min personlige mening, og jeg er klar over at det finnes hundrevis av båteiere som er fullstendig uenige!  :wink:

 

Banna jeg i kirka nå, eller får dette fart i diskusjonen?  :eek::lol: :lol:

Har vi ikke fart nok allerede  :lol: (skulle kanskje har spandert noen emotikons lenger oppe  :smash:)
Link to post
Share on other sites

Nå er jeg en sann seilbåt fanatiker (liker tre, men plast går stort sett fortere) og jeg liker stort sett ikke motorbåter! Dette med unntak av snekker og sjarker som kan være en berikelse å ha ut på havet. :yesnod:

 

Når det kommer at snekker er stygge, vel der må jeg være uenig, spessielt når det kommer til tre snekker. De kan være veldig vakre og sjarmerende. Det med grilldressen har vel litt mer med personligheten til de som kjøper båten. :wink: Jeg er nesten fau for å nevne det, men jeg har sett folk med grilldress føre flotte seilbåter. :blush: Mer vanlig er det at de med kabinkrusere, plastboks på havet, har på seg grilldress. :lol:

 

Nei, denne diskusjonen hadde vært artig å ha tatt over en :drink: og fått en skikkelig :boxing: ut av det. Den må jeg være enig i. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Jaså? Ser ned på deg når du neste gang står i dusjen....

 :boxing:  Det der tørr jeg ikke lenger. Andreas!  :cheers:  :yesnod:  :drink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Det å bygge i tre er å kompromisse med naturen. Du får ikke vridd en planke 3 veier! Linjer og fasonger er styrt av moder jord og blir dermed mere NATURLIG og HARMONISK ! noe som det menneskelige øye kan akseptere fordi den gjenkjenner disse naturlige linjene!  

Hei Walter,

 

Her må jeg visst få komme med en liten supplering. Selv vikingskipene skal delvis ha vært bygget med krumming tre veier. Det gjorde man ikke ved å varme og vri hudplankene, men ved møysommelig å hugge dem til i ønsket fasong.

 

Tradisjonen føres idag videre i den vestlandske "Os-elvaren" som er så linjelekker at det må jo være balsam for ethvert øye  -  inklusive de av plastikk  :boxing:

 

Oselvaren bygges nemlig med "hogde halsar". Det betyr i praksis at halsbordet, det som danner overgangen mellom det nesten horisontale bunnbordet og den vertikale stevnen  -  de hugges ut av ett tykt emne, slik at det blir både tynt og fint  -  og samtidig "vridd" i fasongen.

 

Ta deg en titt på denne linken  http://www.oselvarverkstaden.no/

 

Advarsel: du kan komme til å drømme deg fullstendig bort.....

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

...................Advarsel: du kan komme til å drømme deg fullstendig bort.....

Joda, Poseidon, er fullstendig klar over hvilken vei dette bærer..... :cheers:

 

Var dum nok til å la meg provosere av 1. innlegget - Jeg bare "måtte"!!!  :yesnod: Når det begynner slik så liker jeg vel egentlig å provosere tilbake..... :boxing: Det er jo ikke trebåtens feil hvis det lukter vondt ombord, hvis eieren ikke har vett til å holde den rent!

 

Merkelig egentlig, er fullstendig fornøyd med min gode  :drink:SJØMANN22 - og hater grilldress  :blush: men måtte gå i bresjen for stakkars trebåten, som får gjennomgå.

 

Da er det bedre at jeg får gjennomgå!  :wink:  :lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

---Og i tilknytning til Oselvarverkstaden ligger Oselvarnaustet. Der samles den eldre garde osinger og gjør et fenomenalt arbeid i å bygge huset ferdig, samtidig som den oppvoksende slekt (10-15 gutter og jenter i 13-14 års alderen) møtes hver tirsdag og arbeider med restaurering og vedlikehold i eget tempo under kyndig veiledning. Yttergangen vår lukter en blanding av tjære og trivsel helt frem til fredag, og ingen får lov å flytte arbeidsklærne til den aktuelle juniorsjefen noe sted!

 

Selv om familiebåten er av plast, så må jeg nok innrømme at det er noe eget med trebåtene og miljøet rundt dem!

Laholm

Link to post
Share on other sites

Når det kommer at snekker er stygge, vel der må jeg være uenig, spessielt når det kommer til tre snekker. De kan være veldig vakre og sjarmerende

Fine, forseggjorte tresnekker, med vakre linjer, er noe av det peneste jeg kan se på sjøen! Var vel bare de nevnte plastsnekker jeg ikke synes noe om. Det blir som å kjøre Ford Sierra eller Volvo 240 i forhold til en lekker MGB fra -64.  :cool:

Når det gjelder en frisk båtdiskusjon over noen  :cool: er jeg enig med du!  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

...Kan ikke se for meg styggere, kjedeligere og mer "grilldress/camping-aktige" båter enn f.eks. Sjømann 22', KB 22', Nidelv 24', Joda 24', m.fl.!

Å - du din... :smiley:! Neida, kan nok i et svakt øyeblikk være enig med deg. Men har man ikke råd til annet, eller dette er første båten, oppleves f.eks. Sjømann som det reneste paradis. Så fikk du ikke ertet opp denne båteieren heller. Men det kunne vært interessant og fått dette utspillet over en 7-8 :smiley:. Da er det ikke så sikkert at jeg hadde vært like forståelsesfull... :cool:
Link to post
Share on other sites

Med fare for å pådra meg vreden til opptil flere av dere:  :smiley:

 

Kan ikke se for meg styggere, kjedeligere og mer "grilldress/camping-aktige" båter enn f.eks. Sjømann 22', KB 22', Nidelv 24', Joda 24', m.fl.!

 

Dette blir for meg båter uten noen som helst slags "sjel" !

 

Jag tycker ivarjefall     Joda 24    har fine linjer jämfört med dom andre!

 

 

sen att den jag hade, var uppbyggd med Perstorpsplate invendig, der kan jeg

hålla med dig om att det saknas 'sjel' !   :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Å - du din... :smash:! Neida, kan nok i et svakt øyeblikk være enig med deg. Men har man ikke råd til annet, eller dette er første båten, oppleves f.eks. Sjømann som det reneste paradis. Så fikk du ikke ertet opp denne båteieren heller. Men det kunne vært interessant og fått dette utspillet over en 7-8 :sleep:. Da er det ikke så sikkert at jeg hadde vært like forståelsesfull... :lol:

He, he...   :lol: :lol: :lol:

Ja, ja, må vel si meg enig i det med "råd til annet". En Sjømann er bedre enn ingen båt i det hele tatt.

 

 

 

 

Frank A.

- som, hvis selger er åpen for pruting og godtar innlagt bud, kanskje snart er stolt trebåteier -

Link to post
Share on other sites

Jepp!

 

En trebåt er ikke noe annet enn en båt. Den har hverken mer eller minde sjel enn andre båter, og trebåter er heller ikke penere enn andre båter. Denne myten som trebåtfolk har forsøkt å holde levende siden plasten kom er det vel nå snart på tide å legge død.

 

Tror ikke den fungerer lenger.

Link to post
Share on other sites

Tsk! Tsk! - Den trebåten som er finere i formene enn Sjømann 22, er ikke påtenkt ennå! :sleep:

Nååå :nono:

 

Men fra spøk til alvor så kunne jeg faktisk tenkt meg en Sjømann sjøl.

Hvor mange knop gjør den sånn omtrentlig. regner med at det er litt mere fart i den enn en trebåt.

Link to post
Share on other sites

Det som er pent med trebåter er treets optiske inntrykk, overflaten, mønsteret - kall det hva du vil. En trebåt som er malt har allerede mistet dette.

 

Det er ihvertfall IKKE FORMEN av en klinkbygd trebåt som er pen, til det er den alt for mye preget av at 'man ikke kan som man egentlig vil'.

 

Så trebåt for meg? Ja, men kaldbakt - og det har jeg vel ikke råd til å kjøpe eller tid til å bygge selv.  :sleep:

Link to post
Share on other sites

Har du snakket med Walter_S om dette??? Han har vist en slik som skal til salgs snart!

Nei, men vet at han skal selge!

Det er en båt jeg kunne tenkt meg  som tilleggs båt. Fiske og lignende.

Ålreit båt skulle jeg tro. Og så ligger de fleste rundt 50 000,- +/- (rimelig)

 

Dessuten er den jo passe stor til og henge i daviten på ei skøyte :sleep::smash:

Link to post
Share on other sites

...Men fra spøk til alvor så kunne jeg faktisk tenkt meg en Sjømann sjøl. Hvor mange knop gjør den sånn omtrentlig. regner med at det er litt mere fart i den enn en trebåt.

Nå ja - fart og fart. Det er først til sesongen igjen at jeg har GPS og noenlunde mulighet til å måle, men jeg antar vi snakker om en maks. fart på i beste fall rundt 7-8 knop og marsjfart rundt en 6-6,5 knop. Skroget begrenser de virkelige store utskeielsene. Jeg har 18HK i min, og i stille vann skal det ikke rare pådraget til før maks. fart er oppnådd. Mesteparten av den øvrige motoreffekten kan jeg f.eks. bruke til å leke at jeg kjører en bråkete dildo som vibrerer mer og mer etter hvert som jeg gir på, eller jeg kan foreta nitidige studier av hvordan båten graver seg ned mer og mer bak, samtidig som den lager artige bølger til andre sjøfarendes store fornøyelse... Har tenkt å forske litt på fast trimplan etter hvert, men det står foreløpig langt ned på lista over ting som er viktige. Kunne du tenkt deg en Sjømann, ville jeg lagt inn et skambud på Walter_S sin. Ut fra bildene ser den ganske pen ut. Har også igjennom en rekke tråder fått inntrykk av at motoren har fått mer enn sin andel av godt stell og omsorg... :sleep:
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...