Jump to content

Trebåt suger


enter4u

Recommended Posts

Var potte tett hver gang jeg sjøsette dei, og er selvsegt lettere å slipe ned og olje.. :yesnod:

Unntaket bekrefter regelen - minner kommer opp om trebåtfolk som står opp midt på natten for å skifte batteri til lensepumpa.

 

Har ikke hørt om at plastbåter må slipes ned og oljes (jeg vet hva som kommer nå :yesnod: , jeg tar det når det kommer)

Link to post
Share on other sites

Begynner ved vask (grundig vask) så rubbing hvis trengs, polering etter det og til sist voks.

Skal love dere at dette ikke er gjort på en dag.. :nono:

Føler i dag at dei kravelbygde båtene jeg hadde, ikke var noe mere arbeid enn den tuppevaren jeg har i dag..

Men må jo få sagt at tuppevaren er litt større...

Link to post
Share on other sites

Din fremstilling av arbeidet med en plastbåt kan være riktig. Det er imidlertid ingen katastrofe dersom du slurver både et år eller to. Med en trebåt derimot - her jeg lært her - er alfa og omega at du holder på med de tilsvarende syslene hvert eneste år.

Link to post
Share on other sites

Ingenting er som en fin sommerdag på sjøen hvor et yougert beger kommer flytende som en kork inn til holmen og bruker3-4 forsøk på å komme på rett plass i 2 s/m bris etter å ha kjørt propeller både foran og bak så ladelampa lyser. Da står vi med de illeluktende, gjennomvåte og synkeklare trebåtene og tar tampen og ønsker Dere velkommen. Men hvis vi lager et kjempebål av alle trebåter (hvis de brenner da med all fukten ombord) til sankthans så vi er kvitt de råtefellene vi har. Da kan vi alle samles neste år i like linjeproduserte plastbåter og leve lykkelige resten av vårt båtliv.

 

Spøk til side, alle båter har sine fordeler og ulemper. Jeg syntes mye er avhengig av hva man kan selv og hva man har råd til.

Kjøper man et vrak av en trebåt for at man ikke har råd til noe annet må man regne med å legge mye jobb i båten for å få den ok. Erfaringsmessig hvis man velger et utgangspunkt som er ok, er det de samme utfordringene vi har både med trebåt og plastbåt hvis båten er noen år gammel. De er ofte teknisk dårlig stand når det gjelder elektrisk anlegg, alle type slanger etc. Lekkasje i dekk etc har mange slitt med men det finnes også der løsninger i dag som garantert holder tett hvis man tar seg råd til det.

 

For meg er trebåt mer enn bare noe jeg bruker i sesongen, men en fin hobby også utenom sesongen.

Planlegge noen forbedringer og kanskje lage noen nye ting som taes i bruk neste sesong.

 

mars-012.jpg

balen1.jpg

 

Godt vi har forskjellige meninger om dette så vi har det mangfoldet som er på sjøen.

 

 

 

mvh

Tommy.

Link to post
Share on other sites

BooohYaaaaa! egentlig er vel alle enige om at hver båttype har sin sjarm, enten det er st. bål eller tupperware. Eneste jeg ikke er helt imponert over i mange tilfeller er den ultimate blanding: hjemmelaget i X-finer og dårlig polyester. helst uten en eneste elegant linje! De er fine de!

 

 

Alf Kåre

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Link to post
Share on other sites

Ja Ja Ja det samme gjelder vel kjærringa. Prøv å la ho forfalle en par tre år Andreas. Det spørs om du får henne til å skinne igjen. Neida jeg er faktisk enig med deg der men ingen regel uten unntak. Det blir til sommeren 3 år siden jeg sist la på owatrol D2 på skroget mitt og det er ikke antydning til flassing så jeg antar jeg drar litt over med slipepapir 320 dyppet i Owatrol 1 for så å smøre 2 strøk med D2 med 12 timers mellomrom. Lykke til med rubbing og polering :boxing:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

... så jeg antar jeg drar litt over med slipepapir 320 dyppet i Owatrol 1 for så å smøre 2 strøk med D2 med 12 timers mellomrom. Lykke til med rubbing og polering :boxing:

...12 timers mellomrom... :eek::eek: - da har jeg sjøsatt forlengst. La gå at jeg begynner med det innvendige først når båten er på vannet. Men jeg er da i alle fall på vannet :cool:

Link to post
Share on other sites

...12 timers mellomrom... :eek::eek: - da har jeg sjøsatt forlengst. La gå at jeg begynner med det innvendige først når båten er på vannet. Men jeg er da i alle fall på vannet :cool:

 

hmmmm, jeg har nå over 700 timer på min "Shanty".......tror nok at plastbåt krever litt mindre når det gjelder å sette istand ett prosjekt. Men, foreløpig har jeg kjempestor glede av arbeidet. har ikke rukket å gå lei enda.

 

Alf Kåre

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Link to post
Share on other sites

For ca. 100 år siden ble det funnet en stor trebåt (vikingskip)som hadde ligget 1000 år i en komposthaug i vestfold. Det var stort sett bare å setten på vannet å seile. Du kan se båten på Bygdøy. I Glomma ble for få år siden funnet en trebåt som hadde ligget 3000 år på bunnen av ælva. Båten var nesten like fin. Jeg undres på hvordan en glassfiberbåt hadde sett ut etter 1000 år i en komposthaug.

Link to post
Share on other sites

For ca. 100 år siden ble det funnet en stor trebåt (vikingskip)som hadde ligget 1000 år i en komposthaug i vestfold. Det var stort sett bare å setten på vannet å seile. Du kan se båten på Bygdøy. I Glomma ble for få år siden funnet en trebåt som hadde ligget 3000 år på bunnen av ælva. Båten var nesten like fin. Jeg undres på hvordan en glassfiberbåt hadde sett ut etter 1000 år i en komposthaug.

 

:lol:

 

Stort sett bare å sette på vannet... Nåja, det er dine ord - i alle fall tviler mange idag på at vkingskipene i det hele tatt kann flyttes. Kanskje de burde seiles til de nye stedene i Bjørvika eller Vestfold

 

Og ellers har jeg egentlig stadig inntrykket av at det er et problem at plastbåtene IKKE råtner.

Link to post
Share on other sites

mitt første utsagn på denne tråden var kansje litt vell krast :confused: , men ettersom men må sitte å høre på folk som har plastbåpt sitte å klage over "problemene" du lissom har med din trebåt. da blir du litt sånn små irritert.

jeg synes egentlig ikke at man her skal rakke ned på hvilket materiale båtene til de forskjellige er.

man skal heller se på det som en personelighet.

 

alle må godta hvilke båter forskjellige folk har.

har selv hatt plastbåter å det var jo enkelt å greit om våren. men jeg ser heller ikke no problem med trebåtene mine nå om våren.

ser på det som kos å kunne tusle litt med lakk og diverse om sommeren.

 

så jeg beklager mitt litt krasse utsagn første gang.

 

lenge leve båtlivet om sommeren sier jeg bare :sailing:

Link to post
Share on other sites

Jeg holder på med min tredje trebåt nå, og jeg vil ikke på mange år enda gjøre mer enn å kikke på fine plastbåter.

Grunnen til dette er egentlig enkel: Jeg har frem til for 3-4 år siden aldri gjort noe med hendene, og hadde kun et par skrujern og en hammer (tror kanskje jeg hadde en liten skiftenøkkel også) i verktøykassen (det var den som fulgte med min leasingbil :lol:).

 

Brukte min fars lille plastbåt endel, og da jeg skulle må meg min egen båt var det fordi min familie hadde behov for mer enn 19 fot. Ikke hadde jeg mye penger å legge i dette, så det endte opp med at jeg fikk tak i en gammel Dorry 33 fot, som jeg satte igang med og fikk både mye mer verktøy og plutselig sa min kone at " Jøss :eek: , du har fått muskler på overkroppen....." :lol: :lol:

 

Og jammen ble båten fin den etter noen hundre timer. Den følelsen jeg hadde underveis var så veldig veldig god...jeg formelig så at det ble fint etterhvert som arbeidet skred frem, og følelsen av å ha en fin trebåt er ikke bare det at du har den...mer enn halvparten for meg er at det er jeg som har gjort den så fin. Den følelsen får du vel kanskje ikke like lett med plastbåt, selv om rubing og polering er mye arbeid det også.

 

Så jeg trives med trebåt, og ikke minst trives jeg godt med alt arbeidet som følger med. :yesnod:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Lars Jørgen, ikke ta det så tungt - ingen grunn til det.

 

Ser du på tittelen til tråden - "Trebåt suger" - så kan denne egentlig bare tolkes på 2 måter: trådstarteren er nokså forbannet eller han vil skape litt røre. Vi har/hadde en tråd i det siste som het "Krangletråde" og der inne var det akseptert at man brukte storslegga - men alle deltakerne visste vel at alt (eller det meste) ble skrevet med et glimmt i øyet. Mitt inntrykk er egentlig at denne tråden også har en slik misjon - i alle fall smilte jeg over hele ansiktet ved hver eneste innlegg jeg skrev. Håper de andre hadde det omtrent like moro.

 

Jeg har plastbåt. Men bak meg på hylla står "The Gougeon Brothers on Boat Construction" og i kjelleren står det en del epoksy, og jeg blir ikke kvitt ideen en gang i den nærmere fremtid å klistre sammen et fartøy i jollestørrelse av råmaterialer fra nærmeste byggevarehus. Så tre i seg selv er for meg ikke et stort tema. Bare noen få dager siden at jeg måtte innrømme at jeg har en god del ubehandlet tre i våtrommene hjemme og ble da mistenkeliggjort som 'skaptrebåtvenn'. :lol:

Link to post
Share on other sites

Bare noen få dager siden at jeg måtte innrømme at jeg har en god del ubehandlet tre i våtrommene hjemme og ble da mistenkeliggjort som 'skaptrebåtvenn'. :lol:

Aha!!! Eg visste du var god på bunn :wink:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...