Jump to content

Trebåt suger


enter4u

Recommended Posts

Vel, jeg har hatt en trebåt. Ei snekke på 25 fot. Og det er akkurat en for mye. Aldri mer.

 

Ellers kjenner jeg meg så altfor godt igjen, hva gjelder vann og fuktighet ombord.

 

Dessuten mener jeg det er mye, mye dyrere og vedlikeholde en trebåt. Selv om de vanligvis er billigere, og man tilsynelatende får mer for pengene ved kjøp, så hva hjelper det når de koster en formue i vedlikehold?

 

Nei, trebåt unner jeg ikke min verste fiende.

Link to post
Share on other sites

Trebåtene jeg har hatt :"snekke" "kogg"  og en plattgatter 33 fot, har begge hatt sjel.  Har i dag stålbåt og trives med det, det har faktisk sin sjarm det også, men ikke like koselig Når det gjelder lukt så er jeg enig da, selv om løsningen på luktproblemt ble funnet og utbedret av kjøperen av båten rette etter jeg solgte. Nei trebåt liker jeg godt jeg, lurer på om min neste blir tre også..

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Min egen "Festina Lente" er stort sett tett- og har hjemmehavn i Bergen- men alderen krever at jeg "gjeter" de fra før kjente lekkasjer i overbygget før hver sesong, og underveis i sesongen.  År om annet må det gjøres større forebyggende tiltak, som f.eks ifjor vår da jeg skiftet seilduksdekk akter, og skiftet alle skruer i akterdekket fra gammel messing til ny syrefast.  Det forplikter å ha en fin gammel klassiker!  Men dette krever både tid og energi og penger, og når jeg innen 2007 (avtale med kona) går over til seilbåt blir det nok PLAST (gjerne HR 312!) , for det er ikke til å stikke under en stol at noen ganger koster det meg mer enn det smaker. :yesnod:.  Ellers var den relativt rimelig i innkjøp sammenlignet med en tilsvarende plastbåt, men det årlige vedlikehold av skrog og overbygg koster nok noe mer enn en boks med poleringsmiddel og -garn.

Mvh Even

Link to post
Share on other sites

Må spørre om en ting..  Jeg er visst litt gammeldags og utafor ( Som datteren min sier) :lol: Men når man sier at "Trebåt suger" Er det en posetiv eller negativ ting??  Trodde suging var en bra ting jeg??? :lol:  Da tenker jeg på suge med sugerør osv............. :lol: :lol: :lol:

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Ikke når det kommer fra dagens fjortiser - da er det nemlig en fornorsket betydning av "sucks". Tydeligvis er det mer kult og inn og bruke "suuuger". :lol:

 

Takk for oppklaringen,, Føler meg enda eldre nå..   :lol:  Men enter4u er jo bare et par år yngre en meg,,,  Hmm Må lytte mer til fjortisdattra mi.....

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

En trebåt eier som har en skinnende båt bryr seg iallefall veldig om båten sin men det gjelder vel om det er en plastbåt og.

 

Syneses egentlig det virker som om det er flere plastbåter som falmer en trebåter

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Tre teser om trebåt:

 

Der to eller flere plastbåteiere møtes, snakkes det om fisk man har fått, turer man har vært på og utstyr man skal installere.

Der to eller flere trebåteiere møtes, snakkes det om råte og Farm.

 

Tre er tre og plast er tett.

 

Det er reinspikka miljøkriminalitet å hogge ned et pent tre i skogen for å bygge båt, når man kan bygge av trær som falt ned av seg selv for millioner av år siden.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Det er reinspikka miljøkriminalitet å hogge ned et pent tre i skogen for å bygge båt, når man kan bygge av trær som falt ned av seg selv for millioner av år siden.

Vil nok påstå at de å bygge en plastbåt ikke akkurat er miljøvennlig med tanke på alle gasser og kjemiske stoffer under bygge prosessen som ødelegger naturen!!! :smash:
Link to post
Share on other sites

Tre teser om trebåt:

Da har du vel murhus du uten bruk av trvirke

 

Nei tre er en lett fornybar ressus hvis det blir kultivert riktig, blir vel litt større problem med oljen etterhvert.

 

Lager meg foresten nye plekter i teak nå om dagen, disse lagges uten unntak av gamle teak ytterdører. Itilegg kjøper jeg en kryssfiner plate som jeg limer stavene på.

 

Lurer egentlig på hva som skjer med utbrukte plastbåter??

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Mener du i fullt alvor at alle plastbåter som er levert til kunder i norge + alle selvbygg faktisk er båter som er i drift den dag i dag

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Mener du i fullt alvor at alle plastbåter som er levert til kunder i norge + alle selvbygg faktisk er båter som er i drift den dag i dag

Nei, det var skrevet med litt glimt i øyet, det jeg skrev. Men såsant skroget ikke blir alvorlig angrepet av "plastpest", skal det vel litt til for at en plastbåt blir utbrukt, slik jeg ser det. F.eks. skroget på Selco'en kan gjøre en bra jobb i enda mange år, selv 33 år etter at det ble produsert. Om alle er i bruk, er en annen sak. Men da er de kanskje ubrukte? :smash:
Link to post
Share on other sites

Er langt på vei enig :eek: men tror og at et plast skrog fortere blir umoderne og dermed gjemmes bort. Dette skulle egentlig ha hvert diskutert over en kald :wink: så hadde det sikkert blitt slik :discuss :discuss og forhåpentligvis som de gode :wink:båtfolk vi er så ender det forhåpenligvis sånn :smash:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

..... men tror og at et plast skrog fortere blir umoderne og dermed gjemmes bort.

Helt enig jonkare - og grunne til at de blir umoderne?

Jo, fordi visse båtproduksjons-FABRIKKER lage så inni hampen stygge båter - bare for å tekkes nye kunder. Det er ikke måte på hva de finner av krumspring og bobler og uestetiske løsninger. Hvorfor?

Jo, fordi med plast går alt an! Det er bare å bygge en plugg av dyvinicell og polyester, sparkle og slipe så får du til alle mulige og umulige fasonger!

 

Det å bygge i tre er å kompromisse med naturen. Du får ikke vridd en planke 3 veier! Linjer og fasonger er styrt av moder jord og blir dermed mere NATURLIG og HARMONISK ! noe som det menneskelige øye kan akseptere fordi den gjenkjenner disse naturlige linjene!  :smash: i motsetning til noen av disse "fantasiproduktene" som finnes bygd i glassfiber!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Det å bygge i tre er å kompromisse med naturen. Du får ikke vridd en planke 3 veier! Linjer og fasonger er styrt av moder jord og blir dermed mere NATURLIG og HARMONISK ! noe som det menneskelige øye kan akseptere fordi den gjenkjenner disse naturlige linjene!  :smash: i motsetning til noen av disse "fantasiproduktene" som finnes bygd i glassfiber!

Jaså? Ser ned på deg når du neste gang står i dusjen. Hele kroppen din består av deler som er bøyd 3 veier. Er det unaturlig?

 

Å bygge en båt av planker gjorde man i sin tid fordi man ikke KUNNE bedre. Idag KAN du bedre - skal det være 'plast' eller tre (kaldbakt). Og det gjøres ikke bare for å tiltrekke nye kunder. En fisk består også stort sett av flater som er 'bøyet 3 veier, forresten.

 

Og det beste av alt: de er tett uten at de må trutne (var vel det riktige uttrykk).

Link to post
Share on other sites

...Dette skulle egentlig ha hvert diskutert over en kald :eek: så hadde det sikkert blitt slik :discuss :discuss og forhåpentligvis som de gode  :wink:båtfolk vi er så ender det forhåpenligvis sånn :smash:

Ikke noe problem. Vi får huske på å ta det opp igjen hvis vi møtes etter hvert  :discuss  :wink:
Link to post
Share on other sites

Med fare for å pådra meg vreden til opptil flere av dere:  :wink:

 

Kan ikke se for meg styggere, kjedeligere og mer "grilldress/camping-aktige" båter enn f.eks. Sjømann 22', KB 22', Nidelv 24', Joda 24', m.fl.!

 

Dette blir for meg båter uten noen som helst slags "sjel". Dusinvare som forhåpentligvis ikke gjenspeiler personligheten til sine eiere.

 

Selvfølgelig bare min personlige mening, og jeg er klar over at det finnes hundrevis av båteiere som er fullstendig uenige!  :smash:

 

Banna jeg i kirka nå, eller får dette fart i diskusjonen?  :eek::lol: :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...