Jump to content

Trebåt suger


enter4u

Recommended Posts

Jeg har også sansen for flotte trebåter! :sailing:

Har hatt flere selv og kost meg med jobben med å få fram glans, gløden og fargespillet i treverket!

Problemet er bare dette med tørking.

Det å få båten skikkelig tørr før påføring av div.oljer og det samme etter påføring.

Det å få klaff med været når slip-plassen er bestillt, er et sjansespill på disse kanter.

 

Man er også avhengig av oppholdsvær ved polering av plastbåter, men forskjellen er at på plastbåter blir konsekvensene langt mindre om været ikke står deg bi og sjøsetting må gjøres,uten at en er skikkelig ferdig med finishen!

Forøvrig ser jeg at mange "trebåtfantaster" i større grad, benytter seg av epoxy og div syntetiske fyllmasser fremfor å skifte ut bord etc. for å holde sine trebåter flytende og tette.

Nødvendig fagkunnskap og håndverkmessig kvalitet viker plassen for simpelt lappverk som ofte sjules under ørten strøk med maling.

Er vel av den formening at polyester og epoxy ikke har noe å gjøre i nærheten av en trebåt!

 

(Såkalt kaldbaking er her untatt, men da er det ikke trebåt lengre!) :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Epoxy, ja.....

 

Jeg har for første gangen gått til anskaffelse av epoxy. Dette skal brukes til å mette finèrplater til dekket, og til fyllmasse på kosmetiske ting.

Det jeg liker å tro er at om konstruktører av mine båter hadde hatt tilgang til de "nyere type stoffer", så ville de sannsynligvis brukt dem i sine konstruksjoner.

 

Når jeg nå pusser hele båten ned..innredning er demntert og pusset hver for seg, så vil jeg jo at dette skal bevares best mulig...derfor vil jeg ha epoxy på sliteflater, men under vannlinje for å holde båten tett...der er det kun lusing og dreving som gjelder..der lever treverket for mye til å putte inn slike syntetiske stoff.

 

Noen sier jo at om Colin Archer hade levd i dag, så ville alle hans båter vært laget i aluminium...men ...jeg vet ikke det..

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

jepp skulle tro det ...da hade Agnes varit en plastracer hun oxo :yesnod::wink:

 

:boxing: :boxing: :boxing:

:nonod:

 

 

 

 

:lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Det finnes ikke en kart som liker plast i båter.Se Dere om båthavner.utstilliger og overalt der det finnes plast støpt i båtlignende fasonger.Både plastbåtprodusenter og eiere gjør så godt de kan og har råd til å skjule plasten med.ja.akkurat TRE.Dyrt tre i i mindre eller større flater alt ettersom en har råd til.Bastarder må det kalles.Aller gjevest er det on en har råd til å skjule plasten overalt og inbille seg at en har fått seg trebårt.Når noen sverger til plast tenker jeg alltid at dette mener du ikke,det bare høres sånn ut.Hadde du råd til det pakket du gladelig inn hele balja !

Hilsen Gutek

Link to post
Share on other sites

classic fibergla.... med Coelan blir det mer arbeid å holde plasten fin.

 

Hei.

Hva mener du med dette ?

 

Behandler man båten med Coelan så har man mest arbeid med å vaske og polere plasten, gleden over vakkert treverk har man l e n g e :smiley:

 

5% på 50 år ? Er det linjært da ? Slagskibet nærmer seg 2,5% styrkereduksjon nå, men hun overlever nok meg.
:smiley: Jada det gjør hun nok..

 

 

Ikke tre. Ikke plast.

 

Aluminium. :yesnod:

 

Aluminium er meget bra Frank, men husk ikke kast femøringer på dørken....

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Men tittelen er feil. Den er klart stigmatiserende og direkte usann!

 

Hvis en trebåt etter en vinter på land ikke suger, så synker den, og det er vel ikke noe bedre? :rolleyes:

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Festlig tråd! Mye å le av - og endel alvorlig innimellom.

 

Det er tydelig at noen liker trebåt fordi de liker synet av (pent holdt) treverk, andre fordi de mener trebåtene har bedre form enn plastbåtene - men det er vel ikke plastbåtenes feil??

 

Interessant det som ble sagt om oselverne, om "hogde halser", og formen på bunnen av disse båten. Nå er det ikke bare oselvere som har hogde halser og spesialformet bunn; andre robåttyper opp langs kysten har det samme. Men alle "moderne" robåttyper - altså typer fra ca 1900 - er resultat av tilpasninger og forenklinger som ble gjort i 1700-årene da sagde bord skulle overta i båtbyggingen. Resultatet ble dårligere båtformer, men svært mye material- og arbeidsbesparelse! "Hogde halser" ble brukt på de fleste robåttypene, for i hvert fall å holde bunnen under vann i riktig form.

 

Men vil man ikke skulpturere en båtform, med masse materialsvinn og masse hogge- og høvlearbeid (eller bygge "vikingskip") får en trebåt unektelig en "bulete" form uansett (bedre jo flere og smalere bordganger man bruker) Dessuten stiller motorbruk helt andre krav til båtform enn "perfekt" vann-borttrengning, så motorbåtfolk trenger ikke - og er ikke - så opptatt av undervannskrogets form som robåtbrukere. Se bare på innleggene på BP; det handler nesten bare om overbygg, innredning og maskinelle og elektroniske greier.

 

Plast har helt enestående form-muligheter, som sagde bord av tre mangler. En plastbåt kan altså lages akkurat så elegant og vakker i formen som man ønsker.

 

Men at trebåter er så mye tyngre å stelle?? Selv har jeg to oselvere, en Strandebarmer og en Nordfjords-tiæring, og stellet er lettvint! (Men det er jo ikke overbygde motorbåter, da!)

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Småbåt i tre er vel lettare enn småbåt i plast?

Å smøre tjære og olje på trebåt er då berre kos!

Å reparere skade i tre er mykje lettare arbeid enn reparasjon av skade i glassfiberen!

Trebåt er lettare å ro enn plastbåt.

 

- derfor har eg to småbåtar i tre som "landstadbåtar".

Link to post
Share on other sites

Har bare hatt trebåter, og dette er den tredje jeg har. Vil ikke ha noe annet. Alltid hyggelig å komme til havn, og førtøye ved siden av 6-7 Bavaria seilere eller annet masseprodusert. Godt å vite at det kun er ett eksemplar av den båten jeg har i hele verden. :cheers::cool:

Redigert av Bartesam (see edit history)

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Små trebåter er lettere å ro en plastbåter, de føles lunnere å være i også.

 

De har heller ikke så stor avdrift som plastbåter hvis en vil ligge stille og fiske.

 

Gamle trebåter er ikke ensbetydende med dårlige båter - alt kommer an på vedlikehold.

 

En god vedlikehold trebåt trenger ikke så mye mere jobb enn en plastbåt.

 

Forholdsvis lett å skifte båtsøm, båtbord osv.

Link to post
Share on other sites

Første år med trebåt for meg. Synes det har vært morro så langt. Kjøpte en relativt ny og velholdt trebåt. Synes det er morro å lakke/pusse litt og elsker tøffingen i skjærgården. Godt vi har valg. Økonomisk også en fordel, trebåter er fortiden veldig lavt priset.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...