Jump to content

Oppgradering av Junker 22

Seilaren

Recommended Posts

Em..... Jeg og en kammerat holder på å lage et lite baugspyd. Har savnet det, for det er litt trangt å stige ombord i baugen for de som er litt eldre enn meg... :wink:

Og så lurer jeg på om jeg skal fikse/utbedre en delamering jeg har på hyttetaket. Se i starten av tråden....

Jeg vil helst unngå å bruke for mye penger på båten nå, men jeg er alltid på jakt etter billig kartplotter og autopilot :wink:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Mye av gleden med å seile er å være alene og koble helt ut :wink:

Når jeg har folk med meg er det aldri noe problem med styringen. Det går jo somregel greit når jeg er alene også....

Hvis du Ørjan kan vise meg hvor jeg får plass til en PC innenfor synsvidde som ikke fyker avgårde når båten krenger, eller slukner når jeg får sjøsprut ombord så er jeg veldig takknemlig :rolleyes:

Fritjof Brandt

At den ikke fyker avgårde skulle vi altid kunne ordne. Her kunne du enkelt og greit festet borrelås på sittebrønnen under kompasset. Derimot kan sjøspruten bli noe verre. Men da ville jeg gått til anskaffelse av en gammel pc som det ikke gjorde noe om den skulle få sjøsprut over seg..

Men du som kommer fra et møblert hjem vil vel ikke ha en sjenerene borrelås på sittebrønnen :wink: !

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
...hvor jeg får plass til en PC innenfor synsvidde som ikke fyker avgårde når båten krenger, eller slukner når jeg får sjøsprut ombord så er jeg veldig takknemlig

Nå vet jeg ikke hvordan interiøret på en Junker 22 ser ut, men slik har jeg løst det i min Guy 22:

11092008242.jpg

PC'en er tjoret til mastefoten med en helt vanlig lastestrikk. Et eget, lite batteri (som kan forsyne PC'en i ca. 1 døgn) ligger i baugen. Jeg har betalt for Tiki-programvaren, GPS-musen og 12volts strømadapter, alt annet har jeg fått gratis (inkludert den gamle PC'en). Totalt ca. 2.000,- for en kartplotter som, slik jeg ser det, langt overgår løsninger som koster 5 ganger så mye.

11092008241.jpg

Årsaken til at dette fungerer greit, er naturligvis at båten er så liten, slik at avstanden til skjermen blir grei.. Hadde jeg hatt en større båt, ville jeg nok foretrukket en slaveskjerm (eller dedikert plotter) i cockpiten.

Løsningen var genial den :yesnod:

Men jeg må nokk kjøpe meg ny kikkert for å klare å se noe... :lol:

Dessuten sitter jeg ikke i midten og kikker inn i cabinen når jeg seiler :rolleyes:

Ikke har jeg bord til å støtte den på heller.

Men hvor mange ganger har jeg hatt bruk for kart disse to årene jeg har hatt båten?

De tre gangene jeg skulle under lave broer og ville se på høyden...

Ryfylket kjenner jeg bedre enn naboen.... :lol:

Den dagen jeg skal lengre får jeg heller kjøpe meg flere kart.

Fritjof Brandt

• 1 måned senere...

I dag demonterte jeg roret på båten.

Som dere sikkert husker har jeg en voldsom slark i roret.

Les dette innlegget og litt utover....

Ble ikke til at jeg fikk fikset det i fjor, så nå må jeg tenke igjen :smiley:

Jeg har oppdaget at roret er repparert før under alt bunnstoffet. Skal pusse vekk bunstoffet og se hva jeg finner utav.

Fritjof Brandt

• 3 måneder senere...

I dag fikk jeg båten på vannet :flag: Vinteren har fått fort som fy, og jeg skulle gjerne hatt noen måneder lengre vinter til å fått tid til alt jeg skulle ha gjort med både båten og mye annet...

Da jeg kom ned i havnen i dag hang båten og slang i stroppene på kranen allerede...

seilaren_561c056f8843.jpg

seilaren_118f25b6d86b.jpg

Som dere ser har jeg både grønt og hvitt bunnstoff på båten i år. Før har jeg bare hatt hvitt, og det ble ganske stygt til den grønne båten. Spesielt siden vannlinjen er ganske høy i baugen, og mye av bunnstoffet viser.

Bestemte meg derfor for å ha grønt i år, men jeg hadde bare råd til en boks (fikk den billig også) :eek: Og så hadde jeg en boks med hvitt fra før. Hadde også en halv boks med svart, men slapp heldigvis å bruke en tredje farge... :lol:

seilaren_54655327235f.jpg

Roret som har hatt en del problemer med slark har blitt offer for store mengder super epoxy, polyester og glassfieber. Så får vi se hvor lenge det holder..

seilaren_7abb43b39687.jpg

Da var båten på vannet....

seilaren_6f7bf5910169.jpg

seilaren_d309be538b4e.jpg

Ble bra med grønt bunnstoff

seilaren_a6ccc59bfb9f.jpg

Og så måtte trekrybben vekk. Fy flate for en konstruksjon og fy flate så tung den var å få på hengeren alene...

Glad jeg har stor henger, og stor bil til å få plass til alt som ikke kom på hengeren... :rolleyes:

seilaren_80f8b386af1b.jpg

Nå må jeg begynne å jobbe med riggen. Skal fikse noe kabler inni dem som ligger og lager støy når båten ruller (Bare spør alle dem som var på Ryfylketreffet :blush: ) Men masten ligger i et maskteskur, og der ligger det tre svære rigger utfor min på samme hylle. Så jeg får ikke ut min rigg før de andre er borte... :headbang:

Fritjof Brandt

Var ikke i tvil når jeg så den gamle T3'en med rødd bakdør og seilbåtkrybbe på henger :giggle:

Nei, dem finnes det ikke mange av.. :lol:

Noen morsomme prosjekter på din i år? Bortsett fra to farger med bunnstoff?

Holder på å montere autopilot. Mangler bare å trekke kabler til strøm.

Og så har jeg montert eletrisk vannpumpe til vasken. Ble fort lei av å pumpe med deg ene hånden, og vaske den andre... :crazy:

Og så har jeg fått tak i en brukt kartplotter..

Det det har kommer mye eletrisk og strømslukende ting ombord... :sweat:

Fritjof Brandt

Nå må jeg begynne å jobbe med riggen. Skal fikse noe kabler inni dem som ligger og lager støy når båten ruller (Bare spør alle dem som var på Ryfylketreffet :blush: ) Men masten ligger i et maskteskur, og der ligger det tre svære rigger utfor min på samme hylle. Så jeg får ikke ut min rigg før de andre er borte... :headbang:

Løste problemet med slamring fra kabler når jeg tredde nye kabler ifjor:

Kjøpte en sånn isolasjons-skumpølse til å tre på rør på Clas O =29kr,

kuttet opp i 5cm lengder,

tredde på kabelen stripset på pølsebitene i ca 50-90cm lengdeintervaller.,

klippet ikke av strips-endene for de isolerer også.

For å få tredd dette "dyret", tok jeg ut et falluttak/trinse i toppen,

koblet sammen med gamle ledning og trakk gjennom.

Fungerte perfekt, ingen altfor tidlig vekkinger den sesongen :sleep:

(Byttet også til 3-leder, mulighet for ankerlanterne)

Lykke til!

Opus

Løste problemet med slamring fra kabler når jeg tredde nye kabler ifjor:

Takk for tips, var noe i den duren jeg hadde sett for meg... :smiley:

Seilaren: spar opp noen kroner til en sånn en da vel..

Jeg har to batterier, og motoren leverer (utrolig nokk) en god del strøm. I fjor trengte jeg ikke lade batteriene mine en eneste gang, det sørget motoren for. Satser på at jeg har nok strøm i år også. Blir spennende å se... :yesnod:

Fritjof Brandt

I dag monterte jeg autopiloten på båten. Ivrig etter å teste la jeg ut på fjorden.

Men jeg hadde ikke tenkt på hvilken side jeg monterte autopiloten på. Så jeg monterte den på styrbord, med det resultatet at dingsen styrer feil vei :headbang: :headbang: :headbang:

Går det ann å programere den om slik at den styrer andre veien? Jeg som har borret masse hull i båten og greier...

Hvis ikke kommer jeg sikkert til å selge hele driten... :eek:

Autopiloten er en Navico TP100

Redigert av Seilaren (see edit history)

Fritjof Brandt

Ser ut til å være reddet... Heldigvis :saint: :saint:

Fant dette på nettet en plass.

With the power off, hold down the NAV and

TACK keys and switch on the power. Either the

Port or Starboard LED will illuminate, depending

on the current mounting configuration. Press the

PORT key to select Port side mounting. The Port

LED only will remain illuminated to indicate selection.

Confirm selection and exit to Standby Mode

by pressing NAV. (Fig 4.2)

Og for oss som sliter nok med norsken..

(Google oversetter.. :lol: )

Med strømmen, holder du nede NAV og

Tack tastene og slå på strømmen. Enten

Port eller styrbord LED lyser, avhengig

på gjeldende monteringsskruene konfigurasjon. Trykk

PORT-tasten for å velge Port side montering. Port

LED bare vil forbli tent for å angi valget.

Bekrefte valget og avslutte til standby-modus

ved å trykke på NAV. (Fig 4.2)

Fritjof Brandt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...