Jump to content

Oppgradering av Junker 22


Seilaren

Recommended Posts

Glassfiberen har smakt bengalakk og forpiggen er teppelagt. Fint blir det.

Hva slags lim brukte du? Har teppe inni allerede, men herket har løsna :cryin: p

plastforkjoelelse_014.jpg

På dette kombinerte stigtrinnet og oppbevaringskassa jeg laga ferdig i dag brukte jeg skruer og trelister, men det er ikke like aktuelt å feste teppe inni kabinen med :smash:

Link to post
Share on other sites

Hva slags lim brukte du? Har teppe inni allerede, men herket har løsna :cryin: p

 

Jeg kan sjekke merket og dele anbefalinger seinere, teppene er ikke limt enda :D

 

Ble anbefalt å bruke kontaktlim for gulv da, skal pensles på og koster skjorta, så får håpe det holder.

 

Forresten så trodde jeg at jeg kunne lage en sjablong for teppe til babord side for så å speilvende denne til styrbord side, men der tok jeg feil gitt. Var en del centimeter feil, noe som betyr at køya i baugen skrår?

Link to post
Share on other sites

Jeg har god erfaring med å legge "liggeunderlag" av den billige sorten under tepper i båten. Nå har jo jeg trebåter, som uansett trekker litt fuktiughet, men med liggeunderlag holder teppene seg like fine.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jeg forkasta det gamle teppet og investerte i kraftige tepper beregnet på utendørs bruk. Kostet ca 1200-1300 kroner for hele båten. Det har kraftig bust i noe polyester-liknende materiale som ikke samler støv og drit og en kraftig gummiunderside med gode luftekanaler. Det ligger en matte med 1-2 millimeter korkbelegg under der igjen som jeg ikke har flernet helt og den har vel en viss fare for å bli for innelukket. Nå tror jeg denne korken har ligget i seilbåten omtrent siden den var ny og det har gått bra til nå. Pent er det ikke med kork på veggen akkerat... :D

 

Vi har et liknende teppe på verandaen på hytta og det har ligget ute under snø og drit i flere år nå, mer enn inne i båten i hvert fall.

 

Jeg kan sende noen bilder etterhvert, i dag skal jeg først til med å lime hele herligheten...

Redigert av Anders Panders (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Limet til teppene heter Bostik Contact Kontaktlim (Cementex P,A3), det ser ut til å hefte ganske bra. Eneste problemet er at det er aceton-tynnet, så det lukter forjævlig i båten og det er nok ikke sunt å ligge inne i stikkøyer og forpiggen og smøre dette utover vegg og teppe :D

 

 

GENERELT

R11 Meget brannfarlig. R36/38 Irriterer øynene og huden. R52/53 Skadelig for vannlevende organismer, kan

forårsake uønskede langtidsvirkninger i vannmiljøet. R67 Damp kan forårsake døsighet og svimmelhet.

 

HELSE

Gjentatt og langvarig innånding av løsemidler kan gi varig skade på hjerne, lever og nyre.

 

BRANN OG EKSPLOSJON

DAMPENE KAN DANNE EKSPLOSIVE BLANDINGER MED LUFT.

 

 

Litt groggy i dag, humm...

Redigert av Anders Panders (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Limet til teppene heter Bostik Contact Kontaktlim (Cementex P,A3), det ser ut til å hefte ganske bra. Eneste problemet er at det er aceton-tynnet, så det lukter forjævlig i båten og det er nok ikke sunt å ligge inne i stikkøyer og forpiggen og smøre dette utover vegg og teppe :D

Og hvor mye koster dette? :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...