Seilaren Svart 22.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2008 Hadde ikke så mye groe, men mye mer enn i fjor. Brukte Biltema i år og Seajet i fjor. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Sleipner93 Svart 22.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2008 Maritim neste? Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 22.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2008 Nei, jeg har allerede kjøpt inn Jotun Nonstopp. Ble solgt for 100kr literen på Monter ved fiskepiren. Restlager fra i vår som skulle selges ut. Regner med at 1 år gammel uåpnet bunnstoff gjør samme nytten. Den var jo billig.. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
seilærn Svart 24.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2008 Har du noen planer for prosjekter i vinter? Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 24.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2008 Em..... Jeg og en kammerat holder på å lage et lite baugspyd. Har savnet det, for det er litt trangt å stige ombord i baugen for de som er litt eldre enn meg... Og så lurer jeg på om jeg skal fikse/utbedre en delamering jeg har på hyttetaket. Se i starten av tråden.... Jeg vil helst unngå å bruke for mye penger på båten nå, men jeg er alltid på jakt etter billig kartplotter og autopilot Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Sleipner93 Svart 24.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2008 Kartplotter lager du fint utav den bærbare pcen din.. Du har jo GPS som kan kobles opp mot den! Autopilot derimot er litt verre og få til med PC Sitér dette innlegget Link to post
Sjarkens venn Svart 26.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2008 (redigert) Seilaren kan få seg autopilot ganske rimelig; han bare lurer en av kompisene sine (Ørjan) med seg, og lar han styre. Jeg bruker samme løsningen når jeg går lengere veier med sjarken. Redigert 26.Oktober.2008 av Sjarkens venn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 26.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2008 Mye av gleden med å seile er å være alene og koble helt ut Når jeg har folk med meg er det aldri noe problem med styringen. Det går jo somregel greit når jeg er alene også.... Hvis du Ørjan kan vise meg hvor jeg får plass til en PC innenfor synsvidde som ikke fyker avgårde når båten krenger, eller slukner når jeg får sjøsprut ombord så er jeg veldig takknemlig Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Sleipner93 Svart 26.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2008 (redigert) At den ikke fyker avgårde skulle vi altid kunne ordne. Her kunne du enkelt og greit festet borrelås på sittebrønnen under kompasset. Derimot kan sjøspruten bli noe verre. Men da ville jeg gått til anskaffelse av en gammel pc som det ikke gjorde noe om den skulle få sjøsprut over seg.. Men du som kommer fra et møblert hjem vil vel ikke ha en sjenerene borrelås på sittebrønnen ! Redigert 26.Oktober.2008 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Anders Panders Svart 27.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2008 Seilaren, du får google "Sheet to tiller self steering", en løsning som kanskje tar litt mye plass, men det er billig. Kjenner en som bruker det på sin Albin Vega. Sitér dette innlegget Link to post
HCO Svart 27.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2008 ...hvor jeg får plass til en PC innenfor synsvidde som ikke fyker avgårde når båten krenger, eller slukner når jeg får sjøsprut ombord så er jeg veldig takknemlig Nå vet jeg ikke hvordan interiøret på en Junker 22 ser ut, men slik har jeg løst det i min Guy 22: PC'en er tjoret til mastefoten med en helt vanlig lastestrikk. Et eget, lite batteri (som kan forsyne PC'en i ca. 1 døgn) ligger i baugen. Jeg har betalt for Tiki-programvaren, GPS-musen og 12volts strømadapter, alt annet har jeg fått gratis (inkludert den gamle PC'en). Totalt ca. 2.000,- for en kartplotter som, slik jeg ser det, langt overgår løsninger som koster 5 ganger så mye. Årsaken til at dette fungerer greit, er naturligvis at båten er så liten, slik at avstanden til skjermen blir grei.. Hadde jeg hatt en større båt, ville jeg nok foretrukket en slaveskjerm (eller dedikert plotter) i cockpiten. Sitér dette innlegget /HCO H.C.'s seilbåtblogg Link to post
finnarne Svart 27.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2008 Da mangler vi bare en liten step-motor som vi kan koble til PC'n via USB-porten, så burde vi kunne nærme oss.... Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Seilaren Svart 27.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2008 Løsningen var genial den Men jeg må nokk kjøpe meg ny kikkert for å klare å se noe... Dessuten sitter jeg ikke i midten og kikker inn i cabinen når jeg seiler Ikke har jeg bord til å støtte den på heller. Men hvor mange ganger har jeg hatt bruk for kart disse to årene jeg har hatt båten? De tre gangene jeg skulle under lave broer og ville se på høyden... Ryfylket kjenner jeg bedre enn naboen.... Den dagen jeg skal lengre får jeg heller kjøpe meg flere kart. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
seilærn Svart 27.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2008 *Kart for østkysten av Sverige, produksjonsår 1975 - vurderes solgt Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 25.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2008 I dag demonterte jeg roret på båten. Som dere sikkert husker har jeg en voldsom slark i roret. Les dette innlegget og litt utover.... Ble ikke til at jeg fikk fikset det i fjor, så nå må jeg tenke igjen Jeg har oppdaget at roret er repparert før under alt bunnstoffet. Skal pusse vekk bunstoffet og se hva jeg finner utav. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Seilaren Svart 14.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2009 I dag fikk jeg båten på vannet Vinteren har fått fort som fy, og jeg skulle gjerne hatt noen måneder lengre vinter til å fått tid til alt jeg skulle ha gjort med både båten og mye annet... Da jeg kom ned i havnen i dag hang båten og slang i stroppene på kranen allerede... Som dere ser har jeg både grønt og hvitt bunnstoff på båten i år. Før har jeg bare hatt hvitt, og det ble ganske stygt til den grønne båten. Spesielt siden vannlinjen er ganske høy i baugen, og mye av bunnstoffet viser. Bestemte meg derfor for å ha grønt i år, men jeg hadde bare råd til en boks (fikk den billig også) Og så hadde jeg en boks med hvitt fra før. Hadde også en halv boks med svart, men slapp heldigvis å bruke en tredje farge... Roret som har hatt en del problemer med slark har blitt offer for store mengder super epoxy, polyester og glassfieber. Så får vi se hvor lenge det holder.. Da var båten på vannet.... Ble bra med grønt bunnstoff Og så måtte trekrybben vekk. Fy flate for en konstruksjon og fy flate så tung den var å få på hengeren alene... Glad jeg har stor henger, og stor bil til å få plass til alt som ikke kom på hengeren... Nå må jeg begynne å jobbe med riggen. Skal fikse noe kabler inni dem som ligger og lager støy når båten ruller (Bare spør alle dem som var på Ryfylketreffet ) Men masten ligger i et maskteskur, og der ligger det tre svære rigger utfor min på samme hylle. Så jeg får ikke ut min rigg før de andre er borte... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Sleipner93 Svart 15.April.2009 Link til dette innlegget Svart 15.April.2009 Gratulerer med båt på sjøen! Jeg har fortsatt en god del måneder til jeg kommer utpå så jeg får snike til meg noen turer hos deg når du har fått på riggen. Så deg forøvrig ved Rema med krybben bakpå. Var ikke i tvil når jeg så den gamle T3'en med rødd bakdør og seilbåtkrybbe på henger Sitér dette innlegget Link to post
Anders Panders Svart 15.April.2009 Link til dette innlegget Svart 15.April.2009 Moro å se at du har fått båten på vannet. Jeg har vært i Hellas og seilt i påska, så har ikke fått mekka noe båt selv. Men nå skal det ringes etter bil og få balja på vannet :D Noen morsomme prosjekter på din i år? Bortsett fra to farger med bunnstoff? Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 15.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2009 Var ikke i tvil når jeg så den gamle T3'en med rødd bakdør og seilbåtkrybbe på henger Nei, dem finnes det ikke mange av.. Noen morsomme prosjekter på din i år? Bortsett fra to farger med bunnstoff? Holder på å montere autopilot. Mangler bare å trekke kabler til strøm. Og så har jeg montert eletrisk vannpumpe til vasken. Ble fort lei av å pumpe med deg ene hånden, og vaske den andre... Og så har jeg fått tak i en brukt kartplotter.. Det det har kommer mye eletrisk og strømslukende ting ombord... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
opus Svart 15.April.2009 Link til dette innlegget Svart 15.April.2009 Nå må jeg begynne å jobbe med riggen. Skal fikse noe kabler inni dem som ligger og lager støy når båten ruller (Bare spør alle dem som var på Ryfylketreffet ) Men masten ligger i et maskteskur, og der ligger det tre svære rigger utfor min på samme hylle. Så jeg får ikke ut min rigg før de andre er borte... Løste problemet med slamring fra kabler når jeg tredde nye kabler ifjor: Kjøpte en sånn isolasjons-skumpølse til å tre på rør på Clas O =29kr, kuttet opp i 5cm lengder, tredde på kabelen stripset på pølsebitene i ca 50-90cm lengdeintervaller., klippet ikke av strips-endene for de isolerer også. For å få tredd dette "dyret", tok jeg ut et falluttak/trinse i toppen, koblet sammen med gamle ledning og trakk gjennom. Fungerte perfekt, ingen altfor tidlig vekkinger den sesongen (Byttet også til 3-leder, mulighet for ankerlanterne) Lykke til! Opus Sitér dette innlegget Link to post
Anders Panders Svart 15.April.2009 Link til dette innlegget Svart 15.April.2009 Seilaren: spar opp noen kroner til en sånn en da vel.. http://cgi.ebay.com/5-Watt-Flexible-Solar-...%3A1|240%3A1318 Jeg har forresten ikke noe oppladning i min, men har to batterier.. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 15.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2009 Løste problemet med slamring fra kabler når jeg tredde nye kabler ifjor: Takk for tips, var noe i den duren jeg hadde sett for meg... Seilaren: spar opp noen kroner til en sånn en da vel.. Jeg har to batterier, og motoren leverer (utrolig nokk) en god del strøm. I fjor trengte jeg ikke lade batteriene mine en eneste gang, det sørget motoren for. Satser på at jeg har nok strøm i år også. Blir spennende å se... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Seilaren Svart 15.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2009 (redigert) I dag monterte jeg autopiloten på båten. Ivrig etter å teste la jeg ut på fjorden. Men jeg hadde ikke tenkt på hvilken side jeg monterte autopiloten på. Så jeg monterte den på styrbord, med det resultatet at dingsen styrer feil vei :headbang: Går det ann å programere den om slik at den styrer andre veien? Jeg som har borret masse hull i båten og greier... Hvis ikke kommer jeg sikkert til å selge hele driten... Autopiloten er en Navico TP100 Redigert 15.April.2009 av Seilaren (see edit history) Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Seilaren Svart 15.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2009 Ser ut til å være reddet... Heldigvis :saint: Fant dette på nettet en plass. With the power off, hold down the NAV and TACK keys and switch on the power. Either the Port or Starboard LED will illuminate, depending on the current mounting configuration. Press the PORT key to select Port side mounting. The Port LED only will remain illuminated to indicate selection. Confirm selection and exit to Standby Mode by pressing NAV. (Fig 4.2) Og for oss som sliter nok med norsken.. (Google oversetter.. ) Med strømmen, holder du nede NAV og Tack tastene og slå på strømmen. Enten Port eller styrbord LED lyser, avhengig på gjeldende monteringsskruene konfigurasjon. Trykk PORT-tasten for å velge Port side montering. Port LED bare vil forbli tent for å angi valget. Bekrefte valget og avslutte til standby-modus ved å trykke på NAV. (Fig 4.2) Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
bjorngb Svart 15.April.2009 Link til dette innlegget Svart 15.April.2009 (redigert) Fine - synes å huske at du var mot autopilot?? Har du tenkt deg ut i helgen - eller får du ikke ut masten? Jeg regner med at vi tar turen ut i helgen... Redigert 15.April.2009 av bjorngb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.