Jump to content

Hvor stor septikk har du?


bjoris

Recommended Posts

Ja, da har jeg oppdaget en ting jeg ikke liker i nybåten. Ble gjort oppmerksom på at septikktanken i Hansebåtene bare er 30 liter... Det syns jeg er latterlig lite og nesten provoserende at de bevist lager løsninger som ikke kan fungere. 30 liter når en ideelt sett skal bruke mye vann for ikke å få lukt i systemet er jo bare så det holder til en natt...

 

Hva har dere andre og hva mener dere om 30 liter? Hadde 100 i Viksunden og lot vakumventilen stå åpen på tur. Jeg så den aldri over halvfull (den var i plastikk og stod i motorrommet), men syns likevel at 30 liter er altfor lite. Ser på Myhanse.com (forumet for Hanse-eiere) at noen skifter ut. Om det er plass til dette i nye 350 vet jeg ikke... Men både 370 og 312 har plass til større... (ca 75 liter). Det er greit å spare penger, men da bør det iallefall være et tillegg med stor tank... syns jeg..

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Det er nok ikke bare Hanse som har liten septik tank.... Bavaria er ikke så mye bedre på dette feltet de heller.. Tror ikke tanken her er så veldig mye større en 30-40 liter her heller... derfor er jeg glad jeg har to av dem...

 

Hvor lengde dette holder da... tja jeg klarte 6 døgn med tre personer ombord i påsken(en tank mere enn 3/4 full), 6 døgn i Skagen med to voksne og tre barn var i meste laget... Da lyste indikatoren på 3/4 full på begge tankene, der ble også landandlegget benyttet når skikkelig vare skulle legges..

 

Siden tanken i sin helhet er plassert over vannlijen ombord hos meg så er nok dette en kompromiss mellom plass og enkel tømming... hadde tanken vært under dørken så kunne den greit vært større...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har hatt båter med tank på 30 - 50 - og nå sist 100l. Til mitt bruk, med ønske om å ligge 3-4 døgn i uthavn, så blir selv 100l en bekymring.

Anbefaler minimum 150l, men dette er selvfølgelig avhengig av hvor mange som er ombord, og hvordan båten brukes.....

Har konvertert, Bavaria 39 cruiser.

Link to post
Share on other sites

Det er nok ikke bare Hanse som har liten septik tank.... Bavaria er ikke så mye bedre på dette feltet de heller.. Tror ikke tanken her er så veldig mye større en 30-40 liter her heller... derfor er jeg glad jeg har to av dem...

 

Hmm. Trodde dette var ganske unikt at det var så liten tank. Antar at Hanse også har den over vannlinjen for å få lett tømming. 150 liter septik på ripa blir jo ikke noe særlig, nei.... Vel, jeg får ikke gjort noe med det nå, men muligens fornuftig å lage en ventil som gjør at en KAN pumpe rett til sjøen. Men slike løsninger bør en vel ikke snakke høyt om. Det var vel en annen tråd om dette? Når vi er innom temaet, antar at dere andre med vakumtømming har ventilen åpen hele tiden på tur, eller renner det ut noe når du ligger i ro, går sakte? Isåfall må en jo stenge når en kommer i havn hver dag...??

 

Vel, noen svakheter skal vel billigbåtene våres ha, men det kribler noe sinnsykt likevel. Det ble ikke bedre når jeg fant disse bildene...: Denne blir nøyaktig likt utseende som vår:

 

97_95679604.jpg

97_1420160327.jpg

97_506389959.jpg

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

65 liter sier du, vel det er ikke umulig det.... har ikke sjekket dette... men full blir de uansett....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

SO 36i har 40 liters tank.

Det er det samme som jeg hadde i Rushen. Siden vi stort sett bare er meg og kona og ingen politikere ombord, holder dette lett i 3 - 4 dager.

Andre vitale må på nyebåten er

 

Vanntank: 355 liter

Dieseltank: 130 liter

Varmtvann: 40 liter

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Forstår at de fleste Hansene bare har 30 liter og det sier seg jo selv at det er altfor lite. Det er dekkstømming, det er vel et EU-krav? Vi ligger sjelden mange dager i strekk, men selvsagt av og til og det blir jo dumt å måtte gå ut for å tømme en gang i døgnet... (nå kan det jo kanskje trenges for strømmen sin del, men dette virker unødvendig, det kan jo ikke koste mange kronenen med større tank).

 

Vel, slik er det nå en gang...

 

Vanntank: 355 liter

Dieseltank: 130 liter

Varmtvann: 40 liter

 

Hanse 350 har:

 

260 liter vann

100 liter diesel

20 liter varmtvann

 

Sistnevnte virker lite, men ligger du på landstrøm er det jo ikke noe problem. Virker som om Hansen er lagd for å brukes (hver dag :cheers: ). Vel, noen plasser må det vel kuttes ned for å få slike priser. Er ikke så bekymret for 20 liters

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Ombord i POSEIDON II er tanken 3.400 liter

Og for deg som ikke drikker øl en gang burde vel dette ihvertfall holde til ei langhelg. :yesnod:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg leser denne tråden med stor interesse. Vår tidligere Conqubin 38 hadde 25 liter septik, det var altfor lite for familie på fem. Nå har to av gutta forlatt redet, og skaffet seg noen skogsmatroser av hudstruer, så der forsvant to. Da er vi tre stykker igjen.

 

Allikevel sitter jeg med følelsen, etter å ha lest innleggene, at Hulda nok bør utstyres med septik på mellom 100- og 150 liter.

 

Forøvrig ligger det an til vanntank på 250 liter. Dieseltanken er på ca. 500 liter, med mulighet til diesel nr. 2 tank på snaue 300 liter. Den siste er 'konservert tørr', kommer vel til å fortsette med det. 500 liter diesel holder et års tid for oss.

Link to post
Share on other sites

Hadde 143 liter i forrige båten. Det holdt i 6-7 dager for oss 3. Nå har jeg 275 liter :cool:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Ja, da har jeg oppdaget en ting jeg ikke liker i nybåten. Ble gjort oppmerksom på at septikktanken i Hansebåtene bare er 30 liter... Det syns jeg er latterlig lite og nesten provoserende at de bevist lager løsninger som ikke kan fungere. 30 liter når en ideelt sett skal bruke mye vann for ikke å få lukt i systemet er jo bare så det holder til en natt...

 

Det er greit å spare penger, men da bør det iallefall være et tillegg med stor tank... syns jeg..

Ja, ja - slik går det når konkurransen blir hard på pris. Allikevel - når "campingbåt-konseptet" er det som vinner i markedet fremfor funksjonalitet og sjødyktighet i all slags vær på havet, - da skulle man kanskje tro at minimum setikk-kapasitet ombord selvsagt må dekke 3 døgn i bruk for et antall personer som det er køyeplass til. :blush:

 

Men, men - det er kanskje ikke annet å vente når innredningene i båter folk faller for etterhvert ser ut som de er levert flatpakket fra IKEA! :rolleyes:

Redigert av Teodor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Stusser littt på dette?

 

Trodde det var særdeles viktig å ha minst mulig "unyttig vekt" ombord i en seilbåt?

Septik må væl være i denne kategorien, vel?

Kan ikke se at det er noe mål å "frakte" på mest mulig mainnskit !

 

Eller er går nu det sport i å skryte av hvem som har den største septiktanken ombord??

 

Seilbåten er vel skapt for å være i bevegelse og da helst på det åpne hav hvor en har muligheten for å tømme ut herligheta, og ikke i dagesvis ved en eller annen gjestebrygge?

 

Ligger man først ved brygga er det vel mulig å smette på seg "seilerskoene" gå på land å klemme ut av kaviartuben???

 

Før i tida hadde de noe som hette pumpemann ombord!

 

Har jeg missforstått totalt , eller???

Link to post
Share on other sites

Stusser littt på dette?

 

Trodde det var særdeles viktig å ha minst mulig "unyttig vekt" ombord i en seilbåt?

Septik må væl være i denne kategorien, vel?

Kan ikke se at det er noe mål å "frakte" på mest mulig mainnskit !

 

Eller er går nu det sport i å skryte av hvem som har den største septiktanken ombord??

 

Seilbåten er vel skapt for å være i bevegelse og da helst på det åpne hav hvor en har muligheten for å tømme ut herligheta, og ikke i dagesvis ved en eller annen gjestebrygge?

 

Ligger man først ved brygga er det vel mulig å smette på seg "seilerskoene" gå på land å klemme ut av kaviartuben???

 

Før i tida hadde de noe som hette pumpemann ombord!

 

Har jeg missforstått totalt , eller???

Der sa du det! Dette er en av de nærmest komiske diskusjoner - hvem har størst septiktank her ! :flag:

Link to post
Share on other sites

Det var vel ikke noen konkurranse om hvem som har størst.....

Der er et spørsmål hva som er praktisk i bruk. Forøvrig så er det noen som har så moderne båter at mannskiten forsvinner etter en liten stund, slik at man slipper å drasse rundt med guffen, så for de som har selvtømming er ikke det noe problem. En tom 100 liter tank er vel ikke så fryktelig mye tyngre en en på 30 liter?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...