Jump to content

Hvor stor septikk har du?


bjoris

Recommended Posts

Trodde det var særdeles viktig å ha minst mulig "unyttig vekt" ombord i en seilbåt?

Septik må væl være i denne kategorien, vel?

Kan ikke se at det er noe mål å "frakte" på mest mulig mainnskit !

Poenget er nok mer at med stor tank kan en ligge lenge i havn. Når en er underveis kan jo tanken tømmes for ballast nokså umiddelbart...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Nå nei! Noen av dere har nå tydelig avslørt bruksmønsteret! :wink:

 

Seilbåtene benyttes utelukkende som bobåter på Harrytur i Sverige og i de nære ""havstrok":lol:

 

Foreslår at dere heller kobler dere til det offentlige kloakknettet ,og betaler kommunal tilknytningsavgift så er problemet løst en gang for alle. :lol:

Link to post
Share on other sites

I Balticen så er septikken på 120 ltr. holder plent. Etter 3 dager i uthavn så er det så lite strøm igjen at vi må avgårde igjen uansett.

 

diesel 2x200L

Vann: Alt for mye. Kan tenke meg 4-500L. minst, men tidligere eier har lagd en ekstra vanntank under dørken nede i salongen. Har aldri fylt mer enn halvfullt.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

hei.

vi har 40 liters tank i tresfjorden våres, holder akkurat

en helg vist vi er sparsom med vannet, 2 voksne og 2 barn.

kapasiteten burde vert det doble

 

UPS! En som holdt seg til saken, det var ikke lett å se mellom innleggene. Jammen klart ikke enkelt å få mobbet seilerene litt og omvendt...

 

Dette vil jo avhenge av bruksmønster og det er jo ikke bare septikken som må være stor hvis en skal ligge en familie på 4 i flere dager. Batterikapasitet, varmtvann og tildels kjøleskap/boks må jo være solid dimmensjonert. Har du tilgang på landstrøm har du ofte tilgang til toalett også (selv om det er rimelig kjiipt midt på natta f.eks).

 

Er vel av den oppfatning at 50-60 liter hadde vært godt nok til oss, som nevnt ligger vi sjelden lenge på ett sted, men antakelig ville det blitt mer aktuelt med seilbåten siden den har så god plass. Det ligger ann til endringer i dette septikksystemet, men antakelig ikke første året, vi får prøve først.

 

Hva mener folket om å la det våte gå i sjøen i havn? Slik løser en jo en del av problemet...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hva mener folket om å la det våte gå i sjøen i havn?

 

Kommer vel litt an på havna det! Om man har badeplass like ved og grunt vann er vel ikke dette ideelt, men i en havn med litt dybde og brukbar vannutskiftning ser jeg ikke noe problem med dette. Sikkert greit å ha muligheten da, selv om du risikerer at tanken blir rimelig hardstappet med tørrstoff...

 

Selv monterte jeg 40 liters tank i fjor, og det går greit for et par døgn for oss fire. Har ligget tre døgn, men da er et nok helt på grensen vil jeg tro (har ikke måler på tanken). Men i og med at batteribanken også tilsier max tre døgn så har jeg ikke opplevd dette som noe problem så langt. Det er jo greit å flytte på seg litt innimellom også....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jammen klart ikke enkelt å få mobbet seilerene litt og omvendt...

 

Tror ikke det er så mange ekte seilere som har dette "septikproblemet"!

 

Det er vel helst konvertittene som kjøpte seilbåt primært for å "bo" i, som klager sin nød!!

 

De samme som også MÅ ha krølltang og WLAN ombord! :drink:

 

(Jøss nå blir jeg vel populær her på forumet!)

Link to post
Share on other sites

Ser ut som jeg må ha en evaluering på hvordan og hvor ofte dobesøk skal foregå hvis jeg skulle få mindre septiktank enn mine ca. 180 liter :puke:

Kan nå stort sett glemme hele septiktanken da den også er selvlensende. Tømmes på ca. 15 knop. Ventil står åpen hele tiden da det er svanehals på utløpet som går langt (ca. 0,5 meter over vannlinjen, så det kommer ingenting ut i havn. Kommer heller ikke vann inn!

Veldig enkelt og greit system. Kan gå på do så mye man vil! :lol::lol::lol:

Hadde 40 liter en sesong i forrige båt, men den ble fort skiftet ut! Var stort sett full etter 1 døgn i havn med 2 voksne og tre unger/ungdommer. Hadde elektrisk do. Noen som vet/har erfaring med om det normalt gå mer vann med elektrisk do? (Vet selvfølgelig at har med hvor lenge bryteren blir holdt inne, men sånn gjenomsnittlig)

Link to post
Share on other sites

Ekte seilere lar dritten gå rett i havet. Uansett hvor de befinner seg.

mvh tuffff

Det har vi merket oss ja, vi som ofte ferdes i Sandspollen.

På fine helger er ofte Pollen fyllt av seilbåter på svai. Ofte eldre seilbåter uten septikktank. Nå får vi det altså bekreftet, det vi har hatt misstanke om lenge. De løser rett og slett ”problemet” sitt med å la dritten gå rett i badevannet.

:puke:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

La oss få høre hva en ekteseiler er da

 

Ekte seiler,hmtja, må vel være en som liker å seile i den grad at han anskaffer seg seilbåt, og som GJØR det primært (seiler altså)!

 

Det at man finner en seilbåt mest tjenlig til bare å bo, og feriere, og gå på helgeturer til en eller gjestehavn for motor, gjør en ikke til begrepet "ekte seiler" av den grunn???

 

Blir vel mer synonymt med "folk i båt", og båtfolk, les: "motorbåtfolk i seilbåt"! :wink::yesnod::smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei

Aktre toalett, "pissoiret", går rett i sjøen, og det kommer det til å gjøre inntil det

blir påbudt og bade med kondom. :wink:

Fremre toalett går til en 170 l. tank.

Vet at det holder i hvert fall en uke for oss to.

Gråvannet fra dusjen inne går i et kar som tømmes ved anledning eller automatisk når det blir fullt.

Gråvannet fra utedusjen/oppvasken går direkte i sjøen.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Ja, da har jeg oppdaget en ting jeg ikke liker i nybåten. Ble gjort oppmerksom på at septikktanken i Hansebåtene bare er 30 liter... Det syns jeg er latterlig lite og nesten provoserende at de bevist lager løsninger som ikke kan fungere. 30 liter når en ideelt sett skal bruke mye vann for ikke å få lukt i systemet er jo bare så det holder til en natt...

 

Ja, jeg er helt enig i at 30 liter er altfor lite. Det holder ikke mange dager for en familie på tur. I gjestehavner kan en jo bruke andre toaletter, men i uthavn er det sjelden andre alternativer.

 

Jeg har lagt merke til at mange nyere seilbåter har relativt små septiktanker. Bavaria har typisk 65 liter (pr. tank), og f.eks. Hallberg-Rassy 342 tror jeg har ca 50 liter (mens vann- og dieseltankene her er store).

 

Vi har 115 liter i Nidelven, og det synes jeg er ganske bra. Det holder mange dager, men vi har klart å fylle den også. Det er mulig du skulle sjekke mulighetene for å få noe større ....

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...