Jump to content

Hvor stor septikk har du?


bjoris

Recommended Posts

Men Mix og index, og andre også: Hvordan do har dere ?

 

Jeg har vanlig manuell pumpedass (jo enklere utstyr, desto mindre problemer. Har manuell tømmepumpe også, av samme grunn). Fordelen med denne er jo også at man lettere kan kontrollere vannforbruket. Fungerer fint for oss, i alle fall...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg som trodde havet var ...?

 

Havet er nok, men ikke septiktankens volum.. derfor er det greit å kontrollere forbruket..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vannforbruket????? Jeg som trodde havet var ...?
Noen av oss ser også på vannforbruk da vi spyler ned med ferskvann. Jeg har 550 liter ferskvann ombord og da kan jeg tillate meg den luksusen det er å spyle med ferskvann men samtidig er det ikke mer enn at jeg ikke kan bruke ferskvann i uhemmede mengder...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Merker stor forskjell på hvor raskt det fylles opp fra el.toalett til nå manuelt. Kommer selvsagt ann på hvor mye en holder knappen inne, men generelt synes jeg at det ble fortere fullt før.

 

Ellers er tømminga også blitt enklere fra å pumpe det ut med el.pumpe, til nå å åpne ventilen og alt er ute på 20 sek. Enklere, mindre som kan tettes og gå i filler :flag:

Link to post
Share on other sites

I båten har vi 130Liter Septikktank, tanken holder fint en helg og litt til! ;) Vi har elektriske toaletter, så det er om og gjøre å bruke minst mulig vann :smiley: Jeg har aldri vært borti pumpe-toalett så om tanken fyller seg fortere med det, har jeg ingen formening om..

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri vært borti pumpe-toalett så om tanken fyller seg fortere med det, har jeg ingen formening om..

 

Har hatt begge deler og det er naturlig at det går mer ved pumpetoa, "vanskelige" jobber krever mye vann for å gå gjennom de trange kanalene, men i el.toa er det jo kvern som raskt maler dette og dermed forsvinner det med mye mindre vannmengde enn ved pumpetoa. Det er jo også en fordel mtp faren for at dritten skal gå tett... Ulempen er at det krever strøm og ganske mye i øyeblikket, det blinket iallefall kraftig i den Fjord 815 vi hadde dette i, samtidig vekker du jo alle i båten og de i nabobåten også om natten... Tror nok det blir el.toa likevel før jeg orker å begynne å bytte på tanken...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hva som bruker minst vann av el.dass og manuelt dass kommer etter mnitt syn an på brukeren av dassen. Min erfaring er at en fint kan bruke like mye/lite vann med begge dassene. Jeg tror ikke det er noe fasit svar her, det næremste man kommer fasitsvar er i såfall brukeren avgjør.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...