Jump to content

Hvor stor septikk har du?


bjoris

Recommended Posts

I sommer ble det registrert et alarmerende høyt innhold av tarmbakterier i sjøen nær gjestehavnen i Arendal. Lokal myndighet mente det kom av utslipp fra båter i gjestehavnen. Bading ble frarådet.

 

Det er nå forbud mot ankring i Kostersundet i sommermånedene. Hvorfor? Fordi enkelte lot dritten sin gå rett i sjøen.

 

Stå på, du jeaneau - gi blaffen i regelen om at septik ikke skal tømmes nærmere land enn 300 meter, konsekvensen av slik praksis som du tydeligvis står for er jo forbud og begrensniger for båtfolket.

 

Men det kan man vel bare "drite i"?

 

Hvis jeg hadde betalt i dyre dommer for å ligge i Arendal Gjestehamn, hadde jeg benyttet meg av de påkostede toalettfasilitetene der. Da forurenser man faktisk mindre enn de som drar ut og tømmer 300m fra land. Eller?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg hadde betalt i dyre dommer for å ligge i Arendal Gjestehamn, hadde jeg benyttet meg av de påkostede toalettfasilitetene der. Da forurenser man faktisk mindre enn de som drar ut og tømmer 300m fra land. Eller?

Jeg er litt usikker på om det har noen hensikt å besvare dette retoriske spørsmålet fra en som mener at om man lar septikken gå i sjøen i havn om natten "da er det ikke noe problem".

 

Hvis du benytter deg av "de påkostede toalettfasilitetene" - da går sannsynligvis "septikken" derfra til renseanlegg.

 

Om du tømmer septikktanken 300 meter eller lenger fra land, da skal dette ikke bety noe forurensingsproblem. Dette er rådende syn hos myndigheter som avgjør hvordan septik fra småbåter skal håndteres.

Link to post
Share on other sites

Seilbåteiere gir blaffen i lover og regler og tømmer septiktanken i gjestehavner og andre steder de finner det for godt

 

Merkelig hvordan enkelte klarer å uttale seg kategorisk og putte alle "andre" i bås, er det sånn ekte "båtmennesker" tenker og oppfører seg? :cool:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg er litt usikker på om det har noen hensikt å besvare dette retoriske spørsmålet fra en som mener at om man lar septikken gå i sjøen i havn om natten "da er det ikke noe problem".

 

Hvis du benytter deg av "de påkostede toalettfasilitetene" - da går sannsynligvis "septikken" derfra til renseanlegg.

 

Om du tømmer septikktanken 300 meter eller lenger fra land, da skal dette ikke bety noe forurensingsproblem. Dette er rådende syn hos myndigheter som avgjør hvordan septik fra småbåter skal håndteres.

 

Man bruker jo hodet også. Hvis man ligger i en lukket havn med liten utskifting av vannet tømmer man helst ikke septikken. Poenget er at på slike steder er det oftest toalett på land. I utgangspunktet er septik i normale mengder helt uproblematisk for for sjøen.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Ekte seilere lar dritten gå rett i havet. Uansett hvor de befinner seg.

mvh tuffff

Merkelig hvordan enkelte klarer å uttale seg kategorisk og putte alle "andre" i bås, er det sånn ekte "båtmennesker" tenker og oppfører seg? :cool:

Nei, ikke ekte båtmennesker, men "ekte seilere" slipper tydeligvis ut dritten både i gjestehavner og på badestrendene om det passer seg slik. :puke:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Man bruker jo hodet også. Hvis man ligger i en lukket havn med liten utskifting av vannet tømmer man helst ikke septikken. Poenget er at på slike steder er det oftest toalett på land. I utgangspunktet er septik i normale mengder helt uproblematisk for for sjøen.

Er det så vanskelig å innrette seg etter "300 meters regelen" da? Har du slettes ingen sans for at hvis man bryter denne regelen så er det til skade for båtfolks anseelse i samfunnet? Er du ikke villig til å ta inn over deg slike historier som denne i Arendal som kom både på Sørlandsendinga og i avisene? Eller forbudet mot ankring i Kostersundet som nettopp er begrunnet med bl.a. slike som deg "lar septikken gå om natten"?

Link to post
Share on other sites

Seilbåteiere gir blaffen i lover og regler og tømmer septiktanken i gjestehavner og andre steder de finner det for godt

 

Jeg er egentlig et fredelig menneske, og lar meg sjelden hisse opp, men denne er langt over streken rem. Jeg blir direkte provosert når jeg leser slikt som dette.

 

Maken til generalisering er det heldigvis lenge mellom hver gang jeg ser. Man må slutte med denne barnslige tilnærmingen til forholdet mellom seilfolk og motorfolk. God bedring.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Normalt skal det mye til før jeg lar meg hisse opp også. Dog reagerer jeg kraftig på de holdningene som folk ala Tuff, Anonym og Jeaneau her legger for dagen. Blant seilbåtfolket synes det tydeligvis å herske en oppfattning og praksis at det er helt greit å tømme dritten hvor det best måtte passe til enhver tid.

Så langt har jeg ikke sett noen som har imøtegått disse uttalelsene, og da må det faktisk være lov å oppfatte det som om dette er ”gjeldende praksis” i bransjen?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Så langt har jeg ikke sett noen som har imøtegått disse uttalelsene, og da må det faktisk være lov å oppfatte det som om dette er ”gjeldende praksis” i bransjen?

 

Noe er rett og slett for dumt til å svare på.

 

PSEllers har tankstørrelsen som blir diskutert i tråden noe med holdningene å gjøre. Å leser man bedre etter så har enkelte også bestilt med tømming fra dekk. Da brukes holdingtankene som ligger å flyter i sjøen, som feks padda.

 

Har tro at det kommer et påbud om innst av dette.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg er såkalt "seilbåtfolk".

Jeg har aldri tømt septikken hverken nærmere land enn 300 meter, eller i havner. OK?

 

Jeg har selv opplevd å få dritt rekende forbi skutesida under frokosten i ei bukt ved Håøya, og den morgenen var det ingen andre seilbåter der enn meg. Det er ikke bra for appetitten. Ikke for lysten til å bade heller.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Jeg er egentlig et fredelig menneske, og lar meg sjelden hisse opp, men denne er langt over streken rem.

 

oddgeir

Du må huske på å velge med omhu hvem du finner verdig til å la deg provosere av... Det er meget viktig med god intern kvalitetskontroll før man lar seg provosere av enkelte innlegg. Personlig har jeg lært meg til å føste sjekke hvem som er forfatteren.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er det så vanskelig å innrette seg etter "300 meters regelen" da? Har du slettes ingen sans for at hvis man bryter denne regelen så er det til skade for båtfolks anseelse i samfunnet? Er du ikke villig til å ta inn over deg slike historier som denne i Arendal som kom både på Sørlandsendinga og i avisene? Eller forbudet mot ankring i Kostersundet som nettopp er begrunnet med bl.a. slike som deg "lar septikken gå om natten"?

 

La oss bare være enige om at det er et kosmetisk problem. Det at man ikke anbefaler folk å bade i Arendal havn om sommeren er vel ingen bombe. Hvis jeg går med motor en time forurenser jeg mer enn hvis jeg tømmer septiken 5 ganger. Hvis det er et problem med flytende "greier", kan man bare bruke en god sanitærvæske. Da kommer kun grått vann ut. Men man forurenser mer, da..

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Blant seilbåtfolket synes det tydeligvis å herske en oppfattning og praksis at det er helt greit å tømme dritten hvor det best måtte passe til enhver tid.

 

2, kanskje 3 har skrevet innlegg i denne tråden som kan tyde på at de har et forhold til dette som tyder på at de ikke respekterer 300 m grensen...

 

Har du ikke tatt innover deg hvorfor trådstarter stiller spørsmål ved hvor stor tank det er i båtene? Jo, det var fordi min nye båt bare har 30 liter, noe jeg finner altfor lite og innser at jeg må gjøre noe med. Ok, jeg stilte spørsmålet ved hvor stort problem er det å ha en ventil som gir en nødløsning med å la de flytende gå i sjøen, NÅR tanken er full...

 

Det er mulig dere ikke tror det, men jeg kommer til å oppfører meg helt likt i den nye seilbåten som i motorbåtene jeg har hatt... Dvs jeg ville aldri funnet på å tømme tanken i havn, da hadde jeg heller løst tamp og fått ladet batterier og fått mer varmtvann samtidig...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

oddgeir

Du må huske på å velge med omhu hvem du finner verdig til å la deg provosere av... Det er meget viktig med god intern kvalitetskontroll før man lar seg provosere av enkelte innlegg. Personlig har jeg lært meg til å føste sjekke hvem som er forfatteren.

 

Blodtrykket er for lengst tilbake i normalt leie, og roen har senket seg her på kontoret.

Med hensyn til kvalitetskontroll, har du naturligvis helt rett. :cheers:

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Bjoris: For å lage det du trenger, må du ha en treveisventil, ca 2 meter ekstra slange og en Y kobling for septikslange. Y koblingen setter du like etter Kuleventilen som brukes for å åpne tanken. Treveisvelgeren setter du like etter toalettet. Jeg kan ta noen bilder av mitt opplegg hvis du trenger det. Husk å lage et bend opp til over vannlinjen på bypass-slangen. Lykke til. Dette er enkelt.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Normalt skal det mye til før jeg lar meg hisse opp også. Dog reagerer jeg kraftig på de holdningene som folk ala Tuff og Anonym her legger for dagen. Blant seilbåtfolket synes det tydeligvis å herske en oppfattning og praksis at det er helt greit å tømme dritten hvor det best måtte passe til enhver tid.

 

Eehhh..... hvorfor drar du meg ned i "dritten", rem? Jeg var vel den første som reagerte negativt på både jeanneau og Anonyms holdning til sin egen avføring.

Hadde selvfølgelig septiktank på seilbåten og har enda større på Meklingen - og begge ble/blir brukt aktivt, for å si det sånn.

Dersom du sikter til det med ekte seilere som lar det gå rett i sjøen, så var dette et ironisk svar på på bjoris spørsmål i #42 med henblikk på rogeris innlegg #21.

Ironien kan ikke ha kommet klart nok fram dessverre.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Personlig har jeg lært meg til å føste sjekke hvem som er forfatteren.

 

Da må jeg få si at jeg virkelig føler meg oppriktig beæret over at du fant undertegnede verdig til, ikke bare ett men opptil flere svar. :yesnod:

 

Etter å ha fulgt med videre i tråden, har jeg mer forståelse for de problemer dere sliter med og ser at motorbåtfolket ikke har det samme problemet i like stor grad. (Større tank)

Dette bekrefter jo bare det som alltid har vært hevdet, båt er et kompromiss, man får ikke alle fortrinn i en og samme båttype. Størrelse på septiktanken er da tydeligvis og forståelig nok et problem, når båten primært benyttes til "bobåt".

 

For ordens skyld vil jeg påpeke at også jeg synes det er heslig med flytende lort langs skute siden og at dette skal anbringes på dertil egnet plass. Gjerne lengre ut til havs enn de 300 meter som er minstekravet.

Forslaget om tømming om nattet innen denne sonen tar jeg sterk avstand fra.

 

Håper også at Poseidon nå etterhvert har blitt kvitt sjøsyken som han indikerte i ett innlegg lenger opp.

Trodde faktisk han var mer sjøsterk enn blåspyern gav utrykk for! :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg er såkalt "seilbåtfolk".

Jeg har aldri tømt septikken hverken nærmere land enn 300 meter, eller i havner. OK?

Jo, Men fortsatt kan jeg ikke med beste evne se at seilbåtfolket i særlig grad protester eller tar avstand fra de holdninger som enkelte artsfrender her legger for dagen.

Ellers så noterer jeg nok en gang at når Sydvesten går tom for argumenteri, forlater han behendig saken, og heller angriper personen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Nå er ikke dette ment som noe person angrep rem, men en replikk til oddgeir om at man bør velge med omhu hvem en lar seg irritere og provosere over... Det er forøvrig et sitat fra en velrenomert politiker (referet i en annen tråd).

 

Det skal meget til for at jeg lar meg provosere skikkelig av innlegg her på baatplassen og i samfunnet forøvrig, til det har jeg levd for lenge i motvind..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ekte seilere lar dritten gå rett i havet. Uansett hvor de befinner seg.

mvh tuffff

Jo Tuff, hvorfor jeg slår deg i hardtkorn med "griseguttene" på formuet er jo selvfølgelig uttalelsen over. Siden denne oppsiktsvekkende uttalelsen ikke var etterfulgt av noen form for "smilies" eller annet som indikerte at det var ironisk ment tok jeg det faktisk bokstavelig. Nemlig at "hobbyseilere benytter kanskje septiktank, dem om det, er du en ekte seiler derimot lar du dr.............. osv

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

En må vel være urmedlem av baatplassen for å ta tufff sitt utspill alvorlig. Ligger en i gjestehavn er det toaletter.

Og det er riktig - "ekte seilere" ligger vel ikke spikret til brygga eller tjoret fast i en uthavn. Vi vet da hvem som ligger å driter der :wink:

For ut på det det blå hav er hver en lort dessert for hyse og mort. :flag:

Link to post
Share on other sites

Normalt skal det mye til før jeg lar meg hisse opp også. Dog reagerer jeg kraftig på de holdningene som folk ala Tuff, Anonym og Jeaneau her legger for dagen. Blant seilbåtfolket synes det tydeligvis å herske en oppfattning og praksis at det er helt greit å tømme dritten hvor det best måtte passe til enhver tid.

Så langt har jeg ikke sett noen som har imøtegått disse uttalelsene, og da må det faktisk være lov å oppfatte det som om dette er ”gjeldende praksis” i bransjen?

 

Noen ganger lurer jeg på om du bruker et helt annet språk enn jeg gjør.

Jeg bruker fasilitetene på land hele året, så lenge jeg ikke er ute og seiler da..

Når jeg seiler bruker jeg fasilitetene ombord, og kjører dritten rett ut i sjøen.

 

Ellers så noterer jeg nok en gang at når Sydvesten går tom for argumenteri, forlater han behendig saken, og heller angriper personen.

 

Se gjerne øverst i dette innlegg, der du går til angrep på tre navngitte personer.

Jeg kan dessverre ikke si at det overrasker.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...