Jump to content

Hvor stor septikk har du?


bjoris

Recommended Posts

Stusser littt på dette?

Har jeg missforstått totalt , eller???

 

Nå nei! Noen av dere har nå tydelig avslørt bruksmønsteret! :wink:

 

Seilbåtene benyttes utelukkende som bobåter på Harrytur i Sverige og i de nære ""havstrok":lol:

 

Foreslår at dere heller kobler dere til det offentlige kloakknettet ,og betaler kommunal tilknytningsavgift så er problemet løst en gang for alle. :lol:

 

Jammen klart ikke enkelt å få mobbet seilerene litt og omvendt...

 

Tror ikke det er så mange ekte seilere som har dette "septikproblemet"!

 

(Jøss nå blir jeg vel populær her på forumet!)

Jeg stusser i grunnen aller mest på hva poenget med dine innlegg i denne tråden er og ikke minst poenget med innleggene... Jeg kan ikke med min beste velvilje se at disse innleggene har bidratt positivt i debatten om størrelse på septiktanken i de forskjellige båter som vi har, men det er mitt syn da.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg stusser i grunnen aller mest på hva poenget med dine innlegg i denne tråden er og ikke minst poenget med innleggene...

 

Skal prøve å klargjøre dette bedre for deg Sydvesten!

 

Det hele startet med som du vet med septikktank.....

 

Flere fra nevnte havstrok ynder å fremstå som habile sjøfolk og seilere, med stor detaljrikdom og kunnskap om hvilken, båt som er best laget, seiler best, lystall i søkk og kav,har den best plasserte løygangen, den dypeste kjølen,det sterkeste WLAN'et har de beste seilerskoene, det fineste og mest fargerike seilhabbitten, fortreffeligste spaderor og dypeste kjølfinner. osv.osv.alt i alt givende å lærerrikt for mange av oss.

Noen dropper jolla, noen slanker kona og ungene, andre går ned på kjettingstørrelse, og anker for om mulig spare noen gram vekt til seilfartens fremme i de seilkappløp (heter vel ikke de da...) de deltar i!

 

DAhh, er det jeg lurer på logikken når noen klager på for liten septiktank, og for lite strømkapisitet osv. at disse karene på langt nær er så opphengt i seiling, men at de rett og slett har det samme bruksmønsteret som alle andre som koser seg ved gjestebrygga, det være seg motorcruisere eller båter av andre ymse slag de har konvertert fra!!

 

Ikke noe galt sagt om det, annet enn at det var overraskende.. å så e det nu litt artig slenge litt med leppa da, :yesnod:

 

Du sier også:

Kan ikke med min beste velvilje se at disse innleggene har bidratt positivt i debatten om størrelse på septiktanken i de forskjellige båter som vi har, men det er mitt syn da.

 

De gjenværende uløste problemer og debatten med septikken finner dere nok en løsning på selv og beklager at jeg ikke kunne løse dem for dere!! :lol:

Må beklage hvis mine sleivspark ødela tråden! :nonod:

 

Kanskje noen kan forstrekke en sjøsyketablett til Poseidon?

Ser han e litt sjøsjuk!!! :lol:

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal prøve å klargjøre dette bedre for deg Sydvesten!

Sikkert et godt forsøk men jeg er nok litt for dum siden jeg fremdeles ikke skjønner hva hverken Wlan, seilersko og fargerike seilhabbiten, ankerkjetting osv har med størrelsen på septikanken å gjøre..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg stusser i grunnen aller mest på hva poenget med dine innlegg i denne tråden er og ikke minst poenget med innleggene...

 

DAhh, er det jeg lurer på logikken når noen klager på for liten septiktank, og for lite strømkapisitet osv. at disse karene på langt nær er så opphengt i seiling, men at de rett og slett har det samme bruksmønsteret som alle andre som koser seg ved gjestebrygga, det være seg motorcruisere eller båter av andre ymse slag de har konvertert fra!!

 

Du er vel inne på noe her!!

Link to post
Share on other sites

Sikkert et godt forsøk men jeg er nok litt for dum ..... :nonod:

 

Neida dum? Tror ikke du er dum, bare det at du ikke ser det paradokset jeg forsøker å beskrive!!

Det meste, men ikke alt du hevder i dine tallrike innlegg, forstår jeg like godt bestandig!

 

Det går minst like mye på meg det!!! :yesnod:

Det kan vi vel være enige om! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Aktre toalett, "pissoiret", går rett i sjøen, og det kommer det til å gjøre inntil det blir påbudt og bade med kondom. Fremre toalett går til en 170 l. tank. Vet at det holder i hvert fall en uke for oss to. Gråvannet fra dusjen inne går i et kar som tømmes ved anledning eller automatisk når det blir fullt. Gråvannet fra utedusjen/oppvasken går direkte i sjøen.

Jeg har ikke oversikt over hvordan europeiske båtprodusenter løser septiktankspørsmålet og gråvannsspørsmålet. For vår båt er det en såkalt nordisk pakke, som innebærer at det monteres en septiktank med dekksavsug på det ene toilettet. På standardversjonen går begge toilettene rett ut i sjøen. Gråvannet både fra dusj og vasker går "rett ut". Det virker på meg som at amerikanske båter har store septiktanker og i tillegg tank for gråvannet. Vi må gjøre det slik at urin "søkes forbehold det aktre toilett", mens mer "bestandige" produkter går via septikktanken. Jeg har forståelse for kommentaren fra rem vedrørende forholdene i Sandspollen, men i mange norske havner er vel ikke nitrit fra småbåtsflåten det store problemet på årsbasis. Forstår at det kan være atskillig større problem i Danmark hvor havnene er mer tillukkede. Det skal bli interessant å se om det blir krav til utslipp av gråvann i fritidsbåter.

Link to post
Share on other sites

Tidliger eier bestilte båten uten septik. Megler hadde med 69 liters tank i pakketilbud.

Denne hadde jeg en sesong. Var alt for liten. Det hente flere ganger at den ble full. ( ikke noe til seiler altså)

Jeg ser ofte i havner at folk sliter med for små septiktanker, dritten renner ut av luftingen.

Derfor ble ny tank bestilt av Ilas på 186 liter. 69 literen gis bort hvis noen vil ha den. Men jeg anbefaler ikke denne størelsen.

Link to post
Share on other sites

Min mening: Det holder fint med 40 liter. Hvis man tømmer om natten, er det ingen som verken kan se eller måle seg fram til et problem. Unntak er havner i europa der man stenger vannet inne med sluser ved lavvann. Der finnes toaletter på land.

 

Eneste stedet jeg har merket ekle tendenser er i skagen i juli. Trodde det var noe galt med dassen pga dårlig (bavaria)lukt. Men med en gang vi dro derfra ble det normalt igjen. Tenkte litt på det når jeg dro mitt hekkanker opp for hånd... :wink:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Min mening: Det holder fint med 40 liter. Hvis man tømmer om natten, er det ingen som verken kan se eller måle seg fram til et problem.

I sommer ble det registrert et alarmerende høyt innhold av tarmbakterier i sjøen nær gjestehavnen i Arendal. Lokal myndighet mente det kom av utslipp fra båter i gjestehavnen. Bading ble frarådet.

 

Det er nå forbud mot ankring i Kostersundet i sommermånedene. Hvorfor? Fordi enkelte lot dritten sin gå rett i sjøen.

 

Stå på, du jeaneau - gi blaffen i regelen om at septik ikke skal tømmes nærmere land enn 300 meter, konsekvensen av slik praksis som du tydeligvis står for er jo forbud og begrensniger for båtfolket.

 

Men det kan man vel bare "drite i"?

Link to post
Share on other sites

Det er en tank på 100 liter under senga mi, men den har jeg lyst til å fjerne, septikank er waste of space!

Med de holdningene du og andre seilbåteiere her legger for dagen trenger vel kommunen ikke å bevise noen ting. Seilbåteiere gir blaffen i lover og regler og tømmer septiktanken i gjestehavner og andre steder de finner det for godt

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Lokal myndighet mente.. Men kunne lokal myndighet bevise?

Du kan alltids spørre, du Anonym! Men er dette egentlig det store poenget her?

 

Det er ikke så mange år siden at myndighetene hadde på beddingen et forslag om forbud mot tømming av "småbåt-septik". Konsekvensen ville blitt at alle småbåter måtte innom tømmestasjoner rundt omkring for å bli kvitt septikken. Båter måtte ombygges. Kostnader. Plunder og heft.

 

Heldigvis, - KNBF gikk i bresjen med saklig argumentasjon - enden på visa er regelen om at småbåtseptikk kan tømmes utenfor 300 meter fra land.

 

Men det er nå fortsatt slik at enkelte Argus-øyne følger med her.

 

Desverre kan slike historier som denne fra Arendal - beviselig eller ikke - ha som konsekvens at restriksjoner kan komme. Desverre kan en opinion - saklig eller ikke - ha sterk innflytelse.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...