Jump to content

seilbaatplassen?


hifo

Recommended Posts

begynner baatplassen å bli dominert av seilbåtprat (krangel ) eller er det bare meg ,som synes det er mindre matnyttig for oss motorfolket enn før? er det fordi det er færre ting å bekymre seg for i en motorbåt kontra seilbåt? for en stund siden ,så det faktisk interressant ut å ha en seilbåt, men etter å ha lest endel diskusjoner her på bp , viser det seg at det er ca 5 onder, for en god ting :-( på en seilbåt. :boxing::boxing::boxing: ( angrep er beste forsvar )

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Kanskje båtplassen har utspilt alle motorbåtkortene da det med motorbåter er mindre å diskutere , man kan diskutere dass,strøm og alle slike ting men med seilebåter så er det ingen utlærte og ingen perfekte båter , kanskje det bare er slik at det er mer å diskutere/kverulere om når man snakker seil kontra motor.

Dessuten så er det vel endel flere med seilebåt nå enn det var for veldig få år siden eller ?

Link to post
Share on other sites

Jeg aner at både hifo og andre er i ferd med å vurdere en konvertering! Legger merke til at selv de mest ihuga motorbåtfolk har begynt å "kaste" rundt seg med ord som løygang, finnekjøl, vant og det som verre er. Bare kom ut av skapet folkens og innrøm det! :lol:

 

:cheers:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er veldig bra at det nå har blitt såpass stort miljø for seilbåtfolk her på baatplassen, og jeg kan heller ikke se at det er så mye krangling. Seilbåteiere er kanskje mer opptatt av forsjellige egenskaper ved båtene som tross alt skal drives fram med vind, enn det motorbåtfolk er?

 

En seilbåtdiskusjon ville blitt ganske kjedelig hvis alle skulle vært enige

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Med tiden vil sikkert seilbåt også bli båt for folk flest :wink::sailing:

 

Å opphøyer seilbåtfolket seg over den menige mann. Trudde i min naivitet at de aller fleste seilbåt eiere var forrholdsvis normale folk, alså som "folk flest".

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

begynner baatplassen å bli dominert av seilbåtprat (krangel ) eller er det bare meg ,som synes det er mindre matnyttig for oss motorfolket enn før?

 

 

En bør kanskje splitte opp åpent forum i et motorbåt og et seilbåtforum.

 

Det er valgfritt å lese/diskutere i alle tråder. Når trådtittelen innholder ordet "seil", er det bare å gå til neste tråd... :yesnod:

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Det er vell bare fordi vi diskuterer ting dere ikkje forstår..?

 

Seiling er ganske lett, ganske logisk faktisk... Foreldrene mine vurdere å konvertere fra motorbåt. Kun en liten dagstur ombord hos meg skulle til.

 

Egentlig helt tilfeldig at far kjøre en billig optimistjolle til meg for mange år siden. Hadde han ikkje gjort det så hadde jeg vel hatt en eller annen motorbåt nå. Kjøre for motor er jo direkte kjedelig når en kan seile.. :yesnod:

 

Jeg tror det er mange her på forumet som kunne tenke seg seilbåt, men ikkje helt tørr. Fordi dere er redd for at dere ikke skal mestre det :wink:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

for meg ser det alt for komplisert og arbeidsomt ut ifølge div diskusjoner her på bp , å kjøre seilbåt :-) . kommer nok ikke til å konvertere sålenge det ikke kommer en seilbåt med lite ratt , og EN spake til å " styre " seila med. og sittegruppe MED puter i cokpit...og ikke minst en knapp som trekker ned\bort masten , starter 250 hesteren og vips så er det en halvplaner ,som lett gjør 20 knop .

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

At seilerne surfer på internet er vel ikke naturstridig...mer forunderlig er det at så mange seiler innenfor Son.

Stabil solgangsbris i Ytre Oslo fjord kan gi flotte seilopplevelser, men hvor mange kan med hånden på hjertet si at Indre Oslofjord og Drøbaksundet er egnet for seiling. I Bunnejorden er det ustabil "nordavind fra alle kanter" og når det virkelig er en flott solskinnsdag på fjorden er det blikk stille.. Det er nok romantisk å avslutte helgeturen over Vestfjorden i solnedgang med slapp spinnaker...men søndagsmiddagen rekker seilerne ikke.

Link to post
Share on other sites

I et forum er man selv ansvarlig for å bidra. På dette forum sitter det mange personer med høy kompetanse av alle slag.

 

Jeg leser like mye i begge sjangre.

Både båter med og uten pinne har mye felles, som motor, el, septiktanker, plottere, papirkart osv osv. Vi har mye å lære av

hverandre. Jeg har ikke låst meg for fremtiden at det ikke blir motorbåt. Synes trawler-diskusjonen er meget int. Hadde vel

ikke hatt noe imot en Fairlane 42 Phantom heller. Ja ikke minst en Bav 35/37 sport, eller en Windy 37. Vi deler ikke opp

forumet. Mangfold er viktig.

 

Men nå leser jeg stort sett alt av båtblader.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

BP i dag har alt for stor dominans av seilfolk. Seilfolk sier det motsatte. Øyet som ser. Selvsagt hopper jeg over trådene som ikke intresserrer meg, men jeg vil jo legge til at vi har sjøen felles og mye som begge kan diskutere side ved side.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

For vel kanskje holde meg til strengen også da.

 

Nei jeg syns ikke forumet skal deles i 2 Motorbåt/seil.

 

At det noen ganger blir mye seilbåtprat gjør absolutt ingen ting for meg.

 

Leser det meste med innteresse når jeg er innpå. Greit å ha litt peil på hva som forgår i seilmiljøet også.

Og, hvordan de ser på "oss".

At enkelte tydligvis ikke tåler at andre ikke kunne tenke seg seilbåt. Er til å leve med.

Er vel enkelte i den andre "leieren" som er like dann. Regner vel med at det stort sett er på spøk fra begge sider.

 

Men blir det for mye barnsligheter ala "min båt er bedre en din båt" og "Bavaria er bare ræva" vås. i en seilbåt streng. Så hopper jeg bare av strengen.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Ser ikke hvilke fordeler en oppdeling i seil- og motorforum skulle medføre.

 

Vel nok har seilerne sine utfordringer med seilhåndtering og det finnes sikker mange ”rette veier til Rom”, men vi motorfolk tåler å se slike diskusjoner også.

 

For egentlig har vi vel mer til felles enn hva som ”skiller” oss?

 

Jeg tenker på felt som:

 

- Motor (eller tar jeg feil når jeg har inntrykk av at de fleste seilerne her har motor installert?)

- Strøm (lading, landstrøm, batterier osv)

- Pussing, polering, kjærlig behandling av båten

- Utstyr om bord – ser bort fra løye ganger og desslike som kun har sin plass om bord i den ene eller den andre båttypen

- Septikalier (sier ikke mer om den saken…)

- Og så farter vi rundt på samme havet

 

Ved å splitte opp risikerer vi at den ene ”leiren” ikke leser trådene hos ”de andre”. Dermed kan man faktisk miste nyttige, ja kanskje viktige, tips og råd. Etter at jeg fant baatplassen.no har jeg lært mye om seiling, selv om konvertering nok er meg fremmed. Det eneste måtte i tilfelle være rullemesan.

 

Jeg leser de ”rene” seiltrådene med stor interesse og tidvis fornøyelse, av og til snakkes det gresk, men det får så være. Lurer fremdeles på hvor seilerne henter disse likene fra, har de avtaler med diverse patologer? Gennaker, er det en genoa som har inngått partnerskap med en spinnaker? Kunne egentlig tenkt meg å lære mer om seiling, men det er for å kunne ”lese” en seilbåt, er det mulig å forutse med en viss sikkerhet hva som kommer til å skje når jeg ser en på fjorden? Hvilken side er best å passere ham på? Nuvel, skal ikke gjøre dette til en ”lær meg å seile” tråd.

 

Noen av mine beste båtvenner er seilere. Riktig nok har en av dem en noe bisarr smak når det gjelder øl, men jeg er overbærende.

 

Mvh,

Kjell

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Er enig i at vi må beholde alle båttypene på samme forum.

 

Har lest hver eneste tråd og diskusjon om seilbåter og har så langt funnet ut at forskjellen er marginal mellom motorbåt og seilbåteierne. Har inntrykk av at det med unntak av noen ganske få seriøse seilere som også har lagt inn linker til filmsnutter av seiling i relativt ruskete vær, samt beskrivelse av sine seilturer fremfor det å fremheve selve båten, er det fleste opptatt av å kose seg med god mat å drikke i rimelig avstand fra sin hjemmehavn.

Det er vel denne siste gruppen som også roper og geberder seg mest over hekkbølger tullete manøvrering fra andre sjøfarende.

 

Valg av båttype, fasilitetene på båtene er behørig omtalt og gir en god å tydelig pekepinn på hva hver enkelt prioriterer.

Tror faktisk også at mange tilfredstiller sitt "båtliv" bare med å selvhøytidelig "digge" båten sin her på forumet og det kan jo bli litt i meste laget av !!

 

Savner Walther_S, hans bilder og levende beskrivelser.

Link to post
Share on other sites

Prøver nå å være litt seriøs. :cool:

Tidligere var jeg også av den formening at seil - motor burde skilles, men med tiden har jeg skifte mening. Vi er alle båtfolk og der er vel mer som likt enn som er forkjellig. Teknisk sett er en moderne seilbåt også en motorbåt. Vi vil ha mange like tekniske utfordringer. Det som skiller mest er kanskje båtbruken og "fartsområdet" noe en sikker også kan diskutere i et felles forum- og det skader vel ikke å utfordres litt i sine meninger og forståelse av båtlivet?

Link to post
Share on other sites

Som vi ser er det ingen pinne på båten, så er det pinne er det ingen båt :smash:

Nå har du nok blitt lurt. Hvis du ser på emballasjen ser du at den skal ha flere pinner. Men så ser den jo ganske frossen ut også da, og i den kalde årstiden er det jo mange pinnebåter som har tatt ned pinnen. :wink:

 

Synes forøvrig at BP er det båtforumet i Skandinavia med mest liv, så at seilbåtfolket dukker opp her er vel ikke unaturlig? Andre seilbåtrelaterte forum i Norge er ofte preget av lite aktivitet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...