Jump to content

seilbaatplassen?


hifo

Recommended Posts

Jeg synes det er en tydelig trend at jo flere medlemmer vi har fått, jo flere områder har blitt dekket av fagkyndige.

Det er dette som gjør at forumverdenen er så preget av vinn eller forsvinn. Alle går dit alle andre er.

 

Tenk at vi skiller ut ett eget seilforum. Og strømekspertene har seilbåt og derfor flytter aktiviteten til seilbåtforumet.

Hva da med motorbåteieren som har ladeproblemer? Umulig for han å vite at han burde poste spørsmålet på seilbåtforumet hvis han ikke deltar der. Det finnes en mengde områder med denne problemstillingen.

Man kan heller ikke se bort ifra at det er en motorbåteier som har mest peiling på spørsmål som en seilbåteier har.

I det hele tatt, de fleste vil ha mest nytte av at alle er på samme sted.

Link to post
Share on other sites

Seilbåteier er vel ikke nødvendigvis det samme som "seiler".

En "seiler" i den grad dette begrepet lar seg definere, må jo være en som liker å seile og som primært seiler båten, når ikke spesielle forhold tilsier noe annet.

 

Drivstofføkonomi, samt plass og boforhold gjør jo at en seilbåt også gir mye svært mye båt for pengene også for de som primært bare bruker motoren og setter selve seilingen som sekundær aktivitet eller at de rett og slett ikke liker eller behersker selve seilingen.

 

Jeg eier også en robåt, men vil ikke kalle meg for "roer" av den grunn.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner en regattaseiler som har motorbåt.. :rolleyes:

Og jeg kjenner en motorbåteier som er knallogd til å seile. :lol:

 

Dette handler vel egentilg ikke om hva slags båt man har, men om hva slags interesser man har. Det som er spesielt på BP er at de som ikke har interesse av seiling, seilbåter eller andre ting som kan være seilrelatert litt for ofte må innom trådene for å kommentere med usakligheter.

 

Jeg har ikke sett at dette skjer i samme grad for andre temaer, men jeg er ikke innom tråder som ikke har interesse, så det er mulig jeg tar feil. Jeg har heller ikke sett at det skjer på fendern.se

 

Det er veldig forstyrrende med slike usakligheter og det virker demotiverende på mulige bidragsytere.

Summen av det hele blir da at man får et dårligere forum.

 

Hadde disse usaklighetene avtatt vesentlig, så hadde jeg heller ikke hatt noe ønske om et eget seilbåtforum.

Link to post
Share on other sites

I forumet må vel definisjonen på en seiler være en som har interesse av, eller spørsmål om seiling.

 

Eller skal alle ha et personlig møte med Ingar, så er det opp til han å vurdere hvem som kvalifisers til seiler? :discuss:

 

 

God helg, og god tur i høststormen til dere som har den muligheten! :cheers:

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg begynner å lure mere og mere på hva som egentlig er problemet her hifo? :confused:

 

Som jeg tidligere har nevnt så har jeg et bein i flere leire (tre inkludert grunneier med strandlinje!) og skjønner ikke denne voldsomme kategorisering mht til hvem som har hva og derfor er de sånn eller slik! For egen del så må du da hevde at jeg er 1/3 på "ditt" lag, 1/3 på "de andres" lag og 1/3 fienden i egen høy person - hvordan klarer man sånt? Selv jeg er ydmyk nok til å innse mine begrensninger! :wink:

 

Nå er det jo også laget en egen tråd og poll mht til hvem vi er her på forumet m.h.t. type båt osv og der faller jo bl.a. Astors argumenter fullstendig igjennom - fakta er jo noe dritt å argumentere utifra så la oss fortsette å synse i "hytt og pine" og helst slik at ingen kan etterprøve våre argumenter? Derfor har det jo bl.a. blitt "dørgende" stille hva angår alle disse stedene som har blitt ulovlig nedbygget i strandsonen! Nok en myte avlivet, selv om sikkert ikke du heller liker det?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er en tydelig trend at jo flere medlemmer vi har fått, jo flere områder har blitt dekket av fagkyndige.

Det er dette som gjør at forumverdenen er så preget av vinn eller forsvinn. Alle går dit alle aldre er.

 

Tenk at vi skiller ut ett eget seilforum. Og strømekspertene har seilbåt og derfor flytter aktiviteten til seilbåtforumet.

Hva da med motorbåteieren som har ladeproblemer? Umulig for han å vite at han burde poste spørsmålet på seilbåtforumet hvis han ikke deltar der. Det finnes en mengde områder med denne problemstillingen.

Man kan heller ikke se bort ifra at det er en motorbåteier som har mest peiling på spørsmål som en seilbåteier har.

I det hele tatt, de fleste vil ha mest nytte av at alle er på samme sted.

Hei

Hvis det er så at starting av tråden "Trawler" skaper splid blant medlemmene, legger jeg meg flat og ber

om sletting av tråden. :cryin:

Om noen vil starte tråder om hva som helst, så gjerne for meg.

"Sabotering/avsporing" vil etter min mening ikke være i noens interesse.

Noen har, tro det eller ei, erfaring fra mere en en båt.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Tro det eller ei - ja flere av oss har erfaring fra mer enn én båt-type tilogmed :flag:

 

Jeg er ganske ny på forumet, har fulgt med en stund men ble litt sjokka av formuleringene noen tillater seg :smiley: Som motorbåtbann i tosifret antall år, og tidligere eier av alt fra joller til speedbåt, tresnekke av god Grimsatdkvalitet, Årø, Master, syntes jeg forumet er morsomt.

 

Masteren og tråder om den er morsomt, for det er en båt jeg var/er veldig glad i. Men NÅ er jeg seilmann!!!

 

Likevel kan jeg vel få lov til å diskutere og ha glede av å lytte til og kanskje gi av egen erfaring om Masteren? Og uten at man blir sett ned på av motorfolk? (Hvorfor er det "motorfolk" forresten? Er vi ikke båt folk?) :smiley:

 

Da jeg skulle ha meg seilbåt, var mitt valg enkelt!

 

Jeg ville ha mest mulig for pengene!

 

Og for 900 store lapper får du veldig mye Bavaria og utstyr.

 

Men jeg synes First er fin, X er fin, Jeanneau og Benetau er fine. Hanse er fin og Hunter kan være dritlekker. Det underlige er at jeg aldri opplevde en Bavaria-eier som dreit ut en Jeanneau eller eieren som valgte henne.

 

Men selv en gammel Granada-eier eller en Albin Nova-eier presterte ofte å sverte Bavaria med de mest utrolige historier.

Jeg har større tiss en din så :flag: ! (Høres i allfall slik ut)

 

Det bare måtte bli BAVARIA :lol:

 

Det som kjennetegner seriøse båtfolk med pannelappen noenlunde inntakt, er ikke det nettopp litt takt og verdighet? Jeg har som sagt vært motormann mesteparten av mitt liv, og slett ikke seil-frelst. Men når jeg var med andre ut for å seile, var det enkelt å se hvem som la ut fendere og tok imot uansett om jeg komm med Masteren eller seilern.

 

I Grundsund i sommer, prøvde vi tre ganger å legge oss høflig utenpå motorbåter. "jævlig glatt dekk her assa"

"Nå har'e regna ille, forsiktig med å komma nær kalesja a'?" hvorpå min kone syntes det var litt, ørlite grann, kosligere å prøve et annet sted.

 

Hvorfor i huleste skal det være slik? :cheers: Lær av danskene, der har jeg blitt møtt med ankerdram enten jeg kom med Master eller Bavaria.

 

Aner ikke om jeg kommer til å kjøpe B eller J neste gang, det bestemmer lysta og økonomien.

Og er ikke kroppen i godlune lenger, så blir det vel motorbåt...

 

Men er jeg velkommen tilbake i den "rasen"? :cheers:

Link to post
Share on other sites

Vil diskusjonene bli mer seriøse om de foregår i ett eget seilbåtforum?

For min del synes jeg det at motor og seilbåteiere deltar på samme forum er noe av det mest positive ved baatplassen.

Det viktigste er vel interessen for sjøen? Og at seil og motor kan leve i fredelig sameksistens og gjensidig respekt?

Skulle vi hatt oppdeling ville seil/motor være det siste jeg ønsket.

 

Dette er jo BÅTPLASSEN, og her er plass for alle.

ikl Lano 2, :lol:

 

Bare tull dette med motorbåt og seilbåt. vi har alle BÅT.

og duppedtter til disse.

hvordan varmeappekameraten funker, hvordan stømmen sniker seg rundt i kablene, osv

 

 

Tror mer at dette skylles den dårlige sommeren. så det blir sikkert mye munhoggeri i vinter. :lol:

 

Men nå er det nart Senkveld det må vi ha med oss.

Ha en fin fredagskveld alle.

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Den skjønte jeg ikke giver.

 

Men hvis det er slik å forstå at det foregår en form for sabotasje i seiltråder må vi selvsagt ta affære. Det jeg har sett har jeg oppfattet som humor. Og det forgår begge veier.

Hei

Du kan skrive mange bøker om det jeg ikke skjønner. :yesnod:

 

Sabotasje/avsporing foregår i mere en en tråd.

Det er avsporing jeg ikke liker.

De fleste av oss leser ingressen i avisen, om den fatter interesse leser vi videre.

Hvis det står noe helt annet enn ingressen anviser føler vi oss lurt, ikke sant?

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Det finnes en mengde områder med denne problemstillingen.

Man kan heller ikke se bort ifra at det er en motorbåteier som har mest peiling på spørsmål som en seilbåteier har.

I det hele tatt, de fleste vil ha mest nytte av at alle er på samme sted.

Helt enig og jeg tror nettopp dette er det som har gjort at BP er det det er i dag.

 

Ellers er vel kanskje dette på basis at det er veldig mye som dreier seg om seilbåt for tiden.

Se for eksempel tråden om båter i sjøen. Man blir skuffet som motorbåtinteressert når det kun er snakk om seiling.

Men det er jo ikke seilernes skyld. Det er vel heller motorbåtfolkene som ikke har vært på messen vil jeg tro :rolleyes:

 

Også er det noen motorbåtfolk som konverterer til seiler og plutselig dagen etter er alle motorbåtfolk hensynsløse j@£$€r som ikke har peiling på sjø og båtliv og respekt for andre og jeg vet ikke hva :wink:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

He he dette er vell en av de morsomste trådene jeg som relativt ny BP "bruker" har lest. Det som mye går igjen er bla Bavaria. Er Bavariaeiere litt mere "hårsåre" en andre kanskje ? Litt fleiping og moro må alle tåle. Jeg kunne gjerne tenkt meg en Bavaria. Jeg tenker sånn: De som "mobber" andres båt, måtte det være motor eller "pinne" båt, er kanskje missunelige ? Jeg har en gammel Albin Nova og for meg er det verdens beste båt akkurat nå, men jeg blir alikevell missunelig på den som har en flott Bavaria, en rask First, en herlig X ett eller annet (det er min drømmebåt), en fet Fairlane, Princess, eller Nord West. Det er ikke noe som er så kult som å fly over vannet i mange knop, med en gamp av en motor i hekken eller "seile" i null vind og se at jøss der økte farta med 0,1 knop ! Er det ikke å være på havet vi alle liker ? Friheten, naturopplevelsen, farten, eller ikke farten, fint vær, dårlig vær, lite vind og mye vind, bølger store og små. Dette er kanskje en avsporing av starten på tråden, men poenget er: dele opp i seil/motor båt forum ??? Hva blir det neste ?? Forum for de med X-båt, forum for de med Nord West, forum for de med Bavaria 31 med fast propell, lang kjøl og 40 l septik osv, What is the point ? Useriøse innlegg vil du få uansett ! Slik det er i dag lester jo man bare det som er av interesse. Man lærer mye og ler mye. Livet er for kort til å være seriøs hele tiden... Det er fritiden vår, da må vi le og ha det moro også. At seilbåtfolk er noen bedre "sjøfolk" en motorbåtfolk, hva er det for noe vrøvl. Har sittet i drittvær i (seil)båten og sett ut som en polfarer og sett motorbåter som sitter varm og tørt og tenkt: "det hadde vært digg." Og tro meg at motorbåtfolk har tenkt når motoren brummer bak i hekken og sett en seilbåt skli stille over vannet og tenkt det samme ?? Nei som som mange andre har sagt her inne: vi "seiler" alle på samme hav og nyter alle den herlige friheten på sjøen, dri***ekker er det nok av på på sjø og land og i motorbåt og seilbåt... La oss seile på samme hav også her på BP og sving unna det du ikke gidder lese, enkelt å greit.

Mvh

Stitch

Albin Nova

Link to post
Share on other sites

ok. beklager hvis dere ble fornærmet .. men bliss x skriver om alle motorbåteierene som ødelegger seilbåt diskusjonene. da ville jeg bare minne om hvem som " saboterter " disse bavaria trådene . feks mythbusters .. var det personangrep?? skrev jo ikke ett kritisk ord i det innlegget ,bare nevnte som fakta er, at dere er i "seilbåtforeningen".

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

For en relativt fersk båteier er båtplassen et sted å hente kompetanse. For eksempel Ingars fortreffelige oppskrifter på ladesystem. Om båten har mast eller ikke, er da fullstendig uvedkommende.

 

Sammenlagt betyr alle innleggene en kunnskapsbank som man knapt finner andre steder. Og mangler det noe, kan man spørre.

 

I tillegg går det an å finne underholdning, og man sikle over saker og konstruksjoner som får fart på hormonene, som f. eks. Trawlerne.

 

Det jeg ikke begriper er hvorfor noen har glede av å dyrke en slags apartheid, avhengig av båttype. Eller å hisse seg opp over at andre velger andre båter enn man selv har gjort.

 

Så vidt jeg har fått med meg er dette et forum for fritidsbåter. Det handler om fritid, rekreasjon, avslapning. Så slapp av og nyt livet. Da kan det til og med hende at det varer lenger.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...