Jump to content

seilbaatplassen?


hifo

Recommended Posts

Mange meninger her. Jeg støtter egentlig Bliss X, jeg funnet det ut etter litt grubling. Det kan være behov for et eget seibåtforum. Jeg tror på ham når han hevder at det vil være det beste for seilbåtfolket. Det er nok forskjell på oss enten vil liker det eller ikke.

 

Det er forskjell på oss? Ok - blir folk endret når de går over fra motor til seil da? Er det slik at seilbåtfolk har mindre frontallapp eller færre koblinger mellom høyre og venstre hjernehalvdel? Hva er det forskjellen ligger i? Er det slik at jeg som er seilbåteier og min bror som er motorbåtmann ikke burde omgås?

Med all respekt er dette det reneste tøv! Det er ikke større forskjell på seil og motorbåtfolket enn det er mellom Volvo og Opel -eiere.

I et land langt sør på det afrikanske kontinentet var det i mange år offisiell politikk at hudfargen bestemte hvilke menneskelige egenskaper man hadde, er det slik med båteiere også? Motorbåteiere har bestemte karaktertrekk, og i det man konverterer til seil endres disse karaktertrekkene?

 

Det betyr jo ikke at seilbåtfolket ikke kan stikke innom i motorbåtforumet når de måtte ønske. Motsatt blir det nok lite av :wink: .

 

Tja .... det ser jo ut til at trenden er at flere går over til seilbåt..... Så det kan vel være at en eller annen motorbåteier ville kikket innom seilbåtforumet. Når det er sagt, mener jeg det er feil å dele det inn i to forum. En seilbåt er som regel også en motorbåt, det eneste er at den har rigg i tillegg... Så problemstillingene er stort sett felles. Og om en vil prøve å dempe denne latterlige konflikten er det vel ikke tvil om løsningen ligger i samkvem, ikke adskillelse...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Av å te så lure eg på ka enkelte medlemmers oppfatning av ett nettforum e, det handle jo ganske mye om å diskutera. Har sett inlegg her der folk føle seg anngrepet o.l. Viss du ikkje har lyst å få brynt meiningane dine så hold dei for deg sjøl. Ein av grunnane te at forum sånn så detta blir så store e underholdningsverdien, selvfølgelig e det fakta verdien som e den vigtigaste, men ein ser jo gong på gong at dei trådane som e mest pop. e dei med litt sjitkasting og kim har størst p.... faktor. Men begynne ein å stilla strenge krav te emne så vil antall medlemmer detta og med det får forumet ein mindre erfaringsbase.

Redigert av sodne (see edit history)

stå i ro båt!

Link to post
Share on other sites

Jeg personlig ser ikke behovet for en oppsplitting av forumet i et egne forum avhengig av fremdriftsmiddel, så jeg trenger litt hjelp her.

  • De som iverer for dette kan kanskje komme frem hva vi vil oppnå med dette, bortsett fra en større splittelse av motor og seilfolket da, der er jeg enig i allefall. En oppsplitting har aldri ført til forening og samarbeid så vidt meg bekjent.

  • Vil vil etter mitt syn også oppnå følgendende kommenrater, "kan ikke du komme deg tilbake til det forumet du hører hjemme i" Dette gjelder nok for de av oss som ikke har noen problemer med å føle seg hjemme blant alt av båtfolk

  • Faglig kunnskap om alt annet enn seil vil bli pulerverisert, det er sjelden en god løsning for et forum etter mitt syn

At noen ikke evner å skille person(i denne sammenheng seil og motorbåt folk) og sak skal vel ikke lede til en spiliitng etter mitt syn, det er helt feil vei å gå.

 

Rett vei å gå er etter mitt syn mere samarbeid, seilbåtfolket inviterer selvsagt motorbåtfolkt ombord og gjerne med på seilas, og vica versa. Dette er ikke alltid like lett å få til siden enkelte nok har forutinntatte "barnslige" prinsipper om de ikke skal ombord i hverken det ene eller det andre... men for de aller fleste noenlunde oppegående personer så er nok ikke dette prisippet gjeldende.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Astor. Jeg trodde du var en mann med respekt for deg selv og andre. Siden jeg ble medlem har har jeg sett på deg som en kunnskapsrik mann som gjør mye for forumet (treff ol)

 

Men i de siste månedene har dine innlegg begynt å provosere meg mer og mer. Dine innlegg bærer preg av å være lite gjennomtenkte, og kunn for å skape missnøye blandt medlemmene. Jeg vurderer å ignorere alle dine innlegg etter denne tråden. :nono:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Hvis man ser på diskusjonen fra en side kan det nok virke slik. Og det beklager jeg. Nå er jeg engang en motorbåtmann og vil nok bli det til en mesan kommer opp en gang i fremtiden. Men diskusjonen har alltid to sider, minst. Og når man blir provosert over enkelte seilfolk og dens til stadig onde over oss motorbåtfolk, må man noen ganger ta tastaturet i bruk for å forsvare seg.

Prøv å se enkeltes innlegg fra begge sider. Da blir det mer ballansert. Jeg legger gjerne ned "stridsøksen" men da må andre også gå i seg selv å se på sjølivet som beste for oss alle.

 

God helg.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Og når man blir provosert over enkelte seilfolk og dens til stadig onde over oss motorbåtfolk, må man noen ganger ta tastaturet i bruk for å forsvare seg.

 

Nå ser jeg at du henviser til "enkelte" mens dine mange innlegg nokså konsekvent omtaler "alle" (som er negativt med seil/seilbåter/seilbåteiere) så tror jeg ditt innlegg her var en presisering på høy tid! Så får tiden vise hva du egentlig mener? Forøvrig har jeg absolutt ingenting imot at du er, og forblir, motorbåtmann, det er du selvfølgelig i din fulle rett til.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Er forsåvidt helt enig i det du (Astor) skriver, men det går ikke ann å snakke seg fra at du beveger deg på rimelig tynn is, ikke bare i denne tråden.

 

Noen ganger er det kansje bedre å holde kjeft istede for å "forsvare" seg. Da blir du iallefall ikke sittende igjen som tullingen hvis andre starter. Det gjelder selfølgelig meg også..

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg engang en motorbåtmann

At du er motorbåtbann er det vel ingen som har noe i mot? Og motorbåtmann kommer du nok til å være om båten din får både mesan, klyver, jager, fokk og storseil. Du skriver at enkelte seilfolks "stadige onde over oss motorbåtfolk" får deg til å ta i bruk tastaturet for å forsvare deg.

Jeg bruker en del tid her på BP, for mye tid vil nok mange hevde, men jeg kan ærlig talt ikke si at jeg kjenner igjen at enkelte seilere er på jakt etter å nagle motorbåtfolk generelt. Det er godt mulig at jeg ikke leser de rette trådene.

Om det er hekkbølgediskusjonen du viser til, er det slett ikke bare seilere som fortviler over fjordploger. Som seiler kan jeg ikke på noen måte si at jeg er på jakt etter å rakke ned på motorbåteiere generelt, det er de få uten omtanke for andre som jeg øsker å sette fokus på. Og nå det er sagt tror jeg slett ikke du kommer inn under kategorien fjordploger, til det er du for mye av en båtmann. Men behovet for evig å alltid å komme med negative kommentarer til seilere og seilbåtfolk, det fatter jeg ikke. Det store flertall båtfolk er hyggelige og trivelige mennesker, helt uavhengig av om de har pinne eller ikke på båten sin. Og andelen uerfarne tullinger er nok også rimelig likelig fordelt.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig med de som ikke ønsker oppsplitting av forumet.

Heldigvis har sjefen sjøl gitt uttrykk for det samme.

 

De som ønsker et eget motorbåtforum, står jo fritt til å starte en slik møteplass for seg selv - hvor de utelukkende kan ha fokus på diesellukt, dieselpriser, ventiljustering, eksos, hekkbølgers fortreffelighet m.v.

Det vil ikke være noen stor trussel for det store mangfoldet her på Baatplassen, tror jeg.

 

Når det er sagt: Jeg synes at et av de mest fornuftige innleggene i denne tråden var det Astor som stod for:

Selvsagt hopper jeg over trådene som ikke intresserrer meg, men jeg vil jo legge til at vi har sjøen felles og mye som begge kan diskutere side ved side.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...