Jump to content

seilbaatplassen?


hifo

Recommended Posts

Er du redd for at han skal begynne å drikke Ringnes? :drink:

Har plass til 200L jeg med Ringnes.

 

Jeg kunne gjerne tenke meg seilbåt jeg, men ikke nå, nå må jeg kunne komme fort frem og bruke båten som transportmiddel og feriehytte. Hadde kansje vert noe å leid en seilbåt lang lang avsted... Kansje om jeg hadde hatt turnus jobb hadde seilbåt passet bedre...

Link to post
Share on other sites

Du tenker ikke på seilbåten Hanse. Eller er den vestlandske formen for Cola Ligth du skriver om. Er det Hanse så snakk med

Bjoris. Er det Hansa så snakk med noen med hvit frakk

 

Jeg er for begge deler, akkurat nå har jeg faktisk innvilget meg en, Hansa altså :cheers: , men har ikke sett noen med hvit frakk enda, men de kommer nok en dag. Antakelig et par uker etter at jeg har overtatt Hansen :crazy::crazy::crazy:

 

Ellers må jeg jo erklære meg bifil i denne diskusjonen, 7 år med seilbåt og 5 år med motorbåt før vi nå går over igjen... Å dele opp forumet er det dummeste forslaget på lenge. Engasjer dere motorbåtfolk og lag tråder og diskuter i vei, ikke bare mobb oss som tar vare på miljøet (hvis ikke septikken er full da :nono: og som ellers er engasjert i hvem som har den beste båten og hvorfor... og litt til er vi da interessert i... En kan mene hva en vil om seilbåter, men de er mye mer krevende å mestre og gir utrolig mye mer tilbake når en håndterer de rett. Hvem som helst kan sett seg inn i en motorbåt å kjøre avgårde, hvem som helst kan også sette avgårde med seilbåt, men liker du seilingen så blir du aldri utlært og aldri lei (det siste får vi nå se på da mtp familien, men jeg går aldri lei)...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Et forum for alle er greit det. De fleste seilbåttråder skummer jeg riktignok bare rask gjennom. At dt er blitt mer fart i seilbåtfolkene her på forumet er jo åpenbart. Det er vel de som er årsaken til de siste krasjene på forumet :wink:

At de også har mer på hjertet er sikkert siden de dominerer her, men antallet er lang færre en motorbåtfolk. Kanskje en del nybegynnere som trenger mange tips også?

 

Har jo selv vurdert å gi meg med å delta på forumet. Blir ofte å gjenta seg selv. Det hjelper å være borte i f.eks sommer ferien og i korte perioder. Får da litt av lysten tilbake. Kan jo hende jeg "tar en Walter" snart - det får tiden vise.

Link to post
Share on other sites

Når man ser alle de useriøse innleggene som kommer fra folk uten peiling på seiling i seilbåttråder, så hadde jeg helt klart foretrukket en oppdeling. Jeg tror det ville høynet kvaliteten på seilbåtrelaterte diskusjoner vesentlig.

 

Men så finnes det også en rekke tråder som har fellesnevnere slik flere har vært inne på, og de kan jo bli litt vanskelig å plassere?

Jeg tror heller ikke miljøet er stort nok til å forsvare en oppdeling, men hadde det f.eks vært 3 x så mange aktive seilbåteiere her så ville jeg sterkt ønsket en oppdeling.

 

Jeg vil også tippe at flere med seilbåt deltar i andre fora der seriøsiteten er høyere.

Link to post
Share on other sites

Når man ser alle de useriøse innleggene som kommer fra folk uten peiling på seiling i seilbåttråder, så hadde jeg helt klart foretrukket en oppdeling. Jeg tror det ville høynet kvaliteten på seilbåtrelaterte diskusjoner vesentlig.

 

Jeg vil også tippe at flere med seilbåt deltar i andre fora der seriøsiteten er høyere.

 

Du sa det. Det er heller ikke mitt inntrykk at de såkalte seilbåtdiskusjonene dreier seg så mye om seiling. Tvert imot er det alt mulig annet som løyganger som er i veien, høyden under taket, størrelsen på septiktanken etc.. Men kanskje disse ikke er så opptatt av seilingen som at båten faktisk har et seil.

 

Men de egentlige seilerne er heller ikke spesielt aktive i andre fora.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Men de egentlige seilerne er heller ikke spesielt aktive i andre fora.

Man ha jo f.eks steder som Bavariaforumet, fendern.se o.l Sikkert flere her som er med i minst et av de nevnte fora.

 

Så har man havna.com med eget seilbåtforum, men det er så "overseriøst" at mange skygger unna.

 

De oppfordrer jo også folk til å holde seg på slike "plapreforum" som BP o.l hvis man ikke har noe virkelig "tungt" å bidra med.

Derav minimal trafikk, men det er slik de ønsker å ha det, og det er jo greit nok.

Link to post
Share on other sites

Vil diskusjonene bli mer seriøse om de foregår i ett eget seilbåtforum?

For min del synes jeg det at motor og seilbåteiere deltar på samme forum er noe av det mest positive ved baatplassen.

Det viktigste er vel interessen for sjøen? Og at seil og motor kan leve i fredelig sameksistens og gjensidig respekt?

Skulle vi hatt oppdeling ville seil/motor være det siste jeg ønsket.

Link to post
Share on other sites

Neivell... :crazy:

 

Det er tre typer/kategorier med seilbåt.

 

De som er opptatt av seiling som konkurranseform, idrett.

 

De som ikke har noe mål med seilasen og kan ligge i timesvis og bare føle på båten og vinden og se på himmelen uten å ense tid og sted.

 

Og så er det alle de andre som er mer opptatt av båten som sådan og egentlig ikke bryr seg så mye om det er seilbåt eller en båt som seiler.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Når man ser alle de useriøse innleggene som kommer fra folk uten peiling på seiling i seilbåttråder, så hadde jeg helt klart foretrukket en oppdeling. Jeg tror det ville høynet kvaliteten på seilbåtrelaterte diskusjoner vesentlig.

 

 

Jeg tror heller ikke miljøet er stort nok til å forsvare en oppdeling, men hadde det f.eks vært 3 x så mange aktive seilbåteiere her så ville jeg sterkt ønsket en oppdeling.

 

Det inntrykk jeg sitter igjen med, er at det virker som det faktisk er 3 x så mange seilbåteiere her på BP. En oppdeling ville kanskje gjort tilværelsen bedre for seilbåteliten, da Dere hadde unngått å se useriøse innlegg fra oss uten peiling på seiling. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

BP i dag har alt for stor dominans av seilfolk.

Mener du da at man skal midlertidig sperre for flere medlemmer som har seilbåt ? Eller gi dem skriveforbud ?

Kanskje motorbåt eiere kanskje kunne bli mer aktive her inne ? Det ville i såfall fjerne den dominansen du mener er her.

 

For og imot motor/seil er egentlig en meningløs diskusjon og at enkelte i tillegg gir seg til

å gi eierne mer eller mindre negative egenskaper pga. valget av farkost... er enda verre.

 

La oss heller dele gode/dårlige erfaringer - uten å fremstå sårende og bedømmende overfor hverandre.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Vil diskusjonene bli mer seriøse om de foregår i ett egent seilbåtforum?

Ja hvis miljøet var stort nok, og man slapp alle disse dustete postingene om hva andre mener om pinnebåter osv så ville det helt klart høynet nivået vesentlig. Jeg har sett mange tråder på BP opp gjennom årene som har blitt mer eller mindre ødelagt av motorbåtfolk, og det er mange gode diskusjoner i seilbåtforumet på fendern.se der seilere diskuterer fritt uten disse utidige avsporingene.

 

Desverre finnes det ikke noe norsk seilbåtforum som ligger i mellomsjiktet mellom BP og havna.com, slik de har i Sverige. I Sverige er det også et mye større og bredere seilmiljø med lange tradisjoner, så mye av årsaken ligger nok der.

 

I Norge har seilmiljøet tradisjonelt vært mer preget av seilforeningsmiljøer, regattamiljøer osv, dvs et noe smalere sjikt. Vi har derfor ikke de samme tradisjonene når det gjelder vanlig turseiling som det svenskene har. I norge har vi f.eks KNBF som har sitt utspring fra motorbåtmiljø, men i Svergie har de SXK som har utspring fra et landsomfattende og bredt seilmiljø.

 

Tiden er nok ikke helt moden for et seilbåtforum nå, men jeg tro det før eller siden kommer en løsning som vil favne bredt og trekke til seg vanlig norske seilere. Time will show ... :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg har sett mange tråder på BP opp gjennom årene som har blitt mer eller mindre ødelagt av motorbåtfolk

javel, det kan ikke jeg huske å ha sett dette i rene seiltråder. Det måtte være i emner som innbyr til slike diskusjoner, nå seneste de to til Anonym. Som har seilbåt. Uten at jeg ser noe galt i dette, det må være mulig å diskutere fordeler og ulemper ved alternativene uten at det fører til bråk.

Link to post
Share on other sites

Desverre finnes det ikke noe norsk seilbåtforum som ligger i mellomsjiktet mellom BP og havna.com, slik de har i Sverige.

Tiden er nok ikke helt moden for et seilbåtforum nå, men jeg tro det før eller siden kommer en løsning som vil favne bredt og trekke til seg vanlig norske seilere.

Jeg tror BP ville bli ett fattigere forum dersom medlemmer med seilerfaring forsvant til andre forum.

 

Jeg er også medlem i Bavariaklubbens forum. Her får jeg mye input om båttypen og utstyret ombord, men Båtplassen er et mye bedre forum.

Her finner man det meste som vedrører vår felles glede og hobby. Vi er ikke flere enn at vi bør dele på kunnskapen vi tilegner oss her på BP.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Det har ingenting med bråk å gjøre, Ingar.

Det har med motivasjon for å delta i diskusjoner som stadig forstyrres av "utenforstående" å gjøre.

 

Slike forstyrrelser ville man sansynligvis ikke hatt i samme grad i et rent seilbåtforum.

Når det gjelder deltagelse fra seilere, og deres motivasjon for å delta BP så kan jeg bare skrive utfra egen erfaring:

 

Ingen av de seilerene jeg kjenner godt (ca 10 stykker) har noe ønske om å delta på BP.

 

BP klarer rett og slett ikke å tiltrekke seg deres interesse i stor nok grad. Hadde det eksistert et stort, kjent og bra norsk seilbåtforum tror jeg situasjonen hadde vært noe annerledes.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville hilst en oppdeling a la fendern.se velkommen.

Da ville vi kanskje sluppet dette "pinne", "laken" og "hyssing" våset.

Det var en som spurte i en tråd om noen hadde noen råd mot klukking inder overhenget. Da kom det øyeblikkelig innpå en med motorbåt som var plaget av slamring i master, og så ble det bare rør.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...