Jump to content

Baatplassenregatta


Framtia

Recommended Posts

Her er det vel snakk om to forskjellige gode idéer. En stafett og en regatta. Jeg deltar gjerne på begge. Tar gjerne stafettpinnen fra Arendal til Grimstad. M.h.p. Regatta er også en meget god idé. Om man kan legge den til en av de siste helgene i mai så er jeg veeeldig klar. Målgang et passende sted på svenskekysten ville vært helt ideelt. Hvem tar ansvar for planleggingen?

Redigert: Det blir jo vanskelig å inkludere motorbåtene i selve regattaen, men det er jo ingenting i veien for at alle møtes der målgangen er. Så er det noen på plass til å notere målgang og til å fyre opp grillen. Og om det er noen motorbåtmann i Arendalsdistriktet som vil være med som fokkeslask er han/hun hjertelig velkommen... Dette blir fryktelig bra.

M.h.p. Stafetten, stafettpinnen skulle jo vært en forvokst baatplassen vimpel, som ble høytidelig overrakt fra båt til båt, sammen med et digitalkamera, som kan forevige reisen...

Redigert II : Kan like gjerne hente stafettfinnen i Risør og ta den til Arendal, evnt til Grimstad. hvem andre henter den i Grimstad/Arendal ?

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Morsom ide. Hvorfor ikke dele opp i klasser (seil og motor) som utvides til flere gruppe klasser - en for Bavaria, en for Travler osv. Start i Sverieg el. Danmark eller lenger soer dersom vi har medlemmer i omraadene. Hver gruppe har med seg stafettpinne/boerse. Ender opp i Nord - Finnmark el. grense jacob. Mulighet for aa legge opp etapper langs kysten er jo ogsaa tilstedet. En start i Nord og en i Soer. Mulighetene for en oppsiktsvekkende regatta/stafett er jo imponerende dersom en kan arangskjere noe slikt. Paaenget maa jo vaere aa dra med seg saa mange som mulig av medlemmene i BP.

 

mvh jawik ft. London og SBShow

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

En stafett og en regatta.

 

Joda, det begynte som en uhøytidlig regatta eller eskadreseilas. Med en sosial samling i enden.

Dette kunne vært morsomt, og det ville vært noe jeg ville deltatt på.

Men det første forsøket på avsporing kom raskt.

 

Og det avsporet fullstendig etterhvert. Nå er det blitt en slags stafett.

Sikkert et fint tiltak, men synd når vi går tilbake til starten av tråden.

Noen bør endre tittelen til Båtplassenstafetten.

 

Skal det arrangeres et slikt rally eller ualvorlig regatta, må diskusjonen føres i et lukket rom, ellers blir den bombardert med avsporinger og kommer til å ende opp i en diskusjon om trimflaps eller bauthruster.

Link to post
Share on other sites

Der gikk jammen helgen på Koster i vasken gitt :smiley: stafett er sikkert ok , fått litt omtale om den i seilas og slike blader og gitt pengene som evnt samles inn til gode formål , de som føler at de kunne trengt pengene kunne jo sende inn en søknad (omtale i seilas ol) så kunne kanskje pengene til slutt havne hos en seilskole for handikappede eller noe annet godt formål *shrugs*.

 

Oppnår med det litt publisistet for forumet ved at "alle" magasiner vil skrive gratis om det da de gjerne vil ha de trengende å sende inn søknad bla bla.

 

Uansett så er det en avsporing med stafett og dermed burde det lages egen tråd for dette , evnt en trådsplitt som sikker moddene her inne kan fikse

Link to post
Share on other sites

I Tvedestrand har det vært regatta for alle typer båt i mamnge, mange år. Seilbåter, kogger, joller osv. Raskest mulig rundt en øy gjorde de der nede. Men å blande motor og seil i samme klasse blir vanskelig. Hvordan skal en kunne ta hensyn til vindretninger for de forskjellige deltakerne.

Er det noen som har gode forslag?

Link to post
Share on other sites

Det kan i allefall ikke bli samme klasse. Jeg tenkte ikke på motorbåter i det hele tatt i regattasammenheng.

 

Det er vanskelig nok med at ikke alle ha samme rundingsmerker og seiler omtrent på samme tid i samme område. Men det kan vi i alle fall prøve å utjevne med BYS-tallet som tar hensyn til ulike vær- og geografiforholdene. Og BYS-tallet fastsettes for hver båt etter at båten har kommet i mål.

 

Men la oss ikke ta problemene så viktig

Link to post
Share on other sites

En annen form for regatta kan være å for eksempel skulle komme fram mest mulig presist til en avtalt destinason til et bestemt tidspunkt, uten å seile i sirkel, osv. eller legge bi nær målområdet. Om man feks skulle passere et punkt i kostersundet tettest mulig kl 1200 en lørdag formiddag, så må alle beregne strategi utfra startpunkt, vær og båttype.

Link to post
Share on other sites

enig med siste taler, det enkle er ofte bra nok.

 

Lå på Oscarsborg i helga, der hadde Bavariaklubben treff og de som kom fra lengre inn i fjorden hadde møttes på et avtalt sted og seilt regatta nedover. Da har en et godt utgangspunkt for hyggelige diskusjoner og sosialt samvær om kvelden.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Eller tilbake til basic, seile fra ett sted og havne på Koster.

 

"det enkle er ofte det beste"

 

Det er sant dette med at det enkle er ofte det beste, men det som er enkelt for noen er tungvint for andre. La oss bli enige om destinasjon Koster. Det er sikkert noen som kan motre ned på forhånd og kan registrere båtene etter hvert som de kommer inn. Så har vi lystall på båtene, så langt er det greit. Men for meg som holder til på den bløde kyststripe går det et døgn ekstra for å komme inn til østlandt for deretter å snu nedover igjen, unødvendig, spsielt når hovedtanken er å lage en sosial samling..... Det ble forslått 4 startsteder tidligere i tråden, der Arendal var den sydligste, bra tenkt, hvem det nå var. Da regner man ut avstandene i forhold til hverandre, den som er lengstunna får avstand 1 de andre noe mindre. Man har da et forholdstall for avstand og lystall. Det tredje er vinden, det kan sikkert noen andre si noe om i forhold til hvor fort båter går på kryss, slør lens osv. meldt vind retning og styrke blir da grunnlag for et tredje forholdstall. Helt nøyaktig blir det ikke, men hvem som profiterer er vanskelig å beregne på forhånd så det er rimelig rettferdig. Hva sier dere???

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Foreslår startsteder for ORC:

 

Arendalsområdet.

Tønsbergområdet.

Fredrikstadområdet.

Et sted i nærheten av Son.

 

 

Tilgi en stakkars sørlending, men er det ikke ganske kort mellom Son og Fredrikstad? Kan vi korte det ned til 3 startsteder?

 

Redigert: Etter en kort konferering med Google Earth ser jeg at det er ganske kort mellom son, fredrikstad og Tønsberg. det er kanskje like greit å korte det ned til 2? Eller burde det stå som det står med 4?

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Henter opp denne tråden igjen. Den ble jo liksom rent i senk av staffetten. :lol:

 

Fortsatt interesse for dette?

 

Ankomst på Koster fredag etter himmelspretten - fredag/lørdag sosialt samvær, evaluering av regattaopplegg - lørdag/søndag hjemreise.

 

Som sagt tidligere, tror jeg at rettferdigheten ved resultatberegningen kan bli nokså svak, men vi burde i alle fall prøve:

 

Mål nr 1: en del seilbåter med baatplassen-vimpel samler seg fredag den 2.5.2008 på Koster

Mål nr 2: de siste minst 30nm frem til mållinjen uten bruk av motor

 

 

P.S. når jeg nå slo opp i kalenderen: det er jo nokså tidlig på året. Der hvor jeg har båten i opplag iår blir det vel ikke utsetting før ca 1. mai. Kanskje Pinse er bedre allikevel?

Link to post
Share on other sites

Stauden II tar turen til Koster på et slikt arrangement om det passer tidsmessig.... har kun 45-46 nm til Koster... men regatta abisjonene er heller små, men vimpel har jeg og det på det sosiale har jeg større ambisjoner enn i regattaen.. Alt fra påsken og utover ser ut til å passe sålangt....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...