Jump to content

Baatplassenregatta


Framtia

Recommended Posts

Jeg håper at flere kan bidra med ideer til hvordan "regattaen" kan gjennomføres. Syens ikke vi skal låse dette til noen dato på et så tidlig stadium i planleggingen, men hvis det er nødvendig, så har jeg stor forståelse for det. :yesnod:

 

For min egen del tar jeg meg gjerne fri et par dager, hvis lysten på deltagelse blir stor.

Kan da eventuelt påta meg å være admin båt og lokal "havnevakt" for å holde styr på rapporteringer osv.

 

Har sett litt på kartet:

Kunne mål vært mellom de to merkene kalkgund og bredgr?

 

forslag_maal1.jpg

 

Denne tråden har også sporet av diverse ganger, og jeg håper at det går an å holde seg til tema.

Link to post
Share on other sites

Dette med mållinjen har jeg også tenkt litt på og ennå ikke funnet noe løsning. Man kunne også definere målgangen dersom man sender et MMS-bilde som bare kan tas ved målet til regattakontoret. Også dette som er vanlig ellers på større regattaer nemlig at hver båt (bortsett fra nr 1) må notere/få kvittering fra både båten før og etter kan brukes.

 

Men jeg er heller ikke så sikker på om Koster er den rette plassen. Greit nok at dette er et kjent sted, men ville det ikke gi bedre muligheter for flere fra sørlandet samt gjøre det lettere for Oslo-båtene å legge målet lenger vest? Verdens Ende eller der omkring?

Link to post
Share on other sites

Har forøvrig mitt første innlegg i tråden - nr 10 - tatt i bruk som en oppsummering. Dersom ktpriv er innforstått, legger jeg inn en link til innlegg nr 10 inn i innlegg nr 1 - slik at folk som åpner tråden ved innlegg 1 finner konklusjonen med en gang. Bliss x kan da også bruke sitt innlegg nr 63 til å vedlikeholde listen av potensielle deltakere

Link to post
Share on other sites

JNoen jeg har glemt eller noen som står på lista men ikke lenger er interessert?

Nå er dette et stykke frem i tid, men om det ikke kommer noe i veien, og jeg får med et mannskap, så er jeg også med.

 

Regatta er utrolig morsomt, men jeg skjønner ikke helt hvordan det skal kunne regnes ut en vinner i denne regattaen? Det vil jo bli totalt forskjellige vindforhold for deltagerne, og ikke engang samme vindrettning.

 

Hvor mange tyske seilbåter stiller til start?

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

jeg skjønner ikke helt hvordan det skal kunne regnes ut en vinner i denne regattaen? Det vil jo bli totalt forskjellige vindforhold for deltagerne, og ikke engang samme vindrettning.

 

Det er det ingen som skjønner Bavarius, men kjenner jeg matematiker'n Andreas rett så jobber han med modeller på hvordan dette skal gjøres. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg vil melde min interesse for denne regattaen.

 

Samtidig vil jeg foreslå Stavern som sted for arrangement i ettertid.

Der er det også gode muligheter til å få seg en matbit.

 

Foreslår at mållinjen er mellom Stavernsøya og lykta som står på fastlandet der, på vei innover. Det er da kort strekning igjen til gjestehavna.

 

Redigert:

Men jeg vil på det sterkeste fraråde at seilingsvei må oppgis på forhånd!

Det må være kun start og mål som er gitt på forhånd, og med korteste distanse mellom disse punkter som seilasens distanse.

Redigert av Anonym (see edit history)
Link to post
Share on other sites

men jeg skjønner ikke helt hvordan det skal kunne regnes ut en vinner i denne regattaen? Det vil jo bli totalt forskjellige vindforhold for deltagerne, og ikke engang samme vindrettning.

 

Nei, si det. :smiley:

 

Jeg har ikke de aller høyeste forventningene å komme frem til noe som kan aksepteres av høyere seilkretser. :lol: Og ved første gangen må vi i alle fall bare prøve noen modeller. Som tidligere antydet forestiller jeg meg at hver båt oppgir sitt startpunkt i posisjon og tid. Derfra går vi ut fra en motorbåt-rute til mållinjen for å beregne distansen og http://www.met.no hjelper oss med å se på vindforholdene på strekningen - evt alle delstrekninger. Så må vi finne på noen faktorer for alle delstrekningene, gange med ... dele på ... legge til... summere opp .... :flag:

 

Nei, jeg vet ennå ikke, men håper at vi etterhvert i denne tråden finner noe ut på forhånd. Hvis ikke har vi følgende alternativer:

 

- vi registrerer i alle fall mest mulig seilas-data for alle deltagende båter og prøver å finne en løsning i ettertid

- vinneren trekkes ved lodd

- vinneren blir den som serverer den beste ankerdram til deltakerne

 

Samtidig vil jeg foreslå Stavern som sted for arrangement i ettertid.

 

Foreslår at mållinjen er mellom Stavernsøya og lykta som står på fastlandet der, på vei innover. Det er da kort strekning igjen til gjestehavna.

 

Redigert:

Men jeg vil på det sterkeste fraråde at seilingsvei må oppgis på forhånd!

Det må være kun start og mål som er gitt på forhånd, og med korteste distanse mellom disse punkter som seilasens distanse.

 

Høres ut som et alternativ. I tankene hadde jeg imidlertid heller mer en naturhavn enn en bykjerne (kjenner ikke Stavern).

 

Og du har nok helt rett i at seilingsvei ikke må oppgis på forhånd. Da fjerner man jo et strategielement i konkurransen. Altså bare startposisjon og starttidspunkt. Når det gjelder distansen går vi ut fra den korteste veien en motorbåt ville tatt mellom startposisjon og mållinjen.

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg vet ennå ikke, men håper at vi etterhvert i denne tråden finner noe ut på forhånd. Hvis ikke har vi følgende alternativer:

 

- vi registrerer i alle fall mest mulig seilas-data for alle deltagende båter og prøver å finne en løsning i ettertid

- vinneren trekkes ved lodd

- vinneren blir den som serverer den beste ankerdram til deltakerne

Høres ut som et alternativ. I tankene hadde jeg imidlertid heller mer en naturhavn enn en bykjerne (kjenner ikke Stavern).

 

Og du har nok helt rett i at seilingsvei ikke må oppgis på forhånd. Da fjerner man jo et strategielement i konkurransen. Altså bare startposisjon og starttidspunkt. Når det gjelder distansen går vi ut fra den korteste veien en motorbåt ville tatt mellom startposisjon og mållinjen.

 

Smisk bør belønnes, man kan kanskje se litt på seilingsbestemmelsene for Kolsås Open, en regatta med ca 10-12 båter påmeldt hvert år. Der er det lov å smøre dommerne, blant annet.

 

Det kan hende seilasen i seg selv kun bør bety en del av poengene, man kan også gi poeng for beste antrekk (kostyme/stil/whatever), beste underholdningsbidrag på kvelden, kreativ ankerdram osv.

 

Så kan summen av disse gi plasseringen.

Link to post
Share on other sites

Ja, i alle fall denne første gangen.

 

Men på alvor, så håper jeg virkelig at vi finner ETTERHVERT frem til en fremgangsmåte for å kunne vurdere deltakerne noenlunde opp mot hverandre.

 

Forøvrig har jeg selv i sommer opplevd at heller ikke en regatta på en onsdag ettermiddag hvor alle seiler samme bane er særlig rettferdig tiltross for bruk av LYS-tall:

 

Den båten jeg var med på - 28ft turseiler fra tidlig 80-tallet - har et lavt LYS-tall - 1.08 - og seiler ikke særlig rask. Nå skal jo LYS-tallet kompensere for båtens egenskaper. Men hva nytter det når de første 10% (de raske, moderne båtene) går over mållinjen og rett etterpå dør vinden? Da fortrekker jeg å komme rask over mållinjen og heller å bli 'nedgradert' pga LYS-tallet (1.24 fra neste sesong :smiley: ).

Link to post
Share on other sites

Meningen er vel at dette skal være en helt "annerledes" regatta, og det vil sikkert ikke bli mulig å få til alt 100% rettferdig.

Et system må vi likvel ha, men vi må alle være litt "storsinnet" ifht til dette, og premiering bør stå i forhold til innsats på en eller annen måte. Loddtrekning blir litt for daft, og motiverer ikke til innsats. Når vi går i mål skal vi være slitne, men ikke utslitt. :wink:

Link to post
Share on other sites

Den båten jeg var med på - 28ft turseiler fra tidlig 80-tallet - har et lavt LYS-tall - 1.08 - og seiler ikke særlig rask. Nå skal jo LYS-tallet kompensere for båtens egenskaper. Men hva nytter det når de første 10% (de raske, moderne båtene) går over mållinjen og rett etterpå dør vinden? Da fortrekker jeg å komme rask over mållinjen og heller å bli 'nedgradert' pga LYS-tallet (1.24 fra neste sesong :smiley: ).

Lystallet er vel justert også, og da etter hvordan båtene gjør det i regattaer med noen saftige racingseil i kevlar eller carbon på, og når man da kommer med samme båten påsatt vanlige turseil i Dacron blir man helt akterutseilt, spesielt i lite vind. Rettferidig? Nei! Det burde vært egne klasser hvor det ikke var lov med annet enn seil i Dacron, og fratrekk i LYS når man seilte mot båter med seil i Kevlar og Carbon etc...

 

Nå er det en stund til denne regattaen, så det kan jo hende det dukker opp en LYS ide :yesnod:

Redigert av Ingar (see edit history)

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Jeg har jo nettopp bestilt racing genoa, vil da ikke ha noe høyere Lys iallefall....håper heller det skal få meg nærmere "teten".

Forøvrig er det mye gule og sorte seil på onsdagsregattaene her...så da må man vel bare...

 

Jeg skulle gjerne vært med på Båtplassenregatta, men geografisk blir det sannsynligvis litt komplisert. Iallefall så tidlig på året.

 

Er en vestlandsvariant en mulighet?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...