Jump to content

Baatplassenregatta


Framtia

Recommended Posts

En regatta og samling for forumets seilerne, og turtallskamerater som trives blant master, høres bra ut.

Husk at noen av oss trenger litt ekstra tid når dere planlegger start slik at det ikke blir umulig å komme seg frem i tide.

Med LYS 0.89 antar jeg at det er mest morsomt å være med på start og så se hvor fort jeg blir fraseilt.

Mindre langkjølte soloseileres kortere langturklubb

Link to post
Share on other sites

Virker ikke som om det er det store 'futtet' i denne tråden. :headbang:

 

Skal vi begynne med at noen av de som er oppført i innlegg 10 oppgir sin ønskede startposisjon? Så må vi produsere et kart hvor alt dette er inntegnet inkludert banen for båten(e) slik at vi har noe konkret.

 

Jeg for min del ønsker meg startposisjon ved Filtvedt-fyr ved utgangen av Drøbaksundet.

 

Også en beslutning hvor målet skal være må vi fatte. Koster ble vel nevnt, så Stavern. Hva med Verdens Ende?

Link to post
Share on other sites

Jeg starter nå hjemme(Stathelle) og seiler mot målet hvor nå det enn måtte bli.... Er jeg på tur så er jeg på tur.....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Med LYS 0.89 antar jeg at det er mest morsomt å være med på start og så se hvor fort jeg blir fraseilt.

 

:lol:

 

Jeg har seilt ifra en Exspress med Junkren, så det er muligheter for seier... :wink:

Hadde jeg bodd på østlandet hadde jeg utfordret deg til regatta.. :smash:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Dette er en morsom tanke, jeg starter..

 

Mulig jeg skulle motre meg oppover mot dine kanter så man kunne få en Maxi 95 konkuranse..

 

Har sett litt på kartet:

Kunne mål vært mellom de to merkene kalkgund og bredgr?

Synes jeg ser bra ut!

 

 

Kunne det ikke være en tanke med en fellesstart omtrent midt i mellom Oslo og Langesund som, så vidt jeg kan se er ytterkantene av de påmeldte, på Lørdag forrmiddag?

 

Du må nok lenger sørvest, min start går fra Store Torungen

 

Nei, jeg vet ennå ikke, men håper at vi etterhvert i denne tråden finner noe ut på forhånd. Hvis ikke har vi følgende alternativer:

 

- vi registrerer i alle fall mest mulig seilas-data for alle deltagende båter og prøver å finne en løsning i ettertid

- vinneren trekkes ved lodd

- vinneren blir den som serverer den beste ankerdram til deltakerne

Høres ut som et alternativ. I tankene hadde jeg imidlertid heller mer en naturhavn enn en bykjerne (kjenner ikke Stavern).

 

Meningen er vel at dette skal være en helt "annerledes" regatta, og det vil sikkert ikke bli mulig å få til alt 100% rettferdig.

Et system må vi likvel ha, men vi må alle være litt "storsinnet" ifht til dette, og premiering bør stå i forhold til innsats på en eller annen måte. Loddtrekning blir litt for daft, og motiverer ikke til innsats. Når vi går i mål skal vi være slitne, men ikke utslitt. :wink:

 

Er enig i at det ikke er den rette driven i en loddtrekning. Et eller annet system burde vi kunne enes om, og at det ikke er rettferdig er jo bare bra, da har de som ikke vinner noe å skylde på :lol:

 

Skal vi begynne med at noen av de som er oppført i innlegg 10 oppgir sin ønskede startposisjon? Så må vi produsere et kart hvor alt dette er inntegnet inkludert banen for båten(e) slik at vi har noe konkret.

Også en beslutning hvor målet skal være må vi fatte. Koster ble vel nevnt, så Stavern. Hva med Verdens Ende?

 

Jeg vil gjerne starte fra Arendal, det frister veldig med målgang på Koster... Men det avhenger av at jeg får litt mannskap. I rett linje er det ca 80 nm og det betyr vel rundt 20 timer i åpen sjø. Jeg har aldri vært på Koster så det friser med en forsommertur dit..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Jeg starter nå hjemme(Stathelle) og seiler mot målet hvor nå det enn måtte bli.... Er jeg på tur så er jeg på tur.....

 

Det burde nok være litt mer presis - og husk fra det oppgitte punkt må du ikke bruke motor (med noen unntak vi skal komme tilbake til senere)

 

Jeg vil gjerne starte fra Arendal, det frister veldig med målgang på Koster... Men det avhenger av at jeg får litt mannskap. I rett linje er det ca 80 nm og det betyr vel rundt 20 timer i åpen sjø.

 

Din situasjon er vel omtrent den som etter min mening er et argument for IKKE å bruke Koster: det kommer sikkert mange flere fra vest enn fra Sverige, derfor burde målet ligge på vestsiden av Oslofjorden - litt nærmere for de som kommer sørvestfra.

 

Og til de som kommer med sin startposisjon eller forslag for målposisjon/-linjen: jeg er ikke særlig kjent på det 'bløde Sørlandet' - kom gjerne med en lat/lon angivelse.

Link to post
Share on other sites

iFrame (Innsatt web-side) Åpne i nytt vindu


Med pilene øverst til venstre (nord-vest :rolleyes: ) kan man forskyve kartet samt zoome inn og ut. (Forskyvingen funker også med musa her hos meg, men ikke zooming med musehjulet.)

Så langt har jeg lagt inn startlinje ved Filtvedt og Arendal, samt 3 forslag for målområdet (bare omtrentlig)
Link to post
Share on other sites

Nei, her er det ikke mye futt i tråden.

 

Kan ikke dere som står oppført i innlegg 63 poste det stedet hvor dere helst vil starte - dvs slå av motoren og seile kapp? Slik at vi kan fylle kartet med litt flere startlinjer. Regner med at vi slår sammen noen startlinjeønsker.

 

Og hvis noen skulle ha ytterlige et kjempelurt forslag for målet, så kan også det gjerne postes. Og vedkommende som foreslo Stavern kan kanskje vise for en helt ukjent der hvor mållinjen burde være. (Bruk gjerne kartet over, ta skjermdump og tegn så inn mållinjen og liggeplasser for regattadeltakerne med et bildebehandlingsprogram; så kan det gjerne sendes til meg pr IM). Det gjelder forøvrig også Koster. Har vært da selv 2-3 ganger, men det holder ikke for selv å vurdere en mållinje.

 

Skal i løpet av helgen sette inn en (veiledende!!!) poll her om ønsket mållinjen.

Link to post
Share on other sites

Starter ved søstrene, målgang ved Koster. Etter å ha rundet Tisler på nord/øst siden og går sydover ligger det 2 grønne staker på SB side. Målgang kan være

siste stake. Linje strukket opp mot et eller annet merke på "Strømstad siden".

 

Som mulig treffsted har man Kostersundet, Vetnet. Ekenes blir for lite, tror jeg. Ellers er det altid ledig plass i Strømstad. Mange plasser også.

 

Også noen steder som er greie vis det skulle bli skikkelig "varmt". :cheers:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg kommer trolig til å dra fra Drøbak fredag ettermiddag og overnatte i området Horten/Larkollen. Forflytning derfra til møtestedet for treff om kvelden kan gjerne utseiles i form av regatta. Startsted et sted mellom Larkollen og Bastøya kan kanskje være en god løsning for de som kommer fra indre Oslofjord?

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Koster er utmerket etter mitt syn... passe fin distanse for Stauden II med famile og fine øyer.. mulighet for proviantering i byen litt lenger øst er det også..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

For min egen del er det heller ikke så utrolig viktig med regattabiten, det er jo åpenbart at det blir umulig å lage et system som er 100% rettferdig. Men på den annen side; etter noen små ankerdrammer kan jeg jo bortforklare sisteplassen min med at vektinga ble jo helt gal da... :-) Og skulle det utenketlig at hende, at jeg kommer blandt de 30% beste, kan jeg jo himle med øynene og si "jada det var jo helt feil vekting" mens jeg smiler for meg selv over bortforklaringene jeg hører.... :lol: :lol:

 

Men det er jo litt lettere å dra denne i land hjemme om det er regatta..

"Du skjønner det er en internasjonal regatta, og den må jeg nesten være med på..." hehe ..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Synes det ville vært kjekt med Koster som mål, verdens ende blir litt i nærmeste laget for meg, ca. 2 nm.

 

Det er jo mulig å seile dette som en regatta hvor du registrerer når du starter og når du er ved f.eks Kalkgrund, da forutsetter jeg et løp som går n- om Torbjørnskjær og Tisler slik at alle må passere kalkgrund.

Så kan det regnes ut høyeste fart etc. ut fra Lys tabell.

 

Petter

Link to post
Share on other sites

Kan vi ikke bare seile scratch da? De Bavariagreiene drar ikke fra våre svenske kvalitetsbåter uansett.

 

Redigert inn:

Og da registerte jeg at dette ble tatt dårlig av enkelte.

Uansett var det ikke seriøst ment, men rett og slett for å si at scratch kan være det beste, det er vesentlig enklere å seile etter enn det er med LYS osv innblandet.

Redigert av Anonym (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De Bavariagreiene drar ikke fra våre svenske kvalitetsbåter uansett.

Tror jeg trekker meg fra dette, orker ikke flere slike seriøe kommentarer.... Det er jo triveligere sammen med motorbåtfolket enn seilbåtfolket... da slipper man jo slike tåpelige kommentarer... kall meg gjerne hårsår...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...