Jump to content

Baatplassenregatta


Framtia

Recommended Posts

Tror jeg trekker meg fra dette, orker ikke flere slike seriøe kommentarer.... Det er jo triveligere sammen med motorbåtfolket enn seilbåtfolket... da slipper man jo slike tåpelige kommentarer... kall meg gjerne hårsår...

Nei, du må ikke gi deg nå!

Det kunne jo vært artig med en lagkonkuranse på sidelinjen, de svenske orustbåtene mot et fransk og et tysk lag. :wink:

 

Åssen er det for tiden da, er det mye båt fra Orust som vinner regattaer?

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Høres ut som ambisjonene er på plass , hadde jo vært morro å samlet et fransk ,svensk og tysk lag i 3 båter en dag og konkurrert litt.

HR 34 mot Bavaria 34 eller Hanse 342 mot Dufour 34 :smiley:

 

Personlig så er jeg ikke så opptatt av at dette skal være en regatta , jeg kunne bare godt tenke meg et baatplassen seilebåttreff på Koster tidlig på sesongen en gang.

Link to post
Share on other sites

Enig med deg Enzo.

Jeg tror det blir kul umulig å arrangere dette som en regatta med forskjellige startsteder. Slik det vanligvis blåser her ute om sommeren med vind fra S-SV og litt skvalp ville det være advantage lettere overriggede utrangerte 80-talls båter ut fjorden og advantage breiræva nye båter innover fjorden.

 

Jeg tror et rally etter modell av Holger Drachmanns minneløp ville hatt mer for seg hvor hensikten er å ankomme samtidig til møtested. Gjerne, som foreslått, med et race rundt stolpene innlagt senere.

 

Jeg håper vi kan lykkes i å holde tråden varm.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror et rally etter modell av Holger Drachmanns minneløp ville hatt mer for seg hvor hensikten er å ankomme samtidig til møtested. Gjerne, som foreslått, med et race rundt stolpene innlagt senere

 

Ja, som jeg skrev tidligere, så mener jeg det eneste rettferdige er en lokal regatta mellom bøyer eller staker/stolper på treffstedet (1-2 timer), da kan man seile etter vanlig LYS og kjøre en pølsebane, eller sette opp en bane hvor man får både kryss, slør, og lens. Det er også mindre tjangs for å føle det hele urettferdig om man skulle komme langt ned på listen med en regatta på treffstedet.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

For dem som ønsker en uhøytidelig regatta, med fravær av "hard core" racing seilere, kan jeg absolut anbefale;

Soon 24 timers regatta Jeg vil absolut tro at denne regattaen kunne kombineres med en "Båtplassen treff". Jeg vil tro at også neste års regatta arrangeres i slutten av juni. I alle fall tett opp til St. Hans og etter Færder'n.

Link to post
Share on other sites

Ja, som jeg skrev tidligere, så mener jeg det eneste rettferdige er en lokal regatta mellom bøyer eller staker/stolper på treffstedet (1-2 timer), da kan man seile etter vanlig LYS og kjøre en pølsebane, eller sette opp en bane hvor man får både kryss, slør, og lens. Det er også mindre tjangs for å føle det hele urettferdig om man skulle komme langt ned på listen med en regatta på treffstedet.

 

Jeg har antatt at dette skulle være en uhøytidelig regatta, hvor samlingen av folk med interesse for seilbåt skulle være det viktigste. Om ting er rettferdig eller ikke på en pølsebane interesserer meg lite, og å seile til Koster eller annet sted for å stikke ut for å seile runder på en bane bli for meg meningsløst.

 

Det er ikke noe problem med å få tida til å gå med å finne hvem som har seilt raskest, korrigert for lys og distanse fra startpunkt( som velges fritt av den enklete) fra starom alle rapporterer start og innkomst, og at innkomst er på fast sted.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror dette stolperacet bør være for de som har lyst. Ikke alle har forutsetninger. Jeg må ha 3-4 mann i båten for å få fart på den rundt stolpene, så for meg er en bunnplassering gitt siden jeg alltid seiler singlehanded.

Kanskje vi kunne plukke lag blandt de som har lyst, a la kanonballag i gymtimen.

Men treffet bør være det viktigste.

Link to post
Share on other sites

Det ene utelater vel ikke det andre, men mitt ståsted er det samme som Pete. Jeg seiler den konkurranseformen som får størst tilslutning (uansett uten ambisjoner om annet enn å fullføre). Som uerfaren seiler uten mannskap vil jeg imidlertid sette pris på om den ikke blir altfor krevende mhp vind og bølger. Seilbåttreffet i etterkant er det som frister meg.

 

Mulligan; bunnplasseringen skal du få slite for å klare...

Redigert av ktpriv (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Jeg har antatt at dette skulle være en uhøytidelig regatta, hvor samlingen av folk med interesse for seilbåt skulle være det viktigste. Om ting er rettferdig eller ikke på en pølsebane interesserer meg lite, og å seile til Koster eller annet sted for å stikke ut for å seile runder på en bane bli for meg meningsløst.

Sammer her. Slik du beskriver dette, Pete var også slik jeg trodde dette skulle være, men som ktpriv skriver så behøver ikke det ene utelukke det andre. Spørsmålet blir vel da mer om det er noen som er villige til å påta seg hele opplegget med å legge til rette for en stolperegatta. Det er en god del arbeid forbundet med en slik regatta.

Link to post
Share on other sites

Jeg har antatt at dette skulle være en uhøytidelig regatta, hvor samlingen av folk med interesse for seilbåt skulle være det viktigste. Om ting er rettferdig eller ikke på en pølsebane interesserer meg lite, og å seile til Koster eller annet sted for å stikke ut for å seile runder på en bane bli for meg meningsløst.

 

Det er ikke noe problem med å få tida til å gå med å finne hvem som har seilt raskest, korrigert for lys og distanse fra startpunkt( som velges fritt av den enklete) fra starom alle rapporterer start og innkomst, og at innkomst er på fast sted.

 

No hard feelings! :wflag: Det var bare et høflig fremsatt forslag fra min side, for å få en vinner i en regatta hvor de fleste kommer fra forskjellige rettninger med ulike båter, og ikke har samme vind, strøm, og bølgeforhold, så er det så godt som umulig å få en rettferdig vinner uansett hvor uhøytidelig regattaen måtte være. Å trekke vinneren med lapper i en hatt vil være like rettferdig.

 

 

Jeg tror dette stolperacet bør være for de som har lyst. Ikke alle har forutsetninger. Jeg må ha 3-4 mann i båten for å få fart på den rundt stolpene, så for meg er en bunnplassering gitt siden jeg alltid seiler singlehanded.

Kanskje vi kunne plukke lag blandt de som har lyst, a la kanonballag i gymtimen.

Men treffet bør være det viktigste.

 

Treffet er nok som du sier det viktigste, men skal man ha en regatta så er det ikke til å komme fra at det er en konkuranse hvor alle må kunne enes om at rette båt vinner. Å plukke noen lag som du sier er ingen dårlig ide, og en slik liten regatta vil jo være en svært liten del av et treff på en hel helg.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Viktig at det er mange ukjente faktorer, da har man noe å skylde på! Neida - det er ikke viktig med regattabiten, men det hadde jo vært morro med Gunderstart f.eks. beregner starttid utfra lystall, avstand, og fremherskede vindretninger i området. Disse finner men til en viss grad i DNL..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Koster i mai 08 høres fint ut for min del. Om Sydvesten endrer mening i løpet av vinteren, så kan vi jo seile sammen nedover. Jeg starter 1000 meter bak ham fra havnen (Stathelle), og jeg skal nok slite godt for å ta ham igjen der....vi må nok legge inn noen ventepauser på turen.

 

Det er deilig å ha en klassisk treseiler (som nok blir fraseilt av alle nyere typer), for her er det ingen som klager på hverken utstyr, fart, høyde eller annet - jeg bare seiler etter beste evne her jeg...og forutsetter at jeg får det beste BYS-tallet i en regatta. :) :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Start ved søstrene og mål ved koster høres jo greit ut...

 

I alt "om og men" anser jeg Søstrene - Koster for å være en fin distanse for meg.

Det ser også ut til at mange andre anser Koster som en intressant destinasjon.

Det kan jo opprettes "klasser" basert på ulike samlende startpunkter.

Så kan vi som kommer nordfra samles ved feks søstrene mens de sørfra starter fra et annet sted.

 

Jeg seiler ofte singlehanded og da er det fint med distanser der man slipper å gå på akkord

med konsentrasjon/sikkerhet. Med start ved Søstrene er Missingen er fin overnattingshavn

før startdagen for meg. Fra lengre opp i fjorden kan det fort ta et par dager, dersom sydvesten er frisk og motoren har fri.

Mindre langkjølte soloseileres kortere langturklubb

Link to post
Share on other sites

Jeg driver og planlegger litt i forhold til gjøremål utover våren, og det hadde vært greit å spikre så mange gjøremål som mulig. Det ser ut til at Koster er blitt mer eller mindre bestemt som mål. Kan vi bli enige om et tidspunkt også? 9-12 mai (pinsehelga...)??

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

For meg er det desverre vanskelig å spikre en helg allerede nå.

 

Jeg synes det greieste er om vi lar denne avgjørelsen avvente til f.eks starten av april. Da vet folk litt mer om sitt eget program, vi kan prøve å få med flere enn de som hittil har meldt interesse, og så kan vi fastlegge møtested og regatta bane/form når vi ser hvem som faktisk regner med de vil delta (ved avstemning).

 

Det er jo ikke noe behov for å hverken legge ut bøyer eller reservere plass i noen uthavn - så derfor har vi lite å tape på å vente. Helgen 9-12 mai er helt klart et godt alternativ, men vi har da fortsatt 6-10 uker å forberede oss på (forutsatt 1. april som endelig påmeldingsfrist, og derved kvalifisering til å delta i avstemningen).

 

I frihet av å være trådstarter foreslår jeg at vi bruker følgende poll for å holde styr på hvem som ønsker å delta og når det passer (BlissX, håper det er greit for deg - vet du har prøvd å ha oversikt over interessentene). Her kan alle legge inn helger som passer (og senere oppdatere hvis mulighetene endres).

 

påmelding/avstemning om dato

Redigert av ktpriv (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...