Jump to content

Strålende dag - grufull båtfører


Nybåt

Recommended Posts

Seilte i dag med min Nidelv 24, med en liten lekasje, til verksted for overhaling og reparasjon. Været var overraskende nydelig og sjøen stille. Var tidlig ute så jeg så tilsammen tre båter på fjorden (indre oslofjord) på min vei fra Bunnefjorden til Holmen. Kaffe på termos, radio, rappalawobler på stanga og boller fra Shell.

 

Klokka nærmer seg 11 og jeg runder Langåra. Ut fra middagsbukta, eller kanskje Nesøya kommer dagens andre båt på fjorden i en 15-20 knop. Digert drog av en campingvogn. Selv dorger jeg nynnende i 4-5 knop og plukker makrell. Klovnen kommer helt klart fra min høyre, foreløpig er vi litt større enn fyrstikkesker for hverandre, men aller skjønner jo hva som ligger ann til å sje.

 

- Jeg er ikke sjøens mest erfarne seiler og finner det vanskelig av og til å bedømme avstand og fart, da regner jeg meg gjerne litt gode marginer. Her befant vi oss i et relativt stort sjøområde uten holmer, skjer eller andre fartøyer.

 

Jeg ville jo ikke ha klovnen oppi dorgesnøret mitt så jeg dro av litt på farten (fra 4-5 knop....). Åpenbart hadde jeg feilberegnet for han kom fortsatt rett mot min høyre side, eller der den så ut til å ligge for meg når vi - omsider og forhåpentligvis - ville passere hverandre. Ok - dagen min var for bra til å bli dårlig og det var ikke så langt til land, dessuten var dagens fangst stor nok, så for ytterligere å understreke min godvilje ovenfor klovnen gikk jeg bak og sveivet inn wobleren. Vi hadde kommet betraktelig nærmere hverandre, eller han meg, uten at det var noen umiddelbar fare. Det tar meg vel ett minutt eller to å stå bak i båten og sveive inn 30 meter snøret på stanga, klovnen holder kursen.

 

Så er treffpunktet det. Jeg går for sakte til å kunne manøvrere unna. Han passerer 4 meter bak meg, vet ikke om han tilslutt svingte, men fikk ikke inntrykk av det. Bak i båten sitter hans middelaldrene kone med winertip og kaffe. Han sitter på flybridgen med kaptein lue og GIR MEG FINGERN?

Jeg får herlig bølger rett i skuta så kaffe og boller skvetter. Mmmm...

 

Etter at jeg fikk avlevert båten på verkstedet ba jeg de ettermontere to målsøkende torpedoer. Neste idiot som tror fjorden er et sted for herjing senker jeg med knusende ro og god samvittighet.

Link to post
Share on other sites

Det er desverre enkelte som mååååååååååååkjjøre helt inntil holde kursen.

Man det hadde jo ikke skadet at de brukte det øverste hode sitt og tenke med, ikke det i midten

hvis han mot bedre viten brukte det øverste hodet, så må han bruke hjelm med hensyn til (hakkespettene). :yesnod::confused::cryin::sailing:

 

(man må tenke på dyrene også)

Redigert av tassen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bak i båten sitter hans middelaldrene kone med winertip og kaffe. Han sitter på flybridgen med kaptein lue og GIR MEG FINGERN?

Jeg får herlig bølger rett i skuta så kaffe og boller skvetter. Mmmm...

 

 

Det er dessverre bare å innse at det blir bare flere og flere idioter på sjøen. Jeg er for å ta bilder av slike tomsinger å legge de ut på f.eks. Båtplassen. Noen av oss kjenner kanskje vedkommende og kan snakke dem til fornuft. (prøve litt pent først, hvis ikke det hjelper: :cryin: )

For mitt vedkommende så blir all ferie med båt lagt utenom juli i håp om å slippe unna de verste tullingene. Årets tulling som jeg hadde nærkontakt med i år, passerte meg litt nord for Son i en Bavaria 29 i ca 30 knop, ca 3-4 meter fra min båt. Han passerte på innsiden hvor det var ca 10 meter til land. På andre siden var det en kilometer... Han kappet dorgen min, smilte og hilste og skjønte nok ikke hva han hadde gjort galt. Det er i sånne tilfeller jeg irriterer meg grønn over at det ikke er noen obligatoriske krav til båtførere.

Redigert av Spinner (see edit history)

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Skal vi også tippe at dette var en dupeditt-frik som hadde koblet inn autopilot med styring fra GPS'en? Det er jo kult, selvsagt. Og da blir det jo også fort mye ork å skulle koble den ut. Dessuten er det kanskje et nederlag å koble den ut / overstyre kurs - da er jo liksom den investeringen til mindre nytte...

Link to post
Share on other sites

Det hadde vært interessant å høre den andre partens fremstilling av det Nybåt forteller. Jeg håper at noen konfronterer meg med min atferd på sjøen. Jeg er helt sikkert ikke av de mest hensynsfulle av den enkle grunn av at jeg tidvis lager hekkbølger. I tillegg er det ikke alltid lett å forutse hvordan seilbåpter for seil vil manøvrere i litt trangere farvann. Men her dreide tråden seg om motorfører som åpenbart har lagt inn en kurs, og som ikke vil fravike denne. Kanskje er det for slitsomt å seile utenom planlagt rute? Noen er kanskje så opphengt av autopiloten at et hvert kursavvik er en alvorlig bekymring?

Link to post
Share on other sites

Dersom du forsøker å lese vinden vil du lett forstå hvordan seilbåtene vil manøvrere, selv i trange farvann.

Men det er veldig få motorbåtmennesker som gidder å forsøke å forstå..

 

Dette tror jeg ikke har med å gidde, Anonym! Om vinden blåser nord eller sør sitter jeg ikke ombord å tenker særlig på dette.For meg er det ett fett.

Jeg tror faktisk man må ha en viss basiskunnskap i det å lese vind og kunne seile. Det har for oss motorbåtfolk lite å gjøre med vilje, men kunnskap. Rett og slett.

 

Når jeg er på sjøen tar jeg hensyn til mine omgivelser. (Litt for mye etter konas betrakninger.) Men å sitte å lese vinden o.l. ligger ikke i mine beregninger. Vi slapper av og koser oss som best vi kan.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Dette tror jeg ikke har med å gidde, Anonym! Om vinden blåser nord eller sør sitter jeg ikke ombord å tenker særlig på dette.For meg er det ett fett.

Jeg tror faktisk man må ha en viss basiskunnskap i det å lese vind og kunne seile. Det har for oss motorbåtfolk lite å gjøre med vilje, men kunnskap. Rett og slett.

 

Så kunnskap har ikke med vilje å gjøre? Da lærte jeg noe nytt i dag.

Link to post
Share on other sites

Akkurat når det gjelder det å krysse i trange farleder, så er det jo stort sett sånn at de fleste seilere forsøker å utnytte bredden så godt som mulig. Dvs gå så langt opp i land som du tror eller synes er forsvarlig, før du slår. Så kommer det da en annen båt motsatt vei, eller innhentende. Ikke alltid like godt å vite når seilbåtskipperen finner det forsvarlig å slå/uforsvarlig å fortsette for samme halser. Så vidt jeg har observert er nemlig dette temmelig forskjellig fra skipper til skipper. Noen kliner seg helt opp i fjæresteinene fordi de er lokalkjent eller dumdristige eller ikke vet bedre, mens andre er i større eller mindre grad forsiktige og slår nokså nær midten av leia. Alle mellomting finnes også her.

Resultatet er i hvert fall stort sett forvirring - særlig i sterkt trafikert farvann med flere - både seilere og motorbåter - involvert. Det ligger nok ikke så mye uvilje bak mange underlige manøvre, men heller en nokså stor grad av usikkerhet. Alternativet er ofte å stoppe helt opp, men det er jo ikke sikkert det er noe trivelig sted å tilbringe ferien, så de fleste fortsetter ufortrødent for å komme frem til bestemmelsesstedet.

 

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Seilte i dag med min Nidelv 24, med en liten lekasje, til verksted for overhaling og reparasjon. Været var overraskende nydelig og sjøen stille. Var tidlig ute så jeg så tilsammen tre båter på fjorden (indre oslofjord) på min vei fra Bunnefjorden til Holmen. Kaffe på termos, radio, rappalawobler på stanga og boller fra Shell.

 

Klokka nærmer seg 11 og jeg runder Langåra. Ut fra middagsbukta, eller kanskje Nesøya kommer dagens andre båt på fjorden i en 15-20 knop. Digert drog av en campingvogn. Selv dorger jeg nynnende i 4-5 knop og plukker makrell. Klovnen kommer helt klart fra min høyre, foreløpig er vi litt større enn fyrstikkesker for hverandre, men aller skjønner jo hva som ligger ann til å sje.

 

Mulig at det er noe jeg ikke har skjønnt her. Er Nidelv 24 en seilbåt? (finner ingen sånne på finn) Men er det sånn at det er en seilbåt så bare glem det etter neste punktum (kommer gjerne med en beklagelse også).

Og det er vel fremdeles sånn at man i motorbåt har vikeplikt for andre motorbåter som kommer fra styrbord (høyre)? Da synes jeg det igrunnen er ganske drøyt å kalle et menneske i en båt på størrelse med en fyrstikkeske for en klovn.

Link to post
Share on other sites

Dersom du forsøker å lese vinden vil du lett forstå hvordan seilbåtene vil manøvrere, selv i trange farvann.

Men det er veldig få motorbåtmennesker som gidder å forsøke å forstå..

 

Der er IKKE lett å forstå hvordan en seilbåt vil manøvrere! Det viser praksis gang etter gang... Selvfølgelig legger jeg inn max sikkerhetsmargin, men når noen slår varierer sterkt......har godt greit hittil..

 

Skjønner ikke helt poenget med leggsparket til de med motorbåt.

 

PS.....har faktisk seilt noe......og kan "lese" vinden....

Link to post
Share on other sites

Noen kliner seg helt opp i fjæresteinene fordi de er lokalkjent eller dumdristige eller ikke vet bedre, mens andre er i større eller mindre grad forsiktige og slår nokså nær midten av leia. Alle mellomting finnes også her. Resultatet er i hvert fall stort sett forvirring - særlig i sterkt trafikert farvann med flere - både seilere og motorbåter - involvert.

Det er nettopp dette jeg har opplevd mye både i sommer og tidligere sesonger, men trådstarter omtalte vel en motorbåtfører som var grufull.

Link to post
Share on other sites

Det har nok noe med interesse å gjøre, bliss-X.

Poenget mitt var at man kunne risikere å lære noe, Astor og det er "fali" Som følge av at man lærte noe, så kunne man også utnytte kunnskapen til å gjøre det enklere for seg selv.

 

Hvis man vet litt om hvordan en seilbåt oppfører seg, så kan man også lettere forutsi hvilke manøvrer den kommer til å gjøre, og dermed unngå å komme opp i diverse situasjoner.

 

Jeg mente ikke at man skulle lære å seile på dette "grunnkurset".

Link to post
Share on other sites

Dette tror jeg ikke har med å gidde, Anonym! Om vinden blåser nord eller sør sitter jeg ikke ombord å tenker særlig på dette.For meg er det ett fett.

Jeg tror faktisk man må ha en viss basiskunnskap i det å lese vind og kunne seile. Det har for oss motorbåtfolk lite å gjøre med vilje, men kunnskap. Rett og slett.

 

Når jeg er på sjøen tar jeg hensyn til mine omgivelser. (Litt for mye etter konas betrakninger.) Men å sitte å lese vinden o.l. ligger ikke i mine beregninger. Vi slapper av og koser oss som best vi kan.

 

jag tror du leser vinden uten o vite om det, Astor.........

 

har du vinden in i sidan......det er då båten ruller noe för jävligt.........(segelbåter som går samme håll ligger nedkrängda åt lesidan)

 

går du med vinden........ då trivs din dam der bak på akterdekk relativt lungt....(segelbåter som går samme riktning lenser )

 

går du mot vinden.........då har du på vindusviskerne på.......segel båter åt samme håll krysser

 

regel 1 segelbåter kan ikke gå rakt mot vinden......det er därför vi krysser......

regel 2 segelbåter kan ikke gå på land.........det er därför vi slår..........

 

:smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...