Nybåt Startet 17.September.2007 Del på Facebook Startet 17.September.2007 Seilte i dag med min Nidelv 24, med en liten lekasje, til verksted for overhaling og reparasjon. Været var overraskende nydelig og sjøen stille. Var tidlig ute så jeg så tilsammen tre båter på fjorden (indre oslofjord) på min vei fra Bunnefjorden til Holmen. Kaffe på termos, radio, rappalawobler på stanga og boller fra Shell. Klokka nærmer seg 11 og jeg runder Langåra. Ut fra middagsbukta, eller kanskje Nesøya kommer dagens andre båt på fjorden i en 15-20 knop. Digert drog av en campingvogn. Selv dorger jeg nynnende i 4-5 knop og plukker makrell. Klovnen kommer helt klart fra min høyre, foreløpig er vi litt større enn fyrstikkesker for hverandre, men aller skjønner jo hva som ligger ann til å sje. - Jeg er ikke sjøens mest erfarne seiler og finner det vanskelig av og til å bedømme avstand og fart, da regner jeg meg gjerne litt gode marginer. Her befant vi oss i et relativt stort sjøområde uten holmer, skjer eller andre fartøyer. Jeg ville jo ikke ha klovnen oppi dorgesnøret mitt så jeg dro av litt på farten (fra 4-5 knop....). Åpenbart hadde jeg feilberegnet for han kom fortsatt rett mot min høyre side, eller der den så ut til å ligge for meg når vi - omsider og forhåpentligvis - ville passere hverandre. Ok - dagen min var for bra til å bli dårlig og det var ikke så langt til land, dessuten var dagens fangst stor nok, så for ytterligere å understreke min godvilje ovenfor klovnen gikk jeg bak og sveivet inn wobleren. Vi hadde kommet betraktelig nærmere hverandre, eller han meg, uten at det var noen umiddelbar fare. Det tar meg vel ett minutt eller to å stå bak i båten og sveive inn 30 meter snøret på stanga, klovnen holder kursen. Så er treffpunktet det. Jeg går for sakte til å kunne manøvrere unna. Han passerer 4 meter bak meg, vet ikke om han tilslutt svingte, men fikk ikke inntrykk av det. Bak i båten sitter hans middelaldrene kone med winertip og kaffe. Han sitter på flybridgen med kaptein lue og GIR MEG FINGERN? Jeg får herlig bølger rett i skuta så kaffe og boller skvetter. Mmmm... Etter at jeg fikk avlevert båten på verkstedet ba jeg de ettermontere to målsøkende torpedoer. Neste idiot som tror fjorden er et sted for herjing senker jeg med knusende ro og god samvittighet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
retbergen Svart 17.September.2007 Del på Facebook Svart 17.September.2007 (redigert) Makan til oppførsel.. Regner med at det var god plass til han på din styrbord side? Kan bølla identifiseres og henges ut? Redigert 17.September.2007 av retbergen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 17.September.2007 Del på Facebook Svart 17.September.2007 Vanvittig morsomt skrevet innslag, men tragisk innhold ! Fikk du modell og navn ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
EIRINA Svart 17.September.2007 Del på Facebook Svart 17.September.2007 (redigert) Det er desverre enkelte som mååååååååååååkjjøre helt inntil holde kursen. Man det hadde jo ikke skadet at de brukte det øverste hode sitt og tenke med, ikke det i midten hvis han mot bedre viten brukte det øverste hodet, så må han bruke hjelm med hensyn til (hakkespettene). (man må tenke på dyrene også) Redigert 17.September.2007 av tassen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Spinner Svart 17.September.2007 Del på Facebook Svart 17.September.2007 (redigert) Bak i båten sitter hans middelaldrene kone med winertip og kaffe. Han sitter på flybridgen med kaptein lue og GIR MEG FINGERN? Jeg får herlig bølger rett i skuta så kaffe og boller skvetter. Mmmm... Det er dessverre bare å innse at det blir bare flere og flere idioter på sjøen. Jeg er for å ta bilder av slike tomsinger å legge de ut på f.eks. Båtplassen. Noen av oss kjenner kanskje vedkommende og kan snakke dem til fornuft. (prøve litt pent først, hvis ikke det hjelper: ) For mitt vedkommende så blir all ferie med båt lagt utenom juli i håp om å slippe unna de verste tullingene. Årets tulling som jeg hadde nærkontakt med i år, passerte meg litt nord for Son i en Bavaria 29 i ca 30 knop, ca 3-4 meter fra min båt. Han passerte på innsiden hvor det var ca 10 meter til land. På andre siden var det en kilometer... Han kappet dorgen min, smilte og hilste og skjønte nok ikke hva han hadde gjort galt. Det er i sånne tilfeller jeg irriterer meg grønn over at det ikke er noen obligatoriske krav til båtførere. Redigert 17.September.2007 av Spinner (see edit history) Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 17.September.2007 Del på Facebook Svart 17.September.2007 Det er rett og slett trist at noen klarer å ødelegge dagen for andre med sitt ego. . Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Ronald Svart 17.September.2007 Del på Facebook Svart 17.September.2007 Skal vi også tippe at dette var en dupeditt-frik som hadde koblet inn autopilot med styring fra GPS'en? Det er jo kult, selvsagt. Og da blir det jo også fort mye ork å skulle koble den ut. Dessuten er det kanskje et nederlag å koble den ut / overstyre kurs - da er jo liksom den investeringen til mindre nytte... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 17.September.2007 Del på Facebook Svart 17.September.2007 Det hadde vært interessant å høre den andre partens fremstilling av det Nybåt forteller. Jeg håper at noen konfronterer meg med min atferd på sjøen. Jeg er helt sikkert ikke av de mest hensynsfulle av den enkle grunn av at jeg tidvis lager hekkbølger. I tillegg er det ikke alltid lett å forutse hvordan seilbåpter for seil vil manøvrere i litt trangere farvann. Men her dreide tråden seg om motorfører som åpenbart har lagt inn en kurs, og som ikke vil fravike denne. Kanskje er det for slitsomt å seile utenom planlagt rute? Noen er kanskje så opphengt av autopiloten at et hvert kursavvik er en alvorlig bekymring? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Anonym Svart 17.September.2007 Del på Facebook Svart 17.September.2007 I tillegg er det ikke alltid lett å forutse hvordan seilbåpter for seil vil manøvrere i litt trangere farvann. Dersom du forsøker å lese vinden vil du lett forstå hvordan seilbåtene vil manøvrere, selv i trange farvann. Men det er veldig få motorbåtmennesker som gidder å forsøke å forstå.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 17.September.2007 Del på Facebook Svart 17.September.2007 Men det er veldig få motorbåtmennesker som gidder å forsøke å forstå.. det hade ikke varit helt feil med en times sejlbåt teori på båtförer-kurser,obligatoriskt även för motorgubbar....... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Anonym Svart 17.September.2007 Del på Facebook Svart 17.September.2007 det hade ikke varit helt feil med en times sejlbåt teori på båtförer-kurser,obligatoriskt även för motorgubbar....... Det må jeg si meg helt enig i! Å forstå litt om hvordan vinden funker er noe de fleste har godt av, uavhengig av om de har motorbåt eller seilbåt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 17.September.2007 Del på Facebook Svart 17.September.2007 Jeg forsøker etter beste evne (det er ikke så mye) å se vinden an, men det er ikke lett å forutsi når seilbåten krysser i et trangt farvann - som det er mye av på vestkysten av Sverige. Det blir som regel til at jeg i perioden nesten ikke siger fremover engang. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 17.September.2007 Del på Facebook Svart 17.September.2007 Dersom du forsøker å lese vinden vil du lett forstå hvordan seilbåtene vil manøvrere, selv i trange farvann.Men det er veldig få motorbåtmennesker som gidder å forsøke å forstå.. Dette tror jeg ikke har med å gidde, Anonym! Om vinden blåser nord eller sør sitter jeg ikke ombord å tenker særlig på dette.For meg er det ett fett. Jeg tror faktisk man må ha en viss basiskunnskap i det å lese vind og kunne seile. Det har for oss motorbåtfolk lite å gjøre med vilje, men kunnskap. Rett og slett. Når jeg er på sjøen tar jeg hensyn til mine omgivelser. (Litt for mye etter konas betrakninger.) Men å sitte å lese vinden o.l. ligger ikke i mine beregninger. Vi slapper av og koser oss som best vi kan. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 17.September.2007 Del på Facebook Svart 17.September.2007 Vi kunne jo laget et lite grunnkurs om hvordan seilbåten oppfører seg her på baatplassen? Men jeg tror ikke de som kunne hatt nytte av det vill lest det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 17.September.2007 Del på Facebook Svart 17.September.2007 Vi kunne jo laget et lite grunnkurs om hvordan seilbåten oppfører seg her på baatplassen?Men jeg tror ikke de som kunne hatt nytte av det vill lest det. Det har nok noe med interesse å gjøre, bliss-X. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Anonym Svart 17.September.2007 Del på Facebook Svart 17.September.2007 Dette tror jeg ikke har med å gidde, Anonym! Om vinden blåser nord eller sør sitter jeg ikke ombord å tenker særlig på dette.For meg er det ett fett. Jeg tror faktisk man må ha en viss basiskunnskap i det å lese vind og kunne seile. Det har for oss motorbåtfolk lite å gjøre med vilje, men kunnskap. Rett og slett. Så kunnskap har ikke med vilje å gjøre? Da lærte jeg noe nytt i dag. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tuffff Svart 17.September.2007 Del på Facebook Svart 17.September.2007 (redigert) Akkurat når det gjelder det å krysse i trange farleder, så er det jo stort sett sånn at de fleste seilere forsøker å utnytte bredden så godt som mulig. Dvs gå så langt opp i land som du tror eller synes er forsvarlig, før du slår. Så kommer det da en annen båt motsatt vei, eller innhentende. Ikke alltid like godt å vite når seilbåtskipperen finner det forsvarlig å slå/uforsvarlig å fortsette for samme halser. Så vidt jeg har observert er nemlig dette temmelig forskjellig fra skipper til skipper. Noen kliner seg helt opp i fjæresteinene fordi de er lokalkjent eller dumdristige eller ikke vet bedre, mens andre er i større eller mindre grad forsiktige og slår nokså nær midten av leia. Alle mellomting finnes også her. Resultatet er i hvert fall stort sett forvirring - særlig i sterkt trafikert farvann med flere - både seilere og motorbåter - involvert. Det ligger nok ikke så mye uvilje bak mange underlige manøvre, men heller en nokså stor grad av usikkerhet. Alternativet er ofte å stoppe helt opp, men det er jo ikke sikkert det er noe trivelig sted å tilbringe ferien, så de fleste fortsetter ufortrødent for å komme frem til bestemmelsesstedet. mvh tuffff Redigert 17.September.2007 av tuffff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 17.September.2007 Del på Facebook Svart 17.September.2007 Så kunnskap har ikke med vilje å gjøre? Da lærte jeg noe nytt i dag. sukk Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
seilærn Svart 17.September.2007 Del på Facebook Svart 17.September.2007 Har en bok nede i båten som heter "Alt om seiling" eller noe sånt... KAnskje jeg skulle scannet den inn... (når jeg tenker over det kunne jeg trengt å lese litt i den selv også ) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Whistler Svart 17.September.2007 Del på Facebook Svart 17.September.2007 Seilte i dag med min Nidelv 24, med en liten lekasje, til verksted for overhaling og reparasjon. Været var overraskende nydelig og sjøen stille. Var tidlig ute så jeg så tilsammen tre båter på fjorden (indre oslofjord) på min vei fra Bunnefjorden til Holmen. Kaffe på termos, radio, rappalawobler på stanga og boller fra Shell. Klokka nærmer seg 11 og jeg runder Langåra. Ut fra middagsbukta, eller kanskje Nesøya kommer dagens andre båt på fjorden i en 15-20 knop. Digert drog av en campingvogn. Selv dorger jeg nynnende i 4-5 knop og plukker makrell. Klovnen kommer helt klart fra min høyre, foreløpig er vi litt større enn fyrstikkesker for hverandre, men aller skjønner jo hva som ligger ann til å sje. Mulig at det er noe jeg ikke har skjønnt her. Er Nidelv 24 en seilbåt? (finner ingen sånne på finn) Men er det sånn at det er en seilbåt så bare glem det etter neste punktum (kommer gjerne med en beklagelse også). Og det er vel fremdeles sånn at man i motorbåt har vikeplikt for andre motorbåter som kommer fra styrbord (høyre)? Da synes jeg det igrunnen er ganske drøyt å kalle et menneske i en båt på størrelse med en fyrstikkeske for en klovn. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post Share on other sites More sharing options...
Oteren Svart 17.September.2007 Del på Facebook Svart 17.September.2007 Dersom du forsøker å lese vinden vil du lett forstå hvordan seilbåtene vil manøvrere, selv i trange farvann.Men det er veldig få motorbåtmennesker som gidder å forsøke å forstå.. Der er IKKE lett å forstå hvordan en seilbåt vil manøvrere! Det viser praksis gang etter gang... Selvfølgelig legger jeg inn max sikkerhetsmargin, men når noen slår varierer sterkt......har godt greit hittil.. Skjønner ikke helt poenget med leggsparket til de med motorbåt. PS.....har faktisk seilt noe......og kan "lese" vinden.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 17.September.2007 Del på Facebook Svart 17.September.2007 Noen kliner seg helt opp i fjæresteinene fordi de er lokalkjent eller dumdristige eller ikke vet bedre, mens andre er i større eller mindre grad forsiktige og slår nokså nær midten av leia. Alle mellomting finnes også her. Resultatet er i hvert fall stort sett forvirring - særlig i sterkt trafikert farvann med flere - både seilere og motorbåter - involvert. Det er nettopp dette jeg har opplevd mye både i sommer og tidligere sesonger, men trådstarter omtalte vel en motorbåtfører som var grufull. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 17.September.2007 Del på Facebook Svart 17.September.2007 Det har nok noe med interesse å gjøre, bliss-X. Poenget mitt var at man kunne risikere å lære noe, Astor og det er "fali" Som følge av at man lærte noe, så kunne man også utnytte kunnskapen til å gjøre det enklere for seg selv. Hvis man vet litt om hvordan en seilbåt oppfører seg, så kan man også lettere forutsi hvilke manøvrer den kommer til å gjøre, og dermed unngå å komme opp i diverse situasjoner. Jeg mente ikke at man skulle lære å seile på dette "grunnkurset". Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 17.September.2007 Del på Facebook Svart 17.September.2007 (redigert) Noen klarer å vri enhver debatt over til hetsing av seilbåteiere. Seilbåtforum NÅ. Men jeg begynner å bli mer og mer for obligatorisk opplæring. Redigert 17.September.2007 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 17.September.2007 Del på Facebook Svart 17.September.2007 Dette tror jeg ikke har med å gidde, Anonym! Om vinden blåser nord eller sør sitter jeg ikke ombord å tenker særlig på dette.For meg er det ett fett. Jeg tror faktisk man må ha en viss basiskunnskap i det å lese vind og kunne seile. Det har for oss motorbåtfolk lite å gjøre med vilje, men kunnskap. Rett og slett. Når jeg er på sjøen tar jeg hensyn til mine omgivelser. (Litt for mye etter konas betrakninger.) Men å sitte å lese vinden o.l. ligger ikke i mine beregninger. Vi slapper av og koser oss som best vi kan. jag tror du leser vinden uten o vite om det, Astor......... har du vinden in i sidan......det er då båten ruller noe för jävligt.........(segelbåter som går samme håll ligger nedkrängda åt lesidan) går du med vinden........ då trivs din dam der bak på akterdekk relativt lungt....(segelbåter som går samme riktning lenser ) går du mot vinden.........då har du på vindusviskerne på.......segel båter åt samme håll krysser regel 1 segelbåter kan ikke gå rakt mot vinden......det er därför vi krysser...... regel 2 segelbåter kan ikke gå på land.........det er därför vi slår.......... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.