Jump to content

Strålende dag - grufull båtfører


Nybåt

Recommended Posts

Det kan også tenkes at "klovnen" oppførte seg helt korrekt i forhold til sjøveisreglene og hadde foretatt en vikemanøver på et så tidlig tidspunkt at du kanskje ikke registrerte det (la kursen om til babord for å gå aktenom deg).

 

Kes: Les dette ein gang til og så tar du og leser litt i sjøveisreglane.

 

Elles så skurrar heile situasjonen, uansett så er det største problemet på sjøen no er at det blir for lite av god gammeldags sjømannskap, og folkeskikk. Det kostar SÅ LITE å ta hensyn.

 

Synest også at det blir litt for dumt her på "Baatplassen" at det skal være ein slik krig mellom Motorbåt og Seilbåt, men kanskje det er kun her på forumet og på det blide Østland det er slik??

 

På vår tur i frå Møre og nordover Trøndelag i sommar så hadde vi kun gode erfaringar med andre Seilbåtar, og ja eg kjører Motorbåt. :cheers:

Link to post
Share on other sites

I min verden kunne "klovnen" med sin fart foretatt en mere markert manøver på et tidligere tidspunkt (sjøveisregler til tross), og passert med god klaring på den siden som hadde passet klovenen best. Uansett hvor mye Nidelven hadde viket ville den med sin lave fart ikke ha vært i stand til å gjøre så mye med passeringsavstanden !

 

 

Godt skrevet.

 

Hvis vi alle kan vise Tydelig hva vi ønsker med kursending ville alt blitt enklere.

Gjør vi det Tidlig er vel alle sjanser for et sammensøt unngått.

Og i tillegg gjør vi det Tilstrekkelig ville slike episoder aldri blitt beskrevet.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Elles så skurrar heile situasjonen, uansett så er det største problemet på sjøen no er at det blir for lite av god gammeldags sjømannskap, og folkeskikk. Det kostar SÅ LITE å ta hensyn.

 

Det koster veldig lite å ta hensyn, men må det være den som kommer sist til ordet på båtplassen som skal ta hensyn? Eller den som på tross av raskere båt (med flybridge, kjerring og det hele) faktisk har retten på sin side?

Link to post
Share on other sites

Vikereglane er klare. Men reglane seier meir: Trådstartar fortel om ein situasjon der han har gjort tiltak for å manøvrera seg bort, men han kan ikkje gå fort nok til å på eiga hand avverga situasjonen.

 

Han kan ikke gå fort nok nei, men kanskje han ved å vise godt sjømannskap kunne slått av på farten/lagt om kursen tidligere??

 

At trådstarter opplevde situasjonen slik han beskriver og at han tenkte vettuge tanker rundt situasjonen bestrider jeg ikke.

Men når fører av den andre båten dundrer like forbi hekken og viser finger viser dette tydelig at situasjonen nok ville blitt beskrevet veldig anderledes om en hadde hørt hans versjon. Han var nok rimelig provosert ja, og grunnen? Ja, den vet nok bare han.

 

Beklageligvis førte nok dette til en litt for hissig båtfører som tar en litt for stor sjanse for å markere revir. Men ærlig talt, de fleste av oss som har sittet i et motordrevet framkomstmiddel kjenner nok igjen mekanismene her.

Link to post
Share on other sites

tuffff

Det har nå vel vært debattert i flere tråder her at en del ikke skjønner noen ting av den "vinglingen" som seilbåtene foretar seg enkelte ganger...

 

Som jeg påpekte i et innlegg lenger oppe så er det alldeles ikke så lett å vite bestandig. Jeg har seilt siden jeg var guttonge og hatt motorbåt like lenge og vet dette av egen erfaring, men fikk en ny innsikt i fjor da jeg igjen seilte på ferie. Noen seilere krysser trangt og noen bredt i smale sund. Helt umulig for andre å vite, også for andre seilere.

Du selv er jo helt fersk seiler, og har vel opplevet dette selv som mangeårig motorbåtfører?

 

Som sagt så tror jeg nok pussige manøvre kommer mye mer av usikkerhet enn av manglende vilje. At det ellers finnes duster i begge "leire" er vi vel enige om fra før.

 

Når det gjelder trådens egentlige tema så synes det for meg som om trådstarters ubesluttsomme opptreden har vært med på å skape den omtalte situasjonen ved stadig å sakke av og dreie mot styrbord. Ikke lett å se på noe avstand at noen har ei dørj ute.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Og en ting til, det er mye lettere for en Nidelv på 24 fot å svinge tydelig unna, enn for en stor planer som i tillegg har retten å sin side å senke farten, svinge og så måtte gasse seg opp i plan igjen.

 

Der er jeg helt uenig. Hvem har sagt at "tullingen" i den hurtige båten skal senke farten ut av plan? Han kan dreie 2 cm på rattet, og passere 100 meter bak, og på den måten vise godt sjømannskap.

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Ein tenkt situasjon, som eg som har seilbåt opplever ofte: Båten øverst i skissa kjem rundt odden til høgre i bildet i stor fart. Etter å ha fullført svingen legg han seg på kurs mot den saktegåande motorbåten nederst, og i løpet av 30 sekundar vil dei møtast. Har den saktegåande båten vikeplikt og skal halda av vegen, eller må den raske båten øverst i bildet gjera sitt for å unngå samanstøyt, jmf regel 17b?

 

vikeplikt3.jpg

Link to post
Share on other sites

ærlig talt , skal vi også kunne forutse\spå når seilbåtene snur , og nå??????? :nonod::nonod: på en annen side , er det jo ikke vanskelig å unngå et fartøy som nesten altid står stille, så jeg ser ikke nødvendigheten å lære hvordan seilbåtene seiles ,før jeg evt (hypotetisk ) fører en seilbåt selv.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Tja, jeg lærte i sin tid av Colin Archer: "Hold godt av babord land!" Forsøker å huske dette i slike situasjoner, så kommer jeg sjeldnere borti dem. Ellers kommer det vel litt an på avstandene her, men 30 sekunder er jo kort tid - og dermed kort avstand, så den hurtiggående båten burde her gjort som skrevet: Holdt godt av babord land.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ikke dømme om hvem av de to førerne som i denne situasjonen omtalt i innlegg #1 (forøvrig meget godt skrevet) var mest ubetenksom, men jeg synes det er viktig at vi stadig vekk minner hverandre om den overordnede regelen for ferdsel til sjøss, formulert i Sjøveisreglenes 2. paragraf (ansvarsregelen) , letra a)

Regel 2. Ansvar

(a) Intet i disse reglene skal frita noe fartøy, rederiet, skipsføreren eller andre som har sitt arbeid om bord for følgene av en hvilken som helst forsømmelse fra å følge disse reglene eller i det hele tatt å iaktta slike forsiktighetsregler som alminnelig sjømannsskikk eller tilfellets særegne omstendigheter måtte tilsi.

Mange, mange ganger til sjøss har jeg tenkt: "Han/hun kan ikke sjøveisreglene", men like etter tenker jeg at det er mitt ansvar å ta forsiktighetsregler som følger alminnelig sjømannsskikk.

Vi har mange steder på BP hatt innlegg hvor "sjømannsskikk" drøftes. Dette blir vel aldri ferdig utdebatert, men jeg anser at BP har en oppgave i å bidra til at dette temaet aldri legges dødt.

 

Jeg håper at jeg ikke hadde oppført meg som båtføreren i innlegg #1 angivelig oppførte seg, men det har sikkert vært mange tilfeller hvor jeg ikke har utvist nødvendig eller ønskverdig forsiktighet til andre båter. Vi som har litt brede båter og som tidvis går over skrogfarten kan lage hekkbølger som utvilsomt er ubehagelig for mange andre båter. Vi har vel også større ansvar for å ta hensyn til mer saktegående båter, eller er ikke dette et tema for alminnelig sjømannsskikk?

Link to post
Share on other sites

Som jeg ser situationen gør trådstateren, som skulle vige, mødet unødig kompliceret ved ikke i tide at foretage en tydelig kursændring som den store båd derefter kunne forholde sig til.

 

Michael :flag_da:

 

Og der traff du spikeren på hodet.

En kursendring på 30-50 grader mot styrbord hadde signalisert at kryssende fartøy er observert, og at man er klar over at man har vikeplikt.

Enkelt og greit.

 

Men det fritar naturligvis ikke føreren av den store båten ansvar for å vise hensyn.

Redigert av oddgeir (see edit history)

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Ein tenkt situasjon, som eg som har seilbåt opplever ofte: Båten øverst i skissa kjem rundt odden til høgre i bildet i stor fart. Etter å ha fullført svingen legg han seg på kurs mot den saktegåande motorbåten nederst, og i løpet av 30 sekundar vil dei møtast. Har den saktegåande båten vikeplikt og skal halda av vegen, eller må den raske båten øverst i bildet gjera sitt for å unngå samanstøyt, jmf regel 17b?

 

vikeplikt3.jpg

 

30 sekunder..

 

Er man på kollisjonskurs kan man vike så tydelig at man "viser" den røde lanterna. Både natt og dag. Er avstanden større er det ikke noe problem å gjøre denne manøveren for tidlig heller, siden man fort kommer i en posisjon hvor man kan fortsette på opprinnelig kurs.

 

 

Ellers helt uakseptabelt å vise fingern.

Link to post
Share on other sites

Slik jeg leste det var de først så langt unna hverandre som fyrstikkesker.

Hvor vanskelig er det da å legge kursen vekk fra den andre båten med en gang da?

Jeg ville ikke tenkt på vikeplikt en gang jeg.

Og spesiellt ikke når jeg kommer så nærme at jeg kan se at det er et fortrengerskrog. Når jeg kommer i 20-30 knop da kan jeg til og med velge side.

Regner også med at han hadde god plass siden han hadde en slik hastighet :rolleyes:

Og hvilke planende båter har så dårlige styreegenskaper i plan?

 

Er helt enig i ditt ressonemang (skrives det slik ?)
nei, det skrives resonnement :wink:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Denne cabincruiseren holdt 15-20 knop - ca 10 meter i sekundet. Da nærmer man seg grensen for hva man rekker å gjøre i en saktegående båt, enten det nå er en snekke, robåt, kajakk eller seilbåt. Først beregne eller peile hvor dette fartøyet trolig vil passere, og så evt. kunne vike med en god margin. For Mulligans båt (55-60 knop) som beveger seg med opp mot 30 meter i sekundet (55-60 knop), bør man antakelig ha begynt unnamanøveren før Mulligan har lagt fra.

 

En ting er hva sjøveisreglene forteller, noe annet er hva som praktisk mulig.

 

På en godværsdag i indre Oslofjord lar det seg rett og slett ikke gjøre å vike for alle ribber og alt av hurtiggående fartøy som freser ut og inn fjorden på både babord og styrbord side. Man må tidvis rett og slett stole på at vedkommende holder utkikk og ser deg.

Når håndfull ribber raser ut fjorden i vifteform, kan man ikke gjøre annet enn å holde stø kurs.

 

En annen sak er at når man gjør unnamanøvre, så bør de helst være tydelige. Men jeg skjønner trådstarters dilemma, ikke minst når det her var godt med vann på alle kanter.

 

Enkelte sliter med å forstå hvordan en seilbåt fungerer, men man bør i alle fall kunne lese når en seilbåt MÅ slå. Og alle vi i fritidsbåter bør ha en viss innsikt i nyttetrafikkens begrensninger, og ikke minst signalene. Opplever selv nesten daglig hvordan småbåter ignorer eller ikke forstår signalene fra de store passasjerfergene i fjorden.

 

Når det er sagt, så er kollisjon mellom to fartøy en sjeldenhet.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor enten eller?

 

Er ikke sikker på om du mente den til meg, men i dette tilfellet spiller det liten rolle hva den saktegående gjør hvis den hurtiggående ikke viser hensyn, og står på den "retten" mange tror de har.

 

Vi har alle ansvar for å unngå kollisjon. Jeg skulle ønske flere viste tidligere og tydeligere tegn til å vike, slik at man ikke sitter å lurer på om man i det hele tatt er sett. Når jeg er på kollisjonskurs, eller nesten kollisjonskurs, prøver jeg alltid å vike kraftig mot styrbord for å vise at jeg har sett den møtende. Og med det å fortelle klart hvilken vei jeg viker.

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Morsomt med mange betraktninger rundt morgen episoden min.

Hvis noen skulle være i tvil - klovnen var i sin fulle rett til å treffe meg midtskips om han ønsket, han kom fra styrbord.

 

Poenget med historien er imidlertid at hadde han i løpet av de første minuttene fra vi så hverandre - han satt på flybridgen og vi var de to eneste båtene ute - løftet venstre skinke for å slippe gass ville båten hans sannsynligvis trukket litt mer til hans styrbord og passert meg uten et innlegg på baatplassen.no. Jeg hadde sannsynligvis nikket lett mot ham og kanskje han løftet en hilsen til luen.

 

Dagen i dag var, som det står, strålende. Sola skinte, vindstille og i alt tre båter på fjorden. En høstdag vi ikke får mange av. At det finnes folk - i båt - som er istand til, på en slik dag, å sette hekkbølgene sine noen knappe meter fra kaffedrikkende, bollespisende, fiskende, fireknops-kjørende-snekkeidioter for deretter vise fingeren ,er for meg en virkelighet jeg ser, på sjøen, men ikke forstår.

 

Som sagt, målsøkende torpedoer blir påmontert. I tillegg har jeg fått tilbud om å ganne ham en evig regnsky og toalett odør i kahytten, men jeg tror han suste videre med nok problemer på egenhånd.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...