Jump to content

Strålende dag - grufull båtfører


Nybåt

Recommended Posts

Morsomt med mange betraktninger rundt morgen episoden min.

 

Det kan nok skyldes et visst behov for enkelte her til å briljere med sin kunnskap om lover, paragrafer og ikke minst sertifikater! :wink:

 

Som den enkle sjel jeg er så synes jeg det var veldig unødvendig oppførsel fra den annen part og har forståelse for din frustrasjon i saken. Høres ut som du møtte en ordentlig arrogant jaevel! :yesnod:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hvis noen skulle være i tvil - klovnen var i sin fulle rett til å treffe meg midtskips om han ønsket, han kom fra styrbord.

 

Kan det være slik at han så at du ikke ville vike, gjorde sitt for å passere uten å ødelegge frisyren, og i sin irritasjon valgte å gi deg fingeren. Forstår det er snakk om følelser her, snakk om montering av torpedoer å greier. Nok en tråd hvor man kan søke trøst på båtplassen.

 

Forstår også at han holdt stø kurs, kanskje det var problemet. Når han er 2 minutter unna er det ikke noe problem å vike.

 

Igjenn, selvsagt uakseptabelt å gi fingeren.

Link to post
Share on other sites

 

Alternativ fasit (?):

 

manov.jpg

 

Det er som regel førerne av de hurtiggående båtene som bestemmer utfallet av slike situasjoner. Ikke lett å skjønne hvor de har tenkt seg.

 

(Tegningen er redigert for å fremheve hastighetsforskjellen etter inspirasjon av Nils senere i tråden).

Redigert av Kjeles (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Merkelig, synes jeg - at denne historien kom så langt som til å bli lagt ut her på baatplassen.no!

 

Ikke vet jeg, men når trådstarter fra første innlegg kaller føreren i den andre båten for "klovnen", da sitrer det litt i værhåra hos meg!

 

1) Den som har vikeplikt skal etter loven tilkjennegi tydelig at han viker. Gjorde trådstarter det?

 

2) At den såkalte "klovnen" passerer 4 meter bak ham, slik trådstarter påstår, - hvorfor? Er det tenkelig at "klovnen" egentlig hadde tenkt å passere lenger bak for å vise hensyn til tross for at han hadde retten til veien? I så fall, hvem er egentlig i "klovne-rollen" her? :confused:

Er nektet å poste her fordi man ikke tåler mine meninger om copyright og administrasjonen.

Link to post
Share on other sites

Jeg har seilbåt og er ofte ganske så naken i cockpit. Båter som på død og liv skal snitte meg svinger svært så markant unna bare jeg reiser meg opp. Virker hver gang og er like moro. Skjønner de ikke tegninga helt, så går jeg en tur opp på dekk for å sjekke masta. Garantert 30 meter fri sone rundt båten. Og som en bonus så vinker damene fra flybridgen til eierens store ergrelse. Bare prøv selv. Bedre enn vikepliktregler og torpedoer.

Link to post
Share on other sites

retten til veien :confused:

er ikke sjøen for alle da?

 

Hadde den hurtiggående svingt med en gang eller ihvertfall når man kunne se hva slags båt det er hadde situasjonen ikke vært tilstede.

Og han hadde ikke merket noe til det bortsett fra at han fikk beveget litt på styremekanismen.

 

Det er noen som gir gass for å rekke å kjøre på han som har vikeplikt for seg på veien også :rolleyes:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Jeg har seilbåt og er ofte ganske så naken i cockpit. . Virker hver gang og er like moro. Skjønner de ikke tegninga helt, så går jeg en tur opp på dekk for å sjekke masta. Garantert 30 meter fri sone rundt båten. Og som en bonus så vinker damene fra flybridgen til eierens store ergrelse. Bare prøv selv. Bedre enn vikepliktregler og torpedoer.

 

Ja, det kan vel være godt å få lufta "snopen" når man er ute på tur. Pass på så ikke "onkel politi" ser deg når du sjekker" masta". Du skal ikke se bort fra, at du kan få et forelegg for blotting? :cheers:

Redigert av chagall (see edit history)
Link to post
Share on other sites

retten til veien :confused:

er ikke sjøen for alle da?

Jeg tror man bør prøve å følge sjøveisreglene. De som etter sjøveisreglene har retten til veien, må gjerne vise hensyn og gi fri vei, men poenget må være at den som har vikeplikt må være spesielt aktsom. Etter sjøveisreglene skal den som har vikeplikt tidlig vise at han viker. Får inntrykk av en rekke innlegg her at en båt som gjør en 15 - 20 knop nærmest blir uglesett om den ikke viker selv når den faktisk har retten til veien. Dette kan i ytterste konsekvens skape farlige situasjoner.

 

Sjøveisreglene finner du her: http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?d...regl*&&

 

Regel 54. Reglene skal finnes om bord

Enhver fører av dekket norsk fartøy skal sørge for at minst ett eksemplar av sjøveisreglene er om bord.

Er nektet å poste her fordi man ikke tåler mine meninger om copyright og administrasjonen.

Link to post
Share on other sites

Forunderlig diskusjon dette. Skulle ikke tro den er ført av oppegående båtfolk. Ligner litt på attenåringen med ferskt sertifikat som kommer inn i rundkjøringen og tror han er verdens mest fortreffelige bilfører med alle rettigheter både til å vise fingre og med dertil påfølgende påkjørsrett.

 

Bruk litt fornuft og len dere tilbake da. Uansett er det enhver båtførers plikt å manøvrere slik at motgående fartøy ikke er i tvil om at han forbereder seg til å unngå en situasjon, enten ved å redusere fart eller tydelig endre kurs. Om mulig bør begge vike for og signalisere dette.

 

Når det gjelder hensynet mellom motorbåt og seilbåt under seil, er det selvsagt motorbåten som må ta hensyn. Møtte selv en 40 foter under seil på vei inn i Ydstebøhavn på Kvitsøy en søndag for et par år siden. Kunne ikke se at han hadde maskina i gang. Båten ble stødig manroret gjennom de trange sundene inn fra sør. Jeg la meg pent i ro til han hadde passert. Fordi om det var passering, om noe trangt, kunne det ikke falt meg inn å prøve og passere da dette kunne distrahere seilbåtføreren.

 

Hva er problemet med å vise hensyn? Jeg synes det oser verdighet og godt sjømannskap av dem som viser at de tar hensyn til andre på sjøen.

 

Ære være dere som viser hensyn.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Alternativ fasit (?):

 

manoevrering.jpg

 

Det er som regel føreren av den hurtiggående båten som bestemmer utfallet av slike situasjoner. Ikke lett å skjønne hvor de har tenkt seg.

 

Du tenker nokså likt meg, bortsett frå at eg tenker meg at posisjonen for den saktegåande båten har endra seg relativt lite frå der han var når kollisjonskursen oppstod.

 

I tilfellet over må nesten den hurtiggåande båten velja aktiv å gå på kollisjonskurs med den vesle båten, i og med at han nett er ferdig med ei kursendring.

 

Eg spurte ein kjenning som er kaptein på Tauferja (nei han har verken gått på grunn på Lindøy eller ført ferja i brukara på bybrua), kva eg skulle gjera om eg var ute med båten og havna på kollisjonskurs med ferja under: Svaret var: «Vi har ikkje påkjørsrett.»

MF%20Stavanger.jpg

Link to post
Share on other sites

har lagt merke til hurtiggående proffs...HSS ferger bla, går lange omveger runt langsomgående fartyg...trots "styrbordsregeln"......

 

kan det ha noe o gjöre med

 

paragraf/regel

 

2b Ansvar

6 Säker fart

8c ..... undvika en närsituasjon.....

8d .....passage på sikkert avstånd.....

 

gäller ikke disse regler emellan oss småbåter :rolleyes::wink:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

gäller ikke disse regler emellan oss småbåter :rolleyes::wink:

Joda! Mitt inntrykk er at det er en god del hurtiggående båter som går i bue utenom andre for at det skal fungere mht bølger og sikker ferdsel. Men kanskje disse ikke blir så lett lagt merke til?

 

Når vannet er rimelig flatt, velger jeg gjerne å gå ut i åpent farvann utenom de typiske ledene. For ikke så lenge siden gikk jeg i en 18 knop i åpent farvann, minst 2 nautiske mil til nærmeste land. En Maxi 77 går for motor på tvers av kursen min, han kommer mot meg fra babord. Jeg går for autopilot (kan raskt endre kursen, no problem!). Rormannen i Maxi'en kan i lengre tid ha sett at jeg har snorrett stø kurs og fart. Etter sjøveisreglene har jeg retten til veien. Men jeg skjønner etterhvert at han i Maxi'en hverken har til hensikt å legge om kursen eller sette ned farten. Jeg tar båten ned av plan ca. 50 meter før "vi møter hverandre", og går i bue ca. 20 meter bak Maxi'en i en 6 - 7 knop. Han i Maxi'en hilser til takk.

 

Kommentarer?

Er nektet å poste her fordi man ikke tåler mine meninger om copyright og administrasjonen.

Link to post
Share on other sites

Klokka nærmer seg 11 og jeg runder Langåra. Ut fra middagsbukta, eller kanskje Nesøya kommer dagens andre båt på fjorden i en 15-20 knop. Digert drog av en campingvogn. Selv dorger jeg nynnende i 4-5 knop og plukker makrell. Klovnen kommer helt klart fra min høyre, foreløpig er vi litt større enn fyrstikkesker for hverandre, men aller skjønner jo hva som ligger ann til å sje.

Siden begge båter er maskindrevne så ligger det an til at sjøveisregel 15 skal følges. Siden du har dorgesnøret ute så har noen hevdet at da er det sjøveisregel 18 som kommer til anvendelse, men sjekker du med hva lærebøkene for båtførerprøven sier så regnes ikke fritidsbåter som fisker med dorg eller håndsnøre som fiskebåter.

 

Dermed skal båten som kommer mot deg fra din styrbord side i utgangspunktet beholde sin kurs og fart og avvente din vikemanøver.

 

- Jeg er ikke sjøens mest erfarne seiler og finner det vanskelig av og til å bedømme avstand og fart, da regner jeg meg gjerne litt gode marginer. Her befant vi oss i et relativt stort sjøområde uten holmer, skjer eller andre fartøyer.

 

Jeg ville jo ikke ha klovnen oppi dorgesnøret mitt så jeg dro av litt på farten (fra 4-5 knop....).

Det er relativt lett å se om en båt er på en kurs med fare for sammenstøt. Det kjennetegnes ved at den beholder sin relative peiling i forhold til din båt. Du legger gjerne merke til dette med peilingen før du legger merke til at båten blir større og større etter hvert som den kommer nærmere.

 

Det er riktig å vike tidlig, men det kan hende at manøveren ikke var tydelig dersom du bare slo litt av på farten.

 

 

Han passerer 4 meter bak meg, vet ikke om han tilslutt svingte, men fikk ikke inntrykk av det. Bak i båten sitter hans middelaldrene kone med winertip og kaffe. Han sitter på flybridgen med kaptein lue og GIR MEG FINGERN?

Dersom han svingte mot babord har han ikke fulgt sjøveisregel 17 bokstav c. Ikke har han gode manerer heller.

 

Det er vanskelig for en fører av en saktegående båt å se hvor skjæringspunktet mellom båtene blir.

:confused:

 

Det er relativt lett. Det kan være litt vanskelig dersom du ligger helt stille og ikke gar peilekompass, men så lenge du har styrefart er det relativt enkelt.

Link to post
Share on other sites

Nå var jeg så heldig at jeg fikk med meg denne episoden, jeg var båt nummer fire tre på fjorden og fikk knipset ett bilde av det hele. Det er vel ingen tvil om hvem klovnen er. En seilbåt som hadde planer om å slå fikk også hard medfart...

Og det er ikke første gangen denne karen viser fingeren til folket nei :nono:

 

klovnen.jpg

Link to post
Share on other sites

Skal man vise finger på sjøen? Nei, det er ikke godt sjømannskap som er en av de viktigste sjøveisreglene.

 

 

. Jeg tar båten ned av plan ca. 50 meter før "vi møter hverandre", og går i bue ca. 20 meter bak Maxi'en i en 6 - 7 knop. Han i Maxi'en hilser til takk.

 

Kommentarer?

 

 

Jeg ville gjort det samme. Ingen grunn til å provosere.

 

Når det gjelder fingern så har jeg fått den noen ganger når jeg vifter sakte med armen at de skal dempe farten inn mot Sætrehavna. (5 knop) Når man kommer i plog innover mot Sætre og drar halve fjorden med seg vil både den som kommer og alle i havna huske noe veldig. Spesiellt for han som skal inn å legge til ved bensinfyllinga. Dette gjelder stort sett gjester til marinaen. De kommer innover som de skulle eie fjorden.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

At denne situasjonen i det hele tatt ble til, må den hurtiggående båten ta på seg skylden for. Uavhengig hva den saktegående gjorde eller burde ha gjort. Farten skjerper kravene til oppmerksomhet og ansvar.

 

Hele lovverket er tuftet på at slike situasjoner IKKE skal oppstå. Derfor er ofte skylddeling i slike saker vanlig.

 

At han viste fingeren understreker vel hans manglende folkeskikk og dermed utviser slett sjømannskap.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...