Jump to content

Strålende dag - grufull båtfører


Nybåt

Recommended Posts

Noen klarer å vri enhver debatt over til hetsing av seilbåteiere.

Seilbåtforum NÅ.

 

Men jeg begynner å bli mer og mer for obligatorisk opplæring.

 

Det ble vel heller motsatt i denne tråden da. :wink:

 

jag tror du leser vinden uten o vite om det, Astor.........

 

har du vinden in i sidan......det er då båten ruller noe för jävligt.........(segelbåter som går samme håll ligger nedkrängda åt lesidan)

 

går du med vinden........ då trivs din dam der bak på akterdekk relativt lungt....(segelbåter som går samme riktning lenser )

 

går du mot vinden.........då har du på vindusviskerne på.......segel båter åt samme håll krysser

 

regel 1 segelbåter kan ikke gå rakt mot vinden......det er därför vi krysser......

regel 2 segelbåter kan ikke gå på land.........det er därför vi slår..........

 

:smiley:

 

 

Helt klart, i all enkelhet gjør vi dette, Gunga. Men til å sitte å vite når en seilbåt skal svinge er jeg helt grønn.

Men som jeg lærte en gang her på BP, når man plattlenser..... :wink:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

regel 1 segelbåter kan ikke gå rakt mot vinden......det er därför vi krysser......

regel 2 segelbåter kan ikke gå på land.........det er därför vi slår..........

 

:smiley:

Jeg tror dette kan bli litt for komplisert for enkelte motorbåtførere, kan du forenkle det noe...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Uden at ville puste til ilden i en debat om sejl kontra motor, som ikke hører hjemme i denne tråd, vil jeg dog erindre om at den som ikke skal vige til gengæld skal holde kurs og fart, hvis muligt.

Relevant for denne tråd er at et motordrevet fartøj skal vige for et andet motordrevet fartøj som kommer fra styrbord(højre).

 

Michael :flag_da:

Redigert av motorbåd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mulig at det er noe jeg ikke har skjønnt her. Er Nidelv 24 en seilbåt? (finner ingen sånne på finn) Men er det sånn at det er en seilbåt så bare glem det etter neste punktum (kommer gjerne med en beklagelse også).

Og det er vel fremdeles sånn at man i motorbåt har vikeplikt for andre motorbåter som kommer fra styrbord (høyre)? Da synes jeg det igrunnen er ganske drøyt å kalle et menneske i en båt på størrelse med en fyrstikkeske for en klovn.

 

Det er mulig at jeg også leser dette innlegget feil, i så fall henger jeg meg på beklagelsen fra Whistler, men slik jeg oppfatter trådstarters innlegg hadde han:

 

1. Vikeplikt for fartøyet på sin styrbord side. Dette forutsetter da selvfølgelig at han ikke førte dagsignalet for fartøy som fisker.

2. Førte trådstarter dagsignalet for fartøy som fisker, er jeg enig i at klovnen oppførte seg som en klovn.

 

Det kan også tenkes at "klovnen" oppførte seg helt korrekt i forhold til sjøveisreglene og hadde foretatt en vikemanøver på et så tidlig tidspunkt at du kanskje ikke registrerte det (la kursen om til babord for å gå aktenom deg). Da skulle du i så fall oppretteholde din kurs og fart, noe du etter eget utsagn ikke gjorde. Du slakket av på farten, og hva skjer da? Jo, vikemanøveren som "klovnen" kanskje hadde foretatt blir opphevet av din fartsreduksjon. "Klovnen" viker kanskje enda mer til babord, du slakker helt av og stopper, og hans mulige vikemanøver blir enda en gang opphevet av din fartsreduksjon. Vær glad at han gikk aktenom deg, det kunne gått mye verre!

 

Vær obs. på at jeg ikke unnskylder klovnen, men en sak kan ha ganske mange sider, og dette kan være en av dem(?). :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

1. Vikeplikt for fartøyet på sin styrbord side. Dette forutsetter da selvfølgelig at han ikke førte dagsignalet for fartøy som fisker.

2. Førte trådstarter dagsignalet for fartøy som fisker, er jeg enig i at klovnen oppførte seg som en klovn.

 

Han er ikke pliktig til å føre noe dagsignal hvis han dørjer.

Link to post
Share on other sites

Selv om Nidelven har vikeplikt så behøver vel ikke den andre på død og liv krysse bare 4meter unna?? det går jo og være litt flexibel og ta hensyn til en mindre båt. Vet ikke hvor mange ganger vi har opplevet og ligge på tilnærmet platt lens og store motorbåter kommer dundrene bak ifra, det virker som om enkelte av disse har morro av og passere så nært som mulig bare for og se hvordan det går. Håper de som gjør dette gjør det pga. lite kunnskap om hvor farlig slike overaskende slingringer kan være i en seilbåt hvor en ufrivillig gibb kan bli følgende, spesielt hvis rorman er uerfaren.

Link to post
Share on other sites

Det kan også tenkes at "klovnen" oppførte seg helt korrekt i forhold til sjøveisreglene og hadde foretatt en vikemanøver på et så tidlig tidspunkt at du kanskje ikke registrerte det (la kursen om til babord for å gå aktenom deg). Da skulle du i så fall oppretteholde din kurs og fart, noe du etter eget utsagn ikke gjorde.

 

Hei

Er helt enig i ditt ressonemang (skrives det slik ?) av hendelsesforløpet, men om "klovnen" har viket så har ikke denne oppført seg korrekt i forhold til sjøveisreglene, da disse sier at klovnen skulle behold sin kurs og fart .

Link to post
Share on other sites

JEg tenkte en tanke når jeg leste innlegget til trådstarter...

 

Noen ganger tvilholder jeg på vikeplikten min fremfor å være arg på de som har større båter. Og har de raskere båter, tviholder jeg enda mer på vikeplikten MIN.

 

Vi kan ikke seile rundt og irritere oss over at det finnes større og bedre båter, eller?

 

Det skaper farlige situasjoner, og det er også viktig å tenke på.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror dette kan bli litt for komplisert for enkelte motorbåtførere, kan du forenkle det noe...

 

Jeg forstår ikke helt hvorfor du tar til denne nedlatende holdningen, sydvesten! Du er jo etter utallige egne utsagn her på BP bare en enkel sjel fra Bamble som stort sett ikke skjønner noen ting (men er villig til å lære)!

 

Der knuses lett glass hvor sten kastes.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel sånn at fører B (klovnen :yesnod: ) holdt mellom 15-20 knop i en rett linje fra styrbord mot fører A (ikke klovnen :yesnod: ). Det er vanskelig for en fører av en saktegående båt å se hvor skjæringspunktet mellom båtene blir. Etter min mening gjør han rett i å fortsette i samme linje inntil det er mer åpenbart at de er på kollisjonskurs. Fører A (ikke klovnen :yesnod: ) slakker da farten til 4-5 knop for å se hva føreren av den andre båten gjør. Samtidig svekker han sine egne muligheter til en raskere unnamanøver, men markerer ovenfor den andre føreren at han viker ved å redusere farten. Båten som fortsatt holder 15-20 knop har retten på sin side, men viser elendig dømmekraft, og krysser rett bak den saktegående båten. Det smalt ikke, men føreren av den raske båten utviser elendig sjømannskap og understreker at han tross alt skjønte situasjonen ved at han som en hilen i tillegg til hekkbølgene, viste fingeren. Dette er nok en tulling som lever i den troen at båt- og bilkjøring er akkurat det samme.

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

I min verden har "klovnen" ikke gjort noe galt. Det må da være trådstarter som "seiler" ut fjorden i sin NIDELV 24 som skal legge om kursen da han møter en motorbåt fra sin styrbord side ?

I min verden kunne "klovnen" med sin fart foretatt en mere markert manøver på et tidligere tidspunkt (sjøveisregler til tross), og passert med god klaring på den siden som hadde passet klovenen best. Uansett hvor mye Nidelven hadde viket ville den med sin lave fart ikke ha vært i stand til å gjøre så mye med passeringsavstanden !

Link to post
Share on other sites

Vikereglane er klare. Men reglane seier meir: Trådstartar fortel om ein situasjon der han har gjort tiltak for å manøvrera seg bort, men han kan ikkje gå fort nok til å på eiga hand avverga situasjonen. Regel 17B trer i kraft:

 

Regel 17. Fartøy som skal beholde kurs og fart

(a)

(i) Når det ene av to fartøy skal holde av veien, skal det andre fartøyet beholde sin kurs og fart.

(ii) Det fartøy som skal beholde sin kurs og fart kan imidlertid selv ta forholdsregler for ved egen manøver å unngå sammenstøt så snart det blir klar over at det fartøyet som er pliktig til å holde av veien ikke tar de nødvendige forholdsregler i samsvar med disse reglene.

(b) Når det fartøyet som skal beholde sin kurs og fart av en eller annen årsak er kommet så nær det andre fartøyet at sammenstøt ikke kan unngås ved forholdsregler alene fra det fartøyets side som skulle holde av veien, skal også det andre fartøyet ta slike forholdsregler som best vil hjelpe til å avverge sammenstøt.

 

Etter mitt syn er det ikkje tvil om at campingvogna plikta å gjera sitt for å avverga situasjonen.

 

Kanskje alle med rask motorbåt burde ha opplæring i korleis ein saktegåande båt oppførar seg?

Link to post
Share on other sites

tuffff

Det har nå vel vært debattert i flere tråder her at en del ikke skjønner noen ting av den "vinglingen" som seilbåtene foretar seg enkelte ganger... Derfor kan det på med virke som det som har med seilbåter å gjøre blir vanskelig for noen, bevisst eller ubevisst. Men at noen ikke ser ironien er en annen sak, dog er jeg enig i at det kan være vanskelig å se i det skrevne ord..

 

Men om noen tar seg nær av det, så beklager jeg selvsagt dette...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

I sånne tilfeller skulle man hatt en modifisert slik en : http://widforss.chiaro.mrfriday.com/auktio.../26/H05_239.jpg som med slug inni og gitt han en for bauen.

Makan til griskjøring.

Link to post
Share on other sites

I min verden kunne "klovnen" med sin fart foretatt en mere markert manøver på et tidligere tidspunkt (sjøveisregler til tross), og passert med god klaring på den siden som hadde passet klovenen best. Uansett hvor mye Nidelven hadde viket ville den med sin lave fart ikke ha vært i stand til å gjøre så mye med passeringsavstanden !

Der er jeg enig, selv om kanskje nidelven også kanskje kunne forandret kurs mot "klovnen" for å markere at han viker.

Virker som det er lett å ha noen punkter å kjøre mot når en fører båten. Fyr, staker, og i noen tilfeller båter. En stygg uvane igrunnen. Bedre å tidlig prøve å holde mest mulig avstand. Særlig med halvplaner i marsjfart.

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Jeg har båt med maksfart 6,5 - 7,5 knop, og jeg må nok si at jeg opplever min egen vikeplikt som viktigere for meg selv enn jeg opplever andres forkjørsrett. Har jeg vikeplikt, har jeg også ganske stort ansvar i forhold til å vise klare vikemanøvre. Og da er det ikke lett for en i stor fart å se forskjell på 6,5 og 3 - 4 knop. Jeg har da ratt for svarte :crazy:

 

Det er veldig lett å drite seg ut, men likevel kalle andre for klovner. :smiley:

 

Og en ting til, det er mye lettere for en Nidelv på 24 fot å svinge tydelig unna, enn for en stor planer som i tillegg har retten å sin side å senke farten, svinge og så måtte gasse seg opp i plan igjen.

 

Det er noe som heter uforholdsmessig store konsekvenser av manøvreringen i forhold til det den lille snekka kan gjøre enkelt.

 

Slev om jeg har sneglebåt, kan jeg ikke være så misunnelig at jeg glemmer godt sjømannskap eller?

 

Da blir det utrivelig på sjøen :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...