Jump to content

Strålende dag - grufull båtfører


Nybåt

Recommended Posts

Ja, det kan vel være godt å få lufta "snopen" når man er ute på tur. Pass på så ikke "onkel politi" ser deg når du sjekker" masta". Du skal ikke se bort fra, at du kan få et forelegg for blotting? :cheers:

 

Min egen cockpit er vel ikke offentlig sted? Nei, i dette gale landet hadde jeg vel anmeldt politiet for kikking! Og hadde noen tatt bilde av det og guttungen hadde vært naken sammen med meg, så vil vel fotografen bli anholdt under pedofilimistanke? Så galt er det blitt.

Link to post
Share on other sites

Cabincruiseren i 15-20 knops fart har i to minutter holdt kursen i en halv til tre kvart nautisk mil mot en av to båter på fjorden - et saktegående fartøy, og ender opp med å passere 4 meter akter for denne - i samme hastighet. Uansett hvor tydelig eller ikke unnamanøveren har vært, har i alle fall cabincruiseren bidratt til å skape en kilen situasjon han lett kunne ha unngått.

Redigert av wave (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ville jo ikke ha klovnen oppi dorgesnøret mitt så jeg dro av litt på farten (fra 4-5 knop....). Åpenbart hadde jeg feilberegnet for han kom fortsatt rett mot min høyre side, eller der den så ut til å ligge for meg når vi - omsider og forhåpentligvis - ville passere hverandre. Ok - dagen min var for bra til å bli dårlig og det var ikke så langt til land, dessuten var dagens fangst stor nok, så for ytterligere å understreke min godvilje ovenfor klovnen gikk jeg bak og sveivet inn wobleren. Vi hadde kommet betraktelig nærmere hverandre, eller han meg, uten at det var noen umiddelbar fare. Det tar meg vel ett minutt eller to å stå bak i båten og sveive inn 30 meter snøret på stanga, klovnen holder kursen.

 

Så er treffpunktet det. Jeg går for sakte til å kunne manøvrere unna. Han passerer 4 meter bak meg, vet ikke om han tilslutt svingte, men fikk ikke inntrykk av det. Bak i båten sitter hans middelaldrene kone med winertip og kaffe. Han sitter på flybridgen med kaptein lue og GIR MEG FINGERN?

Jeg får herlig bølger rett i skuta så kaffe og boller skvetter. Mmmm...

 

Tror han viste fingeren fordi du ikke overholdt vikeplikten. Hvis du krever fritak for vikeplikt i forbindelse med fiske, må du heise signalflagg. Husk at middelaldrene kvinner sjelden røyker sigarrer og nipper til cognac. Winertip og kaffe er et godt alternativ.

 

Skulle vært morsomt å hørt versjonen til mannen i campingvogna .

Link to post
Share on other sites

Uansett hvor tydelig eller unnamanøveren har vært, har i alle fall cabincruiseren bidratt til å skape en kilen situasjon han lett kunne ha unngått.

Og vi er helt sikre på at båten som kom fra styrbord ikke forlengst hadde peilet at han kom til å gå bak trådstarter med god margin, før trådstarter slår av på farten? Og vi er nokså sikre på at farten må ha vært nærmere 20 knop enn 15? (Ikke for det, dersom noen viser fingeren når de passerer i nærmeste laget har også jeg en tendens til å vurdere alle usikkerheter i vedkommendes disfavør.)

Link to post
Share on other sites

Alt har med å vise hensyn. Enkelte som tviholder på sin rett vil før eller senere få en ubehagelig overraskelse. Det er lov til å bruke hodet. Vær tydelig i dine manøver, slik at det ikke kan misforståes.

 

Liten historie fra i sommer

 

Vi kommer fra Gula Humpen, videre gjennom det trange sundet. Alle båter ligger på rekke og rad både N og S gående.

Gjennom sundet ligger vi fortsatt på rekke, da kommer en seiler som skal passere oss på SB side. Det vedkommende ikke

ser er att det kommer en seiler med fulle seil fra N på BB side i leden mot fjellet. Dvs splitter rekken. Når vedkommende

seiler på SB ser dette, roper han til oss "Fløtt deg". Etter min mening begåes 2 feil her.

 

Seiler fra N kan ligge på SB side av leden for å ikke skape kaos(mange båter). Seiler som kommer aktenfra kan vente til

vi har kommet lengre inn i sundet før en begynner å skal forbi. Så travelt har vi det ikke.

Dette kunne vært løst ved å vise hensyn, eller fulgt bedre med på bildet.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg ville gjort det samme. Ingen grunn til å provosere.

 

Du har just fått 2 nye kompisar......han i Maxin o så mig ! :smiley:

Har vel selv kommet til at man bør ta situasjoner hvor en annen båt egentlig bryter reglene med ro og la være å gjøre vondt verre. Men i dette tilfelle var det Maxi'n som provoserte. Han hadde vikeplikt. Hadde han fulgt den, ville jeg rimeligvis prøvd å la være å genere ham unødvendig.

 

Jeg synes det er betenkelig ofte at folk "kjører båt" som om de ikke har peiling på sjøveisreglene, eller at de til og med gir blaffen. Sikkerheten blir vel best ivaretatt om alle prøver å følge de, og da er vel styrbord/babord reglen en av de mest fundamentale og klare? Hvis graden av "anarki" ikke avtar, er jeg redd antall ulykker vil øke når tettheten av båter og farten øker slik tendensen er nå. :smiley:

Er nektet å poste her fordi man ikke tåler mine meninger om copyright og administrasjonen.

Link to post
Share on other sites

:eek::eek:

 

To kjegler med spissen mot hverandre, gapet!!

 

mvh tuffff

 

Au.... stryk flagg bak ordet signalflagg-

 

 

Husk at motorbåtfolket tviholder på sine rettigheter og man viker ikke for båter som kommer inn fra babord side.. Om båten går sakte spiller ingen rolle.

 

Diskusjonen kajakk/motorbåt forteller litt om hvordan ståa er ute på sjøen. En båt er en båt

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=24317

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder denne konkrete hendelsen mellom klovnen i campingvognen og Nidelven så har jeg forstått det dithen at der var rikelig med plass til å legge om kursen. Det virket også å være rikelig med tid til å foreta gode peilinger for Nidelven mot klovnen, etter hva jeg har lest av innlegget så snakker vi her om minutter. Dette gir en indikasjon om de er på kollsisjonskurs, da burde vel Nidelven legge om kursen sin i god tid og minst med en 20-30° slik at klovnen tydelig kunne se at Nidelven hadde til hensikt å benytte seg av sin plikt til å holde av veien (Tidelig, Tilstrekkelig og Tydelig er gode nøkkelord i denne sammenhengen). Gikk klovnen for autopilot så er det vel grunn til å tro at båten gikk tålelig rett frem og dermed greit å forholde seg til for Nidelven.

 

Godt sjømannskap tilsier også at man skal passere aktenfor den båten man skal holde av veien for og ikke foran baugen som dette eksmplet viser... Jeg tror at om Nideleven hadde lagt sin kurs tydelig om mot styrbord så hadde denne episoden ikke intruffet, og en slik kurs omlegging hadde neppe hatt stor innvirking på makrellfansgten som etter sigene var stor nok rett før passeringen

 

Jeg personlig pleier å starte med en kursending på 30°, blir ikke dette tydelig nok så legger jeg på en 10-20° til... da pleier det å hjelpe... etter å ha holdt den nye kursen en periode slik at kryssende fartøy ser at jeg har til hensikt å benytte meg av min "vikeplikt", så legger jeg kursen tilbake og går aktenom kryssende fartøy... Dette skaper sjelden store problemer etter mitt syn.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nei, det tror jeg ikke. Ikke særlig gunstig å vise finger'n til noen - hverken på hav eller land, men det jeg ikke helt forstår er hvorfor trådstarter ikke klart bøyer av da han ser en båt komme på kollisjonskurs fra styrbord.

Klart det uansett er viktig å vise hensyn på sjøen, men sjøveisreglene er jo der i utgangspunktet for og følges. Det må ikke bli sånn at saktegående båter manøvrerer uavhengig av disse fordi de forutsetter at en hurtiggående båt tar hensyn ut over sjøveisreglene.

 

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har nok vært i samme situasjon som trådstarter ved et par anledninger. Jeg dorger mye, og går stort sett i hastigheter rundt 3-5 knop. Med to stenger ute, med 50-100 meter snøre er det ikke bare å brå-endre kurs. Snørene blir kappet uansett om jeg har vikeplikt eller ikke. Signalflagg... kanskje en ide, men det stopper ikke dem som synes det er kult å vise seg fram. Hadde en episode i sommer. Vi var to snekker som gikk side om side i marsfart (6-7 knop) med ca 40 meter i mellom. Bakfra kommer en fyr i god fart med en eller annen daycruiser, passerer i MELLOM oss, for så å krysse foran min baug. Da er det bare å tviholde på kaffekoppen. Ellers så har jeg også ved flere anledninger måttet endre kurs for raske båter som kommer fra min babord side. Og jeg endrer faktisk kurs, selv om jeg har retten på min side. Jeg tror ikke det er det helt store problemet at folk ikke har båtsertifikat, bare de bruker hue!

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Husk at motorbåtfolket tviholder på sine rettigheter og man viker ikke for båter som kommer inn fra babord side.. Om båten går sakte spiller ingen rolle.

 

Det er viktig å vise klart hva man har tenkt å gjøre. Når man har fartøy inn om babord, så skal man holde fart og retning. Det er det andre fartøyet som har vikeplikt, og da er det kjekt for dem å se/vite hva du har tenkt å gjøre.

 

Man har vikeplikt for fartøy fra styrbord. Så mye er jo greit. Likevel er sunn fornuft kjekt å ha, samt en smule rom for tilpasning.

Her leser jeg at snekka kom i sakte fart, og campingvogna i høy fart og med retten til veien. Det virker som om campingvogna likevel la inn kursendring for å unngå konflikt.

 

Jeg overlater som oftest kursendringer til båter som beveger seg åpenbart mye raskere enn meg til å foreta kursendringer, da det har minst betydning for dem. De er mer i stand til å se hva en kursendring har resultert i, og justere deretter. Dette går vel under enkel å grei oppførsel på sjøen. Om det nå er jeg som har fordel av fart, justerer jeg gjerne tidlig en liten kursendring uavhengig om hvem som har veiens rett.

 

Som nevnt tidligere, er vel lovverket med vikeplikt ment å håndtere situasjoner som er eller kan bli faretruende, derav viktig å vise sine hensikter til den andre part.

 

Det er vel bare spekulasjoner i alle fall, og her ble det litt vel nærgående, som kan skje iblant.

Link to post
Share on other sites

Mulligans regel nr I : Det er lov å bruke hue.

Mulligans regel nr II : Det finnes ingen vikerett eller påkjørsplikt.

 

applauderer den Mulligan: er ikke dette hele kjernen i denne problemstillingen da?

kanskje litt mye å forvente dette av hvermansen likevel?

 

her er et eksempel på hvordan det kan gå når ikke "silbåtene" (intentional) overholder vikeplikten som de jo alltid har - i slike sammenhenger og.

 

lurer på hva "han" hadde i "tankene"....;)

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Å passer en annen båt i 25 knop med 4 meters klaring skal ikke skje iblant. Det skal ikke skje!

 

Det er jeg selvsagt helt enig i. Om det derimot skulle skje i mer moderat fart og gjerne trange farvann, så kan det jo fort bli nærgående uten at det medfører nevneverdig fare. Og da spesiellt viktig å vise tidlig hvordan man selv oppfatter og/eller reagerer på situasjonen.

 

For de som trafikkerer middagsbukta iblant så kan det jo ofte bli litt tett på :boxing::smiley:

Link to post
Share on other sites

kanskje litt mye å forvente dette av hvermansen likevel?

 

Jeg vil si tvert derimot! Å forvente at folk bruker huet er en selvfølge, at man er aktsom og forsiktig likeså. Behøver ikke å gå på kurs for å lære det. Det er når sertifikatadelen og paragrafrytterne kommer at jeg blir nervøs! :yesnod:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Kan ikke se annet enn at den hurtiggående båten fortjener en torpedo. Om trådstarter har virret litt, forsvarer det ikke å opptre bøllete. "Klovnen" bestemmer selv å holde høy hastighet, og må dermed ta konsekvensene ved å beregne mere sjørom. Undres om han hadde tatt mere hensyn om han møtte noen unger i en jolle?

Link to post
Share on other sites

Undres om han hadde tatt mere hensyn om han møtte noen unger i en jolle?

 

Han hadde helt sikkert måket dem ned.... I allefall om de førte en båtplassenvimpel...

Man trenger jo ikke tillegge vedkommede annen oppførsel enn den han har vist... Om han ikke lurker her har han jo ikke engang mulighet til å hverken forsvare seg eller legge frem sin versjon av det som skjedde.

 

Til fingervisningen kunne man jo spekulere; Kunne jo tenkes at han løftet hånden til en hilsen, men ble oppmerksom på at den andre parten hilset med knyttet neve og ombestemte seg ;-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...