Jump to content

Om du skulle kjøpe seilbåt og slapp å ta hensyn til pris


Enzo

Recommended Posts

grensen för vad du grejjer o segla singlehanded

 

Akkurat.

Den ideelle båten må kunne seiles singlehanded.

Og den må ikke være altfor stor å ha med å gjøre i uthavner og gjestehavner.

Og så må den være så stor at familie og gjester kan ha det komfortabelt.

Den må være så mye til båt at jeg kan dra på langtur med den.

Den må seile bra. Og ikke se ut som noe katta dro med hjem.

 

Jeg har tenkt mye på hva jeg ville valgt dersom prisen ikke betød noe, og landet på: (Egentlig sirklet rundt og landet på samme stedet).

 

nc39b.jpg

 

I blått

 

 

nc39h.jpg

 

I hvitt.

 

 

nc39i.jpg

 

Inni.

 

 

Comfortina 39 som egentlig er 38'.

Link to post
Share on other sites

Kunne vært intr. å hørt litt om hvorfor båtene skal være så digre. Jeg er vel den eneste som har ønsket meg en 34 foter? :lol:

 

Du valgte 34 fot og jeg hadde en 35foter blant favorittene , ville også lagt Najad sin 35foter blant favorittene faktisk. Hadde jeg hatt dette valget så hadde jeg nok uansett ikke beveget meg over 40 fot da jeg allerede synes det er på grensen stort til mitt bruk (ferier og helger i Norge,Sverige,Danmark , bolig og muligens en tur til karibien etterhvert)

 

Med 35 fot istedet for 40+ så får man mer fartsfølelse , kommer under broer man gjerne vil under , kan ligge utenpå hvem som helst osv

Link to post
Share on other sites

Enig Sjötummel

 

men du skall kunna bärga segel själv, den dagen rullarna ger opp............då er 40+fot stort......

 

havnemanövrer har jag sett mängder av i 40+ båter (företrädesvis kortkjölade AWB'er) der det går med 'guds försyn'.........

man lurer på varför folk kjöper "max antal fot" för sine penger.......

 

 

 

noe helt annet

 

her er en liten fin 32fotare som hjärtat klapper litt extra för :smiley:

 

baloo.jpg

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

...kjellerstue var vel in på 80-tallet :smash::smash:

 

Hører at både farger å kjellerstuer er på vei tilbake fra det sene 70 tallet.

 

men når det gjelder virkelig flotte båter, som Comfortina 42 , 39, 35, så er de tidløse.

Solide, og virkelig gode seilbåter. :smash:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Akkurat.

Den ideelle båten må kunne seiles singlehanded.

Og den må ikke være altfor stor å ha med å gjøre i uthavner og gjestehavner.

Og så må den være så stor at familie og gjester kan ha det komfortabelt.

Den må være så mye til båt at jeg kan dra på langtur med den.

Den må seile bra. Og ikke se ut som noe katta dro med hjem.

 

Da har du Swedestar 370

 

Litt mer fakta her.

Redigert av Sjekteeier (see edit history)

Pappa, jeg vil sove i båten!

Link to post
Share on other sites

Finnes det noen seilbåt med maxmål 9,20x3,20 m, og med dyptgående ikke mer enn 80 cm (senkekjøl, eller egentlig to så den kan stå på bunnen ved lavvann) som samtidig har bofasiliter for to voksne over lengre tid og med enkelt nedfellbar rigg for kanalseilas og som gjør sånn borti 15-20 knop for motor? :rolleyes:

 

Det høres bra ut, men jeg har ikke sett den ennå.

 

mvh tuffff

Hej tuffff

 

lengd 9,20

bredd 3,20 med infällda pontoner

dyp 0,45

 

gör garanterat 15-20 knop

 

Dragonfly920 heter båten :flag_da:

 

det enda er dette med motor.....hvis du absolut vill höre dette motorvrööölet kan du vel ha det på CD (helst med hörlurar) !!! :smiley::lol:

 

gallery141Large.jpggallery266Large.jpg

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

En ting jeg ikke forstår er hvorfor så mange ønsker seg så kjempedigere båter. Greit nok hvis man skal på jordomseiling eller bruke båten som fast bolig. I denne tråden tok jeg utgangspunkt i at båtbruken min skulle være den samme som idag, men med en annen båt som jeg fikk i gave av staten.

 

Mulig forutsetningene har vært forsjellige når man har svart?

 

Kunne vært intr. å hørt litt om hvorfor båtene skal være så digre. Jeg er vel den eneste som har ønsket meg en 34 foter? :lol:

støtter deg der. Store båter er bare "show off". Mye mer praktisk med båter under 40 fot (om man ikke skal på jordomseiling da)

Link to post
Share on other sites

Regina'en kom på land i dag !! :cheers:

 

Etter første sesong i STOOOR båt, og en meget omtalt overgang fra mindre båt....

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=28835

 

...så er jeg KJEMPE fornøyd. Trodde ikke det var mulig å få så mye komfort i noe som flyter. Plass i haugevis og STÅHØYDE overalt. Det siste var hovedgrunnen til større båt.

Jeg kan virkelig anbefale båter over 40 fot, fordi de er like lette eller lettere å håndtere, og jobben ang. vedlikehold osv blir ikke større. ( Kun lånet som blir større :wink: , og barskapet blir tommere og tommere)

 

De som er interessert i en prøvetur, må vurdere en Mandalstur til våren. I tråden over var det jo mange som sa de skulle komme, men ingen kom .... :cryin:

Link to post
Share on other sites

Harald, denne var flott - men er det ikke omtrent den du har da...:-)?

Jo, litt fantasiløst... men en ny Morris 42 til minst 20 ganger prisen av min er passe stor for hele familien og har en 'fikse-liste' som er mindre enn 1/20 av min nåværende.

 

Ellers er jeg enig med Bliss-X med flere som ville valgt en mindre båt som enkelt kan håndteres (ikke bare seiles) alene. For de av oss som nøyer seg med 'koie på sjøen', virker 34-35 fot som et greit kompromiss mellom boflate og håndterbarhet.

'

Link to post
Share on other sites

Najad 440AC ville nok vært mitt valg. Har idag 42 fot og det er stort nok. Najaden er linjelekker, flott innvendig og relativt gode seilegenskaper. Her ville jeg nok kunne trives. HR faller ut pga 2 cabiner.

 

Ellers venter jeg spent på nye X-45 i cruiser utgaven. Skroget er reinspikka - xyacht, så det blir ikke mangel på farts-ressurser.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Rare greier den Moodyen

moody_exterieur_14.jpg

Er ikke sikker på om jeg klarer å like utseendet. Den ser jo fin ut å bo i om man ferierer i middelhavet kanskje.

Ligner litt på Dufor Atoll 43

55335.jpg

som vel aldri ble noen suksess på våre breddegrader (jeg har aldri sett en i levende live).

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...