Jump to content

Om du skulle kjøpe seilbåt og slapp å ta hensyn til pris


Enzo

Recommended Posts

...og man skal være flink hvs man klarer å få bommen i skallen her ..

Du har ikke unger? De eneste stedene på båten det overhodet er verdt å oppholde seg er de stedene det aldri var meningen at noen skulle sitte - oppå bommen, på badeplatformen, inni sprayhooden etc.

Mine hadde garantert flytta opp på det taket umiddelbart.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Når man passerer 40 fot, blir det vanskeligere med gjestehavner, trang skjærgård, båthavner, seilhåndtering, havnemanøver. På sjøen for alle er dette noe man ikke tenker særlig på. Da er det lett å falle for 49 foterene. Selv er jeg mer enn forsynt med fot når mine 38 skal manøvreres i overfylte gjestehavner og 12m/s. Drømmebåten er derfor ikke over 40 fot. Samtidig er jeg lite begeistret for teakdekk. Det utelukker jo endel dyrere båter. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Det er ikke riktig det du skriver christabelle !

 

Jeg trodde også gjestehavner ville bli et stort og dyrt problem, men det motsatte skjedde. Egne plasser for båter over 13 meter, og pris i Danmark var 100 - 120 kr !!! ( Det siste hadde jeg aldri drømt om )

 

I tillegg er båter med den vekten og baugpropell enklere å håndtere enn 35 for uten baugpropell.

 

Teak varer 30 år, hvis det får lov å være ubehandlet. ( 12 mm teakdekk som er skrudd )

Link to post
Share on other sites

Det er ikke riktig det du skriver christabelle !

 

Jeg trodde også gjestehavner ville bli et stort og dyrt problem, men det motsatte skjedde. Egne plasser for båter over 13 meter, og pris i Danmark var 100 - 120 kr !!! ( Det siste hadde jeg aldri drømt om )

 

I tillegg er båter med den vekten og baugpropell enklere å håndtere enn 35 for uten baugpropell.

 

Teak varer 30 år, hvis det får lov å være ubehandlet. ( 12 mm teakdekk som er skrudd )

 

 

Jeg hadde et slikt dekk som var skrudd på min forrige båt, og det var ikke selve teaken som var problemet, for den var tydeligvis av skikkelig burma kvalitet ( :eek: ). Men har du skruer som går ned i dekk, så har du tusenvis av punkter der vann kan trenge inn i dekk. Ikke i år, og heller ikke neste år, men når sica og den slags slipper om noen år, er disse skruene et problem. Dekket mitt var lagt i staver, og sikkert 12mm, men likevel lakk det som en sil etter 15 år. Måtte nate hele greia på nytt, samt ha ut innredningen pga masse smålekkasjer. Det var en kjempejobb selv om det kun var ca8m2. Gikk med ca 300 timer pga det dekket. Derfor vil jeg aldri ha teak som er skrudd, og helst begrense teakbruk til et minimum. Teaken har jo ingen god funksjon som ikke kan erstattes av et annet materiale.

 

Jeg tror norske båtbyggerier som feks. Risør trebåtbyggeri har begynt å lime teaken fast med epoxy, med epoxy som både natemasse og heldekkende underlag.

Link to post
Share on other sites

Skruene går ikke gjennom dekk. Hvordan kan det lekke da ?

 

 

Vannet fulgte skruene inn i dekk. Selv om jeg heldigvis ikke hadde sandwich som kunne suge vann, var det enkelte skruer som gikk helt igjennom dekk. 1% var rett og slett etpar mm for lange. Det lå sikkert noen skruer som er 5mm lenger enn andre i skrueesken, og de 15-20 skruene lakk omtrent alle som en. Det fortalte meg at også de som hadde korrekt lengde sendte fukt til dekk, men at det ikke betydde så mye uten sandwich. Løsningen ble for meg å nate rundt disse 15-20 skruene på innsiden, samt nate opp dekket på nytt. I tillegg hadde jeg ute innredningen og mettet den med Owatrol D1 og D2. Dermed regner jeg med at neste gang det kommer en liten lekkasje, tåler innredningen det. Nå er det noen år siden jeg solgte den båten, men det var en lærerik opplevelse. Mange 12 timers dager for å rekke sommeren....Rakk den ikke. :cryin:

 

Egentlig var planen å kjøpe en 40 fots Colin Archer, men jeg ble såpass klok den sommeren at jeg kjøpte moderne seilbåt uten teakdekk istedenfor. Hadde teaken i cockpiten vært skrudd, ville jeg ikke kjøpt Bavaria'n. Hadde hele teaken langt oppe i halsen. Hva f... er meningen med å skru tusenvis av skruer i et dekk, og så nate med sicaflex som holder 10 år........Det er jo xz!%#. Det er en tikkende bombe, man sitter konstant å venter på mugglukt og dugg på ventilene. :rolleyes:

 

Men hadde dekket istedenfor vært bakt ned i epoxy, ville jeg hatt enda en sikkerhet mot lekkasjer. Det høres for meg ut som en 20+ års løsning. Sicaflex er garantert ikke en 30 års løsning. Max 10 vil jeg tro, så slipper naten fra teaken enkelte plasser, og sirkuset er igang. Du ser det på at når du spyler båten, ligger det fukt inntil naten lenge etter at resten av båten er tørr. Da har du en utett nate. :eek:

Link to post
Share on other sites

Tipper det er få her inne som hadde takket nei til denne... Sukk og sukk... Vakkert og skikkelig! Kanskje en gang... Hvem vet...

 

En cruiser med ytelser i toppklasse er min drøm...

 

xc453dexterior_rgb_01_12.jpg

 

For dem som vil drømme litt mer...

 

http://www.x-yachts.dk/seeems/18802.asp

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Men hadde dekket istedenfor vært bakt ned i epoxy, ville jeg hatt enda en sikkerhet mot lekkasjer. Det høres for meg ut som en 20+ års løsning. Sicaflex er garantert ikke en 30 års løsning. Max 10 vil jeg tro, så slipper naten fra teaken enkelte plasser, og sirkuset er igang. Du ser det på at når du spyler båten, ligger det fukt inntil naten lenge etter at resten av båten er tørr. Da har du en utett nate. :eek:

 

Jeg har noen naboer med en HR46 fra 1999, der har de blitt nødt til å nate opp på nytt en del steder allerede...

Link to post
Share on other sites

Jeg har noen naboer med en HR46 fra 1999, der har de blitt nødt til å nate opp på nytt en del steder allerede...

Dette kan da ikke stemme, det er jo en Orust båt og den har jo minst 30 års levetid på teakdekket har jeg blitt fortalt.... Eller begynner den "selvpålagte" kvaliteten fra "Orust gutta" å gå litt opp i natingen mon tro :rolleyes:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Sydvesten:

 

OT, men..

 

Jeg er nede i Kroatia og sjekker opp den nye baaten min som staar paa land. Ved siden av den er en hallberg rassy 62 som er proppfull av plastpest... Naturen tar ikke spesielle hensyn til de baatene som er bygd paa orust..

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Dette kan da ikke stemme, det er jo en Orust båt og den har jo minst 30 års levetid på teakdekket har jeg blitt fortalt.... Eller begynner den "selvpålagte" kvaliteten fra "Orust gutta" å gå litt opp i natingen mon tro :rolleyes:

 

Vel, verftet tilbød jo å sende folk opp for å fikse det da...

Er snakk om 3-4 steder, totalt kanskje 1 meter nating som har blitt dårlig.

De fikset det selv i løpet av en ettermiddag for en stund siden..

 

Den båten har forøvrig levd et relativt hardt liv i karibien.

Link to post
Share on other sites

Sitter og ser på et "gammelt" Seilas (7-2007) og bilder av en Tartan 3700 med overskriften; "Gedigen turseiler".

 

Båten koster seilklar levert i Oslo 2,3 mill. basert på en dollarkurs på seks kr. Kursen i dag er vel nærmere 5,40 kr hvilket betyr at på bare et par måneder har prisen gått ned med 230.000! Begynner å smake av fugl?

 

Og kanskje budsjettet som legges frem nå vil øke rentenivået ytterligere og derved kronekursen og kanskje dollaren går til fem kroner? De som har bestil båt til våren og UTEN å ha kjøpt Euro eller dollar kan jo glede seg over mye penger spart!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

De som har bestil båt til våren og UTEN å ha kjøpt Euro eller dollar kan jo glede seg over mye penger spart!

 

:sailing:

De fleste må vel lånefinansiere et båtkjøp, så kjøp av valuta nå, til gunstig kurs, må veies opp mot finanskostnadene.

De som kjøper båt i Euro, får vel neppe låst kursen på dagens nivå, og betale ved levering.

Betaler man båten nå, må man vurdere tapte finansinntekter ved alternativ plassering.

 

Men holder krona seg så sterk til våren, da snakker vi.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Sitter og ser på et "gammelt" Seilas (7-2007) og bilder av en Tartan 3700 med overskriften; "Gedigen turseiler".

 

Byssa i den båten var bare helt topp :yesnod::yesnod: Vakker var den også, men litt for liten cockpit etter min smak. (Det var derfor det ble så god plass i byssa da.)

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...