bjoris Svart 5.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2007 De som har bestil båt til våren og UTEN å ha kjøpt Euro eller dollar kan jo glede seg over mye penger spart! nettopp, et av mine hardeste argument i heimen for å få gjennomslag, mor ville vente ett år... De fleste må vel lånefinansiere et båtkjøp, så kjøp av valuta nå, til gunstig kurs, må veies opp mot finanskostnadene. Dette er vel ikke riktig, Oddgeir. Du kan gjøre en terminforretning... pr def noe i denne duren her... Terminkurs Utgangspunktet er dagens markedskurs og rentedifferansen mellom de to kontraktsvalutaene. Rentedifferansen vil fremkomme som et fradrag eller tillegg i kursen. Når terminkontrakten forfaller brukes den avtalte vekslingskursen uansett hva kursen i markedet er på forfallsdato. Ved hjelp av terminkontrakt sikrer altså bedriften seg en avtalt vekslingskurs på leveringstidspunktet. Jeg har ikke gjort det, men vurderer snart å gjøre det, men har pt ikke klart å få bankgarantien med riktig tekst fra Nelson, det har vært litt frem og tilbake... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post Share on other sites More sharing options...
oddgeir Svart 5.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2007 Dette er vel ikke riktig, Oddgeir. Du kan gjøre en terminforretning... pr def noe i denne duren her... Riktig, det jeg skrev var ment uten bruk av finansinstrumenter. Spørsmålet er hva banken skal ha for en terminforretning. Rentedifferansen pluss et fortjenesteelement. Banken kjøper vel opp Euro for å dekke opp risikoen for din kontrakt, men går da glipp av renteinntekter grunnet lavere rente i Euroområdet enn i Norge. Det må du betale. Videre plusser de på en fortjeneste. Og så er spørsmålet: Hva er Eurokursen om 6-8 mnd? Det er sikkert noen bankfolk her som kan utdype dette litt mer. Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post Share on other sites More sharing options...
regina_nei_takk Svart 5.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2007 Najad 440 AC ...ikke etter at du leser dette <<KLIKK HER>> Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oddgeir Svart 5.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2007 ...ikke etter at du leser dette <<KLIKK HER>> Ingen grunn til å stole på gamle arbeidsløse direktører. :nono: Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 5.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2007 (redigert) Ingen grunn til å stole på gamle arbeidsløse direktører. :nono: Svensk også. Snart kommer vel Gunga her også. Ellers er najad 440 AC favoritt. Redigert 5.Oktober.2007 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
bjoris Svart 5.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2007 (redigert) Riktig, det jeg skrev var ment uten bruk av finansinstrumenter. Spørsmålet er hva banken skal ha for en terminforretning. Rentedifferansen pluss et fortjenesteelement. Banken kjøper vel opp Euro for å dekke opp risikoen for din kontrakt, men går da glipp av renteinntekter grunnet lavere rente i Euroområdet enn i Norge. Det må du betale. Videre plusser de på en fortjeneste. Og så er spørsmålet: Hva er Eurokursen om 6-8 mnd? Det er sikkert noen bankfolk her som kan utdype dette litt mer. Det er nettopp det som er det store spørsmålet, jeg kan sikre nå å sitte igjen med ca 35.000 i sparte kroner kontra prisen jeg har tatt utg.pkt i, Euro 8. Klart det er fristenende, men jeg syns ikke det er noe som tyder på at det kommer til å bli mye å tape på å la det gå noe tid til, evt å la være å tegne til betaling som for meg er ca 1. april. Problemet er hvis det kommer endring som ingen "hadde tenkt" på så snur dette fortere enn svint og vips er "gevinsten" borte... Jeg følger det hver dag og gjør nå mine vurderinger. Jeg kan tegne uten fortjenestemargin så for meg blir det ikke så dyrt å tegne termin... Men dette er vanskelig, snakket med en finansdirektør som mente jeg burde tegne med terminkurs (altså inkl. renter i 7 mnd) på 7.90... Nå kan jeg sikkert tegne inkl. renter på 7.70... Vel, jeg var heldigvis ikke enig med han da og har potensielt spart 23.000 på det, MEN. Det største prolemet for alle som driver med spekulasjon er å gi seg mens leken er god jo bedre kursen blir på en aksje eller valuta som her jo mer tror en det går ann å hente og vips så forsvant hele muligheten... Det har jeg brent meg på før... Det er jo litt sprøtt å ikke sikre seg 35.000, men håpet mitt om enda 15.000 ned (hørte jeg penger til cockpitkalsje?:)) gjør at jeg lar det gå litt tid til, men det er jo veldig spennende... Redigert 5.Oktober.2007 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post Share on other sites More sharing options...
ulysses Svart 5.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2007 Vær oppmerksom på at det fra 01.11 kommer et nytt direktiv for handel med finansielle instrumenter (MIFID). Da vil muligheten for handel med terminer være begrenset for vanlige privatpersoner, med mindre man kan vise til erfaring/kunnskap med avanserte finansielle instrumenter. Hvis man visste hva eurokursen vil være om 6-8 måneder kunne man bli meget rik Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 5.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2007 (redigert) Hva er det som hindrer en i å ta opp et lån i dag i norske kroner (med sikkerhet i f.eks hus, hvis nødvendig), kjøpe Euro i dag og sette disse inn på en rentebærende euro-konto i eget navn? Det man da taper i mellomtiden er forskjellen i renten man må betale og renten man får, men dette reduseres ved hjelp av det skattemessige fradraget med 28%. Ser i hvertfall ut som om man kan gjøre dette i DnB Nor! https://www.dnbnor.no/bedrift/konto_og_nett...nto_valuta.html Forskjellen på det man kan kjøpre f.eks Euro i dag (spot) og frem i tid (termin) er vel i prinsippet det samme som forskjellen i rentenivået på de to valutaer for samme periode? Redigert 5.Oktober.2007 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Svart 6.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2007 Den er bygget i Kungshamn.Den er innredet på Orust. Ok, da var det vel derfor... Min favorittbaat: X-55 http://seilmagasinet.no/id/24524?showfilm=335 Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
Godværseileren Svart 9.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2007 Gunga Din: Hva slags båt er den 32 foteren du la inn bilde av? Ser jo ut som en fantastisk fin båt !!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
regina_nei_takk Svart 9.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2007 Svensk også. Snart kommer vel Gunga her også. Ellers er najad 440 AC favoritt. Hva er det som er så fantastisk med denne ? Det er jo nok en kjellerbåt med lite comfort i cockpit... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
regina_nei_takk Svart 9.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2007 ...men dette derimot begynner å ligne på noe. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 9.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2007 Snart kommer vel Gunga her også. jepp...iså fall en andre önskan.....penger var ju inga problem Djupevåg skrogferdig inredd av Mr X og Mr Y fra Orust Segel fra Gdansk hade ikke blitt billigt....men bra Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 9.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2007 http://www.yacht-racing-management.org/img.../Najad440AC.pdf Her kan man lese om Najad 440AC. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
lano2 Svart 9.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2007 Hvorfor bytte ut noe som funker ? Etter å ha seilt både Willing, ny Dufour og Regina af Vindö over Skagerrak, så vet jeg hva jeg foretrekker.... Tipp ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Svart 9.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2007 ...til dere gutta-boys som har svart i denne tråden:Verden går fremover, fatter ikke hvorfor dere velger 70-talls skrog, små vindu og harde trebenker ? Kjerring, hør her: Husk at noen syns det viktigste med en seilbåt er hvordan den seiler.. Vindu er for shopping. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
wave Svart 9.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2007 (redigert) ...men dette derimot begynner å ligne på noe. Mon tro hva dette ligner på under en bankekryss? Redigert 9.Oktober.2007 av wave (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tuffff Svart 9.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2007 (redigert) jepp...iså fall en andre önskan.....penger var ju inga problem Djupevåg skrogferdig inredd av Mr X og Mr Y fra Orust Segel fra Gdansk hade ikke blitt billigt....men bra Flott skøyte det der, Gunga Din. "Fritjof II" av Larvik - bygget av Thor Jenssen på Knardalstrand i Porsgrunn i 1896 for sønnen til Ulabrand. mvh tuffff Redigert 9.Oktober.2007 av tuffff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Herman Svart 9.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2007 Mon tro var dette ligner på under en bankekryss? Tja, Alt som står på bordene er forhåpentligvis ryddet bort på forhånd. Men putene forsvinner overbord (like greit kanskje...) Rattet blir deformert fordi rormannen ble tatt av en bølge (4 par eiker er minst to for få) og mesteparten av instrumentene blir fyllt av vann. Men så lenge man kan ta seg en dusj underveis er slikt noe kanskje ikke så nøye? Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post Share on other sites More sharing options...
Kosmix Svart 9.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2007 Rattet blir deformert fordi rormannen ble tatt av en bølge (4 par eiker er minst to for få) Hei, er dette sannhet, eller ironi? Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post Share on other sites More sharing options...
Herman Svart 9.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2007 sannhet, eller ironi? Om det er en sannhet på akkurat denne båten vet jeg ikke så mye om. Ihvertfall ikke på "bankekryss". Heller på lens i store brytende bølger. Jeg ble kastet mot rattet av en bølge en gang. Med så stor avstand mellom eikene som her (ser kanskje ut som at det er 5, og ikke 4 par) ville det da kanskje blitt bøyd. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post Share on other sites More sharing options...
Kosmix Svart 9.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2007 Takk. Greit å være klar over at rattet kan ha sine begrensninger. Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 9.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2007 ...men dette derimot begynner å ligne på noe. Endelig en seilbåt med god uteplass hvor man kan sitte komfotabelt ute istedet for måtte krype i kjelleren.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 10.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 Endelig en seilbåt med god uteplass hvor man kan sitte komfotabelt ute istedet for måtte krype i kjelleren.. Jeg håper jeg slipper å bevege meg rundt på/i den båten på bankekryss. Det er ingen seilbåt, men en flytende sittegruppe. Den er som skapt for blåmerker i dårlig vær. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TrondT Svart 10.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 (redigert) Men hva ser man etter da? Hvis målet er å erstatte min 25 foter med en "pinnebåt", hva vil være det ultimate for en relativ nybegynner der tur-seiling på vestlandet er hovedbruk, regatta et helt uinterresant og man ønsker å kunne seile alene samtidig som man har faste køyer til 5 og en lys og trivelig kabin? Jeg vil jo anta at alt som er hi-tec på seilfronten ofres for det som er trygt og sikkert og virker. Jeg må innrømme at når jeg er på båtmesser så titter jeg alltid i seilbåtene, og jeg synes Bavaria (hvorfor er egentlig Bavaria uglesett ?)ser ut som gode båter, mens Hanse muligens blir litt for "moderne" i innredningen for meg. Og: At antall eker i rattet er viktig hadde aldri falt meg inn, men forklaringen var jo fornuftig da... Og hva er "bankekryss"? Høres fryktelig ut TrondT Redigert 10.Oktober.2007 av TrondT (see edit history) Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.