Jump to content

Om du skulle kjøpe seilbåt og slapp å ta hensyn til pris


Enzo

Recommended Posts

De som har bestil båt til våren og UTEN å ha kjøpt Euro eller dollar kan jo glede seg over mye penger spart!

 

:smiley: nettopp, et av mine hardeste argument i heimen for å få gjennomslag, mor ville vente ett år...

 

 

 

De fleste må vel lånefinansiere et båtkjøp, så kjøp av valuta nå, til gunstig kurs, må veies opp mot finanskostnadene.

 

Dette er vel ikke riktig, Oddgeir. Du kan gjøre en terminforretning... pr def noe i denne duren her...

 

Terminkurs

Utgangspunktet er dagens markedskurs og rentedifferansen mellom de to kontraktsvalutaene. Rentedifferansen vil fremkomme som et fradrag eller tillegg i kursen. Når terminkontrakten forfaller brukes den avtalte vekslingskursen uansett hva kursen i markedet er på forfallsdato.

 

Ved hjelp av terminkontrakt sikrer altså bedriften seg en avtalt vekslingskurs på leveringstidspunktet.

 

Jeg har ikke gjort det, men vurderer snart å gjøre det, men har pt ikke klart å få bankgarantien med riktig tekst fra Nelson, det har vært litt frem og tilbake...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Dette er vel ikke riktig, Oddgeir. Du kan gjøre en terminforretning... pr def noe i denne duren her...

 

Riktig, det jeg skrev var ment uten bruk av finansinstrumenter.

 

Spørsmålet er hva banken skal ha for en terminforretning. Rentedifferansen pluss et fortjenesteelement.

Banken kjøper vel opp Euro for å dekke opp risikoen for din kontrakt, men går da glipp av renteinntekter grunnet lavere rente i Euroområdet enn i Norge. Det må du betale. Videre plusser de på en fortjeneste.

 

Og så er spørsmålet: Hva er Eurokursen om 6-8 mnd?

 

Det er sikkert noen bankfolk her som kan utdype dette litt mer.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Riktig, det jeg skrev var ment uten bruk av finansinstrumenter.

 

Spørsmålet er hva banken skal ha for en terminforretning. Rentedifferansen pluss et fortjenesteelement.

Banken kjøper vel opp Euro for å dekke opp risikoen for din kontrakt, men går da glipp av renteinntekter grunnet lavere rente i Euroområdet enn i Norge. Det må du betale. Videre plusser de på en fortjeneste.

 

Og så er spørsmålet: Hva er Eurokursen om 6-8 mnd?

 

Det er sikkert noen bankfolk her som kan utdype dette litt mer.

 

Det er nettopp det som er det store spørsmålet, jeg kan sikre nå å sitte igjen med ca 35.000 i sparte kroner kontra prisen jeg har tatt utg.pkt i, Euro 8. Klart det er fristenende, men jeg syns ikke det er noe som tyder på at det kommer til å bli mye å tape på å la det gå noe tid til, evt å la være å tegne til betaling som for meg er ca 1. april. Problemet er hvis det kommer endring som ingen "hadde tenkt" på så snur dette fortere enn svint og vips er "gevinsten" borte... Jeg følger det hver dag og gjør nå mine vurderinger. Jeg kan tegne uten fortjenestemargin så for meg blir det ikke så dyrt å tegne termin...

 

Men dette er vanskelig, snakket med en finansdirektør som mente jeg burde tegne med terminkurs (altså inkl. renter i 7 mnd) på 7.90... Nå kan jeg sikkert tegne inkl. renter på 7.70... Vel, jeg var heldigvis ikke enig med han da og har potensielt spart 23.000 på det, MEN. Det største prolemet for alle som driver med spekulasjon er å gi seg mens leken er god jo bedre kursen blir på en aksje eller valuta som her jo mer tror en det går ann å hente og vips så forsvant hele muligheten... Det har jeg brent meg på før... Det er jo litt sprøtt å ikke sikre seg 35.000, men håpet mitt om enda 15.000 ned (hørte jeg penger til cockpitkalsje?:)) gjør at jeg lar det gå litt tid til, men det er jo veldig spennende...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Vær oppmerksom på at det fra 01.11 kommer et nytt direktiv for handel med finansielle instrumenter (MIFID). Da vil muligheten for handel med terminer være begrenset for vanlige privatpersoner, med mindre man kan vise til erfaring/kunnskap med avanserte finansielle instrumenter.

 

Hvis man visste hva eurokursen vil være om 6-8 måneder kunne man bli meget rik :lol:

Link to post
Share on other sites

Hva er det som hindrer en i å ta opp et lån i dag i norske kroner (med sikkerhet i f.eks hus, hvis nødvendig), kjøpe Euro i dag og sette disse inn på en rentebærende euro-konto i eget navn? Det man da taper i mellomtiden er forskjellen i renten man må betale og renten man får, men dette reduseres ved hjelp av det skattemessige fradraget med 28%. :confused:

 

Ser i hvertfall ut som om man kan gjøre dette i DnB Nor! https://www.dnbnor.no/bedrift/konto_og_nett...nto_valuta.html

 

Forskjellen på det man kan kjøpre f.eks Euro i dag (spot) og frem i tid (termin) er vel i prinsippet det samme som forskjellen i rentenivået på de to valutaer for samme periode?

 

:sailing:

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

...til dere gutta-boys som har svart i denne tråden:

Verden går fremover, fatter ikke hvorfor dere velger 70-talls skrog, små vindu og harde trebenker ? :confused:

Kjerring, hør her: Husk at noen syns det viktigste med en seilbåt er hvordan den seiler.. :smash:

Vindu er for shopping.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

jepp...iså fall en andre önskan.....penger var ju inga problem

 

VA003143.jpg

 

Djupevåg skrogferdig

inredd av Mr X og Mr Y fra Orust

Segel fra Gdansk

 

hade ikke blitt billigt....men bra

 

:smiley::smiley::smiley:

 

Flott skøyte det der, Gunga Din. "Fritjof II" av Larvik - bygget av Thor Jenssen på Knardalstrand i Porsgrunn i 1896 for sønnen til Ulabrand.

 

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mon tro var dette ligner på under en bankekryss?

Tja, Alt som står på bordene er forhåpentligvis ryddet bort på forhånd. Men putene forsvinner overbord (like greit kanskje...) Rattet blir deformert fordi rormannen ble tatt av en bølge (4 par eiker er minst to for få) og mesteparten av instrumentene blir fyllt av vann. Men så lenge man kan ta seg en dusj underveis er slikt noe kanskje ikke så nøye?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

sannhet, eller ironi?

Om det er en sannhet på akkurat denne båten vet jeg ikke så mye om. Ihvertfall ikke på "bankekryss". Heller på lens i store brytende bølger. Jeg ble kastet mot rattet av en bølge en gang. Med så stor avstand mellom eikene som her (ser kanskje ut som at det er 5, og ikke 4 par) ville det da kanskje blitt bøyd.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Men hva ser man etter da?

Hvis målet er å erstatte min 25 foter med en "pinnebåt", hva vil være det ultimate for en relativ nybegynner der tur-seiling på vestlandet er hovedbruk, regatta et helt uinterresant og man ønsker å kunne seile alene samtidig som man har faste køyer til 5 og en lys og trivelig kabin?

Jeg vil jo anta at alt som er hi-tec på seilfronten ofres for det som er trygt og sikkert og virker. Jeg må innrømme at når jeg er på båtmesser så titter jeg alltid i seilbåtene, og jeg synes Bavaria (hvorfor er egentlig Bavaria uglesett ?)ser ut som gode båter, mens Hanse muligens blir litt for "moderne" i innredningen for meg.

 

Og: At antall eker i rattet er viktig hadde aldri falt meg inn, men forklaringen var jo fornuftig da...

Og hva er "bankekryss"? Høres fryktelig ut

 

:flag: TrondT

Redigert av TrondT (see edit history)

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...